2019-05-05, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Obehagligt att läsa beskrivningen av fallet om den 19 åriga svenska kvinna som drabbades av rabies år 2000.

http://www.lakartidningen.se/OldArti.../#!/2001/22575

Edit: det verkar som att hela artikeln inte kommer med på länken.
”På direkt fråga berättade mamman vidare att dottern någon gång under mars månad hade blivit biten i höger hand av en hundvalp som senare avlidit efter en period med ryckningar och kramper. Efter denna händelse hade man kontrollerat att flickans stelkrampsskydd var fullgott. Misstanke om rabies väcktes nu för första gången och förstärktes av mammans beskrivning av den första natten på intagningsavdelningen.”

De kan ju inte ha vetat vad rabies är överhuvudtaget.

Jag antar att mannen i Norge har varit med om något liknande och inte heller känt till rabies.
Citera
2019-05-05, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruva
”På direkt fråga berättade mamman vidare att dottern någon gång under mars månad hade blivit biten i höger hand av en hundvalp som senare avlidit efter en period med ryckningar och kramper. Efter denna händelse hade man kontrollerat att flickans stelkrampsskydd var fullgott. Misstanke om rabies väcktes nu för första gången och förstärktes av mammans beskrivning av den första natten på intagningsavdelningen.”

De kan ju inte ha vetat vad rabies är överhuvudtaget.

Jag antar att mannen i Norge har varit med om något liknande och inte heller känt till rabies.

Sjukt obehagligt!
Men hur kan man INTE känna till rabies, och inte tänka på rabies omedelbart vid hundbett utomlands?
Jag undviker alla djur när jag är utomlands, i Europa kan jag klappa mina vänners hundar och katter men där går gränsen, och utanför Europa rör jag inga djur alls samt är lite nojig där det finns fladdermöss...
Citera
2019-05-05, 22:46
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paggan
Obehagligt att läsa beskrivningen av fallet om den 19 åriga svenska kvinna som drabbades av rabies år 2000.

http://www.lakartidningen.se/OldArti.../#!/2001/22575

Edit: det verkar som att hela artikeln inte kommer med på länken.

Ja, det var inte så trevlig läsning... Men tack för länken, och alla sidorna kom med för mig - fem sidor avslutat med referenslista och engelsk sammanfattning.
Citera
2019-05-06, 19:04
Medlem
GormDenGamles avatar
Läget är allvarligt.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhe...o/5?post=12453
Citera
2019-05-06, 19:19
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Läget är allvarligt.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhe...o/5?post=12453

No shit. Vården för rabies med kliniska symptom är palliativ. Det finns ingen chans att överleva.
Citera
2019-05-06, 21:03
Medlem
GormDenGamles avatar
Har nu dött.
En kvinna i 20-års åldern. Ante mig. De är de mest naiva och ska klappa djur.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...asient-er-doed
Citera
2019-05-06, 22:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Sjukt obehagligt!
Men hur kan man INTE känna till rabies och inte tänka på rabies omedelbart vid hundbett utomlands? Jag undviker alla djur när jag är utomlands, i Europa kan jag klappa mina vänners hundar och katter men där går gränsen, och utanför Europa rör jag inga djur alls samt är lite nojig där det finns fladdermöss...

Jo det är frågan. Här gick det månader som hon kunde sökt vård och blivit räddad. Det primära är stelkramp här hemma men utomlands i rabiesområde!? Att hon inte gjorde det är svårt att begripa. Möjligen en generationsfråga att det inte sitter i bakhuvudet med detta med vaccin och även oro för det mest farliga som rabies för unga idag.

Lär bli ändring på detta nu åtminstone i Norge men oerhört tragisk att en ung person ska behöva sätta livet till för något som så enkelt kunde botats.
Citera
2019-05-06, 23:32
Medlem
Tråkigt. Extra tråkigt för att den modern gjorde eftersökningar, att sedan det inte hjälpte

RIP en norska
Citera
2019-05-06, 23:45
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanakhte
För 50 år sedan var det en lång och smärtsam behandling. Nu är det som att vaccinera sig mot influensa. Intramuskulära injektioner i och för sig. På min tid var det 5 injektioner med 3 dagars mellanrum.

Jag hade för mig det var sju insprutningar, men jag slapp turligt nog själv att utsättas... Hur som helst var det inte värre än att klasskamraterna kunde komma i skolan, göra läxor och hänga på båtklubben om eftermiddagen.
Citera
2019-05-06, 23:48
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Sjukt obehagligt!
Men hur kan man INTE känna till rabies, och inte tänka på rabies omedelbart vid hundbett utomlands?
Jag undviker alla djur när jag är utomlands, i Europa kan jag klappa mina vänners hundar och katter men där går gränsen, och utanför Europa rör jag inga djur alls samt är lite nojig där det finns fladdermöss...

Dessvärre finnes där rabies i sydeuropa, och vad jag kan förstå också bland vilda djur ganska långt norrut, som polen ?
Citera
2019-05-06, 23:53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Tråkigt att denne dog, men obehandlat leder det i princip alltid till döden. Ärligt talat är det lite Darwin över att inte uppsöka läkare direkt efter bett av djur i Asien.
Citera
2019-05-07, 03:49
Medlem
wwrs avatar
Har det framkommit vilket land hon besökte?
Senast redigerad av wwr 2019-05-07 kl. 03:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in