Citat:
Ursprungligen postat av
Akvaristenno1
Vilka av de tillskott som jag tänker ta menar du är "kemiska" som jag dessutom inte kommer tillgodogöra mig?
Han vet inte vad han snackar om. "Kemiskt" är dessa korkade naturautisters favoritord för att smutskasta hälsosamma multivitaminer. Vad de inte förstår är att även vitaminerna från köttet är "kemiska", eftersom all biologi är kemi i grund och botten, inklusive mineraler osv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Decimal1
T.ex. många "vitaminer" i kosttillskott är inte nödvändigtvis riktiga vitaminer utan kemikalier med molekylstrukturer som liknar vitaminers.
De tillskott som innehåller *naturliga" mineraler eller "vitaminer" kan sakna de ämnen som dessa förekommer med naturligt. Det är därför inte säkert att kroppen vet hur den ska hantera dessa.
Det här är ju standard iDiotmentalitet. Först och främst så har t.ex. betakaroten från multivitaminer, högre biotillgänglighet än betakaroten i morötter osv (dubbelt så hög biotillgänglighet), sedan är många av mineralerna i bättre multivitaminpiller, kelaterade, och har därmed utmärkt upptagningsförmåga. Det finns dock vissa mineraler som är bundna till oxid, som tex. magnesiumoxid, som har kass biotillgänglighet, men det betyder inte att magnesiumoxid är onyttigt, tvärtom har det en del intressanta hälsoeffekter som man inte får från magnesium bundet till andra ämnen (som t.ex. magnesiumklorid osv). Beroende på vilken aminosyra eller annat ämne som magnesium är bundet till, så får man olika hälsoeffekter, vilket är bra i biohackingsyfte.
De två enda vitamineralerna från kosttillskott som man bör undvika, är folsyra (B9) och cyanokobalamin (B12). Dessa två är syntetiska varianter, men problemet är inte att de är syntetiska utan att de krånglar för de som har mutationer (i synnerhet dubbla mutationer) på MTHFR-genen, och sedan består ju cyanokobalamin av cyanid, vilket är giftigt. Det finns dock skäl till att cyankoboalamin används, vilket beror på att det är en stabil och värmetålig variant av B12. Hur som helst börjar det bli vanligare med metylfolat och metylkobalamin i kosttillskott numera, och dessa är bioaktiva och bioidentiska med de varianterna av B9 och B12 som finns i kött och växter. Sedan finns ju syntetisk retinylpalmitat och den är precis lika bra som retinylpalmitat i kött osv, om man nu föredrar vitamin A istället för betakaroten (betakaroten är dock att föredra).
Annars i övrigt har du ingen case, så att säga. Om vi äter rent isolerade makronutrienter (sojaproteinisolat, palatinos, fibrer och fett) och får i oss "kemiska" multivitaminer av de bästa formerna, så är det nyttigt, motverkar näringsbrister och leder till välmående osv. Vi behöver absolut inte äta kött osv, för att få i oss någon essentiell nutrient.
Isolerade nutrienter fungerar alltså precis lika bra, bara det är bra versioner av de essentiella näringsämnena. Däremot är det ju nyttigt att få i sig t.ex. klorofyll, antocyaner, lykopen osv från frukt och grönt, men det är inget vi behöver för att leva.
Citat:
Ursprungligen postat av
Akvaristenno1
Det där känner jag till, men det enda onaturliga jag har är c-vit brus, men det har jag testat tidigare och jag får bra effekt.
Det är givetvis inga konstigheter med vitamin C från brustabletter. Askorbinsyra som askorbinsyra liksom.