2019-04-29, 17:57
Medlem
Akvaristenno1s avatar
Jag vill ha åsikter kring de tillskott jag tänkt ta nu när jag börjat träna igen. Jag tränar alltså hård, tung styrketräning.

Säg vad du tycker om detta:

Flytande Arginin 10.000 mg/dag
Whey 80 3 portioner/dag
C-vitamin brus 1 st/dag
Kreatin monohydrate full dos/dag
HMB vanlig dos
Leucin vanlig dos
Omega 3 full dos
D-vitamin full dos

I övrigt äter jag mycket ägg, jordnötsmör, rött kött, vitt ris, mycket olivolja mm. Jag kommer definitivt ligga på ett kalori överskott.

Jag kör sedan i princip bara tunga basövningar (knäböj, bänkpress osv) med ganska få reps, men väldigt tungt som sagt.

Vad är era åsikter på detta?
Senast redigerad av Akvaristenno1 2019-04-29 kl. 18:02.
Citera
2019-04-29, 17:59
Medlem
Pendicless avatar
Magnesium är en av de viktigaste, särskilt om du tränar. Släng in B12 också, helst 2000ug och sugtabletter. Magnesium och B12 är de vanligaste bristerna bland svenskar tillsammans med D-vitamin. C-vitamin kan du skippa, det finns i överflöd i maten.

Ta inte d-vitamin på kvällen, för det hämmar produktionen av melatonin som gör att du kan få svårt att sova ordentligt. Skulle även ta omega 3 och d-vitaminen tillsammans.
Citera
2019-04-29, 18:11
Medlem
Ät ordentligt istället.
Citera
2019-04-29, 18:12
Medlem
Akvaristenno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendicles
Magnesium är en av de viktigaste, särskilt om du tränar. Släng in B12 också, helst 2000ug och sugtabletter. Magnesium och B12 är de vanligaste bristerna bland svenskar tillsammans med D-vitamin. C-vitamin kan du skippa, det finns i överflöd i maten.

Ta inte d-vitamin på kvällen, för det hämmar produktionen av melatonin som gör att du kan få svårt att sova ordentligt. Skulle även ta omega 3 och d-vitaminen tillsammans.

Tack för tipsen. Varför är det viktigt för muskelbyggandet att ta B12? B12 är viktigt för att producera serotonin vet jag, men har du nån särskild anledning annars? Får jag inte B12 via min kost?
Citera
2019-04-29, 18:14
Medlem
Akvaristenno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Ät ordentligt istället.

Min diet är redan full, om du förstår. Kan inte äta mer än det jag planerar att göra. Tillskott tar jag för att det inte ger så mycket kalorier, dvs de gör nytta men det tar inte plats från maten.
Citera
2019-04-29, 18:17
Medlem
Pendicless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvaristenno1
Tack för tipsen. Varför är det viktigt för muskelbyggandet att ta B12? B12 är viktigt för att producera serotonin vet jag, men har du nån särskild anledning annars? Får jag inte B12 via min kost?

B12 hjälper mot uthållighet och bildningen av röda blodkroppar bl.a. Väldigt stor del av befolkningen har stor brist på denna vitamin och väldigt få har optimala världen. Det krävs ett visst ph-värde för att kroppen ska kunna ta upp ämnet effektivt (surhet), av olika anledningar har man rubbat den balansen vilket leder till b12-brist. Du kan äta kött tills du blir blå i ansiktet, men om din magsäck inte har rätt ph-värde så blir det inte mycket till B12-upptag.
Citera
2019-04-29, 18:20
Medlem
Akvaristenno1s avatar
Citat:
B12 hjälper mot uthållighet och bildningen av röda blodkroppar bl.a. Väldigt stor del av befolkningen har stor brist på denna vitamin och väldigt få har optimala världen. Det krävs ett visst ph-värde för att kroppen ska kunna ta upp ämnet effektivt (surhet), av olika anledningar har man rubbat den balansen vilket leder till b12-brist. Du kan äta kött tills du blir blå i ansiktet, men om din magsäck inte har rätt ph-värde så blir det inte mycket till B12-upptag.

Alltså, jag har ett basiskt ph-värde i kroppen. Lade inte till att jag dricker bas-pulver också. Räknar inte det som ett tillskott för själva byggandet.
Citera
2019-04-29, 18:24
Medlem
Pendicless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvaristenno1
Alltså, jag har ett basiskt ph-värde i kroppen. Lade inte till att jag dricker bas-pulver också. Räknar inte det som ett tillskott för själva byggandet.

Då har du väldigt stor sannolikhet för brist på b12. Jag hade kört på det om jag vore du. Rekommenderar följande:

https://www.apotea.se/holistic-b-12-sugtablett-100-st
Citera
2019-04-29, 18:25
Medlem
Pendicless avatar
Hur mycket d-vitamin tar du btw? För livsmedelsverkets rekommendationer (DRI) är alldeles för lågt, har för mig att det är 400IE när den egentligen ska ligga på 5000IE. Finns 5000IE-tabletter på nätet, även de holistic. Värt att tänka på.
Citera
2019-04-29, 18:27
Medlem
Akvaristenno1s avatar
Citat:
Då har du väldigt stor sannolikhet för brist på b12. Jag hade kört på det om jag vore du. Rekommenderar följande:

Missuppfattning?

Jag skrev att jag HAR ett BASISKT ph-värde i kroppen. Eller menar du att jag ska gå runt och vara försurad? Ursäkta versalerna.
Citera
2019-04-29, 18:27
Medlem
Citat:

rätt, metyl(inte cyano) ska det vara, se till att låta dem smälta under tungan för bästa upptag.
Citera
2019-04-29, 18:28
Medlem
Akvaristenno1s avatar
Citat:
Hur mycket d-vitamin tar du btw? För livsmedelsverkets rekommendationer (DRI) är alldeles för lågt, har för mig att det är 400IE när den egentligen ska ligga på 5000IE. Finns 5000IE-tabletter på nätet, även de holistic. Värt att tänka på.

Haha, vem fan följer Livsmedelsverkets rekommendationer? Jag tar maxdos, dvs det senare du hänvisade till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in