2019-04-29, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
HJÄLP, jag har hamnat i ett svart hål av korkade motfrågor.

En sak är helt klart. Ni har ABSOLUT minst trovärdighet/cred ang hur det kommer gå.

Jag försöker bara varna de andra, tagga ner lite med förväntningarna, OI har 0 koll på EU-valet, ett tips från coachen.
De andra är med andra ord bland annat jag.

Jag tackar för omtanken. Men jag tror inte att jag behöver bli varnad. Är fullt införstådd med problematiken. Och vet att OI inte kan mäta SD inför EU-val. Senast 2014 missade man grovt. Förutom Yougov som prickade.

Vad är det som tynger dig Greta. Är det månne sozzarnas 21,0 procent i senaste Sifo. Och att det är därför de har noll koll.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-04-29 kl. 03:43.
2019-04-29, 07:13
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Vad är det som tynger dig Greta. Är det månne sozzarnas 21,0 procent i senaste Sifo. Och att det är därför de har noll koll.

Jag känner med en del av er och tycker det är taskigt om ni återigen skall luras att bygga upp skyhöga och orimliga förväntningar. Vi får ju svaret om några veckor bara.

S kommer hamna på 24-25% tror jag.
2019-04-29, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Jag känner med en del av er och tycker det är taskigt om ni återigen skall luras att bygga upp skyhöga och orimliga förväntningar. Vi får ju svaret om några veckor bara.

S kommer hamna på 24-25% tror jag.
Ok.

Jag har allvarligt talat ingen aning om hur många procent SD och S kommer att få i EU-valet. Det är som sagt var väldigt komplicerat att förutse numera. Men man kan se vissa trender.

SD fortsätter att öka och S fortsätter att minska.

S har det problematiskt. Facit, alltså val, visar att de stadigt minskar. Och en sådan nedgångsspiral är nästan omöjlig att stoppa. I synnerhet nu när man gör allt för att införa andras partiprogram och inte sitt eget. Att förändra Las tar styggt i leden av trogna sossar.

Mina gissningar är att S hamnar under förra EU-valets resultat. Men inte under 20 procent. Och att SD kommer att hamna högt över 2014 års nivå. Men inte under 15 eller över 20 procent.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-04-29 kl. 08:27.
2019-04-29, 10:15
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Så länge nuvarande medlemmar i PRO finns i livet, så länge leder S. Dessa medlemmar har i många fall statarlängorna i minne. Inbegripet hur livet på landet och i byar levdes. Socialdemokraterna blev förändringen. Även om många gamla S tycker att nu är det nog, så när det gäller känns röstsedel på S mest bekväm. På detta sätt hedrar de sina döda föräldrar.
Statarsystemet försvann på 40 talet så det lär inte vara många som minns det idag. Däremot minns många den enorma standardutveckling som skedde mellan 40-70 tal.
Problemet är snarare att många följer med samhällsdebatten endast via svenska tidningar och en snabb blick på tv-nyheterna.
Det är helt borta gällande vad som händer i samhället och varför.
Således kan skitpartier likt S eller M vinna mängder med stöd pga att de finns och vad de låtsas vilja. Vad de gjort eller låtit bli att göra fattar många överhuvudtaget inte.
Det kommer inte bli någon större förändring i Sverige före att det blir en rejäl kris.
2019-04-30, 07:12
Moderator
v50s avatar
I Aftonbladet/Inizios senaste mätning får SD: 18,6 % (+0,4)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/zGloVK/ny-bottensiffra-for-ulf-kristersson
2019-04-30, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
I Aftonbladet/Inizios senaste mätning får SD: 18,6 % (+0,4)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/zGloVK/ny-bottensiffra-for-ulf-kristersson
Förtydligande. OU gällande riksdagsval.

SD fortsätter i spannet 17-20 procent. Alltså stabilt och i nivå med valresultatet 2018.
2019-04-30, 09:07
Medlem
Det är små förändringar i Inizio, men det som jag länge anat är att KD har ett tak någonstans. Strax under 12%.

Stabil siffra för SD och man befäster ställningen som näst största parti. I det "konservativa blocket" har vi naturligtvis röstberättigade som vandrar mellan partierna och vi ser samma fenomen på vänsterflygeln. V tar lite från Sossarna just nu.
Jag ser ånyo ett ökat intresse för SD och då brukar siffrorna röra sig uppåt. EU-valet har blivit en positiv faktor som kan ge SD en liten skjuts. För SD blir det extra viktigt att kunna visa fram fler kompetenta politiker som nu sker på grund av EU-valet.
2019-04-30, 09:30
Medlem
8711s avatar
Katastrofsiffror för både S och M i Inizio. SD ökar, kunde ha varit lite mer. Men det förklaras ju av KD:s 11,4%. Utan det hade SD med all säkerhet haft över 20% i denna mätning. En mycket bra utveckling, och då har SD ändå legat lågt i arbetet och retoriken sedan valet.
2019-05-01, 07:32
Medlem
8711s avatar
Ny mätning även från Ipsos inför EU-valet. Sverigedemokraterna stora vinnare med 7 procentenheter framåt till 17%.

I princip alla mätningar som kommer nu inför EU-valet verkar ligga på 17-19%. Det är mycket bra och lovande siffror om det stämmer och det blir ett sådant valresultat!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LA3VrR/ny-matning-sd-blir-eu-valets-stora-vinnare
Senast redigerad av 8711 2019-05-01 kl. 07:37.
2019-05-01, 09:20
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Ny mätning även från Ipsos inför EU-valet. Sverigedemokraterna stora vinnare med 7 procentenheter framåt till 17%.

I princip alla mätningar som kommer nu inför EU-valet verkar ligga på 17-19%. Det är mycket bra och lovande siffror om det stämmer och det blir ett sådant valresultat!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/LA3VrR/ny-matning-sd-blir-eu-valets-stora-vinnare

Just samstämmigheten i OU är en indikation på att detta är en verklig höjning av episka mått.
2019-05-01, 09:48
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Just samstämmigheten i OU är en indikation på att detta är en verklig höjning av episka mått.

Ja, det är väl bara Skop som haft 15% inför eu-valet. Övriga verkar ligga mellan 17-19%. I vissa fall högre än vid ett riksdagsval.
2019-05-01, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Ja, det är väl bara Skop som haft 15% inför eu-valet. Övriga verkar ligga mellan 17-19%. I vissa fall högre än vid ett riksdagsval.
Ska man vara petig så är det 17-20 procent. Sifo 19,9 för Europaportalen 190426.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in