2019-05-05, 12:08
Medlem
Juggernawts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungen-76
Så fel du har, kroppen har flyttats dit där den hittades. Tycker du att jag ska kalla dig efterbliven?
Då har inte GM någon vidare lokalkännedom. Om kroppen flyttats till platsen så hade det inte krävts speciellt större ansträngningar att placera den i det stora gravröse som ligger i nära anslutning till grillplatsen. Med några stenar placerade ovanpå hade upptäckten kunnat dröja mycket längre.
Citera
2019-05-05, 12:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Polisens teori är alltså (enligt AB) att mördaren inköpt ett speciellt "föremål" inför dådet, ett föremål som använts och åsamkat offret brännskador.
Det måste ju finnas en hel mängd "föremål", allt ifrån bensin etc. till blåslampor som man redan kan ha hemma, vilket kan ha inköpts för flera år sedan. Då blir det som att leta efter en nål i en höstack. Hur länge sparas övervakningsbilder?
Om de nu utför tömning av övervakningskameror på byggvaruhus och bensinmackar, måste teorin ändå vara att detta "föremål" köpts i närtid och specifikt inför mordet. Kan det vara så enkelt att "tändvätskan" eller vad det nu än är har en datumstämpel som gör att det kan fastslås att inköpet skett i närtid?
Annars får vi nog fundera lite till på vad det kan vara för "speciellt föremål" som folk normalt inte har hemma utan bör vara inköpt enbart för mordet.
Bradgardsindianen tipsade om en värmegrej som man använder till att valla skidor, det skulle ju kunna passa om GM har sitt ursprung i en icke skidåkande kontext, men hur kände han då ens till att "föremålet" finns?

Apropå att fyndplats nu inte anses vara mordplats och att närboende betraktar den som ett uselt ställe att dumpa på, kan man ju tänka sig att GM ville att kroppen skulle hittas snabbt.
Om det skulle vara så att "föremålet" inköpts efter dådet, för att undanröja spår, kan det ju faktiskt röra sig om en olyckshändelse av något slag. Men polisen tror ju (enligt AB) att det använts vid jälva mordet Ja, ja.

Om de är intresserade av filmer från butiker må det ju vara fråga om ett nyinköpt föremål. Just värmepistoler kan jag dock tänka mig att många pyssliga kvinnor äger, om de håller på fixar med inredning, målar om möbler och dylikt. Mer ovanligt är kanske batteridrivna varianter som ännu väl är ganska dyra för att motivera till att användas för hobby. Och elurtag är inte vanligt förekommande till skogs
Citera
2019-05-05, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Om de är intresserade av filmer från butiker må det ju vara fråga om ett nyinköpt föremål. Just värmepistoler kan jag dock tänka mig att många pyssliga kvinnor äger, om de håller på fixar med inredning, målar om möbler och dylikt. Mer ovanligt är kanske batteridrivna varianter som ännu väl är ganska dyra för att motivera till att användas för hobby. Och elurtag är inte vanligt förekommande till skogs

Vad skulle isf motivera gm att flytta på kroppen från lägenheten? Om det inte vore att bränna bort bevis ute.
Att hon mördats i gm lägenhet?
Citera
2019-05-05, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt
Då har inte GM någon vidare lokalkännedom. Om kroppen flyttats till platsen så hade det inte krävts speciellt större ansträngningar att placera den i det stora gravröse som ligger i nära anslutning till grillplatsen. Med några stenar placerade ovanpå hade upptäckten kunnat dröja mycket längre.

Fast är det hedersmord vill de väl inte att kroppen ska försvinna? Syftet är väl att omgivningen ska veta vad som drabbade BO?
Citera
2019-05-05, 12:19
Medlem
Blackmonks avatar
Kvinnans anhöriga är underrättade, så vem är hon, hon ör ju uppenbarligen identifierad
Citera
2019-05-05, 12:20
Medlem
Redas avatar
Tror inte på mord utan mer på olycka med en gasolgrill i ett zigenarläger.
Citera
2019-05-05, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adikta
Lyan har dygnet runt öppet alla dagar året runt

Precis, med Arlanda flygplats i kommunen så behövs barnomsorg även på kvällar, nätter & helger.
Citera
2019-05-05, 12:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggernawt

GM har kanske dålig lokalkännedom, och var stressad, fyndplatsen kan tala för det.
Citera
2019-05-05, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slim-m
Vad skulle isf motivera gm att flytta på kroppen från lägenheten? Om det inte vore att bränna bort bevis ute.
Att hon mördats i gm lägenhet?

Om det skett i GMs bostad så tänker jag att även mördare är avogt inställd till att spara på ett lik i sin bostad. Om BO dumpats på platsen kanske mordvapen (eller tortyrredskap?) också dumpats. Då kan det ju vara fråga om en eldriven värmepistol som framstår som jäkligt malplacerad att hitta till skogs.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-05-05 kl. 12:30.
Citera
2019-05-05, 12:27
Medlem
Att de har hällt brännbarvätska på henne och tänt på är för att dölja DNA spår från sig själva
Antagligen har de blivit topsade i andra brott och vet att de eller han att de åker dit om de inte eldar bort spår bevis.
Citera
2019-05-05, 12:27
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Hur precist går det att lokalisera en uppkoppling mot masten?
Är det en lista på uppkopplade apparater eller en karta med uppkopplade apparater?
Nu killgissar jag mest, men utgår från att det är en lista om det gäller vilka som kopplat upp mot närbelägen mast. Men då måste det ju röra sig om en himla massa telefoner eftersom dungen ligger i tätbebyggt område. Alltså är det kanske ett meningslöst förfarande.
Vid triangulering däremot, då fler master är inblandade, kan man väl precisera mobilers position på metern när, har jag för mig. Då borde det också vara en karta istället för lista.
Citera
2019-05-05, 12:28
Medlem
brunnsangs avatar
Citat:
Hur precist går det att lokalisera en uppkoppling mot masten?
Är det en lista på uppkopplade apparater eller en karta med uppkopplade apparater?

Man kan mäta avstånd mellan telefon och mast, finns flera master så kan man få fram ganska precista värden då man kan jämföra dom mot varandra och rita ut "streck" som någonstans möts (pejling) . Kanske inte går till exakt så men det är vad jag läst mig till via andra forum förr så har tyvärr ingen bra källa förutom att googla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in