2019-05-05, 17:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nej, polisen har inte konstaterat att hon dött på annan plats. De misstänker att hon gjort det och att kroppen flyttats till fyndplatsen.
Varför gör de då det?
Antagligen för att det inte finns några spår alls som visar att detta är en mordplats.
Det i sin tur talar för möjligt självmord.
"Brännskadorna" är inte heller bekräftade.

Om hon har bränt sig själv borde väl något grässtrå eller en kotte kanske svetts, det kanske frånvaron av sådant som gör att man antar brottsplats vara en annan?

Men det är väl bland det första de kollar på en fyndplats, och inte heller brukar det vara särskilt avancerade analysmetoder med lång väntetid hos NFC som krävs för att teknikerna ska se om det är fyndplats eller inte. Särskilt om kroppen eller delar av den är i hyfsat gott skick och till det då hur det ser ut på intill kroppen. Är platsen kroppen ligger på för prydlig iförhållande till presumerat dödssätt så kan man ju misstänka det på ganska god grund. Ligger kvarlevor dessutom på mage fast likfläckar syns på baksida lår, rumpa ryggoch vader så är ju något mysko.
Möjligt väl också att man kan se skillnad hur brännskador yttrar sig i levande vävnad jämfört med någon som redan är död.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-05-05 kl. 17:23.
Citera
2019-05-05, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Då rör det sig om ett islamistbrott.

Hon kanske nobbade att gifta sig med sin kusin? Det är definitivt ett tillräckligt motiv
Citera
2019-05-05, 17:26
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/teorin-efter-marsta-mordet-kvinnan-dog-pa-annan-plats/

Läs. ny info...
Citera
2019-05-05, 17:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
GM kanske fick för sig han kunde bränna liket till aska på en grillplats.

Snart hittar de nån MGM med brännskador som den där Mats i Dalarna
Citera
2019-05-05, 17:30
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Instämmer i att en teori är att hon mördats på annan plats. (Även om det sannolikt inte är i den änden polisen arbetar. Först och främst handlar det om att kartlägga hennes sista dygn, och hennes umgänge. Att ta reda på var hon dog är så att säga nästa steg.)

Nehejdu. Att fastställa huruvida hon dog på fyndplatsen är första prio. Det är en allmän plats och man vill inte hålla den avspärrad med bevakning någon längre tid till man kartlagt hennes sista dygn och umgänge. Hur det såg ut på FP är också något man kan stämma av uppgifter en framtida MGM lämnar. Man undersöker FP som man finner den och det görs grundligt.
Citera
2019-05-05, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Fetmarkerat: Har du några exempel? Vi talar här alltså om några hundra meter, i ett tättbebyggt område.

Nej, har nu inga exempel på biltransport bara några hundra meter. Men menade mer generellt att det för en bildumpare är viktigare att ha god kännedom om dumpningsplatsen visavi att dumpa långt bort.
KJ i Boden och Jonna i Askersund är iaf två exempel på närområdesdumpning.
Citera
2019-05-05, 17:32
Medlem
Juggernawts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slim-m
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/teorin-efter-marsta-mordet-kvinnan-dog-pa-annan-plats/

Läs. ny info...
Där ser man. Man ska inte tillskriva gärningsmän de tankar och motiv man själv skulle ha i en sådan situation. För mig verkar det fullkomligt absurt att dumpa en kropp på ett sånt ställe. Men jag skulle vara mån om att hålla liket gömt så länge som möjligt vilket dessa gärningsmän tydligen inte haft i åtanke. Man kan ju tro att det varit meningen att upptäckten skulle göras snabbt.
Citera
2019-05-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slim-m

Läs. ny info...

Ang ruskiga fynd och mordplats:
"
Polisen upprättade omfattande avspärrningar över hela grönområdet på lördagsmorgonen. På fyndplatsen samt i anslutning till kvinnans bostad har man enligt uppgifter gjort flera fynd som nu är aktuella i mordutredningen.
Det handlar bland annat om en braständare, en påse med kläder, brända tygrester samt en bensindunk.
Enligt uppgifter som Aftonbladet har publicerat är en av polisens teorier att kvinnan har mördats på en okänd plats – och att kroppen sedan förts till skogspartiet där den senare hittades."
Citera
2019-05-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Där ser man. Man ska inte tillskriva gärningsmän de tankar och motiv man själv skulle ha i en sådan situation. För mig verkar det fullkomligt absurt att dumpa en kropp på ett sånt ställe. Men jag skulle vara mån om att hålla liket gömt så länge som möjligt vilket dessa gärningsmän tydligen inte haft i åtanke. Man kan ju tro att det varit meningen att upptäckten skulle göras snabbt.
Allting är bara jävligt udda med detta fall. Hon låg mitt på stigen.
Citera
2019-05-05, 17:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt

Eller så hade GM inte möjlighet att ägna saken tid utan att väcka uppmärksamhet.

Var kanske tvungen att bli klar inom en viss tid så att någon närstående inte skulle upptäcka att han har varit ute på nattliga äventyr. Kanske tvungen att vara hemma med nystädad bil innan grannarna vaknar och kan se att vederbörandes bil inte står på parkeringen.

Kan finnas många skäl till att GM har valt en dålig plats och i övrigt agerat oförsiktigt.
Citera
2019-05-05, 17:37
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja, jag tror att det är i allmänhet är för kletigt och för jobbigt för vanliga svenska poliser som inte ens förstår den kulturella kontexten.

I princip skulle man ju behöva plocka in hela klaner och familjer och med tanke på hur underbemannad svensk polis är, så tror jag att det vore att förvänta sig för mycket.

Precis.. Vi har nog också ett antal mord som gått under radarn i egenskap av ”självmord”. Främst unga kvinnor som råkat falla från fönster / balkonger. Förutsätter dock en viss höjd på boende för att den varianten skall vara ett alternativ.
Citera
2019-05-05, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Expressen skriver braständare och bensindunk.
Och klädpåse

Jaha det har gått mig förbi, jävlar så kusligt och specifikt.

Braständare, bensindunk och en klädpåse ska nu alltså övervakningskamerorna på mackarna och byggvarohusen ta sig an och då har man mördaren/mördarna? För nämda föremål kan inte inhandlas på andra ställen, eller?

Ärligt, så gott som alla har en braständare hemma, likaså en bensindunk och en klädpåse och har man inte just dessa varor så handlas säkert tusentals av dessa vardagsting i veckan.

Så det gäller att passa sig nu då om man handlat en tändare på en mack i fredags eller lördags runt Märsta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in