Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Vad spelar det för roll?
Vilken typ av väljare tror du man attraherar om man är "tydligare" i etnicitetsfrågan?
Nationalister.
Jag har dock inte sagt att det är ett måste för att "attrahera". Men å den andra sidan är det inte orimligt att anta att det faktiskt kan attrahera fler väljare att inta ståndpunkter som irriterar, till exempel irriterar dig.
Citat:
Vi som sympatiserar med AFS förstår nog att etnicitet är en del av att vara svensk.
Jag är inte övertygad om att du sympatiserar med AFS. Du stöttar inte Gustav. Minns jag fel?
Citat:
AFS behöver inte säga något i frågan. Bättre att de håller tyst.
Nej, det är riktigt, det behöver de inte. Det hade nog varit bättre att "hålla tyst" (ditt eget ordval) än att lägga ut de texter som redan finns i programmet med anknytning till frågan. Där står som sagt om assimilation, samt om vad det innebär att anpassa sig och göra rätt för sig, något som enligt programmet spelar en roll i frågan om man hör hemma i Sverige eller inte.
Som sagt, det hade nog varit bättre att stryka de bitarna av programmet. Alternativt att där tydligt säga vad man menar, för som jag sade så framgår det inte.
Det är därför jag talar om att vara tydlig. Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.
Förmodligen har du varken läst mitt inlägg särskilt noga, eller partiprogrammet.
Citat:
När man talar om "Europas folk" är det implicit de vita på kontinenten som man åsyftar. Även alt-right i USA talar om det europeiska folket och den europeiska kulturen.
Man behöver inte definiera det mer exakt än genom att säga Europa.
Där tror jag att du har fel. Det finns många nationalister i Europa som inte identifierar sig som vita, och AFS, som har goda kontakter med nationalister från andra länder, till exempel i Sydeuropa, känner mycket väl till det. Därför är de inte benägna att begå misstaget att själva identifiera sig som vita. Det är alt-right-rörelsen som ser det så att "svenskar är vita" eftersom alt-right-rörelsen till stor del består av personer av blandat ursprung. Då passar det dem.
Jag vet att du har fel när du antyder att AFS är en del av alt-right. Jag har pratat med Gustav personligen och har koll på läget.
Citat:
Om man använder ordet "germaner" börjar man trassla in sig i frågan om germaner är samma som slaver, och om germaner är samma som skandinaver.
Sen är ju inte italienare germaner - ska man inte vara en del av den italienska nationella rörelsen i så fall?
Även kroater har mycket att beundra, tycker jag. Albaner kanske inte. Men det är ju dumt att skära bort hela Balkan.
Det du påstod där är inte värt att kommentera med mer än att det visar hur förvirrad och okunnig du är i etnicitetsfrågor.