2019-04-26, 21:54
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Hur gör jag genom en formel så den summerar tex varannan cell?

Tex A1 till A100 har siffror ifyllt i alla celler. Men jag vill bara summera varannan eller var tredje cell. Vill inte sitta och klicka på varje specifik cell

Hur kan en lämplig formel se ut?

Hur ska excel veta vilka celler du vill summera då? Är det baserat på ett värde i en annan kolumn t.ex.? Sumif är en formel som summerar om ett kriterie är uppfyllt.
Citera
2019-04-26, 23:28
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifelover
Hur ska excel veta vilka celler du vill summera då? Är det baserat på ett värde i en annan kolumn t.ex.? Sumif är en formel som summerar om ett kriterie är uppfyllt.

Typ att man skriver en formel. Sum plus att man talar om att det är varannan cell. Men hur ser en sån formel ut?
Citera
2019-04-27, 11:00
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

Tex A1 till A100 har siffror ifyllt i alla celler. Men jag vill bara summera varannan eller var tredje cell. Vill inte sitta och klicka på varje specifik cell

Du kan skriva ettor i kolumn B på de rader som du vill summera i kolumn A och nollor där du inte vill summera. Vill du summera varannan rad så räcker det att du skriver 1, 0, 1, 0 (eller 0, 1, 0, 1, vilket som än är relevant) på de första fyra raderna och sedan autofyller ned i kolumn B så kommer du att få varannan etta och nolla hela vägen.

I kolumn C så multiplicerar du sedan kolumn A och B och genom att summera kolumn C får du den summa du söker.
Citera
2019-04-27, 19:38
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du kan skriva ettor i kolumn B på de rader som du vill summera i kolumn A och nollor där du inte vill summera. Vill du summera varannan rad så räcker det att du skriver 1, 0, 1, 0 (eller 0, 1, 0, 1, vilket som än är relevant) på de första fyra raderna och sedan autofyller ned i kolumn B så kommer du att få varannan etta och nolla hela vägen.

I kolumn C så multiplicerar du sedan kolumn A och B och genom att summera kolumn C får du den summa du söker.
Hmm okey, det verkar krångligt. Borde finnas någon enklare formel.

Typ; sum(A1:A100;2) där tvåan står för varannan cell. Tyvärr fungerar inte min hobbtformel, men det borde finnas något liknande?
Citera
2019-04-28, 01:23
Medlem
Citat:

Ett sätt att lösa detta med en formel:

=PRODUKTSUMMA(A4:A27;(REST(RAD($P$1:$P$24)-1;2)=0)*1)
Adderar varannan cell i A4:A27 med början på A4

=PRODUKTSUMMA(B6:B27;(REST(RAD($Q$1:$Q$22)-1;3)=0)*1)
Adderar var tredje cell B6:B27 med början på B6

Viktigt: Innehållet i "referensområdena" $P$1:$P$24 och $Q$1:$Q$22 i ovanstående exempelformler är oviktigt, men de måste innehålla lika många rader som respektive dataområde, här 24 respektive 22 rader.
"Referensområdena" kan stå i vilken kolumn som helst på kalkylbladet men måste börja på rad 1. De får inte heller överlappa dataområdet, då pajar referenserna.

Och, as always, testa alla formler på en begränsad och kontrollerbar datamängd innan de används på ett större material.

HTH
Citera
2019-04-28, 11:10
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Hmm okey, det verkar krångligt. Borde finnas någon enklare formel.

Typ; sum(A1:A100;2) där tvåan står för varannan cell. Tyvärr fungerar inte min hobbtformel, men det borde finnas något liknande?

Det finns en formel SUMMA.OM, som också kommer att kräva att du lägger in ettor och nollor i kolumn B. Den kan du skriva enligt =SUMMA.OM(B1:B100;1;A1;A100). Då summeras alltså kolumn A på de rader där det står en etta i kolumn B.
Citera
2019-04-29, 02:03
Medlem
Citat:

Nu har jag renodlat mina tankegångar från igår; här är ett nytt förslag med ett par exempel:

=PRODUKTSUMMA((A4:A27);(REST(RAD(A4:A27)-RAD(A4);2)=0)*1)

=PRODUKTSUMMA((B6:B27);(REST(RAD(B6:B27)-RAD(B6);3)=0)*1)

As always, testa alla formler på en begränsad och kontrollerbar datamängd innan de används på ett större material.

HTH
Citera
2019-04-29, 20:47
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
Nu har jag renodlat mina tankegångar från igår; här är ett nytt förslag med ett par exempel:

=PRODUKTSUMMA((A4:A27);(REST(RAD(A4:A27)-RAD(A4);2)=0)*1)

=PRODUKTSUMMA((B6:B27);(REST(RAD(B6:B27)-RAD(B6);3)=0)*1)

As always, testa alla formler på en begränsad och kontrollerbar datamängd innan de används på ett större material.

HTH

Tack! Ska testa. Att det ska va så krångligt att summera varannan cell
Citera
2019-04-30, 01:52
Medlem
Citat:
Tack! Ska testa. Att det ska va så krångligt att summera varannan cell
Även om en fråga som din är välformulerad och lättbegriplig, vilket inte alltid är fallet, är det inte givet att lösningen är "enkel"

En lösning med en hjälpkolumn som föreslagits fungerar utmärkt och det är lätt att förstå hur den fungerar, fast det innebär ett visst merarbete.

En lösning med den formel som jag föreslår är lättare och snabbare att arbeta med, fast den ställer högre krav om man vill begripa vad den egentligen gör (matrisberäkning i formeln i stället för på kalkylbladet).

Återkom gärna och berätta hur det gick för dig!
Citera
2019-04-30, 23:02
Medlem
[Assman]s avatar
Hej

Säg att jag har ett månadsschema uppdelat i ark/blad med ett schema per dag. Jag vill ha ett "datablad" där jag ändrar t ex ett namn så ska det slå igenom på samtliga ark i filen.

hur gör jag enklast? Jag vill liksom jobba mot ett blad hela tiden och att resterande flikar uppdateras

Säg att jag har 30 namn i kolumn A och 30 i B
Citera
2019-05-02, 22:33
Medlem
Tjo!
Har en mängd rader med lotto nummer som jag skulle vilja få fram en specifik siffra ur.

T.ex

3 7 11 25 36

4 7 35 13 25

7 9 10 24 12

Hur skall man göra så att excel skall markera de siffror som är likadana t.ex alla 7r så man kan räkna hur många dom är, eller berätta hur många 7r det finns i en kolumn med alla rader? Istället för att scrolla genom alla rader och räkna själv.
Citera
2019-05-03, 10:33
Medlem
Hej!

Hur avrundar jag till närmsta heltimme när man har datum och tid i samma cell? Dvs, jag vill att cellen:

2019-01-01 13:58:00

ska bli till:

2019-01-01 14:00:00

Stort tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här