2019-05-01, 13:07
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Ska man vara petig så är det 17-20 procent. Sifo 19,9 för Europaportalen 190426.

Precis! Litar dessutom betydligt mer på Sifos undersökning om det aktuella läget än exempelvis Ipsos då den undersökningen är mellan 9-22 medan Sifo är efter 22 april och mycket har hänt de senaste 2 veckorna som gynnar SD.

Exempelvis LAS, Fattigpensionärer i demonstration Åkesson närvaro, IS dådet i Sri Lanka.

Tror faktiskt SD ligger kring 19% idag.
2019-05-01, 19:31
Medlem
Enligt Politico skulle SD få 18,43% i EU-valet och man registrerar en uppgång. S sjunker långsamt, det är också en tydlig trend.

Även om opinionen är EU-vänlig kan det vara så att människor uppfattar SD som ett missnöjesparti, samtidigt som man inte vill-vågar lämna EU så är man inte nöjd med EU.

SD har inte gjort så fruktansvärt mycket eller märkts, det är ett gott tecken att siffrorna ändå är så stabila. Missnöjet är den bästa gödningen. På sikt kan detta bli riktigt bra. Jag har svårt att se att SD skulle börja sjunka nu.

Minst 17% i EU-valet är mitt tips nu och 19% minst i ett tänkt Riksdagsval.
2019-05-01, 23:24
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt Politico skulle SD få 18,43% i EU-valet och man registrerar en uppgång. S sjunker långsamt, det är också en tydlig trend.

Även om opinionen är EU-vänlig kan det vara så att människor uppfattar SD som ett missnöjesparti, samtidigt som man inte vill-vågar lämna EU så är man inte nöjd med EU.

SD har inte gjort så fruktansvärt mycket eller märkts, det är ett gott tecken att siffrorna ändå är så stabila. Missnöjet är den bästa gödningen. På sikt kan detta bli riktigt bra. Jag har svårt att se att SD skulle börja sjunka nu.

Minst 17% i EU-valet är mitt tips nu och 19% minst i ett tänkt Riksdagsval.

Ja, 18,43% vore ju ett utmärkt valresultat om det stämmer, men även 16-17% vore ett mycket bra valresultat och en stor uppgång för att EU-val. För att öka ytterligare bör SD lägga in en växel för att sprida ytterligare missnöje med både S och M.

Gällande S för regeringen och sveket mot sina ideal. Med marknadshyror, lägre ingångslöner, borttagen LAS upp till 50 anställda, ingrepp på strejkrätten med mera nyliberal politik som man gått med på. Mot M för att man inte samtalar och samarbetar med SD trots att det är helt uppenbart att det krävs för att någonsin få makten igen. För att man har en så oerhört svag ledare som Kristersson som är en direkt arvtagare till Reinfeldt där han satt med i den regeringen och är en nyliberal som förespråkat öppna gränser hela sitt liv, han vill inte ens det här han tvingas till just nu. Man måste ha en annan partiledare som vill det här.

SD har verkligen ett enormt guldläge att ge sig på s, m och regeringen med det enorma missnöjet som finns mot alla dessa.

Når man ut med detta och kan slå mot detta kan man lätt nå upp till över 20% i opinionen och opinionsmätningarna.
Senast redigerad av 8711 2019-05-01 kl. 23:27.
2019-05-02, 07:08
Medlem
Men nu 13,7% i Novus för EU-valet. Det spretar igen får man säga. Mätmetoder som skiljer??
2019-05-02, 07:31
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Men nu 13,7% i Novus för EU-valet. Det spretar igen får man säga. Mätmetoder som skiljer??

Mycket underligt må jag säga. 4 av de senaste mätningarna har dem över 17% vissa har över 19! Novus verkar också fråga via SMS, inte för att det borde göra sån skillnad, eller? Vågar folk inte skriva på sms? Nja. Samma undersökningsperiod med.
2019-05-02, 09:33
Medlem
Enligt Novus så är det enbart 46 procent av väljarna som är helt säkra på att de ska rösta. Drygt 23 procent är osäkra på vilka de ska rösta på.

https://www.expressen.se/nyheter/eu-valet-2019/sd-klattrar-infor-eu-valet/

Bevisligen skiljer det 6 PE mellan Novus och Sifo angående SD.

60 procent av svenskarna känner inte till att det är EU-val i maj.

https://www.expressen.se/nyheter/6-av-10-svenskar-vet-inte-att-det-ar-eu-val-i-maj-/

Som jag påpekat tidigare är det oerhört komplicerat och svårprognostiserat denna gången.
2019-05-02, 09:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Enligt Novus så är det enbart 46 procent av väljarna som är helt säkra på att de ska rösta. Drygt 23 procent är osäkra på vilka de ska rösta på.

https://www.expressen.se/nyheter/eu-valet-2019/sd-klattrar-infor-eu-valet/

Bevisligen skiljer det 6 PE mellan Novus och Sifo angående SD.

60 procent av svenskarna känner inte till att det är EU-val i maj.

https://www.expressen.se/nyheter/6-av-10-svenskar-vet-inte-att-det-ar-eu-val-i-maj-/

Som jag påpekat tidigare är det oerhört komplicerat och svårprognostiserat denna gången.
Jag håller med om att det är svårare än vanligt. Det här valet kommer till stor del att avgöras av vem som lyckas mobilisera sina väljare att gå & rösta istället för att bli kvar i soffan.
2019-05-02, 10:10
Medlem
EU valet är svårmätt. Tror mer på Novus siffror.

Ser inte SD mobilisera sina väljare i någon högre grad. Därför ser jag 19% som en glädjekalkyl, att det är de parti folk skulle rösta på OM de orkade rösta.
Men historiskt sett är deltagandet betydligt lägre.
Partier som MP och V tror jag i högre grad kommer få ut sina väljare än de större riksdagspartierna. Där ser jag MP lyckas få ut nästan alla sina sympatisörer, även om de är få i riksdagssammanhang så blir det en större del i ett EU val.

Om SD får över 15% skulle jag bli förvånad.
2019-05-02, 10:24
Medlem
8711s avatar
Visserligen upp 4 procentenheter vilket på så sätt fortfarande är en framgång och därmed bra. Men en mätning som utskiljer sig kraftigt då en klar majoritet mätningar haft 16-20% och Skop som haft 15% ansetts ha en låg siffra.

Men vi får se. Jag har själv sagt 13-15% från start som jag ökat till att tro på 15-16% i och med mätningarna som kommit dom senaste veckorna. Det blir hur som helst en stor framgång och även 15% vore mycket bra och 3 platser i EU-parlamentet.
2019-05-02, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Visserligen upp 4 procentenheter vilket på så sätt fortfarande är en framgång och därmed bra. Men en mätning som utskiljer sig kraftigt då en klar majoritet mätningar haft 16-20% och Skop som haft 15% ansetts ha en låg siffra.

Men vi får se. Jag har själv sagt 13-15% från start som jag ökat till att tro på 15-16% i och med mätningarna som kommit dom senaste veckorna. Det blir hur som helst en stor framgång och även 15% vore mycket bra och 3 platser i EU-parlamentet.

Den italienske politiken Salvini tycks ha enat massor med nationalistiska partier till en ny grupp i EU-parlamentet.
Måhända kommer AfS få stöd av denna starka grupp inför EU-valet, och sno väljare från SD?
Åkesson själv däremot har sagt, "SD har inga planer ansluta sig dit, då det finns vissa ryss-vänliga partier med"!
2019-05-02, 13:38
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag tillhör en av de osäkra. Jag har alltid varit SD:are. Men efter deras sväng i EU-frågan så har jag blivit tveksam till dem i EU-valet. Blir det en röst på SD så blir det för att jag ser en risk i att "L" blir kvar i EU-parlamentet. Om inte, så blir det en proteströst på AfS.
2019-05-02, 23:47
Medlem
8711s avatar
Avståndet mellan Sifo och Novus är ändå uppseendeväckande.

Sifo är ju inte särskilt kända för att ge SD högre siffror än nödvändigt heller.

Novus påstådda metod borde gynna SD, men det syns inte i siffrorna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in