2019-04-30, 22:01
Medlem
Dålig titel men vill inte skriva en lång rad.. så här kommer min fråga.

Det är så att jag sitter och läser om olika routingprotokoll och skulle gärna vilja få svar.

1. Vad är skillnaden mellan BGP och OSPF?

2. Jag läste att BGP är internets största routingprotokoll. Det används helt enkelt för att internet ska funka, se källa: https://www.imperva.com/blog/bgp-routing-explained/
Men varför används BGP? Kan man t.ex använda OSPF för externt, alltså:
Låt oss säga Företag A samarbetar med Företag B. Företag A & B kör BGP internt men BGP mellan de,

Alltså: (Företag A BGP)-----------OSPF----------(OSPF B Företag)

3. Hur används BGP? Kan BGP användas internt (IGP) eller används det endast externt?
4. Varför används isåfall BPG internt (snabbast konvergens?) ?

5. Används OSPF externt eller används det endast internt?
Angående fråga 5 så tänker jag så här: Låt oss ta företag exemplet igen.

Företag A & B kör OSPF internt men att det är BGP mellan de,
Alltså: (Företag A OSPF) --------------BGP-------------- (OSPF B Företag)

Eller så kör Företag A & B BGP internt men OSPF mellan?
Alltså: (Företag A BGP) --------------OSPF-------------- (BGP B Företag)

Jag tänkte med hänvisning till källan att det är BGP som gör att internet ska funka.
Dessutom vet jag att OSPF har sämre konvergens men är mer skalbar. Om det är mer skalbar än BGP vet jag inte. Jag antar att BGP är mer skalbar.

Tacksam för svar.

Mvh
Citera
2019-04-30, 22:46
Medlem
rätt bra genomgång:
https://community.fs.com/blog/ospf-vs-bgp-routing-protocol-choice.html

Har för mig att BGP mer inställningsmöjligheter och skalar bättre
Senast redigerad av obisvenkanobi 2019-04-30 kl. 22:52.
Citera
2019-04-30, 23:58
Medlem
AnOldBeginnings avatar
1&2. Som ovan säger. OSPF är mycket mer automatiserat, vilket fungerar bra i ett företags interna nät, men BGP har mer inställningar, just för att internetleverantörer måste kunna kontrollera trafiken i långt större grad än ett företags interna nät.

Sen behöver OSPF en central zon (Area) som alla andra areas är kopplade till (more or less).
BGP kan du koppla zoner (ASN) hur du vill. Varje ISP har en egen ASN, så för ett så stort och fritt nät som internet behöver kunna kopplas hur som helst.

De har helt olika användningsområden helt enkelt.

"Dessutom vet jag att OSPF har sämre konvergens men är mer skalbar." Jämför du med BGP så är det helt omvänt på bägge punkter.

3. Det används i princip bara mot internet eller andra ASN. IGP används i princip aldrig internt (undantag och speciallösningar finns alltid dock).

5. Ska företagen ha kontakt genom internet så är det bgp mellan ISP och företagen (eller statisk routing). Har de två företagen direktlänk till varandra kan de säkert använda OSPF externt.
Citera
2019-05-01, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
rätt bra genomgång:
https://community.fs.com/blog/ospf-vs-bgp-routing-protocol-choice.html

Har för mig att BGP mer inställningsmöjligheter och skalar bättre

Tack för svar och för länken.

BGP skalar alltså bättre vilket låter logiskt då det är man använder för att internet ska funka. Angående konvergens så jag försäkra mig om vad "konvergens" innebär, stämmer det med att när man nämner "snabbare konvergens" att det är när routingtabellerna uppdateras fortare? T.ex kör man EIGRP så uppnås "neighbour adjacency" fortare än om man kör OSPF.
Citera
2019-05-01, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
1&2. Som ovan säger. OSPF är mycket mer automatiserat, vilket fungerar bra i ett företags interna nät, men BGP har mer inställningar, just för att internetleverantörer måste kunna kontrollera trafiken i långt större grad än ett företags interna nät.

Sen behöver OSPF en central zon (Area) som alla andra areas är kopplade till (more or less).
BGP kan du koppla zoner (ASN) hur du vill. Varje ISP har en egen ASN, så för ett så stort och fritt nät som internet behöver kunna kopplas hur som helst.

De har helt olika användningsområden helt enkelt.

"Dessutom vet jag att OSPF har sämre konvergens men är mer skalbar." Jämför du med BGP så är det helt omvänt på bägge punkter.

3. Det används i princip bara mot internet eller andra ASN. IGP används i princip aldrig internt (undantag och speciallösningar finns alltid dock).

5. Ska företagen ha kontakt genom internet så är det bgp mellan ISP och företagen (eller statisk routing). Har de två företagen direktlänk till varandra kan de säkert använda OSPF externt.

Som ovan säger. OSPF är mycket mer automatiserat, vilket fungerar bra i ett företags interna nät, men BGP har mer inställningar, just för att internetleverantörer måste kunna kontrollera trafiken i långt större grad än ett företags interna nät.

När du nämner "mer inställningar", menar du flera funktioner? Att man kan göra mer med BGP än vad man kan göra med OSPF?
--
"Jämför du med BGP så är det helt omvänt på bägge punkter".

Har jag förstått det fel? BGP har sämre konvergens och inte mer skalbar än OSPF?
--
Det används i princip bara mot internet eller andra ASN. IGP används i princip aldrig internt (undantag och speciallösningar finns alltid dock).

När används IGP då? Hur skiljer den sig mot BGP och EGP? Jag antar att IGP och EGP är en del av BGP. Så om jag förstår dig rätt så används OSPF internt precis som jag förklarade med företag A och företag B men att man kan även använda OSPF externt.
--

Hur ofta används OSPF externt och varför gör man det? Vilket är det vanligaste routingprotokollet ett företag använder?

En annan fråga.

1. Hur ofta används EIGRP?
2. Används EIGRP? Isåfall hur ofta och varför?
3. Kan EIGRP användas externt? (Hört folk säga big no till det).
4. Används EIGRP internt?

Vad jag vet om EIGRP är att det är mindre skalbart och endast Cisco proprietär, alltså att EIGRP kan endast köras på Cisco routrar och switchar men inte på andra såsom juniper routrar/switchar.

Du får gärna ta din tid att svara på detta. Har dock letat på nätet men tycker att jag inte får det svaret som jag är ute efter.

Tack för din tid.
Senast redigerad av matte06 2019-05-01 kl. 17:48.
Citera
2019-05-01, 18:45
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Är så många frågor så rekommenderar att läsa en bok eller ladda ner några videokurser i ämnet.

Men svarar det jag pallar.
Citat:
Ursprungligen postat av matte06
När du nämner "mer inställningar", menar du flera funktioner? Att man kan göra mer med BGP än vad man kan göra med OSPF?
Menar mer justeringar, du kan manipulera trafiken bättre med BGP. I alla fall bättre i förhållande till internetskalan.

Citat:
"Jämför du med BGP så är det helt omvänt på bägge punkter".

Har jag förstått det fel? BGP har sämre konvergens och inte mer skalbar än OSPF?
Nej, "omvänt på bägge punkter", alltså långsammare konvergens och mer skalbar.
--
Citat:
Det används i princip bara mot internet eller andra ASN. IGP används i princip aldrig internt (undantag och speciallösningar finns alltid dock).

När används IGP då? Hur skiljer den sig mot BGP och EGP?
IBGP ska det stå från min sida, inte IGP. (IGP/EGP klssificerar vilken typ av routingprotokoll det rör sig om eBGP/iBGP är bara gällande hur BGP körs).
ibgp och ebgp är samma protokoll egentligen, enda är att med ebgp så har grannen ett annat ASN än en själv, och med ibgp så har grannen samma ASN som en själv.

Citat:
Hur ofta används OSPF externt och varför gör man det? Vilket är det vanligaste routingprotokollet ett företag använder?
23 gånger.
Nej, de får du nog googla efter någon undersökning som gjorts om detta för att ta reda på. Samma med eigrp.

Citat:
3. Kan EIGRP användas externt? (Hört folk säga big no till det).
Ja. Beror lite på hur du definierar externt. Men har en granne som du inte har kontroll över Är inte några problem, du kan lägga filter och liknande för att skydda dig, samma med ospf och bgp. Men enklast är nog att bara köra statiskt mellan två företag.

Den generella orsaken att man inte vill köra full automatik mellan ett nät man administrerar och ett nät någon annan administrerar är ju kontrollen, gör du ett fel i det nät du administrerar så kan du ju fixa det så fort felet upptäcks. Delar du automatiserad routing med någon annan och denne gör ett fel (eller medvetet försöker förstöra/får intrång etc) så måste du ju kontakta de för att fixa det och allt vad det innebär.

Citat:
4. Används EIGRP internt?
ja

Citat:
Vad jag vet om EIGRP är att det är mindre skalbart och endast Cisco proprietär, alltså att EIGRP kan endast köras på Cisco routrar och switchar men inte på andra såsom juniper routrar/switchar.
Mindre skalbart än BGP, alla routingprotokoll är mindre skalbara än BGP. Vad gäller eigrp vs. ospf vet jag.
EIGRP är Cicso-proprietärt men för några år sedan så la de ut en "informational RFC" till IETF med detaljer och tillåter andra producenter att använda eigrip, dock inte fullt ut med de mer avancerade funktionerna. Hade personligen fortfarande hållit mig undan eigrp om jag skulle designa ett nätverk eftersom man inte vill låsa sig till en producent.
Citera
2019-05-01, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Är så många frågor så rekommenderar att läsa en bok eller ladda ner några videokurser i ämnet.

Men svarar det jag pallar.

Menar mer justeringar, du kan manipulera trafiken bättre med BGP. I alla fall bättre i förhållande till internetskalan.

Nej, "omvänt på bägge punkter", alltså långsammare konvergens och mer skalbar.
--

IBGP ska det stå från min sida, inte IGP. (IGP/EGP klssificerar vilken typ av routingprotokoll det rör sig om eBGP/iBGP är bara gällande hur BGP körs).
ibgp och ebgp är samma protokoll egentligen, enda är att med ebgp så har grannen ett annat ASN än en själv, och med ibgp så har grannen samma ASN som en själv.

23 gånger.
Nej, de får du nog googla efter någon undersökning som gjorts om detta för att ta reda på. Samma med eigrp.

Ja. Beror lite på hur du definierar externt. Men har en granne som du inte har kontroll över Är inte några problem, du kan lägga filter och liknande för att skydda dig, samma med ospf och bgp. Men enklast är nog att bara köra statiskt mellan två företag.

Den generella orsaken att man inte vill köra full automatik mellan ett nät man administrerar och ett nät någon annan administrerar är ju kontrollen, gör du ett fel i det nät du administrerar så kan du ju fixa det så fort felet upptäcks. Delar du automatiserad routing med någon annan och denne gör ett fel (eller medvetet försöker förstöra/får intrång etc) så måste du ju kontakta de för att fixa det och allt vad det innebär.

ja

Mindre skalbart än BGP, alla routingprotokoll är mindre skalbara än BGP. Vad gäller eigrp vs. ospf vet jag.
EIGRP är Cicso-proprietärt men för några år sedan så la de ut en "informational RFC" till IETF med detaljer och tillåter andra producenter att använda eigrip, dock inte fullt ut med de mer avancerade funktionerna. Hade personligen fortfarande hållit mig undan eigrp om jag skulle designa ett nätverk eftersom man inte vill låsa sig till en producent.

Det är just sådana information som jag är ute efter, som att de flesta företag kör statisk routing (jag trodde att det endast var dynamiska routingprotokoll) pga det är enklast och denna:

Sådana här information står inte i CCNA och CCNP R&S, och på nätet så hittar jag inte så bra information (kan vara att man är dålig på att googla). Som sagt, det är exakt sånt info som "inte" står explicit i böcker som jag är ute efter.

Tack för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in