2019-05-01, 19:14
Medlem
Nyarlahoteps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Jag kan fylla i med lite info i ämnet som kanske inte konkret gäller vapenbrottet och containern, men som iaf målar dessa herrar samman i en mer organiserad form än att det bara skulle vara ”en kul grej”.

I korta drag,
Under åren 2010-2011 startade vi en form av konspirationsteoretisk rörelse mest för skojs skull i jönköping. Vill inte outa namnet men det var en kul grej, vi demonstrerade på stan, åkte land och rike runt och intervjuade människor och försökte få människor att ”vakna” helt enkelt.

Ganska snabbt blev vi infiltrerade av en kille, låt oss kalla honom P, som senare visade sig jobba för säpo, säpo hade nån utbildning där dom fångade upp ungdomar och utbildade dem i infiltratörsverksamhet. UG gjorde nån granskning av detta för några år sedan.

Trots att vi var helt opolitiskt bundna eller ens utgjorde ett hot mer än stojade och gjorde tokiga youtubevideos lades mycket resurser på oss i form av spaning etc.

P flyttade ner till gotland och flyttade in hos en familj som varit i media en del pga att deras son tagits från dem, åter igen försöker jag hålla informationen så dold som möjligt, men uppenbarligen flyttades hans ”jobb” till mer intressant fokus när vår lilla konspirationsteoretikergrupp splittrades.

Vad har allt detta med dessa vänstertomtar då att göra?

Härom dagen kikade jag närmare på den här tabergshärvan och personerna omkring och oj, minnesbilder dök upp..

Om vi börjar med Lindhe,
Skum typ. Approachade mig under den här tidsperioden på ett mycket märkligt vis, på en buss mellan borås och jönköping till synes helt random, för att sedan dyka upp igen ett par gånger. Flera misslyckade infiltrationsförsök med andra ord.

Gerleman,
Samma tidsperiod, 2011-2012. Vid ett oanmält besök hos P sitter denna människa hemma i hans soffa. När jag kommer in blir det märklig stämning och Gerleman försvinner fort.
Jag visste under denna tid inte att P jobbade för säpo.

Bothén,
Under denna tid får jag en ny granne som är väldigt trevlig, en kväll vill han och hans kompis påstridigt bjuda in sig själva till min balkong, på gränsen till att jag tänkte att vad är det här? men det blev aldrig så. Vännen var Bothén.

Därefter flyttade jag, vårt lilla projekt rinner ut i sanden och säpo slutar till slut förfölja oss.

Små detaljer i det stora hela, men när jag såg alla inblandade i den här härvan så...kände jag mig manad att berätta min historia.
Dessa herrar är definitivt inblandade i något större, och har eller hade definitivt samröre med säpo.

Haha va? Vad pratar du om?
Kanske är dags att ta av sig foliehatten och sluta röka så mycket gräs.
Citera
2019-05-01, 19:20
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyarlahotep
Haha va? Vad pratar du om?
Kanske är dags att ta av sig foliehatten och sluta röka så mycket gräs.

Vad menar du?
Jag kan fylla i med detaljer om det är så att du tycker det låter luddigt. Men då får du fråga specifika frågor.
Citera
2019-05-01, 19:23
Medlem
Nyarlahoteps avatar
Citat:
Vad menar du?
Jag kan fylla i med detaljer om det är så att du tycker det låter luddigt. Men då får du fråga specifika frågor.
Att du låter som en Vaken.se/haschtomte. Vilket i min bok ger dig noll och inget förtroende. Vem är P? Vad är det för grupp du menar? Varför håller du någon från SÄPO om ryggen? Vad har dom här händelsernas för relevans?
Citera
2019-05-01, 19:38
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Att du låter som en Vaken.se/haschtomte. Vilket i min bok ger dig noll och inget förtroende. Vem är P? Vad är det för grupp du menar? Varför håller du någon från SÄPO om ryggen? Vad har dom här händelsernas för relevans?

Det stämmer att vår lilla grupp på den tiden möttes på vaken.se, men det är snart 10 år sedan och var som sagt mest ett kul projekt. I gryningen av uppvaknandet till världen vi lever i.
Varför skulle mitt förtroende grusas för det?
Du sitter på flashback och skriver, är det bättre? dessutom med ett konto med 13 inlägg i ryggen.
Jag berättar min historia där, under märkliga omständligheter, dessa personer figurerade.
Jag håller ingen bakom ryggen, och om du vill gräva djupare i vad jag pratar om så är du välkommen.
På den tiden var det uppenbarligen inte lika vanligt med små uppstickande organisationer och vi fick helt enkelt säpos fokus. Det är inget konstigt med det, de gör bara sitt jobb.
Relevansen är att dessa tre herrar under märkliga förehavanden dök upp runt vår organisation på olika sätt, fler än ovan nämnda exempel, vilket slog mig först när jag kikade närmare på den här sörjan.
Jag antar att du antingen är en av dessa tre eller någon närstående. Trampade jag på en tå?
Citera
2019-05-01, 20:06
Medlem
Nyarlahoteps avatar
Citat:
Det stämmer att vår lilla grupp på den tiden möttes på vaken.se, men det är snart 10 år sedan och var som sagt mest ett kul projekt. I gryningen av uppvaknandet till världen vi lever i.
Varför skulle mitt förtroende grusas för det?
Du sitter på flashback och skriver, är det bättre? dessutom med ett konto med 13 inlägg i ryggen.
Jag berättar min historia där, under märkliga omständligheter, dessa personer figurerade.
Jag håller ingen bakom ryggen, och om du vill gräva djupare i vad jag pratar om så är du välkommen.
På den tiden var det uppenbarligen inte lika vanligt med små uppstickande organisationer och vi fick helt enkelt säpos fokus. Det är inget konstigt med det, de gör bara sitt jobb.
Relevansen är att dessa tre herrar under märkliga förehavanden dök upp runt vår organisation på olika sätt, fler än ovan nämnda exempel, vilket slog mig först när jag kikade närmare på den här sörjan.
Jag antar att du antingen är en av dessa tre eller någon närstående. Trampade jag på en tå?

Ja, jag är nyregistrerad? Det är ganska irrelevant. Jag skulle säga att Flashback också har sina vaken.se trådar. Men brukar undvika allt för mkt strålkärringar. Även om NMR verkar tagit allt mer och mer av sånna människor.

Jag är inte från Jönköping men kommer själv ifrån en mindre stad. Då är ju det inte jättekonstigt att människor som på något sätt är politiskt intresserade korsar väg med varandra. När det gäller JL så står det ju FUP att han inte verka förstå sociala spelregler. Tex att börja snacka med en främling på bussen. Varför skulle det inte finnas helt rimliga förklaringar snarare
än att saker är mysko och underliga? Jo för när man sitter och läser på vaken.se och röker gräs så förändras ens verklighetsuppfattning. Då lägger ens logiska och rationella tänkande ner.

En sak relaterat mer till ämnet
En grej jag läste i FUP var en märkning av en lapp med listade saker. Där stod det ”Green Box”. Efter en googling på ”Green Box” och ”Delta green” så får man snabbt svar.

http://fairfieldproject.wikidot.com/green-box

”Cell T was setting up a Green Box. This was Delta Green's term for a private-storage area used for storing useful supplies. Ideally, each major city had a Green Box where departing agents could drop off valuable resources, which future teams would access as needed. It was sort of a junk stash, a place to leave leftover ammo, flashlights, batteries, or what have you. In practice, only a handful of cities had Green Boxes, and their contents were highly random. Some might have sniper rifles and thermal-neutral suits that defeated infrared cameras; others might have a stale sack of chips and a polymorphic corpse sealed in plastic. You never knew what you'd find—-assuming that the city you were in even had one. ”
Citera
2019-05-01, 20:30
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ja, jag är nyregistrerad? Det är ganska irrelevant. Jag skulle säga att Flashback också har sina vaken.se trådar. Men brukar undvika allt för mkt strålkärringar. Även om NMR verkar tagit allt mer och mer av sånna människor.

Jag är inte från Jönköping men kommer själv ifrån en mindre stad. Då är ju det inte jättekonstigt att människor som på något sätt är politiskt intresserade korsar väg med varandra. När det gäller JL så står det ju FUP att han inte verka förstå sociala spelregler. Tex att börja snacka med en främling på bussen. Varför skulle det inte finnas helt rimliga förklaringar snarare
än att saker är mysko och underliga? Jo för när man sitter och läser på vaken.se och röker gräs så förändras ens verklighetsuppfattning. Då lägger ens logiska och rationella tänkande ner.

En sak relaterat mer till ämnet
En grej jag läste i FUP var en märkning av en lapp med listade saker. Där stod det ”Green Box”. Efter en googling på ”Green Box” och ”Delta green” så får man snabbt svar.

http://fairfieldproject.wikidot.com/green-box

”Cell T was setting up a Green Box. This was Delta Green's term for a private-storage area used for storing useful supplies. Ideally, each major city had a Green Box where departing agents could drop off valuable resources, which future teams would access as needed. It was sort of a junk stash, a place to leave leftover ammo, flashlights, batteries, or what have you. In practice, only a handful of cities had Green Boxes, and their contents were highly random. Some might have sniper rifles and thermal-neutral suits that defeated infrared cameras; others might have a stale sack of chips and a polymorphic corpse sealed in plastic. You never knew what you'd find—-assuming that the city you were in even had one. ”

Jag vet inte riktigt vad du ville få sagt med gröna boxar, men som jag sa så är detta händelser som skedde för snart 10 år sedan, inga ”kopplingar” gjorda under ett haschrus och urhostat på måfå.
Jag berättar bara vilka kopplingar jag har till dessa (?) gärningsmän, ett decennium senare.
Jag antar att det är upp till var och en att avgöra huruvida detta har någon relevans eller ej.
Citera
2019-05-01, 20:43
Medlem
Nyarlahoteps avatar
Citat:
Jag vet inte riktigt vad du ville få sagt med gröna boxar, men som jag sa så är detta händelser som skedde för snart 10 år sedan, inga ”kopplingar” gjorda under ett haschrus och urhostat på måfå.
Jag berättar bara vilka kopplingar jag har till dessa (?) gärningsmän, ett decennium senare.
Jag antar att det är upp till var och en att avgöra huruvida detta har någon relevans eller ej.

Gröna boxar som du kan läsa i texten är förvaringsutrymmen för agenter i ”delta green”. Ett rollspel som GM verkar spela ofta enligt förhör med personer kring han. På bland annat en lapp står det ”GREEN BOX” i FUPen. Där listas saker som tex vapen, militärutrustning osv.

Dvs det är anmärkningsvärt att man tar med i FUP. Är det bevis för att han är rollspelare? Jag trodde åklagaren ville få fram att han är nån slags enmanna-RAF.
Citera
2019-05-01, 20:45
Medlem
motarbetars avatar
Citat:

Tror du har helt rätt i att användaren har någon slags koppling eller relation till de inblandade, så nog verkar du har trampat på en tå. Berättar gärna mer om du känner det kan tillföra tråden nått!
Citera
2019-05-01, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Att det inte går att hitta bevis för vad han har för måltavla, alternativt att han ännu inte har utsett någon exakt måltavla är en annan sak. Antalet vapen visar på att han planerat att utföra ett attentat tillsammans med andra.
Nej, det bevisar det inte alls.
Allvarligt talat man måste ju vara direkt efterbliven för att tro att "ha många vapen" = "bevis för attentat tillsammans med andra".

Citat:
Ursprungligen postat av Sprengtport
Det står fullständigt självklart att Bothén i vart fall visste om vapnen.
Tvärt om, ingenting i FUP tyder på kännedom.
Citat:
Varför höll han tyst i 12 dagar i häktet, om han inte vetat och varit helt oskyldig så hade han börjat snacka direkt. Vem sitter tyst för ett brott de är helt oskyldigt till?
Det troliga är väl att det är av just den anledningen han själv uppger: han ville inte sätta sin vän i klistret.
Det finns i princip ingenting i förhören med någon (undantaget Jonas då givetvis) som inte går ihop med bevisningen. Hade de försökt dra några storys skulle ju det visat sig.

Citat:
Tvärtom visar allt i FUP att de varit ett gäng som dragit igång det här vapensamlandet och preppandet men att med tiden så har flera i gruppen fallit ifrån
Du får gärna peka på något i FUP som stödjer den tolkningen. Detta verkar ju snarare vara dina fria fantasier.
Citat:
Men nej, det verkar inte ha funnits en konkret mordplan mot en namngiven person - något som hade varit konstigt om man hittat. Förvisso är vänsterextremister ofta korkade men så uppenbart korkad att man skriver ner på en lapp vem man tänker mörda är man inte.
Jonas har uppenbarligen inte lagt någon energi på att försöka dölja sina olika anteckningar, om han hade planerat ett attentat hade man ju med allra största sannolikhet funnit någon sorts anteckningar kring mål eller plats, sådant finns inte.
Citat:
Skojar du?! En mängd kända vänsterextremister har varit frihetsberövade i målet, däribland Claes Gerleman och Jonas Gorab som var enormt kända AFA-medlemmar på tidigt 00-tal.
Det framgår ju att Claes själv åkte in till polisstationen när han fick reda på att han var eftersökt.
Men ja, för 20 år sen var han gatuaktivist, och han har ju uppenbart fortfarande vänstersympatier, vilket stora delar av Lindes vänkrets verkar ha. Det i sig bevisar ju ingenting om att de skulle vara med på vapensamlar-grejen eller att Linde skulle ha planerat ett attentat.
Citat:
Säpo har i högsta grad varit inblandade i fallet. Det var också de som lokaliserade Jonas Lindes gömställe. Se FUP.
De har varit behjälpliga, ja. De avstod från att själva ta över fallet.
Citat:
Halvhjärtat? Han höll sig undan i över en månad och hade ordnat en hemlig lägenhet att trycka i, se FUP.
Han åkte till Göteborg och bodde hos nån anarkist, ja? Det är väl ändå extremt low-effort.
[uote]Han kunde inte lämna landet eftersom han var efterlyst. Det är också tveksamt att han haft ekonomiska resurser till detta utan han har varit beroende av andra vänsterextremisters hjälp. Bland annat riggades hans gömställe med mat.[/quote]
Det är inget problem att bege sig ut ur Sverige som efterlyst.
Citat:
Han är inte åtalad för terroristbrott men det är inget konstigt, terroristbrott är jättesvåra att bevisa och här har inget attentat skett. Finns inga nazister som betraktas som terrorister heller. Det finns några få islamister i Sverige som fällts för terrorbrott, de är väl inte ens tio stycken. Ribban är enormt hög. Jonas Linde och hans kumpaner är dock terrorister i all annan mening än just den relativt nya rubriceringen terrorbrott. Ordet terrorist fanns långt innan den fördes in i lagboken för ett par år sedan.
Jaha, så du menar att han är terrorist som i "någon jag kallar för terrorist"?
Trodde diskussionen handlade om att han faktiskt

Citat:
Han åtalas för synnerligen grovt vapenbrott som har upp till åtta års fängelse i skalan. Åklagaren har dock stött rubriceringen på vänsterterroristens politiska ideologi och det är inte helt orimligt att det är allvarligare att den som företräder en våldsideologi innehar farliga vapen. Jag är dock långt ifrån övertygad om att det resonemanget kommer hålla i våra skämt till domstolar, så det här kan landa på grovt vapenbrott. Grovt vapenbrott har fem års fängelse i straffskalan och det här ligger i övre delen av grovt vapenbrott så det är inte orimligt att tänka sig att straffet stannar vid fem års fängelse.
Jag håller nog med dig ganska mycket i den analysen (bortsätt värdeorden), även om jag kanske inte tror han kommer få maxsstraff ens för grovt vapenbrott.

Citat:
Hela det här fallet är en enorm varningsklocka för polis och säkerhetstjänster. Säpo och MUST har verkligen tappat bollen här, det är en fruktansvärd tanke att tänka att den här vänstergalningen faktiskt tränats av försvarsmakten under flera år - dessutom när han varit på rymmen från lagföring för politisk våldsbrottslighet (attacken mot SvP).
Säpo jobbar ju efter lagstiftningen, som inte ens du tycker klassificerar detta som terrorbrott, så det kan du nog titta dig i månen efter.
Citat:
Säpo och säkerhetstjänsterna måste börja ta vänsterterrorismen på allvar innan fler människor mördas eller faller offer.
Fler än alla dina mördade låtsaskompisar?

Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
De två raketgevären känns ganska så overkill men troligtvis hade han nog planer att få fram pansarskott till dessa.
Raketgevär? Det rör sig väl om använda raketrör? Dessa kan aldrig "laddas" med pansarskott, de är engångspartiklar och enda anledningen till att man har dem är som någon sorts samlar-objekt.

Citat:
Vad är det för revolution han talar om? jag har väldigt svårt att tro på att det är den fjärde industriella revolutionen som han hävdar.
Det skulle ju kanske kunna vara en kommunistisk revolution, med tanke på att han skriver i ett brev att han ser sig som revolutionär kommunist?

Att betrakta sig själv som revolutionär kommunist är inte olagligt, och det finns ju tusentals personer i Sverige som gör detta. Det finns även en uppsjö vänsterorganisationer i Sverige som kallar sig revolutionära. Ung vänster torde väl vara den kändaste.

Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Polisen hittar även en flagga från Osynliga partiet:
Haha, men kom igen nu. Osynliga partiet-kampanjen involverade tusentals människor. Dom blir inte terrorister för att det pangades lite rutor på centerpartiet.
Citera
2019-05-01, 21:56
Medlem
En enkel fråga till er som hävdar att JL inte har agerat ensam i sitt vapensamlande:

Varför finns det ingen som helst teknisk bevisning från containern eller vapnen som pekar på att någon annan haft med dem att göra?
Citera
2019-05-01, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giftpaddan
Nej, det bevisar det inte alls.
Allvarligt talat man måste ju vara direkt efterbliven för att tro att "ha många vapen" = "bevis för attentat tillsammans med andra".
Jag skrev inte "bevisar" utan "visar på att". (Jag tror att du förstår skillnaden.) Jag har själv ganska många enhandsvapen, dock licensierade. Och jag har ett stort antal vapen på grund av att de har olika användningsområden i olika skyttediscipliner. Det intressanta är inte antalet i sig utan, i den här presumtive terroristens fall, att det handlar om flera identiska vapen. Varför kände han ett behov av att ha flera identiska halvautomatiska karbiner? För att använda dem ensam? Tror inte riktigt på det...
Citera
2019-05-01, 22:34
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag skrev inte "bevisar" utan "visar på att". (Jag tror att du förstår skillnaden.) Jag har själv ganska många enhandsvapen, dock licensierade. Och jag har ett stort antal vapen på grund av att de har olika användningsområden i olika skyttediscipliner. Det intressanta är inte antalet i sig utan, i den här presumtive terroristens fall, att det handlar om flera identiska vapen. Varför kände han ett behov av att ha flera identiska halvautomatiska karbiner? För att använda dem ensam? Tror inte riktigt på det...
Den enda andra förklaringen till att ha ett flertal identiska vapen skulle i så fall vara att han tänkte sälja dom. Men det finns det inget som tyder på. Att han bara skulle "ha" dom för sitt höga nöjes skull bär inte heller trovärdighetens prägel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in