Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-31, 15:00
  #32353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Är det AFS tak vi ser? Vad gör AFS för fel? Borde de kanske anta en mer liberal, nomal, mainstreamhållning?
AfS behöver skilja mellan bra och dålig invandring. Kriminella kan vi gärna utvisa och undvika att ens släppa in. Men välanpassade arbetsamma invandrare ska få vara kvar. Det ska också kunna komma fler som är välanpassade och arbetsamma.
Citera
2019-05-31, 15:03
  #32354
Medlem
Tubleross avatar
Då är valresultatet klart!

AFS får 0,46% och 19178 röster.

När jag kollade igår så trodde jag inte man skulle komma över 19.000 röster men det lyckades man med.

Ett helt okej valresultat om man ser till förutsättningarna och valrörelsen. AFS kämpade i motvind under hela valrörelsen. De fick inte göra reklam eller annonsering någonstans i hela Sverige i princip. De blev således helt censurerade att få ut sitt budskap. Att kommuner bröt mot kommunallagen när det gällde AFS var också praxis under hela valrörelsen. Bolag som gjorde avtalsbrott mot AFS var praxis. Poliser som tillät störande av allmän sammankomst fick vi också bevittna ett antal gånger. Misstänkt valfusk.

Det finns säkert massa saker jag missat. Men med tanke på den obefintliga mediabevakning och det ovanför så kan vi ÄNDÅ konstatera att vi går starkt framåt jämfört med riksdagsvalet och behåller i princip samtliga väljare.

Kollar man på riksdagspartierna så får i princip majoriteten alltid hundratusentals mindre röster i EU-valet jämfört med riksdagsvalet eftersom A: människor skiter helt enkelt i EU-valet B: Partierna är värdelösa på att mobilisera sina väljare. Detta ovanför ser vi INTE hos AFS.

Varför jag tycker det är ett helt okej resultat också är att kollar man på partier liknande AFS såsom SD så är de i särklass minst benägna att gå och rösta i EU-valet enligt en mätning för några veckor sedan. Vilket också stämde när vi fick se deras resultat. Att AFS lyckades få sina väljare att gå och rösta ser jag egentligen bara två anledningar som kan förklara.

A: AFS lyckades otroligt bra med att mobilisera alla sina väljare att gå och rösta i EU-valet eller B: Stödet för AFS är helt enkelt mycket större idag om det vore riksdagsval.

Jag chansar onekligen på alternativ B.

Det man behöver göra nu inför valet 2022 är att få igång lokalavdelningar och orginsationen. Gör man inte detta så tror jag AFS så småningom kommer försvinna. Ledningen i AFS behöver också ha en mycket aktivare mellanvalsperiod. Det funkar inte att gå i ide efter varje val och dyka upp som gubben i lådan två månader innan valet. Samt så behöver ledningen i AFS ha en mycket tätare kontakt med väljarna under mellanvalsperioden. Gör man inte detta så blir man bortglömda helt enkelt.

Vi får se helt enkelt hur AFS väljer att göra i framtiden. Jag hoppas också på ett pressmeddelande angående valresultatet snart. Men det kommer väl under dagen förmodar jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Fri
+83 röster i Kalmar. Tack Thoralf! Det här kvitterar att om AfS kritiserat SD nationellt så hade det kunnat gå bättre över hela riket. Nu har vi lärt oss det till nästa gång. +83 för ett enda torgmöte, det är riktigt bra!

Pluspoäng på det. AFS måste kritisera SD mycket hårdare. SD är AFS målgrupp och då funkar det inte att vara ”snäll” mot SD i varje uttalande. SD väljare ska veta att de blivit lurade. SD väljare ska veta att Åkesson är en usel utbränd partiledare. SD väljare ska veta att Åkessons PR kupp med Jan Björklund var droppen som räddade Liberalerna kvar i EU-parlamentet. Allting som SD väljare tror att SD gjort rätt eller står för vilket de inte gör måste AFS attackera SD med. Det är en väldigt viktig del utav vägen framåt.
__________________
Senast redigerad av Tubleros 2019-05-31 kl. 15:43.
Citera
2019-05-31, 15:10
  #32355
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
AfS är också ett litet ideologiskt parti vilka genom historien har varit duktiga på att få sina anhängare att delta i EU-valet. Vi får se huruvida detta handlar om nya väljare eller samma som i riksdagsvalet men någon större ökning ter sig osannolik.
Vore intressant med en valanalys - hur många av AfS RD-väljare röstade även nu, gick några till andra partier eller stannade hemma och i så fall varför (så EU-kritiska att de inte vill delta i valet, för EU-positiva för att välja AfS nu, etc.), varifrån kom de nya väljarna, osv?
Citera
2019-05-31, 15:14
  #32356
Moderator
Meijis avatar
Tråd infogad

// mod
Citera
2019-05-31, 15:16
  #32357
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
AfS behöver skilja mellan bra och dålig invandring. Kriminella kan vi gärna utvisa och undvika att ens släppa in. Men välanpassade arbetsamma invandrare ska få vara kvar. Det ska också kunna komma fler som är välanpassade och arbetsamma.

Men då är de inte längre ett nationalistisk parti. Så vore ganska dumt och gå emot allt vad nationalism står för. De är ärliga och vill ha mindre (gärna noll) invandrare och dessutom att många fler ska utvisas.

Grejen med att AfS inte lyckas bättre handlar än så länge om att folk helt enkelt inte tycker en röst dit spelar någon roll. Det blir 20000 röster eller 20001 röster. De behöver komma upp i en nivå där en röst på dom också betyder något. Extremt svårt med tanke på att de inte ens verkar gynnats av detta med att vara en frisk ny fläkt. Något behöver de göra. För tror bestämt att det skulle finnas en hel del som skulle tänka sig att lägga sin röst på dom.
Citera
2019-05-31, 15:49
  #32358
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Varför jag tycker det är helt okej resultat också är att kollar man på partier liknande AFS såsom SD så är de i särklass minst benägna att gå och rösta i EU-valet enligt en mätning för några veckor sedan. Vilket också stämde när vi fick se deras resultat. Att AFS lyckades få sina väljare att gå och rösta ser jag egentligen bara två anledningar som kan förklara.

A: AFS lyckades otroligt bra med att mobilisera alla sina väljare att gå och rösta i EU-valet eller B: Stödet för AFS är helt enkelt mycket större idag om det vore riksdagsval.

Jag chansar onekligen på alternativ B.
Jag tror nog mest på ett alternativ C: en viss andel av de ursprungliga RD-röstarna gick även nu till valurnorna, resten fylldes upp av nya väljare. Då blir förstås frågorna:

- Hur stor är andelen (spontant gissar jag 60-70%, men har inga belägg)? Hur många av soffliggarna har lämnat partiet och hur många hade andra skäl att inte delta i valet (återigen en gissning: tror att flertalet alltjämt stödjer AfS)?

- Vad drev de nya väljarna? Röstade man enbart på ett Swexit-parti eller kan man nu räknas till den mer bestående väljarbasen (en till ren gissning: 50-50)?

Så om vi leker med tanken att 70% av AfS-väljarna från RD-valet valde AfS nu, så pratar vi ca 14000. Av återstående 6000 kanske 60% fortfarande stödjer AfS, dvs 3600. Utöver 14000 gamla väljare tillkom i så fall drygt 5000 nya väljare denna gång. Om hälften av dessa blivit övertygade AfS:are så har vi 2500 att lägga till 14000 och 3600, summa 20100 - rätt exakt samma antal som tidigare, alltså.

Men, som sagt. Rena spekulationer.
Citera
2019-05-31, 16:03
  #32359
Medlem
me-wes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Vem vill rösta på AFS efter att ha sett vilket fiasko valet 2018 var för dem? Där fick man se på svart och vitt att det var en bortkastad röst.
Röstade du på AfS 2018 och har insett nu att det var en bortkastad röst, eller menar du att vi som röstade AfS borde komma till denna insikt? För om det är det sistnämnda så tror jag inte att du förstår hur AfS-väljare tänker.
Citera
2019-05-31, 16:18
  #32360
Medlem
Rosikos avatar
Det finns väl i princip bara två slutsatser man kan dra med någorlunda säkerhet:
1. Efterfrågan/behovet på ett mer principiellt parti än SD återstår, trots dåliga resultatet i riksdagsvalet.
2. Det är relativt lättare bryta igenom i ett EU-val pga det lägre valdeltagandet.

Valresultat är knappast bra, fortfarande inte nära den där förbannade 1procenten för att få valsedlar utdelade. Men eftersom förväntningarna var ett magplask, så är det inte illa.

Förhoppningsvis fortsätter Kasselstrand även i 2022. Kan vara klokt att ställa upp i ett par kommunalval, får man ett par platser så tvingas media att skriva ett par rader om partiet.
Citera
2019-05-31, 16:23
  #32361
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Rösterna är färdigräknade, och visar på ännu ett fiasko för AFS. Precis som i riksdagsvalet hamnar partiet väldigt långt i underkant jämfört med vad deras partiledare lovat och hoppats.

Frågan var om AFS skulle få mer än en procent, inte ens 20 000 röster har de fått, ett komplett fiasko. Ingen verkar vilja rösta på AFS. Har Kasselstrand med anhang förstört varumärket?

Är det AFS tak vi ser? Vad gör AFS för fel? Borde de kanske anta en mer liberal, nomal, mainstreamhållning?

Var det ett misstag att ha en kampanj där man påstår att en röst på AFS är det samma som Swexit.

Ja, frågorna hopar sig. Finns svaren?
20000 är inte ingen. Är det ingen som röstar på annat än riksdagspartierna, alltså?
Kasselstrand bär upp varumärket utmärkt.
Det bör inte vara taket. Men låt oss inte börja den diskussionen igen som pågick i åååååratal kring SD. Så ointressant.
Vad de gör fel, återstår att se. Mig träffar de mitt i prick, men de flesta svenskar är rädda för alternativ till rådande ordning och röstar gärna mot sina egna intressen. Vill man ens konkurrera om väljarna på de villkoren? Nog bättre att köra sin grej och hoppas att allt fler vaknar upp.
Det finns redan 7-8 sådana mainstreampartier, ingen behöver ett till.
Swexitkampanjen var helt rätt ur strategisk synpunkt.
Citera
2019-05-31, 16:27
  #32362
Medlem
Tercios avatar
Tyvärr tror jag att en viktig faktor är att folk är mer frikostiga med sina röster i EU valet, man bryr sig inte så mycket om man riskerar att kasta bort sin röst på något som inte kommer in.

Med det i åtanke är det ju ingen jätteframgång, i riksdagsvalet kommer många att rösta mer taktiskt förmodligen. Tror deras största problem är att väldigt få fortfarande ens känner till dem.

Länka gärna pressmeddelandet här när det är uppe.
Citera
2019-05-31, 16:33
  #32363
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerRoger
20000 är inte ingen. Är det ingen som röstar på annat än riksdagspartierna, alltså?
Kasselstrand bär upp varumärket utmärkt.
Det bör inte vara taket. Men låt oss inte börja den diskussionen igen som pågick i åååååratal kring SD. Så ointressant.
Vad de gör fel, återstår att se. Mig träffar de mitt i prick, men de flesta svenskar är rädda för alternativ till rådande ordning och röstar gärna mot sina egna intressen. Vill man ens konkurrera om väljarna på de villkoren? Nog bättre att köra sin grej och hoppas att allt fler vaknar upp.
Det finns redan 7-8 sådana mainstreampartier, ingen behöver ett till.
Swexitkampanjen var helt rätt ur strategisk synpunkt.
Vad bra att du skriver detta så att jag slipper. AfS ska inte ändra någonting, eller anpassa sig i onödan efter spekulationer om vad väljarna "vill ha". Dryga 19 000 röster i år måste ses som alldeles strålande, och det kan bara bli fler 2022 om AfS är på hugget då. Om man byter strategi och analyserar SD:s framgångsrecept finns risken att man gör AfS överflödigt. Hela grejen bygger på att AfS ska vara ett alternativ, något annorlunda och nytt, och inte mer av samma gamla vara. Däremot är det inte uteslutet att man får justera och korrigera vissa saker längre fram, om yttre omständigheter kräver det, men det är inget man bör hålla på med förebyggande. Låt AfS vara AfS och håll tummarna för väljarflykt från andra partier!
Citera
2019-05-31, 16:39
  #32364
Medlem
Tubleross avatar
Massmedia börjar notera AFS ökning och Gustav Kasselstrand uttalar sig:

https://nyheter24.se/nyheter/politik...-ifran-sparren
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback