2019-04-29, 09:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du kan tänka dig vad som helst utom att föräldrarna faktiskt älskade sina barn och trodde att dom räddade dom ur ett öde värre än döden. För varje exempel som du kan plocka fram om att föräldrarna utsatte sina barn för press och stress som gjorde dom sjuka så kan jag plocka fram tio vittnesmål om hur O prioriterade och älskade sina barn.

Det är rent idiotiskt att några stycken skribenter har lyckats förvanska en mening från ett inlägg av Missan där hon skriver att Moa sagt till pianofröken att det inte är roligt att öva piano hemma eftersom pappa lägger sig i hur hon spelar. Detta har nu skapat en hel teori om hur ME/cfs orsakas av föräldrars stress och krav.

Det är löjeväckande att tolka en förälders sätt att rätta ett barn vid pianot till att morden skulle vara tecken på någon sorts elitism. Hur kan du tolka avskedsbrevets mening om liv i egentlig mening till att det skulle handla om elitism? Sen försöker du skriva det på min näsa på ett otrevligt och drygt sätt. Dådet berodde på barnens sjukdom och föräldrarnas brist på förmåga att hantera detta. Det berodde inte på att O rättade M;s pianospelande. Det är ett inlägg från Missan som har fått löjeväckande proportioner och nu plötsligt skulle ligga till generell grund för ME diagnoser.

Hur kan man ens segla så fruktansvärt vilse.......?

Alltså jag instämmer vanligtvis med många av dina inlägg. Men i detta.... Adjin refererar uttryckligen till föräldrarnas uttryck och ordval i avskedbrevet som grund till sin uppfattning (som kan vara rätt eller fel) och du seglar in till missförstådda Missan!?!?
Citera
2019-04-29, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det skulle framstå som att H verkligen ville mörda barnen och själv begå självmord (filicid-suicid) men att hon önskat dela skuldbördan med O och därför preparerat maten med sömnmedel för att få det hela att resultera i ett familicid.Ett planerat trippelmord misslyckades och slutade på samma sätt som det i ursprungsplanen varit tänkt att den "självmordsbenägna" H planerat det hela - undantaget strypning. - I detta scenario är det således den ena maken som manipulerat den andra att underteckna testamente resp. brev - men räknat med att själv överleva.

Indicier gällande detta scenario: bl.a. (medvetna) felskrivningar i testamentet, ”tidig höst 2017”: som motsäger såväl uppstaplade tallrikar som dödsorsaker.

Scenariot att makarna varit överens, men att O bara låtsats vara det, förefaller ologiskt med tanke på den av H så kraftigt "felberäknade" dödsdosen.- Hade hon velat begå självmord hade hon inte preparerat maten; hon hade snabbt sköljt ned erforderlig dödsdos med någon dryck. - Det kan här också tilläggas att hon då inte kunnat vara säker på att O fullföljt dealen: Han hade lika gärna kunnat bränna alla papper och ringa 112.

Om någon av makarna varit ute efter filicid-suicid (och testamente och brev för ett ögonblick tänks bort), ligger det nära till hands att den ovetande maken då fått sig en sömndos för att inte kunna ingripa. - Varför valdes då inte i stället detta, betydligt enklare, scenario? - Svaret torde här delvis ligga i testamentets innehåll och på ett övergripande plan ha sin grund i att det viktigaste vad betr. iscensättningen av ett fejkat filicid-suicid varit att leda bort misstankar från den egna personen (det överlevande "offret"). "Information som styrker de båda föräldrarnas medvetenhet om vad som skulle komma att hända" är i scenariot medvetet utlagda polisbeten.Inte mer än det hennes make i olika tonarter delgett omgivningen. - H har ju också ansetts introvert (av de som ej kan skilja på att vara "introvert" resp. besitta "integritet") och även misstänkts för att ha förgiftat barnen i smyg. - Varför sömnmedelsförrådet trots tidig gemensam planering varit obefintligt och maken tvingats skynda till undsättning (strypning), är det ingen som nöjaktigt lyckats bena ut.

Ytterligare en hypotes är därför att det fanns gott om dödsdoser i huset (om de inte hunnit forslas i väg med övriga sopor) men att dessa av oklar anledning aldrig kom till användning fullt ut - vilket i så fall indikerar att något oförutsett bör ha inträffat mot slutet. - Är också tämligen säker på att det i sms-historiken inte finns några sms avsända inne i huset en fredagskväll efter kl. 21.30 (21.34.17); således ytterligare ett villospår - inkl. antagandet att ägaren av den mobil som avsände sms:et vid tidpunkten var död.

Avancerat…
Jag hade kunnat tänka mig ett Dalby-case där fru och två barn skulle hittas döda av maken men att något gick galet och han hängde sig. Testamentet och brevet hade inte behövt visas upp men pga hans självmord fick det bevisa en hopplös situation. Vad som helst som är rimligare än att föräldrarna tog livet av alla pga ME.
Citera
2019-04-29, 11:27
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Om föräldrarna enbart sökte sig till skolmedicinen så har de förmodligen inte fått hjälp med obalanser i kroppen. Obalanser kan sänka en kropp rejält. Rensa och läka ut tarm och lever. Förstår inte, de var ju inte barskrapade och hade säkert råd till privat vård.
De var inte direkt rika. Skulle de anställa en sjuksköterska på deltid så tar pengarna slut fort med lön och sociala avgifter. Utöver bruttolön så skall de betala 31,42% i soc avg. Så deras lilla förmögenhet hade krympt ihop väldigt fort. Å andra sidan så är barnens välmående viktigast. När pengarna tar slut så får man söka LSS-åtgärder. Om det går.

Edit: Fast tänker man ovanstående, så faller ju deras argument bort. Dvs att de tycker ju att livet saknar mening om inte alla är friska. Så varken sjuksköterska eller annat hemma hade ju hjälpt upp situationen om jag tolkar deras förklaring rätt.
Senast redigerad av Flashig78 2019-04-29 kl. 11:30.
Citera
2019-04-29, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
De var inte direkt rika. Skulle de anställa en sjuksköterska på deltid så tar pengarna slut fort med lön och sociala avgifter. Utöver bruttolön så skall de betala 31,42% i soc avg. Så deras lilla förmögenhet hade krympt ihop väldigt fort. Å andra sidan så är barnens välmående viktigast. När pengarna tar slut så får man söka LSS-åtgärder. Om det går.

Edit: Fast tänker man ovanstående, så faller ju deras argument bort. Dvs att de tycker ju att livet saknar mening om inte alla är friska. Så varken sjuksköterska eller annat hemma hade ju hjälpt upp situationen om jag tolkar deras förklaring rätt.

Nej, vårdare, t.ex sjuksköterska, behövde inte de här flickorna eller ens någon ME-sjuk skulle jag gissa. Däri ligger inte problemet. Lindra symptom och få ökad förståelse är ME-föreningens ständiga budskap förutom jakten på biomarkörer. Dessutom står det att det inte finns något som hjälper. Laser-terapin verkade ju hjälpa och 10% med ME blir helt friska av sig själva och många blir bättre med tiden. Naturligtvis måste Hanna och Oskar förstått det också. Barn och ungdomar har dessutom större sannolikhet att bli friska.
Citera
2019-04-29, 12:02
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Nej, vårdare, t.ex sjuksköterska, behövde inte de här flickorna eller ens någon ME-sjuk skulle jag gissa. Däri ligger inte problemet. Lindra symptom och få ökad förståelse är ME-föreningens ständiga budskap förutom jakten på biomarkörer. Dessutom står det att det inte finns något som hjälper. Laser-terapin verkade ju hjälpa och 10% med ME blir helt friska av sig själva och många blir bättre med tiden. Naturligtvis måste Hanna och Oskar förstått det också. Barn och ungdomar har dessutom större sannolikhet att bli friska.
Det fetade. Uppenbarligen begrep inte O och H detta. Om de fattat att det kanske skulle tagit 3-4-5 år för barnen att bli friska så hade de nog inte tagit livet av barnen och sig själva. Jag tror de hjärntvättade sig själva.
Citera
2019-04-29, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det fetade. Uppenbarligen begrep inte O och H detta. Om de fattat att det kanske skulle tagit 3-4-5 år för barnen att bli friska så hade de nog inte tagit livet av barnen och sig själva. Jag tror de hjärntvättade sig själva.

Det ligger nära till hands att tro det, ja.
Citera
2019-04-29, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det ligger nära till hands att tro det, ja.
Ja, går du tillräckligt länge med en depression kan dina destruktiva känslor och tankar upplevas återspegla verkligheten. Blir du dessutom bekräftad av den livspartner som delar ansvaret med dig, kan de bli till insikter och sanningar. Medvetandegjorda insikter kräver rationella lösningar och där fann dessa två föräldrar — i sitt depressiva kristillstånd — den lösning som upplevdes som mest rationell för dem. De gjorde dessutom allt för att andra skulle sympatisera med deras beslut, något som de dock misslyckades kapitalt med.
Citera
2019-04-29, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Ja, går du tillräckligt länge med en depression kan dina destruktiva känslor och tankar upplevas återspegla verkligheten. Blir du dessutom bekräftad av den livspartner som delar ansvaret med dig, kan de bli till insikter och sanningar. Medvetandegjorda insikter kräver rationella lösningar och där fann dessa två föräldrar — i sitt depressiva kristillstånd — den lösning som upplevdes som mest rationell för dem. De gjorde dessutom allt för att andra skulle sympatisera med deras beslut, något som de dock misslyckades kapitalt med.

Javisst, så långt är jag och har varit med hela tiden. Ytterst sorgligt är dock att ingen i omgivningen verkade ha sett att det stora raset var på gång. Ännu värre är att föräldrarna skyllde det som skulle komma, dvs morden, på sina barn. De var inte livsdugliga, hade förstört framtiden för familjen och gjorde föräldrarna bittra och besvikna. Det är vad jag får ut avoch hur jag tolkar det lilla vi vet från förklaringsbrevet.

Sen undrar jag förstås hur det kom sig att båda flickorna fick ME....minst lika viktigt.

Barnen hade helt enkelt fel föräldrar. Stackars Agnes och MOa.
Citera
2019-04-29, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Javisst, så långt är jag och har varit med hela tiden. Ytterst sorgligt är dock att ingen i omgivningen verkade ha sett att det stora raset var på gång. Ännu värre är att föräldrarna skyllde det som skulle komma, dvs morden, på sina barn. De var inte livsdugliga, hade förstört framtiden för familjen och gjorde föräldrarna bittra och besvikna. Det är vad jag får ut avoch hur jag tolkar det lilla vi vet från förklaringsbrevet.

Sen undrar jag förstås hur det kom sig att båda flickorna fick ME....minst lika viktigt.

Barnen hade helt enkelt fel föräldrar. Stackars Agnes och MOa.

Och det som gör mig upprörd är att det som hände i Bjärred missbrukas av ME-lobbyn. Det hade räckt med att skolan larmat socialen, och det är nu standard i Lomma vid stor frånvaro, även om det beror på sjukdom. Här anar jag att ingen ME-diagnos ska kunna gå under radarn och rektorn sa väl att man lyssnat för mycket på vårdnadshavarna.

Men i alla andra kommuner, händer ingenting. Staten gör inget... allt viktigt ska numera ske på kommunal nivå. Hur många barn i detta nu hålls hemma med föräldrar som är så depressiva, kontriollmaniska och allmänt odugliga att barnen inte får in någon luft för tillfrisknande alls? Liv spills, missbrukas, de behöver ju inte dö fysiskt, det går att vara levande död.

Hela ME-gänget måste upp till granskning. Ingen kan bli frisk av passivitet.

Tycker att Letsdoit presenterat en intressant teori om att O planterat att något kunde hända i familjen. "Det som inte fick hända, hände", enligt arbetskamraten. O läckte som ett såll, men det verkar som att han ville skicka ljuset på sin hustru. Så kan man tolka det som kommit fram. Nu misslyckades hela planen, eftersom H inte dog som tänkt. Han var tvungen att använda händerna. Inte säkert att han tänkt hänga sig eller pressat fram avskedsbreven annars, han kunde lika gärna ha hittat barn och hustru döda... han kanske vidmakthöll depressiva tankar i familjen hos döttrar och hustru. Det var komplext och invecklat i flera år i familjen.
Senast redigerad av rappytt 2019-04-29 kl. 18:02.
Citera
2019-04-29, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Alltså jag instämmer vanligtvis med många av dina inlägg. Men i detta.... Adjin refererar uttryckligen till föräldrarnas uttryck och ordval i avskedbrevet som grund till sin uppfattning (som kan vara rätt eller fel) och du seglar in till missförstådda Missan!?!?
Det finns inga andra vittnesmål om stress och press så det finns ingenting att hänga upp påståendet om elitism på. Ett liv i egentlig mening kan lika gärna vara ett liv utan smärta. Men det kan man inte erkänna om man samtidigt till varje pris förnekar barnens sjukdom.
Citera
2019-04-29, 17:59
Medlem
Citat:
Det finns inga andra vittnesmål om stress och press så det finns ingenting att hänga upp påståendet om elitism på. Ett liv i egentlig mening kan lika gärna vara ett liv utan smärta. Men det kan man inte erkänna om man samtidigt till varje pris förnekar barnens sjukdom.

Du vet inte om barnen hade ont. En trådsanning.
Citera
2019-04-29, 18:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Det har du rätt i, det finns inget som indikerar elitism direkt. Möjligtvis om det avvisat psykolog eller annat slags samtalsstöd.
Dock så tenderar långvarigt sjukdomstillstånd med nedsättning av aktivitetsfunktion att i sig vara en omständighet som kan medföra att den sjuka och/eller anhörige upplever stress. Barnen kan uppfatta en diffus oro hos föräldrar tillika. Det att andra barn med lätthet gör saker de tyckt varit roliga men inte längre orkar göra är säkerligen stressande.

I bland blir väl också människor som drabbats av svåra somaiska sjukdomar kanske arga och tackar nej till psykologstöd eftersom de ju inte är "sjuka i huvudet" trots att det inte handlar om det, utan att förutsättningar till förbättring underlättas om man inte också måste dra sig genom ångest och stress. Att man trots sjukdomen ska må så bra som man kan må.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in