2019-05-03, 13:18
Medlem
8711s avatar
Ser att flera sidor skickat ut Sifo och 19,9% idag. Är det en ny mätning eller är det samma som kom för någon vecka sedan? Om det är den så är den ju inte någon av dom senaste.
2019-05-04, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag håller med om att det är svårare än vanligt. Det här valet kommer till stor del att avgöras av vem som lyckas mobilisera sina väljare att gå & rösta istället för att bli kvar i soffan.

Förra EU-valet röstade enbart 51% och av det var det ca 35% som förtidsröstade så så sett är valdeltagandet lågt och mycket kan hända. Hittills märks det ju inte ens att det är val så förstår att det inte engagerar det minsta. Det är nog samma läge som i förra valet mestadels vad jag vagt kan minnas.

Inte sett en enda valaffisch varken där jag bor (glesbygd) eller i de närmsta städerna.

Själv ska jag givetvis gå och rösta, fingret tills etablissemanget givetvis.

Mest bryr jag mig om L åker ur eller ej, det parti som kan garantera detta får min röst!
2019-05-04, 22:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Förra EU-valet röstade enbart 51% och av det var det ca 35% som förtidsröstade så så sett är valdeltagandet lågt och mycket kan hända. Hittills märks det ju inte ens att det är val så förstår att det inte engagerar det minsta. Det är nog samma läge som i förra valet mestadels vad jag vagt kan minnas.

Inte sett en enda valaffisch varken där jag bor (glesbygd) eller i de närmsta städerna.

Själv ska jag givetvis gå och rösta, fingret tills etablissemanget givetvis.

Mest bryr jag mig om L åker ur eller ej, det parti som kan garantera detta får min röst!
L brukar kunna mobilisera sina väljare i EU-valet, så 1 mandat lär dom få.
2019-05-05, 08:41
Medlem
8711s avatar
Ja, förtidsröstningen inleds redan den 8:e, så det är lika viktigt att ligga högt i opinionen och opinionsmätningarna redan nu och hela vägen fram till valet. En tredjedel röstar i förtid, så om SD ligger på säg 15-16% nu så är det viktigt att hålla detta ända in i mål eller öka. Men att inte ligga lägre än så från start.

Man borde göra två utskick av valsedlar. Ett som kommer fram 7 maj, med en direkt och tydlig hänvisning till förtidsröstandet 8-25 maj. Sen ett till som landar några dagar innan valet med hänvisning till valdagen att verkligen gå och rösta och trycka på hur viktigt detta är för Sverigedemokraterna till alla sina väljare.
2019-05-05, 09:59
Medlem
medelklassmans avatar
Tror själv att SD numera, i kraft av sin storlek och breddning av väljargrupper, kan mobilisera samma väljarstöd som sina mer ”akademiker och hipsterstödda” EU vurmande partier som L och M.
Soffan vinner inte nödvändigtvis mer från SD än andra partier numera.

Det finns ju inte så mycket att välja på om man vill sätta ett tak för EU hydrans omättliga expansionslust än att rösta på SD.
Senast redigerad av medelklassman 2019-05-05 kl. 10:28.
2019-05-05, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Tror själv att SD numera, i kraft av sin storlek och breddning av väljargrupper, kan mobilisera samma väljarstöd som sina mer ”akademiker och hipsterstödda” EU vurmande partier som L och M.
Soffan vinner inte nödvändigtvis mer från SD än andra partier numera.

Det finns ju inte så mycket att välja på om man vill sätta ett tak för EU hydrans omättliga expansionslust än att rösta på SD.

Personligen tycker jag det bästa som kan hända Sverige är om EU nu växer sig urstarkt med massor av konservativa krafter. Jag har alltid avskytt EU, men nu när Sverige är det sjukaste landet i unionen så är det till EU vi får sätta vårt hopp. SD gör helt rätt i att slopa pratet om Swexit!
2019-05-05, 11:12
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Personligen tycker jag det bästa som kan hända Sverige är om EU nu växer sig urstarkt med massor av konservativa krafter. Jag har alltid avskytt EU, men nu när Sverige är det sjukaste landet i unionen så är det till EU vi får sätta vårt hopp. SD gör helt rätt i att slopa pratet om Swexit!

Så tänkte själv när jag gick till valurnan om EU anslutningen på 90 talet.
Äntligen en chans att snöpa och begränsa det maktfullkomliga och eviga socialdemokratiska maktinnehavet och dess vansinniga kontrollbehov.

Men så blev det inte, hela sjuklövern gick all in och använder EU medlemskapet för genomföra sin omstörtande samhällsomvandling.

Även jag stödjer SD beslut att verka inom unionen för att förändra, belysa vad som håller på att ske samt om möjligt, i hop med övrig opposition från andra länder, stoppa den utvecklingen.

Att Sverige är ett av de radikalaste och sjukaste länderna i Europa är vi helt eniga om.

68 vänsterns skyltfönster mot världen, därtill hjälpta och understödda av en globaliserad elitliberalism.

Inte en tillstymmelse till konservativ eller nationell motvikt har funnits.
Senast redigerad av medelklassman 2019-05-05 kl. 11:14.
2019-05-05, 11:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Så tänkte själv när jag gick till valurnan om EU anslutningen på 90 talet.
Äntligen en chans att snöpa och begränsa det maktfullkomliga och eviga socialdemokratiska maktinnehavet och dess vansinniga kontrollbehov.

Men så blev det inte, hela sjuklövern gick all in och använder EU medlemskapet för genomföra sin omstörtande samhällsomvandling.

Även jag stödjer SD beslut att verka inom unionen för att förändra, belysa vad som håller på att ske samt om möjligt, i hop med övrig opposition från andra länder, stoppa den utvecklingen.

Att Sverige är ett av de radikalaste och sjukaste länderna i Europa är vi helt eniga om.

68 vänsterns skyltfönster mot världen, därtill hjälpta och understödda av en globaliserad elitliberalism.

Inte en tillstymmelse till konservativ eller nationell motvikt har funnits.

Den stora skillnaden nu är att det blåser starka konservativa vindar i Europa. Det kommer vara oerhört intressant att följa valresultaten i alla länder. Sedan finns det några val som kittlar lite extra. Det franska EP-valet är nog det som kittlar mest efter det svenska. Vad händer där mitt under gula västarnas rörelse?
2019-05-06, 08:01
Medlem
8711s avatar
Blir väldigt intressant med nästa serie mätningar, om det fortsätter vara olika besked eller om det hamnar någonstans i mitten runt 16% kanske. 15-16% är min utgångspunkt och det vore en stor framgång sedan 2014, men jag hoppas jag har fel och att det blir högre
2019-05-06, 08:02
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Den stora skillnaden nu är att det blåser starka konservativa vindar i Europa. Det kommer vara oerhört intressant att följa valresultaten i alla länder. Sedan finns det några val som kittlar lite extra. Det franska EP-valet är nog det som kittlar mest efter det svenska. Vad händer där mitt under gula västarnas rörelse?

En sak som vore intressant är om SD kan dra nytta av den starka opinionen i andra länder. I Storbritannien, Frankrike, Finland, Ungern, Polen med flera länder kan SD-liknande partier bli största partier. Det borde nämnas så man kan rida på den vågen. SD ser enligt mätningarna den senaste tiden ut att kunna bli det nästa största partiet i Sverige.
2019-05-06, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Blir väldigt intressant med nästa serie mätningar, om det fortsätter vara olika besked eller om det hamnar någonstans i mitten runt 16% kanske. 15-16% är min utgångspunkt och det vore en stor framgång sedan 2014, men jag hoppas jag har fel och att det blir högre

15% är totalt värdelöst såvida inte AfS tar röster. Bara för att ökningen är runt 5 PE från förra valet innebär det inte att det är bra siffror. 15% är bara bevis att svensken fortsatt sover vidare.
2019-05-06, 22:23
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
15% är totalt värdelöst såvida inte AfS tar röster. Bara för att ökningen är runt 5 PE från förra valet innebär det inte att det är bra siffror. 15% är bara bevis att svensken fortsatt sover vidare.
Har absolut ingen betydelse. Om så SD fick 100% i svenska EU-valet så tar dom 20 av 751 mandat i EU.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in