Citat:
Intressant läsning. Själv tror jag att största hotet mot LO och med dem i förlängningen S är att det inte finns en så tydlig klassindelning längre. Industrin är relativt välbetald även för enklaste arbeten, och intresset att förhandla kollektivt och riskera att åka på en sämre löneökning för att Trög-Morgan solidariskt ska kunna fortsätta dra fötterna efter sig utan att riskera lägre lön sjunker för varje dag.
Att skörda frukterna av sitt egna arbete är modernt. Många skulle kalla det själviskt, men personligen ser jag en evig rättvisa i att de som är mest engagerade och duktiga premieras därefter. Jag ser också en skillnad i hur konservativ man är över generationsgränserna. 80- och 90-talister är väldigt mycket mer konservativa än sina frigjorda föräldrar som ställde till med emotionellt smärtsamma skilsmässor och påföljande stjärnfamiljer och elände för en stor del av generationen. Det går hand i hand med att ta ansvar för sitt egna, och det kommer märkas politiskt.
Nu ser jag att jag drog en direkt parallell mellan inkompetens och slarv och vänsterideologin. Gott så. Vem det nu var sa det ju så bra: Ge en man en fisk och han är mätt för dagen, lär honom att fiska och han är mätt för livet. Vänsterns paradgren har sedan länge varit hålla ett stadigt grepp om fiskespöet och godhjärtat ge folk fisk en björntjänst av rang.
Att skörda frukterna av sitt egna arbete är modernt. Många skulle kalla det själviskt, men personligen ser jag en evig rättvisa i att de som är mest engagerade och duktiga premieras därefter. Jag ser också en skillnad i hur konservativ man är över generationsgränserna. 80- och 90-talister är väldigt mycket mer konservativa än sina frigjorda föräldrar som ställde till med emotionellt smärtsamma skilsmässor och påföljande stjärnfamiljer och elände för en stor del av generationen. Det går hand i hand med att ta ansvar för sitt egna, och det kommer märkas politiskt.
Nu ser jag att jag drog en direkt parallell mellan inkompetens och slarv och vänsterideologin. Gott så. Vem det nu var sa det ju så bra: Ge en man en fisk och han är mätt för dagen, lär honom att fiska och han är mätt för livet. Vänsterns paradgren har sedan länge varit hålla ett stadigt grepp om fiskespöet och godhjärtat ge folk fisk en björntjänst av rang.
Därtill är LO alldeles för diversifierat. I ena änden finns yrken med krav på betydande utbildning, erfarenhet och färdighet som kan ta år att tillägna sig. I den andra änden finns fortfarande enkla arbeten som som bäst kräver några veckors introduktion. Så klart det blir slitningar. När sedan samhället uppdelas politiskt allt mer efter värderingar och inte efter ekonomi, så löses det sammanhållande kittet i LO upp, när undersköterskor blir anfallna på jobbet och de som protesterar stämplas med fula uttryck, och när byggnadsarbetarna utkonkurreras av utländsk arbetskraft - då blir det svårt. När sedan "deras" parti i allt högre grad domineras av identitetspolitik så gör det förstås sammanhållningen ännu svårare.
Så, vad är det egentligen man skall demonstrera för och emot i morgon?
En grupp som är så liten att den knappt existerar.