2019-05-01, 20:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Vet ej om hon brukade ha dörren låst, medan hon fortfarande
var uppe.

Det har varit så otroligt många turer kring ytterdörrens lås - speciellt
i somras - ett tag diskuterades motorlås, men tror det var @Sh.Holmes
som dementerade detta.

Blev därför förvånad över @Remarks inlägg där h*n skriver om låset
och nycklar.

I inlägget nedan skriver @Sh.Holmes om tagglås, jag litar på den
skribenten, tillika LW:s gode vän.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Kanske mer sällsynt nuförtiden men en del låser väl inte förrän de går och lägger sig. Om hon också hade den rutinen så kan iofs någon bara klivit in. Fast det är kanske mindre troligt att en kvinna numera skulle ha dörren olåst oavsett tid på dygnet.
Citera
2019-05-01, 20:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har aldrig nämnt min egen utbildning, den är ointressant i sammanhanget, men jag har varit inblandad i juristubildning och påbyggnadsutbildningen.

Eftersom det var LW som avbröt pågående samtal anser jag det sannolikt att det var för att öppna dörren. Jag frågade dig om dina tankar kring dörren, men saknar svar.
Jag har inga särskilda tankar om dörren, annat än att jag blev nyfiken på varför du trodde att det skulle ha varit LW som öppnade den.

Nu kanske du kan svara på frågan jag ställde till dig: - Det här du skrev om att SD inte ville att LW skulle åka till Norge, hade du hittat på det själv?
Senast redigerad av Draifos 2019-05-01 kl. 20:37.
Citera
2019-05-01, 20:42
Medlem
Citat:
Ja, hon bytte till en säkerhetsdörr varav en anledning var att SD hade en nyckel till den andra. Om nyckeln förkommit eller att hon inte fick tillbaka den låter jag vara osagt. Dörren kan rent allmänt varit dålig också.

En skribent som arbetade med lås till bl.a. dylika förklarade hur dom fungerade och dom låstes automatiskt vid stängning. Öppnades inifrån eller med nyckel utifrån. Fyra fästen på var långsida om dörren vill jag minnas. Tyvärr kommer jag inte ihåg skribentens nick, det var en tid sedan.

Kanske var EGT:s inlägg du tänker på, ett så kallat
ellås enligt denne/denna. Eller om det var en hypotes.

Avslutar härmed diskussionen om låset, har tragglats tillräckligt.
Citera
2019-05-01, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
I själva verket drar du växlar på blanka papper.
Nåt "samtal" pågick väl inte?
Som du framställer det skulle nån nytilllkommen här tråden kunna förledas att tro att LW avbryter ett vokalt samtal genom att säga till den andra/andre typ att "Vänta lite, det är nån på dörren, jag måste öppna."
Så gick det väl inte till?
Om vi skall vara ärliga.

Jodå, hon pratade (och chattade?) med någon/några som ingick i gruppen som skulle åka till Norge. Det finns en uppgift i tråden om hur hon hastigt avbröt samtalet. Om det var någon som pratat med denne som uppgett det och vem denne var kommer jag inte ihåg, men det är säkert fler med den minnesbilden.

Nej, hon uppgav inget skäl, så det är min egen slutsats.
Citera
2019-05-01, 20:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, hon bytte till en säkerhetsdörr varav en anledning var att SD hade en nyckel till den andra. Om nyckeln förkommit eller att hon inte fick tillbaka den låter jag vara osagt. Dörren kan rent allmänt varit dålig också.

En skribent som arbetade med lås till bl.a. dylika förklarade hur dom fungerade och dom låstes automatiskt vid stängning. Öppnades inifrån eller med nyckel utifrån. Fyra fästen på var långsida om dörren vill jag minnas. Tyvärr kommer jag inte ihåg skribentens nick, det var en tid sedan.

Men jag minns ett inlägg där en skribent länkade eller citerade från något som LW skrivit där hon och yngste sonen varit tvungna att vända för att kolla om dörren var låst.

Har för mig att den händelsen skulle ha varit ganska nära mordet.

Någon som minns?
Citera
2019-05-01, 21:04
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är fel att kalla det diagnos.

Min tro är att utredningen har rätt person som misstänkt.
Såsom det verkar är det i mina ögon troligen ett relationsmord/våld i nära relationer.
MGM är till synes en välfungerande man som har jobb, familj, vänner och en hobby.
Inget vi har hört från något håll har hittills tytt på att det finns en underliggande allvarlig psykisk sjukdom.

Sedan kan inte jag uttala mig om denne person har en sjukdom som vi inte vet något om. Jag har varken träffat honom eller är psykiatriker/psykolog.
Okej, tack för klarläggandet.

Du skrev
"Och inte tror jag att gm är psykisk sjuk i den bemärkelsen att han inte kan skilja mellan rätt eller fel, verklighet eller fantasi."

Jag tänkte att din diagnos (eller tro) byggde på en analys av det lilla vi känner till hur brottet gått till och att beskrivningen gällde vilken gm som helst, inte mgm specifikt.

Eller om jag ska vara helt ärlig, jag förstod att det var mgm du menade.
Senast redigerad av MrBarnaby 2019-05-01 kl. 21:08.
Citera
2019-05-01, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men jag minns ett inlägg där en skribent länkade eller citerade från något som LW skrivit där hon och yngste sonen varit tvungna att vända för att kolla om dörren var låst.

Har för mig att den händelsen skulle ha varit ganska nära mordet.

Någon som minns?

Varsego @notknapparen! ;-)

Citera
2019-05-01, 21:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Varsego @notknapparen! ;-)

Ojoj.
Mitt eget inlägg.
Tack!!
Ja, inlägget var från 28/4. Bara två veckor innan mordet.

Citera
2019-05-01, 21:36
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag tror mycket väl att LW kan ha haft
narcissistiska drag.

Om både hon och SD var/är narcissister
så var förhållandet dömt att vara
dysfunktionellt.

Och det kan förklara deras av och på,
enligt vissa postare.
Ibland ville den ena mest, ibland ville den
andra mest.
En maktkamp mellan två grandiosa
personligheter.

Men det är LW som är mördad och SD
som är MGM.

Instämmer fullständigt! Självklart hade hon drag som liknar hans. Kanske därför det blev het kemi, men en så att säga dödlig sådan.

Så länge inte åklagare och polis tycks leta efter någon annan gärningsman, utan förefaller helt säkra på att det MGM är GM, så är jag övertygad om att de kommer lyckas lösa detta till slut. Jag litar på att de sköter sitt jobb. Och det jobbet är INTE att låta en oskyldig bära hundhuvudet. De VET att det är rätt person, men saknar några detaljer. Det är min övertygelse.
Citera
2019-05-01, 21:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Okej, tack för klarläggandet.

Du skrev
"Och inte tror jag att gm är psykisk sjuk i den bemärkelsen att han inte kan skilja mellan rätt eller fel, verklighet eller fantasi."

Jag tänkte att din diagnos (eller tro) byggde på en analys av det lilla vi känner till hur brottet gått till och att beskrivningen gällde vilken gm som helst, inte mgm specifikt.

Eller om jag ska vara helt ärlig, jag förstod att det var mgm du menade.

Lätt att skriva fel, men i det här fallet tänkte jag på mord som sker i nära relationer där den utlösande faktorn är ett behov av att upprätthålla en kontroll. Då gm upplever en kontrollförlust sker våld, kränkningar osv.
Det är alltså inte vanligen ett våld som beror på psykisk sjukdom i första hand.
Det hindrar förstås inte att en sådan gm kan ha både psykisk sjukdom eller vara missbrukare.
Citera
2019-05-01, 21:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Kan det vara därför hon lämnade dörren lite öppen? Hon kanske inte hittade sin nyckel innan hon gick ut och skulle inte kunna komma in igen om dörren låst sig. Jag undrar om nyckel återfanns vid/på hennes kropp eller hemma hos henne.
Citera
2019-05-01, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror det fanns en del som störde sig på Lena, tyvärr. Det framkom uppgifter ganska tidigt i tråden att hon alltid var tvungen att ha rätt och tjafsade om småsaker etc. Hon kunde inte ta ett nej. Hon bråkade med barnen främst stora pojken och det hade t.o.m. uppståt handgemäng vid ett eller flertal tillfällen.

Det kanske är därför ingen brydde sig nämnvärt när hon försvann. Norge-resenärerna bara körde vidare när de såg att Lena var försvunnen. Ingen som tänkte på att leta eller göra någonting? Det enda som kunde frambringas var ett eller två inlägg i efterhand om hur mycket man saknar Lena.

Har du källa på detta eller far du med osanningar som passar din världsbild? Vore ju ytterst förödande för din trovärdighet om du inte kan styrka detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in