Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-05-06, 16:33
Medlem
Isnatts avatar
När man dör och släktingar går igenom ens hem och rensar och plockar ut saker ur hemmet kanske dom hittar saker som länge varit dolda för dom. Brev, samlingar, enorma mängder porr, vapen eller annat.
Många äldre släktingar har säkert saker undangömde som dom i sin tur kanske hittat hos sin far eller mor, det kan ju vara vapen, medaljer eller vad som helst som har ett affektionsvärde för dom.
Många svenskar har ju släkt från Tyskland, kanske finns spännande saker därifrån?
När jag själv dör så kommer dom hitta lite intressanta saker.

Men var har ni hittat för spännande i hem där ni rensat ut eller liknande?
När jag rensade hos en släkting så hittade jag 3 rolexklockor i en strumplåda. Fanns även ett kassaskåp i huset men det var i stort sett tomt, lite smycken bara.
Hittade även en pervers sak, det var som en anteckningsbok med utklippta porrbilder inklistrade i. Väldigt gammal och svartvita bilder och så var det utklippt text till vissa av bilderna exempelvis: utklippt bild på ett par bröst och så utklippt text till 'ho ho, vad trevligt!' och liknande. Det var ju lite märkligt.

En kompis farsa som dog hade ett gammalt hagelgevär. Det där geväret hade sen min kompis i en garderob i sitt pojkrum, hans mamma brydde sig inte. Vi tänkte inte så mycket på det och jag minns en gång när vi var 14 år så skulle vi gömma alkohol i garderoben och då ramlade hagelgeväret ut på golvet.
Lite lustigt att vi gömde folköl men inte brydde oss om geväret.

Vad har ni hittat?
Citera
2019-05-06, 16:45
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
En jäkla massa biblar men det konstigaste jag hittat är nog vad som låg i krypgrunden under huset. Det är ett gammalt hus och vet inte om dom låg i sågspånen mellan golvet och krypgrunden, Det var nog en halvkatt som låg där också som hade mummifierats men jag hittade ett par löständer. Kanske ligger en gubbe nedgrävd som jag aldrig hittade.
Citera
2019-05-06, 17:11
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Hittade en jäkla massa homoerotisk lektyr när jag hjälpte städa ur farfars dödsbo.

Både jag och farsan blev rätt paffa eftersom farfar alltid varit en karlakarl till gubbe och levt gift (med en kvinna) i stort sett hela sitt vuxna liv.

Vi såg högen med tidningar och tittade på varandra i några sekunder, farsan bröt tystnaden med ett: Happ, vi kom senare överens om att kasta dem (tidningarna alltså) och inte berätta för någon.

Hittade inga kärleksbrev eller foton som tyder på någon relation i verkligheten, men det var ett spännande ögonblick.

När man tänker på detta, så borde varken jag eller far funnits om det inte varit så tabu att vara böckling.

Ska jag tacka förtrycket av homosexuella för mitt liv?
Senast redigerad av Kalle-Swarts 2019-05-06 kl. 17:14.
Citera
2019-05-06, 17:19
Medlem
fuskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
En jäkla massa biblar men det konstigaste jag hittat är nog vad som låg i krypgrunden under huset. Det är ett gammalt hus och vet inte om dom låg i sågspånen mellan golvet och krypgrunden, Det var nog en halvkatt som låg där också som hade mummifierats men jag hittade ett par löständer. Kanske ligger en gubbe nedgrävd som jag aldrig hittade.

Jag har med hittat en mumifierad katt under ett golv.
Den tog grannen och klöv på längden och satte upp halvorna på var sin sida om ladugården så det ser ut att det sitter en katt på bröstlisten.

Har även hittat ett bälte med ammunition i. Tyvärr var dom bara övnings med träplugg längst fram.
Citera
2019-05-06, 18:03
Medlem
Lichtblicks avatar
Hos mormor har jag hittat sjukt mycket roligt och spännande eftersom hon kommer ifrån en familj som gillar att spara på saker och ting. Exempelvis min döde morfars dagböcker med bilder ifrån när han var ung. Även bilder och dagböcker, dikthäften med mera ifrån hennes släktingar ifrån tidigt 1800-talet till början av 1900.

Sjukt intressant! Även en massa nyhetsklipp ifrån den store Sjökaptenen, hennes far som blev skadad under andra världskriget i Syd Asien (han var sjökapten i amerikanska flottan) och så även ett brev ifrån sjöhistoriska om att många av hans ägodelar/medaljer/dagböcker finns i deras arkiv.

Något annat riktigt intressant som jag hittade hemma hos mormor är två öronringar som hennes släktingar som migrerade till USA under 1800-tidiga 1900-talet skickade hem tillsammans med ett kontrakt om hur dom hade köpt mark med gård i den nya världen tillsammans med det namn dom hade gett gården, vilket var ett såpass bra namn att min mormors mamma tog det som deras efternamn.

Bara lite av mycket som jag har hittat hemma hos mormor.

Jag vet att Farmor hade en gång i tiden gamla medaljer ifrån finska vinterkriget men inte mer än så eftersom hon var ett krigsbarn och kom hit utan något, hela hennes familj dog i kriget samt ägodelar förstördes när en bomb träffade villan. Vad som hände med hennes medaljer som sjuksköterska i slutet av kriget vet jag inte, troligtvis var det min faster som snodde den när Farmor dog och sålde den för en billig peng.
Citera
2019-05-06, 18:06
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
När morfar dog i början av 90-talet hittades det ett par knogjärn i ett förråd. Han var en fridsam och vänlig gammal man, men det gick kanske hett till på dansbanorna på 30 talet...

Farfar är fortfarande i livet, men när farmor dog och han flyttade från gården skedde det en utstädning av massa bråte i ladan och uthus. Då hittades en jävla massa grejor. Delar till hembränningsapparater och gamla verktyg är såklart standard på landsbygden, men där fanns även t.ex. stubintråd, ett par tomhylsor från något väldigt grovkalibrigt vapen samt en gammal tyskhjälm med kulhål i.
Citera
2019-05-06, 18:37
Medlem
Isnatts avatar
Spännande!
Har vi tur kanske vi får in nån i tråden som har eller håller på med att köpa upp dödsbon!
Jag hade ett par äldre anhöriga som ibland berättade att om dom dog skulle vi leta ordentligt i huset för där skulle det finnas 100 000:- gömt. Dom dog, det letades ordentligt bland annat en vind fyll med kartonger och sparade finkläder från ett helt liv men inga pengar hittades och huset såldes.

Samma par sa även att jag var 'deras favorit' och att det skulle visa sig när vi gick igenom testamentet efter deras bortgång.
När dom dog hittades bara ett över 50 år gammalt testamente från när dom gifte sig och jag var naturligtvis inte nämnd eftersom jag inte var född då.
Misstänker att nån som var med och gick igenom huset hittade ett nyare testamente som var till nackdel till den personen och därmed lät det försvinna.
Citera
2019-05-06, 20:31
Medlem
krautbrains avatar
Har en äldre släkting med gamla svärd och dylikt på väggarna. Lyfte upp en dolk ur slidan och på baksidan var ett hakors. Troligtvis så har det hängt där på väggen i drygt 50 år utan att ägaren vetat om vad som fanns på baksidan. Jag sa inget heller.
Citera
2019-05-06, 20:59
Medlem
xcoms avatar
När Farmor gick bort så hittade vi en otrolig mängd Nazistiska böcker SS märka, en del flaggor samt medaljer och hakkors och mycket annat från nazi tyskland Inte så konstigt ioförig då farmor flydde Tyskland vid slutet på kriget och sökte skydd under vår nazist vänliga sosse regering.
Citera
2019-05-06, 22:23
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
En död släkting...
Vad hade hänt?
Citat:
Ursprungligen postat av xcom
När Farmor gick bort så hittade vi en otrolig mängd Nazistiska böcker SS märka, en del flaggor samt medaljer och hakkors och mycket annat från nazi tyskland Inte så konstigt ioförig då farmor flydde Tyskland vid slutet på kriget och sökte skydd under vår nazist vänliga sosse regering.
Visste ni om det sen innan eller kom det som en total överraskning? Vad gjorde ni med sakerna?
Citera
2019-05-06, 22:49
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.02.

Subkulturer och socioekonomiska livsstilar------->Sista utvägen: för ämnen som saknar eget forum

/Mod.
Citera
2019-05-06, 23:06
Medlem
%s avatar
Ett fullt fungerande mausergevär i en garderob med tillhörande ammunition, två faskin knivar, ett koppel med slida för bajonett m96. Släktingen ifråga har varit officer på K3 när de fortfarande red på hästar. Samt en militär tjänstgöringsbok och ett synnerligen pråligt muckar brev från slutet av 1800-talet från hans far.

I samma hus fanns också en DLR-medalj (som man fick om man klarade se fysiska tester som krävdes för att bli ss-soldat). Några pins från vinterhjälpen (som såldes för att samla in pengar till vinterkläder till de tyska soldaterna i Ryssland). Diverse tygband med hakkors på. En bok med lönnfack i märkt gut mit uns. Tysk från första världskriget. Från en kvinnlig släkting som bodde i Tyskland under andra världskriget. DLR-medaljen har hon troligtvis tagit som gymnast.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in