2019-05-01, 13:41
Medlem
wwrs avatar
Semenya förlorade mot IAAF

Semenya förlorade mot IAAF.
https://amp.theguardian.com/sport/2019/may/01/caster-semenya-loses-landmark-legal-case-iaaf-athletics
Citera
2019-05-01, 13:42
Medlem
CAS höll för trycket och slår fast att den kemiska ribban gäller, i varje fall på medeldistanser. Bra! De medger i en passus i ett uttalande till media (tydligen inte i själva domen) att det tekniskt sett handlar om ett slags diskriminering, men står fast vid att denna avgränsning är nödvändig om inte hela idén med damsport, som vi känner den, ska förlora sin form och mening.

Semenya m fl kan fortsätta tävla på 5000 m, men om hon vill försvara sina titlar på 800 m så måste hon börja ta testosterondämpare, vilket naturligtvis också skulle påverka hennes insatser på 5000 m osv.

Citat:
Ursprungligen postat av CNN
Athletics' governing body's new regulations will now require any athlete with DSD who wishes to compete in international track and field events from 400 meters to the mile to reduce their testosterone levels, should they want to continue competing as women.

https://edition.cnn.com/2019/05/01/sport/caster-semenya-cas-hearing-spt-intl/index.html
Senast redigerad av HepCat-X 2019-05-01 kl. 13:46.
Citera
2019-05-01, 13:55
Medlem
Grattis till Lovisa Lindh och övriga 99.9% som nu kan våga drömma om mästerskapsguld.

Synd att det inte gäller alla grenar bara. Jag tror helt enkelt att man bara kommer ha förflyttat problemet till andra grenar inom några år.
Citera
2019-05-01, 13:57
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Grattis till Lovisa Lindh och övriga 99.9% som nu kan våga drömma om mästerskapsguld.

Synd att det inte gäller alla grenar bara. Jag tror helt enkelt att man bara kommer ha förflyttat problemet till andra grenar inom några år.

Då får man hoppas att man vågar förflytta lösningen till dessa grenar också.
Citera
2019-05-01, 13:59
Medlem
wwrs avatar
Ett politiskt beslut

Jag ser det som ett skenbeslut. Det "ser illa ut" när en 1500-m-mästare är tyngre i steget än en motionär.

Man tar inte med sprint där testosteron är viktigare. Enligt en spansk trans-häcklöpare görs detta för att USA-damerna kan ha problem. Men på sprint är alla musklade och det syns inte.

Alla grenar skall tas med, liksom de gjorde 2011.

Det här riktas ganska specifikt mot Semenya. Man jagar afrikaner nu. Man klassificerar vissa länder som "dopingbenägna", bl.a. Kenya, och testar dessa hårdare. Eftersom många dopar sig i ett stort antal länder så plockas afrikaner bort med denna testning. Kiprop fick 4 år under lite märkliga omständigheter, Kiptum togs bort på biologiskt pass 2 dagar före London-maran i helgen . Det är nog bara början.

Man tar bort de starka afrikanska grenarna 5.000 och 10.000 från Diamond League. Därmed kommer intresset för dessa även att minska i t.ex europeiska mästerskap.

Det är förmodligen politiskt motiverat, tror jag. Människor från olika världsdelar har olika förutsättningar. Det vill man inte medge. Östafrikanerna slår oss på långdistans.

Många afrikaner har invandrat till Europa och börjar visa framfötterna i EM. Européerna får stryk i EM av Afrika-födda. Det blir mycket svart i rutan. Denna effekt av invandringen vill man mörklägga. Därför missgynnar man f.n. afrikaner. De afrikanska länderna har inte heller ekonomi att påverka TV-reklam etc.

Beslutet mot Semenya är en del i denna anti-afrikanska kampanj. Man borde tagit med alla grenar. Slägga, diskus, kula, sprint ...
Senast redigerad av wwr 2019-05-01 kl. 14:08.
Citera
2019-05-01, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX

Ja men får man tro processen som föranlett detta beslut, kommer det ta flera år återigen.
Citera
2019-05-01, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX

Håller med, men medeldistanslöpning sägs vara ett av de områden där medfödd intersex condition /hyperandrogenism ger starkast/mest synligt utslag för friidrottare (därmed inte sagt att regeln inte delvis skulle vara riktad mot Semenya personligen).
Senast redigerad av HepCat-X 2019-05-01 kl. 14:14.
Citera
2019-05-01, 14:33
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Håller med, men medeldistanslöpning sägs vara ett av de områden där medfödd intersex condition /hyperandrogenism ger starkast/mest synligt utslag för friidrottare (därmed inte sagt att regeln inte delvis skulle vara riktad mot Semenya personligen).
Det sägs så.

Men testosteron torde ju ha störst effekt i grenar där muskelstyrka är viktig. Klassiska "anabol-dopinggrenar". Kula, diskus, slägga, sprint.

Jag är inte säker på detta. Men jag frågar mig om det kanske finns lika mycket transatleter där som på medeldistans, men man märker det inte eftersom alla är kraftigt musklade.

Duchee Chand vars överklagande fick bort testosteronregeln är sprinter. Martínez-Patiño som yttrat sig nu sprang korta häcken. Men det är bara "random" observationer.
Senast redigerad av wwr 2019-05-01 kl. 14:44.
Citera
2019-05-01, 14:42
Medlem
http://www.msn.com/sv-se/sport/nyheter/semenya-kommer-inte-bromsa-mig/ar-AAALIlR?li=BBqxFdT&ocid=iehp

"Det här kommer inte bromsa mig", säger Semenya i ett uttalande.

"Jag vet att IAAF:s regleringar har varit riktade mot mig personligen. De har försökt bromsa mig i ett decennium nu, men det har bara gjort mig starkare", säger Semenya.
Citera
2019-05-01, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
http://www.msn.com/sv-se/sport/nyheter/semenya-kommer-inte-bromsa-mig/ar-AAALIlR?li=BBqxFdT&ocid=iehp

"Det här kommer inte bromsa mig", säger Semenya i ett uttalande.

"Jag vet att IAAF:s regleringar har varit riktade mot mig personligen. De har försökt bromsa mig i ett decennium nu, men det har bara gjort mig starkare", säger Semenya.

Hon putsar på sitt personliga varumärke. Vill man visa sig som en fighter i offentligheten (eller "en stark kvinna") så säger man ungefär så även om man just har fått stryk av domstolen eller styrelsen, och även om det var i högsta instans. Cecilia Wikström sade något liknande efter att partiledningen stod fast vid att peta henne, men i praktiken böjde hon sig.
Citera
2019-05-01, 15:55
Medlem
https://www.svt.se/svttext/web/pages/305.html

SVT:s Jacob Hård är kluven när det gäller Cas dom i Semenya-ärendet. Han menar att en testosterongräns kan vara rätt men samtidigt så erkänner han att det blir diskriminerande och att valet av grenarna 400-800 m känns "märkligt"
Citera
2019-05-01, 15:59
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag ser det som ett skenbeslut. Det "ser illa ut" när en 1500-m-mästare är tyngre i steget än en motionär.

Man tar inte med sprint där testosteron är viktigare. Enligt en spansk trans-häcklöpare görs detta för att USA-damerna kan ha problem. Men på sprint är alla musklade och det syns inte.

Alla grenar skall tas med, liksom de gjorde 2011.

Det här riktas ganska specifikt mot Semenya. Man jagar afrikaner nu. Man klassificerar vissa länder som "dopingbenägna", bl.a. Kenya, och testar dessa hårdare. Eftersom många dopar sig i ett stort antal länder så plockas afrikaner bort med denna testning. Kiprop fick 4 år under lite märkliga omständigheter, Kiptum togs bort på biologiskt pass 2 dagar före London-maran i helgen . Det är nog bara början.

Man tar bort de starka afrikanska grenarna 5.000 och 10.000 från Diamond League. Därmed kommer intresset för dessa även att minska i t.ex europeiska mästerskap.

Det är förmodligen politiskt motiverat, tror jag. Människor från olika världsdelar har olika förutsättningar. Det vill man inte medge. Östafrikanerna slår oss på långdistans.

Många afrikaner har invandrat till Europa och börjar visa framfötterna i EM. Européerna får stryk i EM av Afrika-födda. Det blir mycket svart i rutan. Denna effekt av invandringen vill man mörklägga. Därför missgynnar man f.n. afrikaner. De afrikanska länderna har inte heller ekonomi att påverka TV-reklam etc.

Beslutet mot Semenya är en del i denna anti-afrikanska kampanj. Man borde tagit med alla grenar. Slägga, diskus, kula, sprint ...

När man tror att alla försök att få till en ren och rättvis idrott i själva verket bara handlar om att man driver en politisk agenda från Västs sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in