2019-04-28, 22:29
Medlem
[quote=ballobas|67431074]citat Mats : Vad vill din mamma att du ska ge Ralephka?
Samma sak som jag ska ge mig själv, kött, ost, jag vet inte. Ost vill jag inte ge henne, det
omvandlas till morfin i kroppen.
Citat:
Hela våra tankar har varit att inte skapa en människa som är
driven av beroenden.

Fy fan vilket jävla mongo

Ja herre gud... O det ska då komma av honom som själv är fanatisk beroende av sitt "hälso"tänk så till den grad att hans egen lilla dotters liv hängde på en skör tråd!
Citera
2019-04-29, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintersol21
När jag läser förhören med föräldrarna slås jag av detta:

Föräldrarna verkar helt övertygad om att deras livsstil/kost är den rätta. Alla andra har fel och de vet nåt som de flesta andra inte vet. Alla andra är grundlurade av staten. Jag tror inte de har gjort det det de gjort för att skada barnet medvetet, de är helt säkra på att det är det bästa för barnet. Dock är de (särskilt pappan) egocentriska och blundar för barnets signaler och ohälsa. Mamman ser upp till pappan och ifrågasätter inte även om barnet blir sämre. Hon känns väldigt vilsen och jag-svag. Pappan känns autistisk och det är som han har denna livsstil som ett specialintresse som han fastnat i. Som föräldrar blir de farliga även om de vill barnet väl. De har knappt förmåga att ta hand om sig själva och definitivt inte att ta hand om ett barn. Det är sorgligt att det hann gå så långt att barnet var nära att dö. Det är många vuxna, förutom föräldrarna, som bär skuld till detta.

Jag håller med. Jag har också läst FUP och slås av hur övertygade föräldrarna är av att de har rätt och att sjukvården har hittat på att barnet är undernärt. Att barnets värden var urdåliga viftar de bort med att det nog inte var så farligt.

Och att barnet vägde lika mycket vid 1,5 års ålder som pappan vid 4 månaders ålder beror på att barnet är halvindonesiskt. Mamman är 1,70 och väger, enligt henne själv, cirka 60 kg. Hon är med andra ord inte särskilt liten mätt med svenska mått.

Eftersom de inte inser att de höll på att döda barnet, hoppas jag innerligen att de inte får vårdnaden om henne igen. Jag tror inte att de kommer att ändra sig. Inte ens när barnet håller på att dö inser de hur allvarligt det är, och då kan jag nog tänka att de aldrig kommer att ändra sig eller att lyssna på någon annan. Högst märklig, hela grejen.
Citera
2019-04-29, 15:45
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
citat Mats : Vad vill din mamma att du ska ge Ralephka?
Samma sak som jag ska ge mig själv, kött, ost, jag vet inte. Ost vill jag inte ge henne, det
omvandlas till morfin i kroppen.
Fy fan vilket jävla mongo

Ja herre gud... O det ska då komma av honom som själv är fanatisk beroende av sitt "hälso"tänk så till den grad att hans egen lilla dotters liv hängde på en skör tråd!

Citat:
Citat: ”Hela våra tankar har varit att inte skapa en människa som är
driven av beroenden.”

Och som använder både Cannabis och Tramadol...snacka om dubbelmoral.
Senast redigerad av T34Panzer 2019-04-29 kl. 15:48.
Citera
2019-04-30, 00:27
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wigilante
Tror inte tramadoltabletterna var till honom utan till någon som bett om smärtstillande till legitimt (så legitim det kan bli utan recept) ont i kroppen någonstans ...
Naturligtvis var tramadoltabletterna avsedda för honom själv, något annat är extremt naivt att tro. Båda dom två föräldrarna är missbrukare/stoners och jag känner den typen väldigt väl av egna erfarenheter av såna människor. Dom tar droger av olika slag även om dom mest håller sig till cannabis. Jag läste FUP:en och där står att vid visitation av mamman hittade dom också några tomma zip-påsar på henne och det är ju helt uppenbart vad det hade varit i dom.
Citera
2019-05-01, 19:05
Medlem
Wigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdonk
Naturligtvis var tramadoltabletterna avsedda för honom själv, något annat är extremt naivt att tro. Båda dom två föräldrarna är missbrukare/stoners och jag känner den typen väldigt väl av egna erfarenheter av såna människor. Dom tar droger av olika slag även om dom mest håller sig till cannabis.
Möjligt. Aldrig träffat mamman. När jag läste om Tramadolen blev jag väldigt förvånad dock, men men det är väl ingenting man skyltar med till ytligt bekanta man träffar på ibland när man är ute på vift i stan. Varför skulle man? Snarare pinsamt... Säger dock såhär, han dömer inte mig för mina illdåd och då tänker jag göra han samma tjänst tillbaka. Vem vet vad sanningen är egentligen. Det enda som spelar roll är presentationen av föräldrarna i rätten och det väger ju tungt i nackdel för honom. Började själv diskutera hela det här fallet med min flickvän igår och vi kom överens tillslut om att även fast vi inte undertecknat några papper när vi fötts, eller gått med på några regler/lagar befinner vi oss ändå på svensk mark och hur utanför systemet man än lever, får man ta konsekvenserna av sina handlingar om man blir ertappad. Tyckte som sagt att det var helt åt helvete dumt att inte registrera barnet från början, tror det började som slarveri och sedan övergick till något sorts rebelliskt beteende mot staten.
Citat:
Jag läste FUP:en och där står att vid visitation av mamman hittade dom också några tomma zip-påsar på henne och det är ju helt uppenbart vad det hade varit i dom.
Vad anser du gör det uppenbart, och vad gissar du på att det var? Amfetamin, kokain? Heroin? Krossade tramadol/oxycontin tabletter? Zip bags kan se väldigt illa ut.. minns när morsan hittade en zipline på mitt skrivbord när jag gick i gymnasiet och skulle ha ett snack efteråt, visade sig dock att det bara hade varit knappar till ett par nyköpta jeans i den. Så vem vet egentligen, om dom inte skickar dom till SKL.
Senast redigerad av Wigilante 2019-05-01 kl. 19:10.
Citera
2019-05-02, 01:31
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wigilante
Vad anser du gör det uppenbart, och vad gissar du på att det var? Amfetamin, kokain? Heroin? Krossade tramadol/oxycontin tabletter? Zip bags kan se väldigt illa ut.. minns när morsan hittade en zipline på mitt skrivbord när jag gick i gymnasiet och skulle ha ett snack efteråt, visade sig dock att det bara hade varit knappar till ett par nyköpta jeans i den. Så vem vet egentligen, om dom inte skickar dom till SKL.
Ja, alltså, jag har själv varit i drogsvängen och provat både det ena och det andra, under flera års tid, och det är för mig helt uppenbart att om man hittar tomma zip-påsar på någon som håller på med droger så har det varit droger i zip-påsarna och inte knappar till jeans eller liknande. Om jag skall gissa så tror jag att det varit gräs eller hasch i påsarna då det är vanligast, men det kan ju likaväl ha varit till exempel tjack eller koks, vad vet jag. Droger i alla fall, den saken är ju helt säker.

Du verkar mån om att försvara din vän, pappan till den lilla flickan som nästan dog, och därför vill du gärna se förklaringar som ser bättre ut än dom som är uppenbara när man hör om det som man vet i det här fallet. Inte ens du kan väl tro på allvar att det skulle ha varit jeansknappar i ett par tomma zip-påsar som man hittar på en missbrukare vid en visitation?
Senast redigerad av Bdonk 2019-05-02 kl. 01:36.
Citera
2019-05-02, 20:13
Medlem
Det värsta är ju när man föder hemma och inte reggar sitt barn är ju att ingen har kontroll på det och således skulle man ju kunna missbruka sin ställning grovt utan att någon någonsin visste om det eller hade bevis. Läskigt tycker jag.
Citera
2019-05-02, 20:59
Medlem
pc-load-letters avatar
Ny rättegångsdag, mer tok som kommer till ytan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/mamman
Citat:
På åklagarens fråga om flickan fått några berikade livsmedel, så som barngröt eller havremjöl, blir svaret nej.

Varför inte?

– För att vi vet inte exakt var de kommer ifrån och vissa av dessa produkter har E-nummer, svarar kvinnan.
Citera
2019-05-02, 21:05
Medlem
SmurfSmurfs avatar
"Den läkare som tog emot flickan på sjukhuset vittnade i rätten på torsdagen. Enligt henne försökte personalen under flera timmar att behandla flickan, som dock bara blev sämre.

- Hon höll på att dö, och pappan hävdade flera gånger att hon blivit successivt sämre, så jag tyckte de borde ha kommit in långt tidigare, säger läkaren i rätten.

Läkaren berättade också att det blodprov man inledningsvis tog visade på så pass avvikande värden att man trodde det var fel på mätningarna."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/misstanks-ha-svultit-sitt-barn
Citera
2019-05-02, 23:22
Medlem
HateWrecks avatar
Citat:
Naturligtvis var tramadoltabletterna avsedda för honom själv, något annat är extremt naivt att tro. Båda dom två föräldrarna är missbrukare/stoners och jag känner den typen väldigt väl av egna erfarenheter av såna människor. Dom tar droger av olika slag även om dom mest håller sig till cannabis. Jag läste FUP:en och där står att vid visitation av mamman hittade dom också några tomma zip-påsar på henne och det är ju helt uppenbart vad det hade varit i dom.

Delar din erfarenhet.
Någon föreslog att jag skulle ta Mefedron på jobbet precis som han själv, "dagarna går skitfort".
Han vägrar vaccinera sina barn..
Tjackpundare som inte äter kött eftersom det förgiftar kroppen..
Måååångåriga haschare som påpekar att man får hjärnskador av att använda mobiltelefoner..

En tom ziplock i fickan skulle kunna vara lite vadsomhelst. Flera ziplock är knark, till 99, 9%
Gissar på röka jag med.

Klart som korvspad att hippiepappan softar lite på tramadol när världen känns grå och fientlig.
Citera
2019-05-03, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pc-load-letter
Ny rättegångsdag, mer tok som kommer till ytan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/mamman
Hu. E-nummer. Tänk om ungen fått i sig E300. Eller E140. E150.

Vilka experter.
Citera
2019-05-03, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Hu. E-nummer. Tänk om ungen fått i sig E300. Eller E140. E150.

Vilka experter.

Precis. Det som slår en är att deras tänk helt saknar logik, det relaterar inte ens lite långsökt till riktig vetenskap. Det är New age, och det borde egentligen klassas som en religiös övertygelse. Det är så dom tänker, vissa matvaror är "rena", andra är "orena".

E300, askorbinsyra, är enligt deras tänk helt "rent" om man äter den i en frukt som vuxit på ett träd. Har exakt samma kemikalie tillsatts i en maträtt som man köper i en affär, ja då är den "oren" och man blir också "oren" av att äta den. Samma tänk förekommer väl typ i österländska religioner.

Det farliga här är så klart att så länge de behåller sin fundamentalistiska religiösa tro kommer de att fortsätta vanvårda sitt barn. Likasom IS-återvändare eller såna där afrikanska kristna som sysslar med andefördrivning, osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in