2019-05-01, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
VLT:s politiska redaktör Matilda Molander har skrivit en ledare efter att Västmanlands lokaltrafik tagit bort AfS-reklam på bussarna:
Matilda Molander: Ogenomtänkt och dumt av VL

https://www.vlt.se/artikel/ledare-liberal/matilda-molander-ogenomtankt-och-dumt-av-vl
http://archive.is/8QKDv

Hon bygger ledaren på att AfS är ett rasistiskt parti. Jag har inte följt denna tråd tidigare och är inte speciellt insatt i partiprogrammet. Stämmer det att AfS är rasistiskt och vilken fakta belägger i så fall det?

AFS är inte explicit rasistiska. "Rasism" är dock än så länge inte brottsligt, om man uttrycker sig med viss försiktighet.
Citera
2019-05-01, 19:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
AFS är inte explicit rasistiska. "Rasism" är dock än så länge inte brottsligt, om man uttrycker sig med viss försiktighet.
Ska jag tolka det som att AfS är implicit rasistiska? I så fall, på vilket sätt?
Citera
2019-05-01, 20:22
Medlem
När det regnade på Långholmen var det inte så mycket folk på plats. Senare vällde det dock in, och uppskattningsvis var det runt 200-250 personer i publiken, såvitt jag kunde utläsa. Folk satt ganska utspridda. En klart godkänd siffra. Kasselstrand levererade bra tal, och Olle Feltens anförande var intressant likaså.

Jag är nöjd. AfS levererade, det ostadiga vädret till trots
Citera
2019-05-01, 22:47
Medlem
Citat:
Ska jag tolka det som att AfS är implicit rasistiska? I så fall, på vilket sätt?

Ja. På många olika sätt.
Citera
2019-05-01, 23:13
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Läs själv i partiprogrammet! Det finns skrivningar som berör assimilation som är öppna för tolkningar, och som kommer att bedömas olika av olika läsare.

Min uppfattning är att AFS inte är tillräckligt tydliga i etnicitetsfrågan.

Det finns också en stark lutning i AFS åt att upphöja det europeiska. Personligen har jag svårt att se att det avgör saken att någon är från Kosovo och inte Libanon. Om tanken med europavurmen är att peka på folk som har mycket gemensamt med svenskarna så bör AFS göra ett nytt försök, tycker jag.

Som jag tidigare påpekat i tråden så anser jag att det ligger nära till hands för svenska nationalister att lyfta upp och betona betydelsen av de germanska folken.

Men AFS står istället i en preferens för nationernas Europa, och det är en smula oklart varför AFS inte istället talar om nationernas jordklot, bortsett från att slagordet "nationernas Europa" används som motpol till EU i debatten om EU.

Så frågan om AFS är implicit rasistiska är oklar av flera olika skäl. Dels på grund av att rasism uppfattas olika av olika bedömare, både i form av hur man definierar rasism, och vilken värdering man lägger i den. Dessutom är svaret på frågan oklart eftersom AFS inte tar tydlig ställning i etnicitetsfrågan. I de uttalanden som finns heter det att det är "självklart" vem som är svensk och vem som inte är det. Det framgår också att alla kulturbärare eller nationaliteter inte har lika goda chanser att assimileras i Sverige, något som dels är självklart, men som utan att AFS ringar in dem som har de bästa chanserna är ett tomt och meningslöst uttalande. Det finns skrivningar i programmet som betonar att de som anpassar sig och bidrar ekonomiskt är bättre än de som inte gör det, återigen något som visserligen är självklart, men som inte ger det minsta svar om etnicitetsrelationer. De skrivningarna går ju till och med emot andra skrivningar, där åtminstone jag ser antydningar om att olika folk har olika goda chanser. Eller kanske står det "kulturer", jag minns inte. Frågan om vad som egentligen menas kvarstår lika mycket oavsett.

Så när jag läser vad AFS skriver i sitt partiprogram och söker efter någon position i etnicitetsfrågan, och i frågan om svenskarnas relationer till andra folk, så framstår det utifrån skrivningarna där som ännu mindre självklart vem som är svensk och vem som inte är det, än vad det är i största allmänhet.
Senast redigerad av Kwato 2019-05-01 kl. 23:15.
Citera
2019-05-02, 08:55
Medlem
De skulle hålla torgmöte på Mynttorget igår. Någon som där? Bilder, info, osv...
Citera
2019-05-02, 09:17
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Mer än Mikael Janssons sömnpiller till tal. Visst, han kan väldigt mycket om EU men han har ju noll karisma och rabblar mest på hela tiden?

Det finns de som föredrar den typen av tal. Hur många akademiker tror du blir attraherade av "exakt"-flamset?
Citera
2019-05-02, 10:03
Medlem
Tubleross avatar
Måste bara skriva av mig lite..

Vart fanns Jeff Ahl igår som AFS lovade skulle hålla tal på både valupptakten och på mynttorget?

Är deras huvudprofiler ens intresserade av att hjälpa AFS? Både William Hahne (som förövrigt är vice partiledare och som man inte sett röken av sedan efter riksdagsvalet förra året) och Jeff Ahl som båda sitter i partistyrelsen verkar vara helt försvunna.

Sedan tyckte jag det var jävligt onödigt av Kasselstrand att sitta i intervjun med Jessica Ohlsson efter hans tal igår på valupptakten och prata om ”hur tragiskt det var att bara se invandrare på gatorna när han åkte runt i landet”. Sådana uttalanden skrämmer ju bara bort potientella väljare.

Samt måste jag säga att som sagt så tror jag tyvärr inte på ett EU-inträde för AFS och det kunde man nästan läsa mellan raderna att Mikael Jansson och Gustav Kasselstrand också fattat när de höll tal.

Valupptakten var förövrigt halvtom eller ens det igår. Jag vet att EU-valet lockar mindre intresse än riksdagsvalet men utifrån bilderna jag såg igår jämfört med valupptakten på Långholmen förra året på hur många som satt i publiken så tycker jag de talar för sig självt för hur utvecklingen tyvärr ser ut för AFS just nu..

Valupptakten 2018

https://media1.nyatider.nu/wp-content/uploads/2018/08/KDSC_0308.jpg

Valupptakten 2019

https://imgur.com/a/mCLCJXM

Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Det finns de som föredrar den typen av tal. Hur många akademiker tror du blir attraherade av "exakt"-flamset?
Om det finns folk som ”föredrar den typen av tal”, ja då finns det ju verkligen ingen ”hög energi” kvar inom partiet längre.
Senast redigerad av Tubleros 2019-05-02 kl. 10:11.
Citera
2019-05-02, 12:13
Medlem
Citat:

Om det finns folk som ”föredrar den typen av tal”, ja då finns det ju verkligen ingen ”hög energi” kvar inom partiet längre.

Man måste ju ha en ideologisk grund... man måste förklara för folk varför EU är dåligt, på det sättet som Felten och Jansson gör.
Felten som för övrigt skriver EU-kritiskt i Nya Tider så det var inte nytt för mig med handelsunderskottet. Det är väl bra att sprida ... ??

Citat:
Måste bara skriva av mig lite..

Vart fanns Jeff Ahl igår som AFS lovade skulle hålla tal på både valupptakten och på mynttorget?

Är deras huvudprofiler ens intresserade av att hjälpa AFS? Både William Hahne (som förövrigt är vice partiledare och som man inte sett röken av sedan efter riksdagsvalet förra året) och Jeff Ahl som båda sitter i partistyrelsen verkar vara helt försvunna.

Sedan tyckte jag det var jävligt onödigt av Kasselstrand att sitta i intervjun med Jessica Ohlsson efter hans tal igår på valupptakten och prata om ”hur tragiskt det var att bara se invandrare på gatorna när han åkte runt i landet”. Sådana uttalanden skrämmer ju bara bort potientella väljare.

Samt måste jag säga att som sagt så tror jag tyvärr inte på ett EU-inträde för AFS och det kunde man nästan läsa mellan raderna att Mikael Jansson och Gustav Kasselstrand också fattat när de höll tal.

Valupptakten var förövrigt halvtom eller ens det igår. Jag vet att EU-valet lockar mindre intresse än riksdagsvalet men utifrån bilderna jag såg igår jämfört med valupptakten på Långholmen förra året på hur många som satt i publiken så tycker jag de talar för sig självt för hur utvecklingen tyvärr ser ut för AFS just nu..

Ahl har inget att bidra med vad gäller EU-valet. Jag tycker han är lite av en pajas faktiskt... Mötena blir lugnare utan honom.
Kan även ifrågasätta lite varför Matikainen talade när han inte berörde EU-frågan... Men han gjorde iaf ett bra intryck.

Jag tror heller inte på EU-inträde för AFS. Bra att de håller sig förnuftiga vad gäller detta.

Vill man gå med i ett parti enbart för att de har "hög energi" kanske man ska söka sig till något tjo-och-tjim-parti?
Citera
2019-05-02, 12:21
Bannlyst
På ett sätt är det bra med erat "parti" dvs ni avslöjar er själva som fiende till de goda krafterna. Här har vi infiltratörer, arbetskamrater, grannar och släktingar som vakar över våra vänners axlar. Vi sitter inbjudna till släktmiddag och neutralt intagande av fraser vi kan vinkla som fientliga mot de vars axlar vi vakar över. Vi sitter alltså lugnt och tänker oss en vän vilande i knäet, vi vakar som en militär över dennes axel, alla angrepp mot vännen ska rapporteras och eventuellt tystas med politiskt korrekta kommentarer och skuld.
Du bjuder alltså in spioner till ditt hem, du litar på dem, de är dina släktingar eller vänner, de ser dig som en fiende vars frihet ska krossas. Så här tar vi hand om ynkryggar som afs-medlemmar: https://www.flashback.org/showthread.php?p=67465616&posted=1#p67465616
Sov gott och lycka till, vem ljuger sönder din frihet?
Citera
2019-05-02, 12:21
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wetterberg
AfS levererar idag, men problemet återstår; man når inte ut i etablerad media och därmed till gemene man.

Medierna verkar ha ändrat taktik. Skrivs det inte om dom så finns dom inte? Att ge dom någon form av publicitet kommer ge dom nya väljare.
Citera
2019-05-02, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Läs själv i partiprogrammet! Det finns skrivningar som berör assimilation som är öppna för tolkningar, och som kommer att bedömas olika av olika läsare.

Min uppfattning är att AFS inte är tillräckligt tydliga i etnicitetsfrågan.

Det finns också en stark lutning i AFS åt att upphöja det europeiska. Personligen har jag svårt att se att det avgör saken att någon är från Kosovo och inte Libanon. Om tanken med europavurmen är att peka på folk som har mycket gemensamt med svenskarna så bör AFS göra ett nytt försök, tycker jag.

Som jag tidigare påpekat i tråden så anser jag att det ligger nära till hands för svenska nationalister att lyfta upp och betona betydelsen av de germanska folken.

Men AFS står istället i en preferens för nationernas Europa, och det är en smula oklart varför AFS inte istället talar om nationernas jordklot, bortsett från att slagordet "nationernas Europa" används som motpol till EU i debatten om EU.

Så frågan om AFS är implicit rasistiska är oklar av flera olika skäl. Dels på grund av att rasism uppfattas olika av olika bedömare, både i form av hur man definierar rasism, och vilken värdering man lägger i den. Dessutom är svaret på frågan oklart eftersom AFS inte tar tydlig ställning i etnicitetsfrågan. I de uttalanden som finns heter det att det är "självklart" vem som är svensk och vem som inte är det. Det framgår också att alla kulturbärare eller nationaliteter inte har lika goda chanser att assimileras i Sverige, något som dels är självklart, men som utan att AFS ringar in dem som har de bästa chanserna är ett tomt och meningslöst uttalande. Det finns skrivningar i programmet som betonar att de som anpassar sig och bidrar ekonomiskt är bättre än de som inte gör det, återigen något som visserligen är självklart, men som inte ger det minsta svar om etnicitetsrelationer. De skrivningarna går ju till och med emot andra skrivningar, där åtminstone jag ser antydningar om att olika folk har olika goda chanser. Eller kanske står det "kulturer", jag minns inte. Frågan om vad som egentligen menas kvarstår lika mycket oavsett.

Så när jag läser vad AFS skriver i sitt partiprogram och söker efter någon position i etnicitetsfrågan, och i frågan om svenskarnas relationer till andra folk, så framstår det utifrån skrivningarna där som ännu mindre självklart vem som är svensk och vem som inte är det, än vad det är i största allmänhet.

Vad spelar det för roll?

Vilken typ av väljare tror du man attraherar om man är "tydligare" i etnicitetsfrågan? De 200 personer som velar mellan NMR och AFS?

Vi som sympatiserar med AFS förstår nog att etnicitet är en del av att vara svensk. Alla youtubers jag ser som stöttar AFS ser etnicitet som en självklar del av svenskheten.
AFS behöver inte säga något i frågan. Bättre att de håller tyst.

När man talar om "Europas folk" är det implicit de vita på kontinenten som man åsyftar. Även alt-right i USA talar om det europeiska folket och den europeiska kulturen.
Man behöver inte definiera det mer exakt än genom att säga Europa.
Om man använder ordet "germaner" börjar man trassla in sig i frågan om germaner är samma som slaver, och om germaner är samma som skandinaver.
Sen är ju inte italienare germaner - ska man inte vara en del av den italienska nationella rörelsen i så fall?

Även kroater har mycket att beundra, tycker jag. Albaner kanske inte. Men det är ju dumt att skära bort hela Balkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in