Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Ska jag tolka det som att AfS är implicit rasistiska? I så fall, på vilket sätt?
Läs själv i partiprogrammet! Det finns skrivningar som berör assimilation som är öppna för tolkningar, och som kommer att bedömas olika av olika läsare.
Min uppfattning är att AFS inte är tillräckligt tydliga i etnicitetsfrågan.
Det finns också en stark lutning i AFS åt att upphöja det europeiska. Personligen har jag svårt att se att det avgör saken att någon är från Kosovo och inte Libanon. Om tanken med europavurmen är att peka på folk som har mycket gemensamt med svenskarna så bör AFS göra ett nytt försök, tycker jag.
Som jag tidigare påpekat i tråden så anser jag att det ligger nära till hands för svenska nationalister att lyfta upp och betona betydelsen av de germanska folken.
Men AFS står istället i en preferens för nationernas Europa, och det är en smula oklart varför AFS inte istället talar om nationernas jordklot, bortsett från att slagordet "nationernas Europa" används som motpol till EU i debatten om EU.
Så frågan om AFS är implicit rasistiska är oklar av flera olika skäl. Dels på grund av att rasism uppfattas olika av olika bedömare, både i form av hur man definierar rasism, och vilken värdering man lägger i den. Dessutom är svaret på frågan oklart eftersom AFS inte tar tydlig ställning i etnicitetsfrågan. I de uttalanden som finns heter det att det är "självklart" vem som är svensk och vem som inte är det. Det framgår också att alla kulturbärare eller nationaliteter inte har lika goda chanser att assimileras i Sverige, något som dels är självklart, men som utan att AFS ringar in dem som har de bästa chanserna är ett tomt och meningslöst uttalande. Det finns skrivningar i programmet som betonar att de som anpassar sig och bidrar ekonomiskt är bättre än de som inte gör det, återigen något som visserligen är självklart, men som inte ger det minsta svar om etnicitetsrelationer. De skrivningarna går ju till och med emot andra skrivningar, där åtminstone jag ser antydningar om att olika folk har olika goda chanser. Eller kanske står det "kulturer", jag minns inte. Frågan om vad som egentligen menas kvarstår lika mycket oavsett.
Så när jag läser vad AFS skriver i sitt partiprogram och söker efter någon position i etnicitetsfrågan, och i frågan om svenskarnas relationer till andra folk, så framstår det utifrån skrivningarna där som ännu mindre självklart vem som är svensk och vem som inte är det, än vad det är i största allmänhet.