2019-05-01, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag bryr mig inte om hur jag uppfattas.

Jag tror att LW ändrade sina uppgifter
för att ärendet skulle avskrivas.

V.g. se mitt tidigare inlägg i ämnet.

Eller så visste hon av erfarenhet vad han var kapabel till. Precis som många andra kvinnor ville hon väl också vara vän med förövaren. För mellan varven brukar de be om ursäkt för sitt beteende. "Nu blir det bättre".
Citera
2019-05-01, 18:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men när har jag framställt LW som felfri?

Jag skrev väl att den enda gång hennes brister är väsentliga för brottet är om man kan hitta motivet där?

Ett exempel på det skulle kunna vara ett BO som är och har snuvat någon på pengar. Någon i tråden tycker att LW har "syndat"
när hon i egenskap av präst har syndat mot Gud.

Personligen tror jag inte att man kan hitta motivbilden alls i LWs "brister och fel", utan att det handlar om brister och fel hos gärningsmannen.

Jag vet inte hur statistiken ser ut för hur ofta en gm är "knäpp i skallen" för att det ska bli till ett mord. Jag förmodar att du med det menar allvarligt psykisk sjuk i den bemärkelsen att han inte kan skilja på verklighet från fantasi.

Någon slags "fel" är det ändå om man går till mord, om det inte handlar direkt om att det är ett självförsvar? Det finns ju en mängd olika typer av motiv som gm kanske tycker berättigar mord. Hämnd är väl ett vanligt motiv, liksom pengar.

I det här fallet tror jag inte att motivet har att göra med de brister som LW har. Och inte tror jag att gm är psykisk sjuk i den bemärkelsen att han inte kan skilja mellan rätt eller fel, verklighet eller fantasi.

GM är ingen normal människa som löser problem genom att ta till våld. Det finns inga ursäkter men till skillnad från dig tror jag att Lenas fel och brister och de beslut hon tog var det som ledde fram till hennes död, tyvärr.
Citera
2019-05-01, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
GM är ingen normal människa som löser problem genom att ta till våld. Det finns inga ursäkter men till skillnad från dig tror jag att Lenas fel och brister och de beslut hon tog var det som ledde fram till hennes död, tyvärr.

Hade hon gjort som han ville och skippat Norge-resan och stannat hemma eller aldrig öppnat dörren kanske det aldrig hänt?
Citera
2019-05-01, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hade hon gjort som han ville och skippat Norge-resan och stannat hemma eller aldrig öppnat dörren kanske det aldrig hänt?

Det kanske inte hade hänt just då men vilka villkor hade MGM ställt upp framöver?
Citera
2019-05-01, 18:38
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Nej inte det. Men aldrig lekt med och sårat oskyldiga människors känslor kanske genom att inleda en affär med SD? Tänker på HD och hennes barn.
Dessutom efter att ha berättat om sin affär med SD över en kopp kaffe passade hon även på att såra HD ytterligare genom att radera hennes cacher.
Provocera genom att reta sin misshandlare istället för att backa undan men som hennes brist skulle hon ju alltid ha sista ordet, enligt uppgifter i tråden.

Jo, jag anser att hon kunde tagit beslut för att förhindra denna tragedi. Dock är det aldrig en ursäkt men det är min analys av vad som kan ha till mordet om SD är GM.
Citera
2019-05-01, 18:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Jag skrev väl att den enda gång hennes brister är väsentliga för brottet är om man kan hitta motivet där?

Ett exempel på det skulle kunna vara ett BO som är och har snuvat någon på pengar. Någon i tråden tycker att LW har "syndat"

Personligen tror jag inte att man kan hitta motivbilden alls i LWs "brister och fel", utan att det handlar om brister och fel hos gärningsmannen.

Jag vet inte hur statistiken ser ut för hur ofta en gm är "knäpp i skallen" för att det ska bli till ett mord. Jag förmodar att du med det menar allvarligt psykisk sjuk i den bemärkelsen att han inte kan skilja på verklighet från fantasi.

Någon slags "fel" är det ändå om man går till mord, om det inte handlar direkt om att det är ett självförsvar? Det finns ju en mängd olika typer av motiv som gm kanske tycker berättigar mord. Hämnd är väl ett vanligt motiv, liksom pengar.

I det här fallet tror jag inte att motivet har att göra med de brister som LW har. Och inte tror jag att gm är psykisk sjuk i den bemärkelsen att han inte kan skilja mellan rätt eller fel, verklighet eller fantasi.
Den här "diagnosen", bygger den på att det är MGM som är GM?
Citera
2019-05-01, 18:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Eller så visste hon av erfarenhet vad han var kapabel till. Precis som många andra kvinnor ville hon väl också vara vän med förövaren. För mellan varven brukar de be om ursäkt för sitt beteende. "Nu blir det bättre".

Fast människors handel och vandel påverkar i hög grad deras riskexponering att råka ut för våld. Därmed inte sagt att det är ok att ha ihjäl dem, men det blir onekligen mindre obegripligt. Det är ingen större skillnad mot att man kanske inte tycker det ärförvånande om en paranoid pundare som var känd för att jävlas hittas dödad. Inte ok det heller men inte speciellt chockartat. Och som sagt, som Rosamund påpekat, människor kan ta sig till att göra saker de aldrig ens skulle reflektera över mot någon som inte jävlats.
Citera
2019-05-01, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej inte det. Men aldrig lekt med och sårat oskyldiga människors känslor kanske genom att inleda en affär med SD? Tänker på HD och hennes barn.
Dessutom efter att ha berättat om sin affär med SD över en kopp kaffe passade hon även på att såra HD ytterligare genom att radera hennes cacher.
Provocera genom att reta sin misshandlare istället för att backa undan men som hennes brist skulle hon ju alltid ha sista ordet, enligt uppgifter i tråden.

Jo, jag anser att hon kunde tagit beslut för att förhindra denna tragedi. Dock är det aldrig en ursäkt men det är min analys av vad som kan ha till mordet om SD är GM.

Det är SD som är gift och borde aldrig inlett en affär med LW samt definitivt inte under 6-7 år bakom ryggen på sin fru. Dessutom när vetskapen fanns inom närmaste geocach- gruppen som också cachade med SD och HD. Det är jävligt fult gjort.

Finna inga omständigheter som ursäktar ett mord.
Citera
2019-05-01, 19:18
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det säger min egen erfarenhet av Åklagare i dylika mål jag följt samt den kunskap jag besitter av juristutbildning samt vidareutbildning till Åklagare via notarietjänstgöring vid domstol samt ytterligare arbetsintegrerad utbildning. Jag tror alltså att ÅH är högst kompetent att leda en brottsutredning på ett objektivt sätt.
Citat:
Nej, har inte gått den men varit involverad i båda på annat sätt. Nej, det ingår inte alls i Åklagarutbildningen.

Jag däremot kan spekulera, som andra, fritt om troligt händelseförlopp utifrån det lilla vi känner till.
Först hänvisar du alltså till din juristutbildning och vidareutbildning till åklagare, sedan skriver du att du inte har någon åklagarutbildning. Hur går det här ihop?

Citat:
Det här du skriver om att SD inte ville att LW skulle åka till Norge, där spekulerar du väl helt fritt? I så fall kanske du inte skall lägga fram det så att det kan misstas för att vara fakta.

Och att LW skulle ha varit den som öppnade dörren är väl också något som du bara gissar?
Senast redigerad av Draifos 2019-05-01 kl. 19:23.
Citera
2019-05-01, 19:21
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Det är SD som är gift och borde aldrig inlett en affär med LW samt definitivt inte under 6-7 år bakom ryggen på sin fru. Dessutom när vetskapen fanns inom närmaste geocach- gruppen som också cachade med SD och HD. Det är jävligt fult gjort.

Finna inga omständigheter som ursäktar ett mord.

Ingen har påstått att det ursäktar mord. Hennes agerande blir inte mindre "fel" för att hon är skild. Även en sekulär vigselförättare skulle nog anse det som ganska skämmigt. Hennes funktion som vigselförättare är ganska instrumental för äktenskapet som sådant, en legal institution som tillförsäkras en del rättsverkningar som vi anser väsentliga i Sverige, vi tillåter inte människor att välja fritt själva hur deras äktenskap ska instiftas, med hur många. LW kan nog ha irriterat mer än en ordinär "home-wrecker".
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-05-01 kl. 19:41.
Citera
2019-05-01, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Först hänvisar du alltså till din juristutbildning och vidareutbildning till åklagare, sedan skriver du att du inte har någon åklagarutbildning. Hur går det här ihop?

Det här du skriver om att SD skulle ha velat att LW inte åkte till Norge, där spekulerar du väl helt fritt? I så fall kanske du inte skall lägga fram det så att det kan misstas för att vara fakta.

Och att LW skulle ha varit den som öppnade dörren är väl också något som du bara gissar?

Jag hänvisade till min kunskap om dessa utbildningar då jag varit involverad i dessa.

Dörren kan bara öppnas inifrån eller med nyckel (som endast få hade). Hur och varför skulle hon tvärt avbryta pågående samtal tänker du?
Citera
2019-05-01, 19:38
Medlem
Citat:

Normalt brukar jag försöka att undvika personangrepp och eftersom jag råkar ha förmåga att i skrift freda mig, så är det sällan jag personligt riktar mig till den som [försöker] debattera.
Men när du skriver som du gör i det parti jag fetat, måste jag ändå fråga om du inser att du framställer dig som mindre begåvad?
Det är ingen som helst tvekan om att du har mig i åtanke när du skriver, men dina pilar faller platt; de träffar inte. Däremot kan jag istället visa att ditt försök(?) till ironi(?) (=sätta ordet 'syndat' inom citationstecken) exponerar din okunskap om kristliga värden.

OnT: Det finns ingen kristen församling nånstans i världen som skulle beteckna en vigselförrättares isänggående med den person h*n vigt, med nåt annat ord än 'synd'. Om man sen väljer att inte kasta det i ansiktet på vederbörande är däremot en helt annan sak. Principen om att inte kasta sten etc är oftast överordnad behovet/viljan att från församlingens sida brännmärka en syndare/synderska, en i mina ögon mycket klok princip!

Jag har aldrig skrivit att LW har syndat "mest". I den debatt som redan för länge sen fördes om LW:s levnadssätt och där hennes sexuella förbindelser med SD så att säga var på bordet, fällde jag anmärkningen att LW:s moraliska övertramp ur ett kristet perspektiv var större än SD:s. Jag har ännu inte mött nån argumentation här i tråden som ur ett moralfilosofiskt perspektiv har vederlagt mitt påstående. Där vill jag därför hävda att du är ute i ogjort väder.

Du avstår från att redovisa att min argumentation rörande syndandet, gällde att jag hävdat att det inte kan uteslutas att LW fallit offer för en förvirrad kristen fundamentalist/extremist. Det är ohederligt gjort av dig. Det visar på en ytterst rudimentär förmåga att debattera ärligt och öppet.
Du borde skämmas, notknapparen!

Edit: Läs gärna vad skribenten bradgardsindianen skriver kl 19:21
Det där är den gängse uppfattningen idag. På samma vis som det var år 2018.
Och långt innan dess..
Senast redigerad av Carinah78 2019-05-01 kl. 20:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in