2019-04-27, 20:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Du har läst vad jag skrivit tidigare om Kauklija och galleri Atrium.
Du är intelligent långt över genomsnittet och då inser du rätt snart att vi svenskar inte sysslar med mord högt upp i politiska kretsar. Om du har egna politiska ståndpunkter som påverkar ditt resonemang så är du välkommen att förtydliga dessa.
Vi svenskar blir däremot utsatta då och då, för mord och attentat mot våra politiker. Jag vädjar till ditt sunda intellekt.
--------------------------------------------
Tråden om rättsläkaren gör/ger inte honom till rättvisa men det kanske ger en fingervisning.
(FB) Professor Emeritius och rättsläkare Jovan Rajs?

Nej jag har inga särskilda politiska ståndpunkter som är bestämmande över vad jag uppfattar som mer eller mindre sannolikt, möjligt eller omöjligt beträffande MOP.
Men jag ser inte specifikt skäl att utesluta teorin som den presenterades, för att jag ska göra det skulle jag behöva lite mer än att "vi svenskar gör inte så". Något antal var säkert kapabla, fysiskt som psykiskt. Och självklart lär inte Försvarsmakten rekryterna att skjuta statsministern men om något antal individer i befälsställning kan uttala sig med tvärsäkerhet om att OP var landsförrädare baserat på skvaller (eller rent av medveten desinformation?) som Thatcher förmodligen "köpt" från ryska avhoppare, man håller vulgära nidvisor och tal i ganska rå vokabulär och även anordnar skjutövningar med bilder på statsministern som figurant så är det väl inte helt omöjligt att någon uppfattar det som önskvärt att ta bort statsministern? Oavsett om det "inte var meningen"?
En barnvakt med stabil bakgrund avseende uppväxtförhållanden i en svensk frikyrkoförsamling behövde inga explicit uttryckliga instruktioner för att skaffa sig ett vapen och ta livet av modern till barnen hon passade.

Men det skulle vara intressant att veta varför du kedjar fast dig vid att det är en omfattande internationell konspiration? Är det för att det vore för futtigt om det skulle visa sig vara ett resultat av nitisk och metodisk dumdristighet av ett begränsat fåtal? Ungefär som en del (inkluderat Helin) låser fast sig vid att da Costa måste ha dödats av ett par vampyrläkare från övre medelklass fast statistiken inte är mer intressant än att pundare oftast tas ihjäl av andra pundare, oftast för skitsaker de trätt över på ett sätt att det ofta inte ens bedöms som mord utan döms som dråp.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-04-27 kl. 21:06.
Citera
2019-04-27, 21:18
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej jag har inga särskilda politiska ståndpunkter som är bestämmande över vad jag uppfattar som mer eller mindre sannolikt, möjligt eller omöjligt beträffande MOP.
Men jag ser inte specifikt skäl att utesluta teorin som den presenterades, för att jag ska göra det skulle jag behöva lite mer än att "vi svenskar gör inte så". Något antal var säkert kapabla, fysiskt som psykiskt. Och självklart lär inte Försvarsmakten rekryterna att skjuta statsministern men om något antal individer i befälsställning kan uttala sig med tvärsäkerhet om att OP var landsförrädare baserat på skvaller (eller rent av medveten desinformation?) som Thatcher förmodligen "köpt" från ryska avhoppare, man håller vulgära nidvisor och tal i ganska rå vokabulär och även anordnar skjutövningar med bilder på statsministern som figurant så är det väl inte helt omöjligt att någon uppfattar det som önskvärt att ta bort statsministern? Oavsett om det "inte var meningen"?
En barnvakt med stabil bakgrund avseende uppväxtförhållanden i en svensk frikyrkoförsamling behövde inga explicit uttryckliga instruktioner för att skaffa sig ett vapen och ta livet av modern till barnen hon passade.

Men det skulle vara intressant att veta varför du kedjar fast dig vid att det är en omfattande internationell konspiration? Är det för att det vore för futtigt om det skulle visa sig vara ett resultat av nitisk och metodisk dumdristighet av ett begränsat fåtal? Ungefär som en del (inkluderat Helin) låser fast sig vid att da Costa måste ha dödats av ett par vampyrläkare från övre medelklass fast statistiken inte är mer intressant än att pundare oftast tas ihjäl av andra pundare, oftast för skitsaker de trätt över på ett sätt att det ofta inte ens bedöms som mord utan döms som dråp.
Nej det finns ingen omfattande konspiration mer än att vanliga människor talar med varandra och försöker bibehålla stabilitet i sin omgivning.

En sämre jämförelse anser jag när det gäller politiska mord.
Annars håller jag med dig, vi svenskar är fega/smarta av naturen och kan vi be någon att göra det smutsiga så visst, självklart!

Dina da Costa antydningar ger inte något som är intressant. Om du inte erkänner att Jovan Rajs och sina anhängare var skyldiga till den i särklass största rättskandalen innan mordet på Olof Palme så tappar du all respekt.
Citera
2019-04-27, 22:00
Medlem
Gothuss avatar
De flesta av de nämnda jugoslaverna är döda nu.
Rätt svettigt för de som är kvar.
https://www.youtube.com/watch?v=FTpBhPb0rU4
Citera
2019-04-27, 22:42
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Nej det finns ingen omfattande konspiration mer än att vanliga människor talar med varandra och försöker bibehålla stabilitet i sin omgivning.

En sämre jämförelse anser jag när det gäller politiska mord.
Annars håller jag med dig, vi svenskar är fega/smarta av naturen och kan vi be någon att göra det smutsiga så visst, självklart!

Dina da Costa antydningar ger inte något som är intressant. Om du inte erkänner att Jovan Rajs och sina anhängare var skyldiga till den i särklass största rättskandalen innan mordet på Olof Palme så tappar du all respekt.

Det fetade: De psykologiska mekanismerna till att någon tar steget till att faktiskt döda någon (och inte stoppa vid tanken som antagligt många fler kan tänka) uppvisar kanske inte så extrem stor variation.

Men heja! Mina "antydningar" om att man riskerar att förbise något om man låser sig vid att lösningen måste vara exceptionell bekräftsr du med att det "inte är intressant". Men Helin ville inte ha fladdriga vittnen i rättsalen styckmordsrättegången men gick all in med Pettersson konstigt nog. Min uppfattning om den processen framgår i tråden som finns om den, jag ser inte hur respekten för mig ska vara beroende av OT i denna tråd?

Ingen omfattande konspiration?!? Could have fooled me... vadan dessa wot predikningar om dina sionister isåfall?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-04-27 kl. 22:45.
Citera
2019-04-28, 04:27
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Olof Palme saknade livvakter 18 av 28 dagar i februari 1986. Han hade bestämt att livvakterna inte fick befinna sig inom den sk gyllene triangeln. Ett vansinnigt beslut då närhet till hem arbetsplats är det vanligaste stället för ett attentat. Han hade även nekat SÄPO en fast bevakningspost vid bostaden.

Hade OP tillåtit ovanstående åtgärder hade möjligheterna att mörda honom minskat drastiskt. Det var han själv som beslutade om detta ingen annan, det blev ödesdigert.
Att det fanns en "gyllene triangel" där han ofta var utan livvakt tror jag på, men har du någon källa på att Palme hade bestämt att livvakterna inte fick befinna sig inom denna triangel?
Citera
2019-04-28, 13:39
Medlem
Kan israel vara inblandade eftersom de pratade israeliska de två som var här
Citera
2019-04-28, 13:48
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M029384nizze
Ja israel kan vara inblandade
Citera
2019-04-28, 14:00
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Någon CIA-inblandning vet jag inte.
Men vad som jag skulle kunna ana är att man har bett Kauklija om hjälp sedan tar han vidare kontakt med jugoslaviska yrkesmördare, UDBA.
Mossad verkar mest ha haft rollen som vilseledare och tillsammans med UDBA/KGB skylla på USA och CIA.

CIA hade ju en del kopplingar till Ustasja som fungerade som stay-behind där. Koppling till UDBA är okänd för mig.
Citera
2019-04-28, 14:04
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M029384nizze

Det finns något lite vodoo med att föreslå att Israel är delaktiga. Då vaknar många trådmedlemmar och häver ur sig starkast möjliga artelleri av invektiv där "anti-semitism" bara är början.

Diskussioner brukar stanna av strax.

Mossad är ju trots allt den underrättelsetjänst som lönnmördat flest, 2700 personer enligt deras egna uppgifter.

Men, jag passar så länge....
Citera
2019-04-28, 14:10
Medlem
hehehos avatar
Sen tycker jag generellt att vi kan släppa det här med höger å vänster, de flesta i tråden vill nog se sanningen utan tanke på eventuell egen politiskt tillhörighet. Jag har röstat höger i hela mitt liv men ser ändå en högerkonspiration som sannolikare än en vänsterkonspiration för tillfället,( om man nu överhuvudtaget kan använda de utslitna orden höger/vänster).
Citera
2019-04-28, 14:32
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Sen tycker jag generellt att vi kan släppa det här med höger å vänster, de flesta i tråden vill nog se sanningen utan tanke på eventuell egen politiskt tillhörighet. Jag har röstat höger i hela mitt liv men ser ändå en högerkonspiration som sannolikare än en vänsterkonspiration för tillfället,( om man nu överhuvudtaget kan använda de utslitna orden höger/vänster).

Citat:
Det finns något lite vodoo med att föreslå att Israel är delaktiga. Då vaknar många trådmedlemmar och häver ur sig starkast möjliga artelleri av invektiv där "anti-semitism" bara är början.

Mossad är ju trots allt den underrättelsetjänst som lönnmördat flest, 2700 personer enligt deras egna uppgifter.
Klokt. Någon "anti-semitism" har jag svårt att hitta i tråden. De flesta vill bara komma fram till en förklaring.
Citera
2019-04-28, 14:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Höger och vänster var relevant på 70- och 80-talen åtminstone, men nu blir det alltmer pro-Greta eller anti-Greta. Det är märkligt hur de grupperingar som hatade Palme nu hatar Greta. (Ingen regel utan undantag).

https://tommyhansson.wordpress.com/tag/greta-thunberg/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in