2019-05-06, 18:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Från att ha gått i skolan och varit pigg till skolavslutningen i Juni till att få ett intyg på ME redan i Augusti tycker jag är snabba ryck. Ja, varför var det så himla bråttom med ME-intyget och dessutom ett beslut om hemundervisning till HT-starten i mitten av Augusti?

Det är väl inte konstigt att man kan ställa sig den frågan. I alla fall blir jag fundersam.
Det är läkare som gör utredning - vilket en förälder inte kan påverka tiden och det rör sig föga om nån hög hastighet gällande utredningstid barn.

jag frågar dig - det är du som skriver om "himla bråttom" - inte jag. Vad är vitsen med att ha hemundervisning om du nu inte anser att det rör sig om det vanligt förekommande gällande ME och variabel gällande insjuknande:

hastigt insjuknande eller gradvis. För övrigt kraftigt fluktuerande. Du vet väl inte hur Moa mådde?
Med tanke på att A verkar ha en mer aggressiv form så vore det väl inte omöjligt att Moa hade det samma om man har hereditet i åtanke.
Diagnos 2015, går halvtid orkar sen inte vara i skolan. Trots försök att vistas i skolan, trots anpassning - trots höga ambitioner från A själv.
Senast redigerad av develi 2019-05-06 kl. 18:17.
Citera
2019-05-06, 18:21
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det mest kontroversiella är väl att vederbörande (reviews) - som ifrågasätter ME som diagnos dvs läkaren som har all fakta för utredningen, undersöker och tar anamnes av barnet IN REAL LIFE;

Anser att det är sannolikt att konstnärssjälen MOA nog var bipolär och Anges nog hade nåt åt autistspekrahållet.
Mer likt pappa med mössan.

Den andra versionen av diagnosticerande har dock ökat undersökningen till runt 40 minuter.
Agnes som läser en bok under en pianolektion friskförklaras av en pianofröken.

Måste ju bottna i en grandios syn på den egna kapaciteten. Eller är det ren dumhet där vederbörande inte ens inser det korkade i argumentationen?

Men vad gör man inte för att bekämpa ME som sjukdom. In absurdum, sa Bull.
Jag ifrågasätter inte sjukdomen/tillståndet ME. Däremot ifrågasätter jag om just dessa flickor hade sjukdomen. A - sviter av Borrelia? M - symtom orsakade av annat än ME? Ska inte ses som påståenden, så inget mera "klippa och klistra efter eget behag" är du snäll.

Jag nämnde bipolär vid ett tillfälle och sedan dess har du hakat upp dig på den frågeställningen och återkommit till den gång på gång, trots uteblivna kommentarer från mig.
Bipolär sjukdom är en av flertalet differentialdiagnoser.

Jag har aldrig skrivit att A "nog skulle ha haft något åt autismspektrahållet". Jag har ifrågasatt och undrat ifall A blivit utredd för neuropsykiatriska funktionnedsättningar, ex ADHD eftersom det finns gemensamma och likartade symtom gällande ME och NPF som ju tillhör avd. differentialdiagnos.
Citera
2019-05-06, 18:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag ifrågasätter inte sjukdomen/tillståndet ME. Däremot ifrågasätter jag om just dessa flickor hade sjukdomen. A - sviter av Borrelia? M - symtom orsakade av annat än ME? Ska inte ses som påståenden, så inget mera "klippa och klistra efter eget behag" är du snäll.

Jag nämnde bipolär vid ett tillfälle och sedan dess har du hakat upp dig på den frågeställningen och återkommit till den gång på gång, trots uteblivna kommentarer från mig.
Bipolär sjukdom är en av flertalet differentialdiagnoser.

Jag har aldrig skrivit att A "nog skulle ha haft något åt autismspektrahållet". Jag har ifrågasatt och undrat ifall A blivit utredd för neuropsykiatriska funktionnedsättningar, ex ADHD eftersom det finns gemensamma och likartade symtom gällande ME och NPF som ju tillhör avd. differentialdiagnos.
Oh, så milt det låter när hönan själv får berätta om ägglossningen.

Du har nämnt JÄVLIGT mycket i den här tråden gällande långsökta och skeva analyser och vad jag skrev är följande:

Du sitter och anser att diagnosen är fel - via en läkare som undersökt barn i verkligheten - men försöker hellre applicera en massa annat och aldrig träffat barnen öht.
Vad är vitsen?

Oavsett vad du nu än sitter och googlar fram via wikipedia och annat. Det är större risk att en utbildad läkare klarar av sitt jobb gällande exklusionskriterier för ME och att ställa diagnoser med barnet framför sig än att du med all din hybris skulle träffar rätt med noll insyn.

Men jag är inte förvånad - du et al är ju som ett multiverktyg när det kommer till att sköta polisutredningar, grafologiska undersökningar och annat.
Citera
2019-05-06, 18:40
Medlem
Citat:
Från att ha gått i skolan och varit pigg till skolavslutningen i Juni till att få ett intyg på ME redan i Augusti tycker jag är snabba ryck. Ja, varför var det så himla bråttom med ME-intyget och dessutom ett beslut om hemundervisning till HT-starten i mitten av Augusti?

Det är väl inte konstigt att man kan ställa sig den frågan. I alla fall blir jag fundersam.

Om man har läst hur sjukdomen fungerar och att den kan förvärras permanent genom att inte hushålla med krafterna (pacing) så förstår man dels varför man ville inleda hemundervisningen så fort som möjligt och varför det är önskvärt med en diagnos inom 3 månader för barn enligt riktlinjerna.

Att riskera att sjukdomen förvärras långsiktigt genom att låta processen ta längre tid än nödvändigt är självklart dumt för alla som kan tänka hyfsat logiskt.
Citera
2019-05-06, 18:43
Medlem
Citat:
Det är läkare som gör utredning - vilket en förälder inte kan påverka tiden och det rör sig föga om nån hög hastighet gällande utredningstid barn.

jag frågar dig - det är du som skriver om "himla bråttom" - inte jag. Vad är vitsen med att ha hemundervisning om du nu inte anser att det rör sig om det vanligt förekommande gällande ME och variabel gällande insjuknande:

hastigt insjuknande eller gradvis. För övrigt kraftigt fluktuerande. Du vet väl inte hur Moa mådde?
Med tanke på att A verkar ha en mer aggressiv form så vore det väl inte omöjligt att Moa hade det samma om man har hereditet i åtanke.
Diagnos 2015, går halvtid orkar sen inte vara i skolan. Trots försök att vistas i skolan, trots anpassning - trots höga ambitioner från A själv.

Kanske var det så att flickorna blev sjuka i ME av biverkningar av gardasilinjektioner som de hade fått? Eller att A fick sjukdomen av borrelian hon ådrog sig på fotbollslägret? Kanske gick det i såfall snabbare att få en ME-diagnos för Moas del? Det är tänkbart.

Jag är inte en ME-förnekare, men är intresserad av vad som föregick sjukdomen i så fall - och nu verkar det lossna gällande förklaringarna. Att A hade utvecklat ME tvivlar jag inte på, men är mer osäker på Moas diagnos.

Sen skulle jag vilja veta om det var en och samma läkare som undersökte Moa under hela sommarens utredningstid. Kanske gick han på semester och en annan slutförde jobbet. Där nånstans kan det ha gått fel. Läkare är inte mer än människor.

För bara tänk tanken om Moas sjukdom hade varit behandlingsbar...vad det nu var.
Senast redigerad av zilvereko 2019-05-06 kl. 18:47.
Citera
2019-05-06, 18:49
Medlem
Citat:

Skärp dig. Du uttalar dig som om ME är cancer eller en tumörinvasion. ME handlar om att vara trött, symptom som inte är livshotande och ofta kan antas ha psykosomatiskt ursprung. 80 procent av läkarkåren tror det. Vi ska väl utgå från de kunskaper som finns i dag i alla fall. Det är att man letat efter fysiska bevis i 50 år minst, utan att hitta några.

ME-lobbyn bidrog till flickornas död, om nu föräldrarna gick på mytbildningen kring att allt är hopplöst och att det handlar om den svåraste sjukdomen av dem alla. Det gör inte det. Hur hög smärta har patienterna? Skala 1-10? Vilka symptom hade tjejerna? Vem utredde? Du snackar som du har förstånd till. Vi vet inget om hur pass sköra barnen var. Vi vet bara att A hållits hemma i flera år, vilket garanterat sätter psykiska spår i en ung flicka.

"ME" har missbrukats av flera, till exempel kvinnan som påstod att hon fick självmordshjälp på grund av det. Men det var epilepsin, svår form, som tillät stöd på självmordskliniken. Det är något som gör att så många patienter drabbas av svartsyn när de kommer tillsammans i sin förening. Det där måste man granska. De triggar varandra. Föräldrarna var söndertriggade. Av vem, vilka, var?

I tråden finns lobbyister som gömmer sig bakom epiteten "omtänksamma", men de är så manipulativa och du hjälper dem. Tragiskt. Vad är manipulativt? Det tänker jag inte berätta, var och en kan se och läsa för sig själva. En manipulativ gren är att försöka få det till att diagnosen ej accepteras av dem som inte går med på begrepp som "otroligt svår sjukdom". En diagnos är inte ens en sjukdom alla gånger. Funktionsvariationer är just en diagnos, ingen sjukdom. Personen är frisk, men fungerar annorlunda jämfört med snittet. Så alla diagnoser är inte sjukdomar. Det är tillstånd. Som kan gå över.

ME-lobbyn har ett mantra och det är att endast de förstår och endast de kan erbjuda bot. Vad ska de bota då?! Det handlar om pengar. Det handlar om att sätta agendan för vad diagnosen egentligen är. Livslångt hopplöst, i händerna på "ME-experter" eller tillfälliga tillstånd?

ME kan mycket väl behandlas på vårdcentralen. Det är fel att skicka patienterna vidare. Skaffa alla en egen husläkarkontakt bara. Det är viktigt! Ha ingen kontakt med patientföreningen, så ser framtiden ljusare ut. Så tänker jag. Diagnosen finns. Lidandet finns. Det är bara ME-lobbyn som försöker påstå att endast de accepterar diagnos och lidande. Uräckligt. Vidrigt. Farligt. Typiskt sektbeteende.

Jag vet att du läser varje ord, och sedan avfärdar för att du inte vågar annat. Du vill hålla dig väl med lobbyn.
Senast redigerad av rappytt 2019-05-06 kl. 18:58.
Citera
2019-05-06, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om man har läst hur sjukdomen fungerar och att den kan förvärras permanent genom att inte hushålla med krafterna (pacing) så förstår man dels varför man ville inleda hemundervisningen så fort som möjligt och varför det är önskvärt med en diagnos inom 3 månader för barn enligt riktlinjerna.

Att riskera att sjukdomen förvärras långsiktigt genom att låta processen ta längre tid än nödvändigt är självklart dumt för alla som kan tänka hyfsat logiskt.

Men vad fan vet du om det? Du är ju inte riktigt klok som sprider trådsanningar och särskilt inte som två tjejer dog på grund av sådana som dig. Helt galet! Ingen vet vad diagnosen bottnar i, eller om någon blir permanent skadad. Använd inte sådana ord tack. Som sagt. Två unga tjejer förlorade livet på grund lobbysnacket ovan, som du hemfaller åt, helt okritiskt! 80 procent av läkarkåren skulle gladeligen bära ut dig från det rum där sjuka befinner sig och skälla ut dig!

Ingen har någonsin dött av aktivitet, i lagom omfattning. Många har dött på grund av rädsla. Som i Bjärred. Det går inte att vila sig frisk. Lite måste man göra. Att ligga i ett mörkt rum med ögonbindel och ingen kontakt, ingen skillnad mellan sömn och "liv" är sjukt. Sådant förekommer i kölvattnet av skräckpropagandan.

ME-diagnosen har lämnat fältet öppet för manipulativa sekterister. Familjen dog på grund av det i Bjärred. På grund av sådana svaga, fega, vidriga individer som dig. Som skapade ångest och rädsla helt utan anledning. Alla vet att psykosomatiken förstärks av rädsla. Den försvinner när människor är trygga.

Ångest triggas av rädsla. Lär dig något nu. Utanför sektbubbla i tråden. Du försökte till och med kasta skuld på sicentologerna, när det i själva verket var och är ME-lobbyn som är en sekt. Den finns på specialkliniker, frodas i föreningen och bland löst folk som är så svaga att förståndet inte längre finns inom räckhåll.
Senast redigerad av rappytt 2019-05-06 kl. 19:07.
Citera
2019-05-06, 19:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Kanske var det så att flickorna blev sjuka i ME av biverkningar av gardasilinjektioner som de hade fått? Eller att A fick sjukdomen av borrelian hon ådrog sig på fotbollslägret? Kanske gick det i såfall snabbare att få en ME-diagnos för Moas del? Det är tänkbart.

Jag är inte en ME-förnekare, men är intresserad av vad som föregick sjukdomen i så fall - och nu verkar det lossna gällande förklaringarna. Att A hade utvecklat ME tvivlar jag inte på, men är mer osäker på Moas diagnos.

Sen skulle jag vilja veta om det var en och samma läkare som undersökte Moa under hela sommarens utredningstid. Kanske gick han på semester och en annan slutförde jobbet. Där nånstans kan det ha gått fel. Läkare är inte mer än människor.

För bara tänk tanken om Moas sjukdom hade varit behandlingsbar...vad det nu var.
Mycket mer troligt med tanke på korrelation ME som ses.
Det finns uppgifter i tråden så nåt slags övertag mitt i semestertider låter inte relevant. För övrigt fungerar inte diagnosticerande på det sättet. En läkare har ansvar för utredning och diagnos men konsulterar däremot med andra.

Det finns uppgifter om om flera läkare kring diagnos. Där var letsoit och ahornylad behjälpliga med uppgifter eftersom länken brutits gällande intervjun med FuL som jag då efterfrågade.

Letsdoit:
"Den skånske läkaren ska enl. SS vara förhörd och hade "medverkat" till att ställa diagnoserna."

" i en av de enskilda intervjuer som gjordes i samband med pressträffen (vill minnas i SvT, men nu borttagen), ska den skånske läkaren "tillsammans med andra" ha kommit fram till den diagnos som alltså gällt för bägge döttrarna. "

Ahornylad:
"För att förtydliga sades det, att denne "skåning" ställt diagnos på båda flickorna, eller varit med och ställd den (tillsammans med andra). "

hoaxgammon hade dess innan skrivit om intervjun med FuL:
"Det verkar vara en trådsanning att ME-diagnosen ställts av läkare i Tyskland. Enligt Sverige idag (se länk) var det en skånsk läkare som gav flickorna diagnosen."
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Trådsanningen som menas lär vara antingen det missan27 spekulerade om dvs att kontrollfreaket Oskar hade åkt till Tyskland och skaffat falska alternativmedicinska intyg och lämnat till skolan eller;

det som rockkungen påstod gällande nåt snarlikt om falska läkarintyg som Oskar anskaffat i Tyskland.
Senast redigerad av develi 2019-05-06 kl. 19:22.
Citera
2019-05-06, 19:11
Medlem
Citat:
Mycket mer troligt med tanke på korrelation ME som ses.
Däremot finns det uppgifter så nåt slags övertag mitt i semestertider låter inte relevant. För övrigt fungerar inte diagnosticerande på det sättet.

Det finns uppgifter om om flera läkare kring diagnos. Där var letsoit och ahornylad behjälpliga med uppgifter eftersom länken brutits gällande intervjun med FuL som jag då efterfrågade.

Letsdoit:
"Den skånske läkaren ska enl. SS vara förhörd och hade "medverkat" till att ställa diagnoserna."

" i en av de enskilda intervjuer som gjordes i samband med pressträffen (vill minnas i SvT, men nu borttagen), ska den skånske läkaren "tillsammans med andra" ha kommit fram till den diagnos som alltså gällt för bägge döttrarna. "

Ahornylad:
"För att förtydliga sades det, att denne "skåning" ställt diagnos på båda flickorna, eller varit med och ställd den (tillsammans med andra). "

hoaxgammon hade dess innan skrivit om intervjun med FuL:
"Det verkar vara en trådsanning att ME-diagnosen ställts av läkare i Tyskland. Enligt Sverige idag (se länk) var det en skånsk läkare som gav flickorna diagnosen."
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Trådsanningen som menas lär vara antingen det missan27 spekulerade om dvs att kontrollfreaket Oskar hade åkt till Tyskland och skaffat falska alternativmedicinska intyg och lämnat till skolan eller;

det som rockkungen påstod gällande nåt snarlikt om falska läkarintyg som oskar anskaffat i Tyskland.

Men lägg av nu! Det är ju den månghövdade hydran som hävdat att det var en skånsk läkare som stolt diagnosen. Frank eller vad han nu kallar sig. Om någon fortsatt med det, så är det för att denna hydra först senare avslöjats med att ha intressen i tråden, så kallat lobbyintresse. Vidarkliniken, Sköndal och allt vad de heter, de där ställena som landstingen plöjer ned stora pengar i.

Stora Sköndal ska nu bygga bostäder, det går bra för verksamheten! Stackars människor.

Det är ett faktum att medicinering och behandling av ickebehövande tyvärr förekommer i hyfsad omfattning och det gemensamma för dessa stackars patienter är att de är rädda. Att vi i dagens samhälle söker en Quick fix för optimal prestation. En guldkalv för ME-industrin. Det finns pengar att tjäna på att människor inte orkar med de höga kraven, mobbing med mera. Varför skulle de orka? Varför måste allt sjukförklaras? Människor måste få orka lite grann, inte stängas in med monster som behandlar dem för resten av sina liv.

Agnes skola skulle vidhållit att hon måste gå dit, föräldrarna kunde även ha bytt skola, kanske till någon mindre enhet. Men det landade i sjukdom, livslång. Så fruktansvärt fel det beslutet var.

Det är så många barn i dag som mår dåligt, hela skolformen måste ses över, betygen och krav. Det kan ingen gubbe eller kärring i tråden veta något om, för skolan såg helt annorlunda ut när inläggsskribenterna gick i skolan. Lyssna på barnen i dag. Vad säger de? De har ont i magen, orkar inte. Deras framtid bestäms av ett enda prov. Det är något som är fel med skolan i dag. A kanske reagerade på det. Bland annat! Dessutom jobbar alla föräldrar heltid. Ingen orkar med barnen, servera bra mat på kvällen, småfixa hemma. Alla mammor är slutkörda. En del fulvabbar för att orka. Dagens familjer har pengar, men orken finns inte om man inte fuskar. De som är "laglydiga" riskerar att gå under, och dra barnen med sig.

Dessutom statusjakten. Flera resor per år. Swimmingpool. Utegrillar. Skolprestationer. Morden på barnen skulle inte varit möjlig för några generationer sedan. Aldrig att man skyllt mord på låg livskvalitet! Det är helt absurt! Paret i Bjärred var "barn" av sin tid. Minst sagt! Där har vi ytterligheten förkroppsligad på vad som är viktigt. Det är att lyckas, omge sig med status och allt annat, går bort.
Senast redigerad av rappytt 2019-05-06 kl. 19:18.
Citera
2019-05-06, 19:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Men lägg av nu! Det är ju den månghövdade hydran som hävdat att det var en skånsk läkare som stolt diagnosen. Frank eller vad han nu kallar sig. Om någon fortsatt med det, så är det för att denna hydra först senare avslöjats med att ha intressen i tråden, så kallat lobbyintresse.
Anklagar du hoaxgammon, letsdoit och ahornylad för falska uppgifter om skånsk läkare?
Argumentera nu inte så du slår dig själv i bakhuvudet.

För övrigt finns det fler som såg intervjun, tror det är Moosky som nämnt den också.

Jag tog bort ditt dravel om kliniker, ser inte att det sammanfaller alls med aktuellt brottsfall i denna tråd och jag är som sagt helt ointresserad av din patetiska propaganda.
Citera
2019-05-06, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Det känns rimligt att föräldrarna resonerade så. Särskilt med tanke på den erfarenheten de hade av A som försämrades av skolan.
Citera
2019-05-06, 19:21
Medlem
Citat:
Anklagar du hoaxgammon, letsdoit och ahornylad för falska uppgifter om skånsk läkare?
Argumentera nu inte så du slår dig själv i bakhuvudet.

För övrigt finns det fler som såg intervjun, tror det är Moosky som nämnt den också.

Jag tog bort ditt dravel om kliniker, ser inte att det sammanfaller alls med aktuellt brottsfall i denna tråd och jag är som sagt helt ointresserad av din patetiska propaganda.

Du förekommer i många trådar på Flashback och din debattstil är likadan överallt. Inget att bry sig om, narcissister kan inte ändra sig eller utvecklas.

Jag vet inte alls vad du menar med ditt inlägg, men om du tror att jag tänker sänka kloka debattörer för att de precis som alla andra diskuterat den påstådda Tysklandsresan, så tror du fel.

Nu ska vi undersöka om den där resan fanns, hur då? Vad hände där? Barnen dog, och det är inte passande att skratta då. Sluta med det vänligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in