Jag tror tvärtemot flera andra här i tråden att Virtanen i själva verket tjänar på den mediala uppmärksamhet som är för närvarande. Nu får vi möta Virtanen, den utpekade personen, han som förmodligen är den svensk som drabbats hårdast av metoo-drevet. Han fick lämna Aftonbladet och få i branschen vågar anlita honom eller umgås med honom eller ens stå upp bakom honom. Allt på grund av att den kända Instagramprofilen anklagade honom öppet för våldtäkt. Det var något han inte kunde försvara sig mot, för trots att det polisanmäldes först fem år senare och polisutredningen lades ned för att brott inte kan styrkas så säger lynchjustisen att han är skyldig.
Nu får Virtanen själv komma fram, dels i sin bok och dels i media som uppmärksammar det här stort. Jag gissar att en orsak till att media släpper fram Virtanen nu är att de har ett visst mått av dåligt samvete över hur Virtanen behandlades av media under tiden då han blev anklagad av den välkända Instagramprofilen och sedermera fick lämna Aftonbladet.
Idag skriver Expressen från Virtanens bok om händelsen då Leif GW Persson bjöd ut honom på lunch och visade sitt stöd.
"Efter ett par timmar får jag skjuts i Leifs limousine till båtarna på Nybrokajen, jag vill inte gå den lilla biten. Hans assistent, en kvinnlig före detta polis, kör. Jag vet inte vad Leif ville men jag är berusad och tacksam att någon enda person i Sverige kunde tänka sig att visa sig offentligt med mig."
https://www.expressen.se/nyheter/utdrag-fran-fredrik-virtanens-bok-utan-nad-motet-med-leif-gw-persson/
Många kommer för evigt att hata Virtanen. Det fanns ett hat mot honom redan innan. Men många kommer naturligtvis att känna sympati för honom när han själv får utrymme i media och kan ge sin bild av det hela. Några i detta land måste ändå inse det helt horribla i att det tar två år för den välkända instagramprofilen att komma på att hon blivit våldtagen och ytterligare några år innan det polisanmäldes. Det kan finnas orsaker till det och jag vet inte exakt vad som hände i sängkammaren. Jag vet inte om Virtanen är skyldig eller oskyldig. Men jag vet att han inte är dömd och frågan är om det är rimligt att någon ska tvingas lämna sitt arbete tio år senare på grund av lynchjustis? Jag hoppas förtalsrättegången kommer snart så att det här kan få ett avslut.