Offerkofta de Lux!
Du bortser avsiktligt och konsekvent det jag skriver om psyket. Du väljer aktivt att strunta i att jag skriver att jag inte tror att föräldrarna/föräldern pressade/stressade barnen avsiktligt. Du väljer själv, utan att jag hänvisat till Missan, dra in henne i mitt inlägg och därmed ännu en gång bortse det jag från början pekar på, psyket. Allt för ditt ego. Är jag förvånad? Nej! Debbatera sjyst istället din översittare.
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du kan tänka dig vad som helst utom att föräldrarna faktiskt älskade sina barn och trodde att dom räddade dom ur ett öde värre än döden. För varje exempel som du kan plocka fram om att föräldrarna utsatte sina barn för press och stress som gjorde dom sjuka så kan jag plocka fram tio vittnesmål om hur O prioriterade och älskade sina barn.
Det är rent idiotiskt att några stycken skribenter har lyckats förvanska en mening från ett inlägg av Missan där hon skriver att Moa sagt till pianofröken att det inte är roligt att öva piano hemma eftersom pappa lägger sig i hur hon spelar. Detta har nu skapat en hel teori om hur ME/cfs orsakas av föräldrars stress och krav.
Det är löjeväckande att tolka en förälders sätt att rätta ett barn vid pianot till att morden skulle vara tecken på någon sorts elitism. Hur kan du tolka avskedsbrevets mening om liv i egentlig mening till att det skulle handla om elitism? Sen försöker du skriva det på min näsa på ett otrevligt och drygt sätt. Dådet berodde på barnens sjukdom och föräldrarnas brist på förmåga att hantera detta. Det berodde inte på att O rättade M;s pianospelande. Det är ett inlägg från Missan som har fått löjeväckande proportioner och nu plötsligt skulle ligga till generell grund för ME diagnoser.
Hur kan man ens segla så fruktansvärt vilse.......?
Senast redigerad av Adjin 2019-04-29 kl. 23:57.
Alltså jag instämmer vanligtvis med många av dina inlägg. Men i detta.... Adjin refererar uttryckligen till föräldrarnas uttryck och ordval i avskedbrevet som grund till sin uppfattning (som kan vara rätt eller fel) och du seglar in till missförstådda Missan!?!?
Ja självklart ger det lindring och ett bättre mående så är det ju bara att tacka och ta emot. Riskeras en försämring så är det ju desto sämre.
Jomensåatt. Riskera, risk, nästan dö om man gör något. Så tänker du. Det är inte dödligt att bli trött. Ingen har dött av att vara aktiv som ME-sjuk, eller hur? Kan du nånstans förstå att ditt snack, som tycks vara comme il faut i ME-lobbyn, dit du kan räknas du manipulativa, kan ha förött två föräldrars hjärnor och förstånd? Känner du inte den minsta skuld för det?
Jag tror inte att du har något ME-sjukt barn längre. Du ljuger. Du är alltför förslagen.
Jomensåatt. Riskera, risk, nästan dö om man gör något. Så tänker du. Det är inte dödligt att bli trött. Ingen har dött av att vara aktiv som ME-sjuk, eller hur? Kan du nånstans förstå att ditt snack, som tycks vara comme il faut i ME-lobbyn, dit du kan räknas du manipulativa, kan ha förött två föräldrars hjärnor och förstånd? Känner du inte den minsta skuld för det?
Jag tror inte att du har något ME-sjukt barn längre. Du ljuger. Du är alltför förslagen.
Håller fullständigt med dig i det fetade. En nära vän till mig fick en ME-diagnos. Personen hade gått från aktiv hästtjej till typ kolli som låg i sängen med värk. Hon fick starta från noll och utöka med fem minuter varje dag på att göra något ansträngande. Samma rutin varje morgon. Upp klockan 07:00 och åka i väg på nån aktivitet. Dessutom fick hon örtmedicin som fullständigt rensade ut tarm och lever. Plus nån medicin mot förstoppning eftersom ME-sjuka tydligen är väldigt förstoppad. Gradvis blev hon bättre. Efter ett år jobbade hon som vanligt igen och tog upp hästarna på nytt. Hon ville inte curlas av sin sambo, hon ville göra allt själv i sin takt.
Med lite kämpande hade föräldrarna kunnat blåsa liv i sina flickor. Stimulerat dem att komma utanför hemmet på aktiviteter. Ökat lite efterhand. Eller adopterat bort dem till några som älskade dem och som kunnat göra allt för dem. För den kapaciteten hade inte de biologiska föräldrarna. Kanske kom de också från hjärtlösa familjer, vem vet.
Det är ingen som betvivlar att barnen i Bjärred mådde psykiskt dåligt av sin situation. Det är mycket svårt för ett barn att hantera att vilja mer än de orkar; en sorg att bli av med rörelsefrihet och autonomitet.
Var barnen isolerade av sina föräldrar?
Barnens sjukdom leder till "isolering" av sig självt. Agnes hade gjort avkall på fritidsaktiviteter och det handlar om att högprioritera.
Bränslet är på låg nivå och tankmätaren står konstant på reserven.
Det vi dock vet är följande om Agnes via hennes väninna: "Du var en av de starkaste personerna jag någonsin träffat. Trots din sjukdom bar du på en av de finaste personligheterna i världen."
Hon hade uppenbart en copingförmåga trots diagnos ME via läkare - vilket hennes förbannade föräldrar saknade och som fråntog henne och hennes lilllasyster livet.
Vart ligger det huvudsakliga problemet?
Föräldrarna i Bjärred. Det är nämligen de som är formellt misstänkta att ha mördat sina döttrar.
Det finns en förhistoria och båda föräldrarna har uppfattats som normala och är omtyckta. De har lyckats fostra två fina barn.
Deras brister, dålig copingförmåga, sårbarhetsfaktorer gjorde att de inte kunna hantera tillvaron med sjuka barn.
Den förändrade livssituationen med sjuka barn (hårt ansatta) ledde till en krisreaktion (djup kris) och med tanke på det som framkommit via pressträffen (suicidala enligt avskedsbrevet) har det garanterat lett till psykisk ohälsa.
De drar sig undan på slutet och fattar ett fatalt beslut att ta med sig barnen in i döden och Hanna och Oskar förvandlas till två hemska mördare.
Det går inte att dra generella slutsatser om ME utifrån Bjärred, de kan inte användas som nån sorts mall. Det är ett mycket ovanligt familicide som skett, ett gemensamt beslut av föräldrarna, och beror helt på Oskar och Hanna som individer.
Senast redigerad av develi 2019-04-30 kl. 09:53.
Varenda levande individ +30 år har begynnande skavanker och lite ont någonstans. Det är alltid så. Jag har patienter som efter exakt samma åtgärd alla har ont, men en del får man dra ur dem att de hade lite ont i natt, ”men sånt får man tåla och bita ihop över”, medan andra beskriver ordrikt sitt lidande - men alla hade ont. Det handlar om hur man frågar och hur mycket den personen känner efter, vad den har för förväntning - och vad omgivningen har för förväntning.
Det behövs ett fullständigt grepp om såväl psyke och kropp för att hjälpa någon med ex. Kronisk smärtproblematik och ME. Det går inte att bara se på biologiska markörer och biologisk forskning.
Skulle ME vara en av världens ytters få sjukdomar som är helt utan psykosomatik????
Jag tror att flickorna i Bjärred inte fick tillräcklig psykologisk eller psykiatriskt stöd utan istället mådde urdåligt. Kanske inte själva förstod varför de mådde så dåligt.
Påverkan från ME-förvillare/lobbyister samt påverkan från anhöriga och omgivning som är direkta motståndare till psykiatrisk sjukvård har med stor sannolikhet influerat familjen i Bjärred.
Och detta vansinne med endast ”biologisk forskning och behandling” fortsätter.
Det är egentligen en enorm kränkning och nedvärdering av alla psykiskt sjuka personer att man blir så upprörd om man förknippas med dem att man kämpar emot forskningen.
Jag skulle säga att du har såväl ett semantiskt problem som ett problem att komma ur ditt okunniga och rigida ursinne över människor som inte mår dåligt på det sätt som din begränsade kompetens tillåter.
Du fastnar i psykosomatik och försöker kasta ut hela ME-diagnosen med badvattnet pga vad en liten grupp fundamentalister gör. Såtillvida blir du lika fundamentalistisk som den grupp du angriper.
Semantiskt vänder du på begreppen, där ordet du borde använda istället är somatopsykisk - dvs en fysisk sjukdom som pga av dess symtomatologi kan ge upphov till psykisk sjukdom. Kan måhända uppfattas som ett fjuttigt misstag av den oupplyste men i praktiken är det fullständigt avgörande för att inte hamna helt snett beträffande en hel patientgrupp och dess diagnos.
Om föreliggande föräldrar fick ett sådant bemötande under sitt hjälpsökande är det inte osannolikt att det var ytterligare en belastning som fick föräldrarna att tippa över i en familiecid-pakt.
Nej, det betyder inte att den okunniga och djupt oempatiska läkaren är skyldig till familjeutrotningen. Det betyder att en okunnig och djupt oempatisk läkare riskerar att göra mer skada än nytta.
Det finns all anledning att granska de vårdkontakter som familjen haft angående döttrarna. Om det visar sig att de stött på ovanstående beskriven vårdpersonal ska dessa straffas. Hårt! Detta för att framtida familjer inte ska känna sig tvingade att söka sig ut i tassemarkerna efter kvacksalvare.
EH håller just nu på att skriva en bok om ärendet. Jag hoppas att hon inte underlåter att undersöka vårdvägarna omsorgsfullt. I annat fall kan man rättmätigen ifrågasätta vems ärenden hon springer.
Varenda levande individ +30 år har begynnande skavanker och lite ont någonstans. Det är alltid så. Jag har patienter som efter exakt samma åtgärd alla har ont, men en del får man dra ur dem att de hade lite ont i natt, ”men sånt får man tåla och bita ihop över”, medan andra beskriver ordrikt sitt lidande - men alla hade ont. Det handlar om hur man frågar och hur mycket den personen känner efter, vad den har för förväntning - och vad omgivningen har för förväntning.
Det behövs ett fullständigt grepp om såväl psyke och kropp för att hjälpa någon med ex. Kronisk smärtproblematik och ME. Det går inte att bara se på biologiska markörer och biologisk forskning.
Vet inte riktigt vad +30 år har med barnen att göra?
Agnes lär han varit rätt less på sin sjukdom, en tonåring som får prioritera bort fritidsaktiviteter i så många år. Det samma gäller Moa men hon hann inte leva så länge med den vidriga sjukdomen som läkaren utredde och gav henne diagnos hösten -17 - Hanna och Oskar mördade dem.
Citat:
Jag tror att flickorna i Bjärred inte fick tillräcklig psykologisk eller psykiatriskt stöd utan istället mådde urdåligt. Kanske inte själva förstod varför de mådde så dåligt.
Påverkan från ME-förvillare/lobbyister samt påverkan från anhöriga och omgivning som är direkta motståndare till psykiatrisk sjukvård har med stor sannolikhet influerat familjen i Bjärred.
När det kommer till ME så är det givet att det medföljer risk för psykiska besvär - hela tillvaron är förändrad till det sämre - ME leder till "isolering" av sig självt i sin värre form.
Samma tråkiga konsekvens som vid flertal andra sjukdomstillstånd.
Gällande barnens sjukdom är det dock ansträngningsutlöst utmattning som är det centrala och som medför risk för psykisk ohälsa som konsekvens.
Det är föräldrarna som är skuld till det som skett - inte sjukdomen ME i sig, några "ME-förvillare/lobbyister" eller föräldrarnas vänner och anhöriga.
Citat:
Och detta vansinne med endast ”biologisk forskning och behandling” fortsätter.
Det är egentligen en enorm kränkning och nedvärdering av alla psykiskt sjuka personer att man blir så upprörd om man förknippas med dem att man kämpar emot forskningen.
Man kränker inte människor med psykisk ohälsa när man forskar efter biomarkörer beträffande sjukdomars gåta.
Vad det beträffar ME så är det givetvis mycket positivt att det forskas kring biomarkörer - skulle man resonera likt dig då skulle uteslutningsdiagnoser med fysiska symtom konstant stå på ruta A.
Uteslutningsdiagnos innebär givetvis ett lidande, det kan även ses tydliga fysiska markörer (förhöjt Krea är ett sådant) men att forskning och läkarkår står rådvill när det kommer till uppkomst vilket skett oändligt många ggr i sjukdomars historia.
Behandlingen sker därefter symtomatiskt i den mån det går och för att förhindra fortsatt skada (förhöjt BT i exemplet jag gav).
Ett slags somatikens UNS.
Jag begriper inte ditt resonemang öht. då det är i sig är ett väletablerat synsätt IRL, en vanlig och helt nödvändig strategi för att utreda vad det kan röra sig om.
Vid te.x depressiva symtom utreds att det inte rör sig om annan sjukdom varav detta kontrolleras med biomarkörer i form av uteslutande av te.x. B12 brist, lågt T4 och lågt Folat.
Vilket i sig är den utredning som barnen lär ha gått igenom; att andra sjukdomstillstånd uteslutits.
Senast redigerad av develi 2019-04-30 kl. 11:08.
Agnes lär han varit rätt less på sin sjukdom, en tonåring som får prioritera bort fritidsaktiviteter i så många år. Det samma gäller Moa men hon hann inte leva så länge med den vidriga sjukdomen som läkaren utredde och gav henne diagnos hösten -17 - Hanna och Oskar mördade dem.
När det kommer till ME så är det givet att det medföljer risk för psykiska besvär - hela tillvaron är förändrad till det sämre - ME leder till "isolering" av sig självt i sin värre form.
Gällande barnens sjukdom är det dock ansträngningsutlöst utmattning som är det centrala och som medför risk för psykisk ohälsa som konsekvens.
Det är föräldrarna som är skuld till det som skett - inte sjukdomen ME i sig, några "ME-förvillare/lobbyister" eller föräldrarnas vänner och anhöriga.
Man kränker inte människor med psykisk ohälsa när man forskar efter biomarkörer beträffande sjukdomars gåta.
Vad det beträffar ME så är det givetvis mycket positivt att det forskas kring biomarkörer - skulle man resonera likt dig då skulle uteslutningsdiagnoser med fysiska symtom konstant stå på ruta A.
Uteslutningsdiagnos innebär givetvis ett lidande, det kan även ses tydliga fysiska markörer (förhöjt Krea är ett sådant) men att forskning och läkarkår står rådvill när det kommer till uppkomst vilket skett oändligt många ggr i sjukdomars historia.
Behandlingen sker därefter symtomatiskt i den mån det går och för att förhindra fortsatt skada (förhöjt BT i exemplet jag gav).
Jag begriper inte ditt resonemang öht. då det är i sig är ett väletablerat synsätt IRL, en vanlig och helt nödvändig strategi för att utreda vad det kan röra sig om.
Vid te.x depressiva symtom utreds att det inte rör sig om annan sjukdom varav detta kontrolleras med biomarkörer i form av uteslutande av te.x. B12 brist, lågt T4 och lågt Folat.
Vilket i sig är den utredning som barnen lär ha gått igenom; att andra sjukdomstillstånd uteslutits.
Externa faktorer angående inställningen till ME, hur tillvaron med ME beskrivs kan väl ändå påverka utsatta människor (även om de är välbärgade i materiell standard och utbildningsnivå är de utsatta pågrund av sjukdomen i familjen)? Det är väl därför många länder förbjuder exempelvis hatespeech?
Du har ju kännedom om psykologiska faktorer och vet väl därmed att "act as if" metoden ofta fungerar? Men det gör den väl i negativ användning med? Att man gör lite martyrreportage om de som valt att avsluta sina liv på grund av ME och bla bla.
Man går inte ut med mycket detaljer om familicid heller när barnen inte haft ME utan när det skett pågrund av vårdnadstvist. Orsaken till locket på policyn är väl just att det att medial uppmärksamhet tenderar att inspirera andra i liknande svackor?
Jag ser inte sörskilt ofta att exempelvis cancerpatienter känner sig kränkta (apropå Vidars boktips till att konstatera att Alvtegen kände sig illa behandlad av vården) för att ingen behandlingsform finns som ger 100% garanti för tillfrisknande.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-04-30 kl. 15:06.
Kopia av inlägg från Solglittret
"Och detta vansinne med endast ”biologisk forskning och behandling” fortsätter.
Det är egentligen en enorm kränkning och nedvärdering av alla psykiskt sjuka personer att man blir så upprörd om man förknippas med dem att man kämpar emot forskningen."
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du har verkligen inte förstått någonting av detta.
Problemet handlar inte om att man skulle kränka någon genom att leta efter biomarkörer- vem har påstått det?? Det handlar om att BARA leta efter biologiska/kroppsliga orsaker.
Att bannlysa forskning på annat.
Man borde naturligtvis inte heller kunna kränka någon genom att leta efter annat än biomarkörer ex psykosomatiska orsakssamband med en sjukdom. Men trots detta motsätter sig ME-patientföreträdare att man forskar på sådana samband.
Psykosomatiska samband till uppblossande av en sjukdom och försämring finns för väldigt många sjukdomar. Tarmsjukdomar, diabetes, MS, hudsjukdomar, astma, allergier, reumatism, migrän etc för att bara nämna några. Varför i helsike skulle ME vara en av de ytterst få sjukdomar som är helt befriad från psykosomatiska influenser???
Det är naturligtvis inte så.
Att någon får ME har definitivt en stor psykosomatisk komponent. Dessutom hur själva symptomen visar sig och tacklas.
Det märks inte minst därför att de flesta som möter dessa ME-patienter ser att det finns ett tydligt observerbart samband mellan många av kvinnorna som uppvisar ME, de har gemensamma nämnare. Inte alltid, men väldigt ofta. De har helt enkelt sedan tidig ungdom ofta haft svårt att klara av omgivningens krav och livets påfrestningar varvid kroppen/psyket har svarat med fysiska symptom.
Det är därför dessa ME-sjuka patienter ofta sedan decennier redan valsat runt i sjukvården med mängder av utredningar för att utesluta en det ena en det andra. De har dessutom ofta självdiagnostiserat sig med benämningar som el-allergi, fibromyalgi, kronisk Borrelia, oral galvanism etc. - för att man inte hittat någon kroppslig förklaring
Ska de här personerna rensas ut, dödas likt A och M? Naturligtvis inte!
Men om man inte ser och förstår sambandet mellan omgivningsfaktorer, psykets sårbarhet och fysiska symptom - kommer man aldrig kunna behandla det hela. Eller förebygga.
Och det kanske var just här det brast när O påstods leta med ljus och lykta efter bot. Familjen fortsatta hemma i gamla hjulspår, O och H jobbade på för fullt medan A inte blev bättre och långsamt också M började må dåligt.
Just den här skygglappsinriktningen på att det måste vara bara biologiska, kroppsliga orsaker till ME är rent farlig. För då missar man vad som egentligen kan vara fel.
I As och Ms hade de uppenbarligen helt tokiga föräldrar - om båda verkligen beslutade om morden.
Inte är SÅ tokiga varelse bara tokiga i ett enda mordiskt avseende - O och H har, om bägge var delaktiga, naturligtvis varit knäppa även på andra sätt.
Kanske inget som omgivningen idag skulle erkänna, eller ens la så mycket vikt vid då - men de har INTE varit normala före morden. Det är lika orimligt som att Eklund, Madsen eller Möller var helt som vem som helst före sina mord. Stryp/kvävnings mord är inte heller vem som helst kapabel att utföra.
Det fanns sannolikt mer än en signal hos O och/eller H att det inte stod rätt till.
Just därför borde inte någon missriktad sekretess idag förhindra möjligheterna att upptäcka när något inte står rätt till nästa gång.
Absolut ingen gynnas av att detta kan gå under radarn igen.
Senast redigerad av Solglittret 2019-04-30 kl. 15:38.
Det är egentligen en enorm kränkning och nedvärdering av alla psykiskt sjuka personer att man blir så upprörd om man förknippas med dem att man kämpar emot forskningen."
Problemet handlar inte om att man skulle kränka någon genom att leta efter biomarkörer- vem har påstått det?? Det handlar om att BARA leta efter biologiska/kroppsliga orsaker.
Man borde naturligtvis inte heller kunna kränka någon genom att leta efter annat än biomarkörer ex psykosomatiska orsakssamband med en sjukdom. Men trots detta motsätter sig ME-patientföreträdare att man forskar på sådana samband.
Psykosomatiska samband till uppblossande av en sjukdom och försämring finns för väldigt många sjukdomar. Tarmsjukdomar, diabetes, MS, hudsjukdomar, astma, allergier, reumatism, migrän etc för att bara nämna några. Varför i helsike skulle ME vara en av de ytterst få sjukdomar som är helt befriad från psykosomatiska influenser???
Det är naturligtvis inte så.
Att någon får ME har definitivt en stor psykosomatisk komponent. Dessutom hur själva symptomen visar sig och tacklas.
Det märks inte minst därför att de flesta som möter dessa ME-patienter ser att det finns ett tydligt observerbart samband mellan många av kvinnorna som uppvisar ME, de har gemensamma nämnare. Inte alltid, men väldigt ofta. De har helt enkelt sedan tidig ungdom ofta haft svårt att klara av omgivningens krav och livets påfrestningar varvid kroppen/psyket har svarat med fysiska symptom.
Det är därför dessa ME-sjuka patienter ofta sedan decennier redan valsat runt i sjukvården med mängder av utredningar för att utesluta en det ena en det andra. De har dessutom ofta självdiagnostiserat sig med benämningar som el-allergi, fibromyalgi, kronisk Borrelia, oral galvanism etc. - för att man inte hittat någon kroppslig förklaring
Ska de här personerna rensas ut, dödas likt A och M? Naturligtvis inte!
Men om man inte ser och förstår sambandet mellan omgivningsfaktorer, psykets sårbarhet och fysiska symptom - kommer man aldrig kunna behandla det hela. Eller förebygga.
Och det kanske var just här det brast när O påstods leta med ljus och lykta efter bot. Familjen fortsatta hemma i gamla hjulspår, O och H jobbade på för fullt medan A inte blev bättre och långsamt också M började må dåligt.
Just den här skygglappsinriktningen på att det måste vara bara biologiska, kroppsliga orsaker till ME är rent farlig. För då missar man vad som egentligen kan vara fel.
I As och Ms hade de uppenbarligen helt tokiga föräldrar - om båda verkligen beslutade om morden.
Inte är SÅ tokiga varelse bara tokiga i ett enda mordiskt avseende - O och H har, om bägge var delaktiga, naturligtvis varit knäppa även på andra sätt.
Kanske inget som omgivningen idag skulle erkänna, eller ens la så mycket vikt vid - men de har INTE varit normala före morden. Det är lika orimligt som att Eklund, Madsen eller Möller var helt som vem som helst före sina mord. Stryp/kvävnings mord är inte heller vem som helst kapabel att utföra.
Det fanns sannolikt mer än en signal hos O och/eller H att det inte stod rätt till.
Just därför borde inte någon missriktad sekretess idag förhindra möjligheterna att upptäcka när något inte står rätt till nästa gång.
Absolut ingen gynnas av att detta kan gå under radarn igen.
Fast sekretessen kommer att brytas till förmån för de relevanta yrkeskategorier där uppgifterna är relevanta för sökandet av ny kunskap. De får typiskt då skriva på en sekretessförbindelse.
Problemet handlar inte om att man skulle kränka någon genom att leta efter biomarkörer- vem har påstått det??
Det handlar om att BARA leta efter biologiska/kroppsliga orsaker.
Jag har full koll på psykosomatiska förhållanden och sjukdomar så det behöver du inte rabbla.
Det är väl bara för forskningen att dra igång? Saken är väl att studierna ska vara rumsrena och inte fyllda av bias?
Eller har du nåt annan forskning i åtanke än PACE?
Finns ingen anledning att ifrågasätta att den biomedicinska forskningen premieras.
Jag såg nåt annat du skrivit eftersom den centrala utmattningen vid ME inte är jämförbar med stress.
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Mycket av detta stämmer och det är till och med värre än så.
Stress gör att kroppen ökar adrenalinpåslaget, adrenalinet produceras i binjurarna. Binjurarna är ett några cm stort organ som sitter inbakat i vävnaden i anslutning till varje njure, ett på varje sida.
När kroppens situation kräver mycket adrenalin, som vid stort stresspåslag, har man en enormt hög binjureaktivitet för att producera adrenalinet, binjurarna går på högvarv. Man har sett många fall där binjurarna har blödningar inuti pga adrenalinpåslaget vid ren psykologisk stress.
Rent fysiska blödningar av rent psykisk stress.
Dessutom finns det såväl pågående forskning som många beskrivna fall där fr a yngre och medelålders människor 1 1/2 - 2 år efter en svår livskris plötligt diagnosticeras med en cancertumör. Alltför vanligt.
Vi vet också att personer som opereras på flera ställen samtidigt, eller går igenom flera operationer på rad, läker sämre än de som bara gjorde ett ingrepp och hann återhämta sig ordentligt före nästa.
Det är naturligtvis så att psyke och kropp hänger nära samman. I många andra länder kallar man det som i Tyskland ”Nevenklinik” - nerverna i kroppen och psyket hänger intimt ihop. Sjukdom hos det ena ger ofta besvär hos det andra och tvärt om.
Det är kanske kroppens sätt att signalera att nu mår den här individen inte bra, nu är omgivningenssituationen sådan att kroppen måste stoppas för att fortsätta på samma sätt. Självklart hittar man när kroppen säger ifrån inget på tester, röntgen och prover, i vart fall inte i början.
Kompletterar med katekolamin Noradrenalin gällande sympatiska systemet.
.. samt fortsättningen via hypotalamus som gasar på hypofysen som i sin tur släpper hormon ACTH som påverkar binjurarna att släppa Kortisol.
Ska man diskutera stressrelaterat är det nämligen nödvändigt att beskriva två huvudsystem i samspel gällande fight or flight - inte bara adrenalin:
Citat:
Vi har några välkända sjukdomsgrupper idag där man trots intensiv världsomspännande forskning inte lyckats hitta någon kroppslig förklaring till besvären: fibromyalgi, utbrändhet, el-allergi, vissa(ej alla) oförklarliga kroniska smärttillstånd och ME.
Eftersom man inte har några kroppsliga fynd, men de drabbade definitivt mår dåligt - ligger kanske orsaken helt eller delvis på andra sidan ”staketet”, på den psykiska sidan?
Sjukdomsgruppen utbrändhet?
Maladaptiv stressreaktion eller stressintolerans. Utmattningssyndrom - kan ge utmattningsdepression.
Socialstyrelsen:
Citat:
”Utbrändhet” är en svensk översättning av ett amerikanskt ord, ”burnout”, som lanserades på 1970-talet. På engelska kan ordet också ge associationer till urladdning, som när ett batteri laddats ur, men på svenska ger det associationer till något oåterkalleligt skadat, utbränt.
Metaforen är därför olämplig, och dessutom inte någon medicinsk term. https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/10723/2003-123-18_200312319.pdf
Vad menar du med ingen kroppslig förklaring?
Du har ju nyss påbörjat en halvdan förklaring om Adrenalin och kroppens varningssystem, dock kan det vara skadligt när det inte rör sig om ren överlevnadsinstinkt.
På sikt tolkas det kunna bli så allvarligt att det kan ge hjärnskador vilket forskning engagerar sig i f.n.
Otillräcklig återhämtningstid är ett problem, en trötthet som dock inte är likt kardinalsymtomen vid ME (ansträngningutlöst utmattning).
Föräldrarna i Bjärred var däremot högst troligt utsatt för långvarig stressexponering som de inte kunde hantera.
Senast redigerad av develi 2019-04-30 kl. 16:36.
Fast sekretessen kommer att brytas till förmån för de relevanta yrkeskategorier där uppgifterna är relevanta för sökandet av ny kunskap. De får typiskt då skriva på en sekretessförbindelse.
Du har naturligtvis rätt. Detta kommer inte gå att mörka för personer som kommer forska om det.
Men problemet, tycker jag är, att gemene man, samhället i övrigt inte kommer att få del av de varningstecken och signaler som kanske fanns och kunde upptäckts.
Inte ens om de som forskar på detta och ingående studerar fallet, klart och tydligt hittar en enskild företeelse som gick fel - kommer detta kunna offentliggöras.
Det är som att forska på Jacob Kreutzfelders sjukdom - men inte kunna avslöja att den uppstår efter intag av vissa köttdjur. Eller studera skolattentatet i Trollhättan 2015 - men inte kunna upplysa allmänheten om bakomliggande orsaker och uppvisade tecken hos den avlidne GM.
Att sekretessbelägga vem som kan influerat mördares tankar och vansinnigheter, hur deras kontakter med samhället har varit, om de tidigt visade patologiska signaler långt före morden gynnar inte kunskapen i samhället. Tvärtom.
Dessutom skyddar vi faktiskt inte stackars oskyldiga sjuka med denna sekretess som ex sjuka i "galna ko-sjukan" utan just personer som mördat.