2019-04-29, 18:29
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvaristenno1
Jag vill ha åsikter kring de tillskott jag tänkt ta nu när jag börjat träna igen. Jag tränar alltså hård, tung styrketräning.

Säg vad du tycker om detta:

Flytande Arginin 10.000 mg/dag
Whey 80 3 portioner/dag
C-vitamin brus 1 st/dag
Kreatin monohydrate full dos/dag
HMB vanlig dos
Leucin vanlig dos
Omega 3 full dos
D-vitamin full dos

I övrigt äter jag mycket ägg, jordnötsmör, rött kött, vitt ris, mycket olivolja mm. Jag kommer definitivt ligga på ett kalori överskott.

Jag kör sedan i princip bara tunga basövningar (knäböj, bänkpress osv) med ganska få reps, men väldigt tungt som sagt.

Vad är era åsikter på detta?
Jag ger dig underkänt. Byt ut vasslet mot sojaproteinisolat, ät skalade hampafrön för omega-3, och sedan kan du köra två kapslar OmniVegan tillsammans med en betakarotenkapsel, plus en liten skopa (5 g) magnesiumklorid och en 5-10 g jozo light salt (för lite extra jod och kalium). Kreatin och HMB behövs inte, inte heller leucin. Du får liksom i dig mer än tillräckligt leucin.
Citera
2019-04-29, 18:30
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jag vill ha åsikter kring de tillskott jag tänkt ta nu när jag börjat träna igen. Jag tränar alltså hård, tung styrketräning.

Whey 80 3 portioner/dag
C-vitamin brus 1 st/dag
HMB vanlig dos
Leucin vanlig dos
Omega 3 full dos
D-vitamin full dos

I övrigt äter jag mycket ägg, jordnötsmör, rött kött, vitt ris, mycket olivolja mm. Jag kommer definitivt ligga på ett kalori överskott.

Jag kör sedan i princip bara tunga basövningar (knäböj, bänkpress osv) med ganska få reps, men väldigt tungt som sagt.

Låter ganska omständigt. Varför inte bara ta ett allroundtillskott och ev. lägga till något/några som du tycker dig sakna. En bra kost+Mivitotal borde täcka rubbet. Omega-3 om du äter lite av det.

https://www.lifebutiken.se/produkter/vitaminer-mineraler/multivitaminer/mivitotal-plus-1000-ml
Citera
2019-04-29, 18:33
Medlem
Pendicless avatar
Citat:
Missuppfattning?

Jag skrev att jag HAR ett BASISKT ph-värde i kroppen. Eller menar du att jag ska gå runt och vara försurad? Ursäkta versalerna.

Basiskt ph-värde är dåligt för b12 upptag. Magen ska egentligen vara surare än den är bland majoriteten idag. Stoppar du i dig basiska produkter så minskar det surhetsgraden och upptaget av b12 minskar. Det handlar inte om att vara försurad utan normalsurhetsgrad vilket få uppnår numera.
Citera
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:

Whey 80 3 portioner/dag
C-vitamin brus 1 st/dag
HMB vanlig dos
Leucin vanlig dos
Omega 3 full dos
D-vitamin full dos

Leucin, HMB, arginin och C-vitamin kan du ta bort. Även vitamin-D nu när vi närmar oss sommaren, under vinterhalvåret kan det vara en god idé dock. Kreatin, vassle och Omega-3 har jag inga invändningar emot.
Citera
Medlem
Akvaristenno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Jag ger dig underkänt. Byt ut vasslet mot sojaproteinisolat, ät skalade hampafrön för omega-3, och sedan kan du köra två kapslar OmniVegan tillsammans med en betakarotenkapsel, plus en liten skopa (5 g) magnesiumklorid och en 5-10 g jozo light salt (för lite extra jod och kalium). Kreatin och HMB behövs inte, inte heller leucin. Du får liksom i dig mer än tillräckligt leucin.

Soja försöker jag undvika då det motverkar testot.

Tänk på att jag vill ha maximal muskeltillväxt, inte äta tillskott ur hälsosynpunkt nu, så jag får ge ditt svar ett frågetecken tror jag.
Citera
2019-04-29, 18:36
Medlem
Akvaristenno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendicles
Basiskt ph-värde är dåligt för b12 upptag. Magen ska egentligen vara surare än den är bland majoriteten idag. Stoppar du i dig basiska produkter så minskar det surhetsgraden och upptaget av b12 minskar. Det handlar inte om att vara försurad utan normalsurhetsgrad vilket få uppnår numera.

Problemet är att jag väger att vara basisk i kroppen tyngre än att vara försurad i magen pga B12 (eller hur du menar).
Citera
2019-04-29, 18:38
Medlem
Pendicless avatar
Citat:
Problemet är att jag väger att vara basisk i kroppen tyngre än att vara försurad i magen pga B12 (eller hur du menar).

Du blir inte försurad i magen av B12.
Citera
2019-04-29, 18:39
Medlem
Akvaristenno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Leucin, HMB, arginin och C-vitamin kan du ta bort. Även vitamin-D nu när vi närmar oss sommaren, under vinterhalvåret kan det vara en god idé dock. Kreatin, vassle och Omega-3 har jag inga invändningar emot.

C-vitamin vill jag ha för att hjälpa kolesterolet och kollagenet. Det fungerar även bra i synergi med tyrosin/fenylalanin som jag får från maten och hjälper till med dopaminet. Arginin i höga doser får jag jättebra pump av så det har jag svårt att avstå ifrån också.
Citera
2019-04-29, 18:41
Medlem
Akvaristenno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendicles
Du blir inte försurad i magen av B12.

Jag fattar att du missuppfattar mig, men om du förstår detta en gång till; Jag är hellre basisk i hela kroppen än att ha en försurad mage (fattar inte hur man ska vara försurad i magen men inte i resten av kroppen?).
Citera
2019-04-29, 18:47
Medlem
Pendicless avatar
Citat:
Jag fattar att du missuppfattar mig, men om du förstår detta en gång till; Jag är hellre basisk i hela kroppen än att ha en försurad mage (fattar inte hur man ska vara försurad i magen men inte i resten av kroppen?).

Jo, det fattar ju jag med. Är lite trög bara.
Citera
2019-04-29, 18:56
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Soja försöker jag undvika då det motverkar testot.
Fast det här är en seglivad myt. Tvärtom är det med komjölk och kött osv, du får i dig en massa östrogener (och då är det riktig mammalisk östrogen, till skillnad från de icke-steroida, icke-östrogena SERMs-liknande fytoöstrogenerna i soja, som saknar en steroidring och bara kan vagt binda sig lite till vissa östrogena receptorer, ingen steroidring, ingen äkta steroid). Du kan äta soja utan att oroa dig över över sjunkande testo, däremot är sjunkande testo ett betydligt större problem med animaliska matprodukter. Om du vet vad SERMs är:

https://en.wikipedia.org/wiki/Selective_estrogen_receptor_modulator

Så vet du även att det är "östrogen" utan några negativa bieffekter. Soja-fytoöstrogener är en "naturlig" SERMs. Bra skit med andra ord. Faktum är att soja-fytoöstrogener till och med ger anti-östrogena effekter, eftersom de binder sig lite till östrogena receptorer och därmed blockerar ditt riktiga östrogen (som även vi män producerar) från att binda sig till de östrogena receptorerna. Och eftersom soja-fytoöstrogener inte är riktigt östrogen så blir det som sagt en anti-östrogen effekt.

Citat:
Tänk på att jag vill ha maximal muskeltillväxt, inte äta tillskott ur hälsosynpunkt nu, så jag får ge ditt svar ett frågetecken tror jag.
Hälsa och muskeltillväxt går hand i hand. Sluta sojanoja nu, kör på med sojaproteinisolat och skalade hampafrön om du vill bygga feta muskler.

Angående B12, så rekommenderar jag metylkobalamin, som finns i omnivegan, men det skadar aldrig att köra med minst tusen mikrogram metylkobalamin.

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Låter ganska omständigt. Varför inte bara ta ett allroundtillskott och ev. lägga till något/några som du tycker dig sakna. En bra kost+Mivitotal borde täcka rubbet. Omega-3 om du äter lite av det.

https://www.lifebutiken.se/produkter/vitaminer-mineraler/multivitaminer/mivitotal-plus-1000-ml
Mivitotal är mainstreamskit. Det är OmniVegan som gäller om man fattar något om kosttillskott.

Jag rekommenderar dessa till TS:

https://www.svensktkosttillskott.se/omnisym-pharma-omnivegan
https://www.svensktkosttillskott.se/betakaroten
https://www.gymgrossisten.com/vitamin-b12-100-caps
Senast redigerad av EliasAlucard 2019-04-29 kl. 19:01.
Citera
2019-04-29, 19:01
Medlem
Akvaristenno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Fast det här är en seglivad myt. Tvärtom är det med komjölk och kött osv, du får i dig en massa östrogener (och då är det riktig mammalisk östrogen, till skillnad från de icke-steroida, icke-östrogena SERMs-liknande fytoöstrogenerna i soja, som saknar en steroidring och bara kan vagt binda sig lite till vissa östrogena receptorer, ingen steroidring, ingen äkta steroid). Du kan äta soja utan att oroa dig över över sjunkande testo, däremot är sjunkande testo ett betydligt större problem med animaliska matprodukter. Om du vet vad SERMs är:

https://en.wikipedia.org/wiki/Selective_estrogen_receptor_modulator

Så vet du även att det är "östrogen" utan några negativa bieffekter. Soja-fytoöstrogener är en "naturlig" SERMs. Bra skit med andra ord. Faktum är att soja-fytoöstrogener till och med ger anti-östrogena effekter, eftersom de binder sig lite till östrogena receptorer och därmed blockerar ditt riktiga östrogen (som även vi män producerar) från att binda sig till de östrogena receptorerna.

Hälsa och muskeltillväxt går hand i hand. Sluta sojanoja nu, kör på med sojaproteinisolat och skalade hampafrön om du vill bygga feta muskler.

Angående B12, så rekommenderar jag metylkobalamin, som finns i omnivegan, men det skadar aldrig att köra med minst tusen mikrogram metylkobalamin.

Mivitotal är skit. Det är OmniVegan som gäller om man fattar något om kosttillskott.

Jag rekommenderar dessa två till TS:

https://www.svensktkosttillskott.se/omnisym-pharma-omnivegan
https://www.svensktkosttillskott.se/betakaroten

Hur vet du att dessa soyafytoöstrogener inte binder till dessa receptorer och så att säga blir ännu mer östrogen? Är du säker på att de >blockerar< de vanliga östrogen receptorerna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in