2019-05-04, 17:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Kan du ge något exempel på en kvinna som bränts upp till följd av hedersmord eller våldtäkt? Jag minns, på rak arm, bara en kvinna som brändes upp (Ida Fässberg) och det var varken hedersmord eller våldtäkt.
Ida Fässberg brändes inte upp. Linda Chen brändes upp, och det var varken hedersmord eller våldtäkt.
Citera
2019-05-04, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag förstår inte din fråga. Och vad då ”våldtäktsmord/hedersmord”? Det är två olika saker.
Enligt dig.
Vad är det som tyder på hedersmord?
Vad tyder på våldtäktsmord?
Ja, det är 2 olika rubriceringar.
Undrar detta iom du vill inte släppa teorin om hedersmord än.
Citera
2019-05-04, 17:17
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ida Fässberg brändes inte upp. Linda Chen brändes upp, och det var varken hedersmord eller våldtäkt.
Linda Chen brändes väl inte upp. Mats Alm gjorde väl möjligen ett tafatt försök men Linda var inte bränd.
Citera
2019-05-04, 17:18
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Isdalskvinnan, identitet okänd likaså motivet

(FB) Isdalskvinnan, en av norges mest uppmärksammade fall, 29 nov 1970.
Citera
2019-05-04, 17:21
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slim-m
Enligt dig.
Vad är det som tyder på hedersmord?
Vad tyder på våldtäktsmord?
Ja, det är 2 olika rubriceringar.
Undrar detta iom du vill inte släppa teorin om hedersmord än.

Talar för hedersmord:

- Inte så mycket, förutom att hon inte är identifierad än. Det kan bero på nyanländ, vilket talar för att GM är av utländsk härkomst. I så fall är hedersmotiv möjligt.

Talar för ”våldtäktsmord”:

- Inte så mycket där heller, men se tidigare inlägg med resonemang som talar för att hon dog nära fyndplatsen. I så fall är överfall, eventuellt våldtäkt, en möjlighet.

Ärligt talat så vet vi ju inte så mycket än.
Citera
2019-05-04, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Högst troligt nån som haft ihjäl sin flickvän, fru eller ex. Eller möjligen ett hedersmord inom familjen (offret är ju trots allt en ung kvinna) Kan säkert ha skett i hemmet. Sen har kroppen dumpats på fyndplatsen och GM har eldat kroppen.

Som jag uppfattar det så har kroppen inte lite brännskador som efter tortyr. Nån har försökt elda upp den döda kroppen. Sånt gör man bara om GM står offret nära.

Att det skulle röra sig om ett överfall på platsen tror jag vi kan utesluta.

Man kan inte via ordet brännskador endast ta för givet att det handlar om att skadorna är uppkomna av tändstickor, tändvätska och eldlågor. Brännskador finns i många uppslag

Massor av kemiska substanser ger så pass allvarliga brännskador att du når upp till graden "förkolnad".
Citera
2019-05-04, 17:23
Medlem
Kan vara självmord det här, för det försvann ju blixtsnabbt ifrån löpsidorna.
Citera
2019-05-04, 17:23
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Högst troligt nån som haft ihjäl sin flickvän, fru eller ex. Eller möjligen ett hedersmord inom familjen (offret är ju trots allt en ung kvinna) Kan säkert ha skett i hemmet. Sen har kroppen dumpats på fyndplatsen och GM har eldat kroppen.

Som jag uppfattar det så har kroppen inte lite brännskador som efter tortyr. Nån har försökt elda upp den döda kroppen. Sånt gör man bara om GM står offret nära.

Att det skulle röra sig om ett överfall på platsen tror jag vi kan utesluta.

Finns ingen anledning för en närstående att bränna kroppen för att förstöra DNA-spår.

Eklund eldade Engla.
Citera
2019-05-04, 17:24
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Kan du ge något exempel på en kvinna som bränts upp till följd av hedersmord eller våldtäkt? Jag minns, på rak arm, bara en kvinna som brändes upp (Ida Fässberg) och det var varken hedersmord eller våldtäkt.

Det kan förekomma i vissa kulturer att man kastar syra eller liknande på ansiktet för att ta bort skönheten som lockat till sig synder.
Ibland dödas kvinnan efteråt.

Har det kommit uppgifter om vilka typ av brännskador det handlar om?
Citera
2019-05-04, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Linda Chen brändes väl inte upp. Mats Alm gjorde väl möjligen ett tafatt försök men Linda var inte bränd.
Men finns det hedersmords- eller våldtäktsoffer som bränts upp i Sverige? Jag kan komma på ett enda.
Citera
2019-05-04, 17:28
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Finns ingen anledning för en närstående att bränna kroppen för att förstöra DNA-spår.

Nej, men för att dölja ett mord.
Citera
2019-05-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det kan förekomma i vissa kulturer att man kastar syra eller liknande på ansiktet för att ta bort skönheten som lockat till sig synder.
Ibland dödas kvinnan efteråt.
Jag efterfrågade exempel från Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in