2019-04-23, 21:42
Medlem
svampgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Inte för att jag försvarar tjejens beteende men det var inte särskilt snyggt av Magdalena att hävda att hennes diagnos inte är en vettig ursäkt för ett dåligt ekonomiskt beteende. Visst, jag förstår vad hon menar och i längden kan man ju inte enbart skylla på sin diagnos för att man inte kan hantera pengar. Men jag som själv har diagnos tycker det är fullt rimligt att ta hänsyn till att det kan spela in. Många med ADHD, Aspergers eller vad det nu kan vara är ofta väldigt impulsiva vilket i sin tur gör att man styrs av sin diagnos. Hur Magdalena som beteendevetare helt bortser från detta är helt obegripligt. Första gången jag på allvar tycker hon gjorde bort sig.

Håller med. En ADHD-diagnos innebär att man inte har samma konsekvenstänk som andra och kan behöva mycket hjälp och stöd. Tjejen verkar dessutom ha rätt grova problem. Nytt lågvattenmärke för Lyxfällan faktiskt.
Citera
2019-04-23, 21:45
Medlem
Soterns avatar
Man undrar bara om ADHD är smittsamt eftersom fler och fler tycks få det och att det alltid drabbar de som ovanligt korkade också.
Citera
2019-04-23, 22:01
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Citat:
Inte för att jag försvarar tjejens beteende men det var inte särskilt snyggt av Magdalena att hävda att hennes diagnos inte är en vettig ursäkt för ett dåligt ekonomiskt beteende. Visst, jag förstår vad hon menar och i längden kan man ju inte enbart skylla på sin diagnos för att man inte kan hantera pengar. Men jag som själv har diagnos tycker det är fullt rimligt att ta hänsyn till att det kan spela in. Många med ADHD, Aspergers eller vad det nu kan vara är ofta väldigt impulsiva vilket i sin tur gör att man styrs av sin diagnos. Hur Magdalena som beteendevetare helt bortser från detta är helt obegripligt. Första gången jag på allvar tycker hon gjorde bort sig.

Nej hon sa precis som där är, att det inte är en vettig ursäkt. Ska du lägga dig ner och dö bara för att du innehar en bokstavsdiagnos, när dem i det flesta fallen även är påhittade då läkarna slänger ut dessa diagnoser på det svenska folket som om man vore vid hamnen och kastar ut brödbitar för att mata ankorna.

Ta dig istället i kragen och jobba på dig själv med dem förutsättningarna du har och skyll inte dina problem på saker du inte kan påverka själv, så lovar jag dig att du kommer klara dig bättre här i livet.
Citera
2019-04-23, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15cmSLAK30cmRAK
Nej hon sa precis som där är, att det inte är en vettig ursäkt. Ska du lägga dig ner och dö bara för att du innehar en bokstavsdiagnos, när dem i det flesta fallen även är påhittade då läkarna slänger ut dessa diagnoser på det svenska folket som om man vore vid hamnen och kastar ut brödbitar för att mata ankorna.

Ta dig istället i kragen och jobba på dig själv med dem förutsättningarna du har och skyll inte dina problem på saker du inte kan påverka själv, så lovar jag dig att du kommer klara dig bättre här i livet.
För det första har jag inte försvarat beteendet. Sluta missförstå med flit. Allt jag säger är att personer med diagnos är impulsiva och det ofta leder till att man inte kan hantera situationer. Ta och läs på om olika diagnoser någon människokännare är du verkligen inte. Du kan inte ta för givet att folk med diagnoser kan jobba med sig själva bara sådär. Det krävs som sagt mycket hjälp och stöd. Tråkigt att du har så skev syn på verkligheten.

Att sparka på någon som redan ligger gör inte att du har mer rätt i sak.
Citera
2019-04-24, 18:05
Medlem
Knobelsdorffs avatar
Fick först inte ihop hur hennes mor kunde ha 190 000kr över på ett år att ge bort men tror jag hittade svaret. Det är ett gäng flyktingbarn skrivna på hennes och hennes nya mans adress i Vällingby så det här kalaset är förmodligen bekostat indirekt av alla skattebetalare. Det finns även en viss ironi i att kvinnan låter hennes eget barn bli en 27-årig förvuxen bebis men samtidigt ser sig lämpad att ta hand om ett ansenligt antal flyktingbarn.
Citera
2019-04-24, 21:52
Medlem
MrSokratess avatar
Bra grävt, fick inte heller ihop det.
Tycker mamman har ett större ansvar än dottern för haveriet.
Lyxfällan gjorde ett bättre uppfostringsjobb på en vecka än vad föräldrarna gjort under 27 år (om man hårddrar det).
Senast redigerad av MrSokrates 2019-04-24 kl. 21:59.
Citera
2019-04-25, 00:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Bra grävt, fick inte heller ihop det.
Tycker mamman har ett större ansvar än dottern för haveriet.
Lyxfällan gjorde ett bättre uppfostringsjobb på en vecka än vad föräldrarna gjort under 27 år (om man hårddrar det).
Min tanke i början av programmet var att tjejen kanske borde ha en förvaltare som tar hand om hennes ekonomi med mera.

Men antagligen skulle det inte fungera, med tanke på hur hennes mamma agerar. Är ganska säker på att tjejen kunde varit som en ganska normal tjugoåttaåring om hon fått en vettigare uppfostran.

Mamman borde verkligen hjälpt sin dotters intellektuella funktionsnedsättning på annat sätt.

Avsnitt 14, säsong 26.
Senast redigerad av constant 2019-04-25 kl. 00:29.
Citera
2019-04-27, 12:42
Medlem
submariners avatar
Citat:
Inte för att jag försvarar tjejens beteende men det var inte särskilt snyggt av Magdalena att hävda att hennes diagnos inte är en vettig ursäkt för ett dåligt ekonomiskt beteende.

Hej,

Tror mamman behövde höra det, snyggt eller inte. Sedan ett antal år har var och varannan C kändis pekat på ADHD eller Whatever utredning i vuxen ålder som ursäkt för alla dumheter de hittat på. Michaela sitter ju bara och hittar på ursäkter för sitt beteende när Magnus ryter till.

Är benägen att hålla med Magdalena - en diagnos är ingen ursäkt, även om den uppenbarligen är tacksamt att hänvisa till/skylla på

Appropå fillers - undrar om Michaela opererat tuttarna?
Citera
2019-04-27, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Tror mamman behövde höra det, snyggt eller inte. Sedan ett antal år har var och varannan C kändis pekat på ADHD eller Whatever utredning i vuxen ålder som ursäkt för alla dumheter de hittat på. Michaela sitter ju bara och hittar på ursäkter för sitt beteende när Magnus ryter till.

Är benägen att hålla med Magdalena - en diagnos är ingen ursäkt, även om den uppenbarligen är tacksamt att hänvisa till/skylla på

Appropå fillers - undrar om Michaela opererat tuttarna?
Jag har inte påstått att man enbart kan skylla sin diagnos på ett dåligt ekonomiskt beteende. Men däremot borde Magdalena tagit bättre hänsyn till det. Många med diagnos är ofta impulsiva och behöver därför ofta extra mycket stöd och hjälp för att komma ur det. Som beteendevetare borde Magdalena ha bättre kännedom om hur olika diagnoser fungerar
Citera
2019-04-27, 15:39
Medlem
Även om man har en diagnos som medför många svårigheter har man ju fortfarande ett ansvar över vad man gör och vilka konsekvenser det får. Om man inte klarar av vissa saker, som i detta fall ekonomin, har man ett ansvar att be om hjälp för att få det att fungera.
Citera
2019-04-27, 15:48
Medlem
submariners avatar
Citat:
Men däremot borde Magdalena tagit bättre hänsyn till det.

Hej,

Och du är medveten om att Lyxfällan är TV underhållning - inte en privat psykologmottagning?
Citera
2019-04-29, 10:36
Medlem
Wandras avatar
Jag undrar hur i helvete hon har lyckats få en två i centrala SOLNA för 4.500:- ????
En studentlägenhet kan det knappast vara heller.

Det är bara möjligt om man stått typ 30 år i bostadskön.

Nån som har en vettig förklaring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in