2019-04-27, 16:04
Medlem
Gothuss avatar
För information:

1959 anslöt sig Slobodan Milošević till det jugoslaviska kommunistpartiet. Milošević studerade även juridik vid Belgrads universitet varifrån han utexaminerades år 1964.

Jovan Rajs, expert degree in forensic medicine in Belgrade university 1964.
Citera
2019-04-27, 17:29
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Någon CIA-inblandning vet jag inte.
Men vad som jag skulle kunna ana är att man har bett Kauklija om hjälp sedan tar han vidare kontakt med jugoslaviska yrkesmördare, UDBA.
Mossad verkar mest ha haft rollen som vilseledare och tillsammans med UDBA/KGB skylla på USA och CIA.

Tja, det är olika spår, där varochen får sätt egna sannolikheter, Det finns ju flera som vittnat om CIA-inblandning, även innifrån CIA, det säger ju inte att det är så, men "spåret" har tillräckligt kött på benen för att vara en av bollarna att hålla i luften.
Citera
2019-04-27, 17:40
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Tja, det är olika spår, där varochen får sätt egna sannolikheter, Det finns ju flera som vittnat om CIA-inblandning, även innifrån CIA, det säger ju inte att det är så, men "spåret" har tillräckligt kött på benen för att vara en av bollarna att hålla i luften.
Nej men det feministiska, judiska, kommunistiska spektaklet som satte klorna i rättsväsendet på 80-talet ska inte förringas.
Jag får ge Lars Krantz en eloge för det.
Citera
2019-04-27, 17:40
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Jag har på känn att han inte tycker det är en fördel om en teori skulle råka vara sann.
Citera
2019-04-27, 19:00
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är nog du som inte är verklighetsförankrad. Jag insinuerar inget, jag personligen är högst tveksam till att OP skulle varit landsförrädare men det fanns ju de som trodde, några tror det fortfarande. Om man på fullt allvar tror att det skulle rädda landet så är det knappast att man ser det som "smutsigt".

"Blodshämnd" handlar om något annat. Och allt dödande är inte att betrakta som "mördande", under vissa förutsättningar är det till och med institutionaliserat och inte bara straffritt om det ses som nödvärn. Man benämner det inte som att rekryter inom försvaret att lära sig att "mörda" fi på skjutövningar utan man benämner det som att man "oskadliggör" fi, premissen är att fi skadar och ska hindras från det.
Inbilla dig inte att svenska försvarsmakten skulle träna våra rekryter att skjuta sin egen statsminister. Tråkig utveckling om du fortsätter med detta resonemang.
Citera
2019-04-27, 19:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Inbilla dig inte att svenska försvarsmakten skulle träna våra rekryter att skjuta sin egen statsminister. Tråkig utveckling om du fortsätter med detta resonemang .

Det skrev jag inte heller. Jag skrev att allt dödande inte är "mördande", GMs inställning är måhända inte att det är mord att skjuta statsministern, hen kanske ser det som nödvändigt i sitt universum, därav då inte heller nödvändigt ser gärningen som "smutsigt".

Det fetade: Tack för komplimangen , i min värld är det sämre att vara trångsynt. Hellre trist än trångsynt.

Själv vet jag inte om jag håller tanken om ett uteslutande inhemskt upplägg som vare sig mer eller mindre osannolik. Det är ju inte helt självklart att alla som lever i Sverige nödvändigt ser dödande under vilken som helst förutsättning som "en smutsig gärning". Och som sagt behöver det knappast heller nödvändigtvis handla om "blodshämd".

Men vad specifikt anser du som otympligt med iden att ev någon/några svenska intressenter bestämmer sig för det utan att anse sig behöva hjälp "utifrån"?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-04-27 kl. 19:52.
Citera
2019-04-27, 19:45
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag har på känn att han inte tycker det är en fördel om en teori skulle råka vara sann.
Ha ha, ha. Jag har rotat i mycket och det mesta nu. Kom inte du med att basebollpoliser och C.I.A är inblandade. Häll inte på mer bensin. Du är ett föredöme i att gräva fram viktig information. Tack för det!
Citera
2019-04-27, 19:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Någon CIA-inblandning vet jag inte.
Men vad som jag skulle kunna ana är att man har bett Kauklija om hjälp sedan tar han vidare kontakt med jugoslaviska yrkesmördare, UDBA.
Mossad verkar mest ha haft rollen som vilseledare och tillsammans med UDBA/KGB skylla på USA och CIA.

Precis som i fallet med statsorgans som CIA, Sydafrika eller KGB m FK måste frågan vara vad vinsten skulle vara för att ta en sådan oerhörd risk som ett attentat mot en demokratiskt vald västerländsk ledare. I fallet med UDBA hade dom inga stora problem med vare sig Olof Palme eller Sverige.

Det faktum att många juggar figurerar runt i PU kan framförallt härröras till deras ledande ställning inom tung kriminalitet i Sverige, inte minst när det gällde vapenanskaffning. Sedan finns givetvis UDBA och Ustaja scenariot. I det sistnämnda fallet är detta kopplat till OP/regeringens avslag på Miro Baresics nådeansökan. Dagarna efter MOP var just Ustaja det hetaste spåret vilket är väldokumenterat.
Citera
2019-04-27, 20:04
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det skrev jag inte heller. Jag skrev att allt dödande inte är "mördande", GMs inställning är måhända inte att det är mord att skjuta statsministern, hen kanske ser det som nödvändigt i sitt universum, därav då inte heller nödvändigt ser gärningen som "smutsigt".

Det fetade: Tack för komplimangen , i min värld är det sämre att vara trångsynt. Hellre trist än trångsynt.

Själv vet jag inte om jag håller tanken om ett uteslutande inhemskt upplägg som vare sig mer eller mindre osannolik. Det är ju inte helt självklart att alla som lever i Sverige nödvändigt ser dödande under vilken som helst förutsättning som "en smutsig gärning". Och som sagt behöver det knappast heller nödvändigtvis handla om "blodshämd".

Men vad specifikt anser du som otympligt med iden att ev någon/några svenska intressenter bestämmer sig för det utan att anse sig behöva hjälp "utifrån"?
Du har läst vad jag skrivit tidigare om Kauklija och galleri Atrium.
Du är intelligent långt över genomsnittet och då inser du rätt snart att vi svenskar inte sysslar med mord högt upp i politiska kretsar. Om du har egna politiska ståndpunkter som påverkar ditt resonemang så är du välkommen att förtydliga dessa.
Vi svenskar blir däremot utsatta då och då, för mord och attentat mot våra politiker. Jag vädjar till ditt sunda intellekt.
--------------------------------------------
Tråden om rättsläkaren gör/ger inte honom till rättvisa men det kanske ger en fingervisning.
(FB) Professor Emeritius och rättsläkare Jovan Rajs?
Citera
2019-04-27, 20:08
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Han ska ha meddelat sina vakter att han ville gå utan vakt denna kväll eftersom de bara skulle på bio. Säker på att jag läste det i Expressen då det begav sig.

PS

Olof Palme saknade livvakter 18 av 28 dagar i februari 1986. Han hade bestämt att livvakterna inte fick befinna sig inom den sk gyllene triangeln. Ett vansinnigt beslut då närhet till hem arbetsplats är det vanligaste stället för ett attentat. Han hade även nekat SÄPO en fast bevakningspost vid bostaden.

Hade OP tillåtit ovanstående åtgärder hade möjligheterna att mörda honom minskat drastiskt. Det var han själv som beslutade om detta ingen annan, det blev ödesdigert.
Citera
2019-04-27, 20:12
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Precis som i fallet med statsorgans som CIA, Sydafrika eller KGB m FK måste frågan vara vad vinsten skulle vara för att ta en sådan oerhörd risk som ett attentat mot en demokratiskt vald västerländsk ledare. I fallet med UDBA hade dom inga stora problem med vare sig Olof Palme eller Sverige.

Det faktum att många juggar figurerar runt i PU kan framförallt härröras till deras ledande ställning inom tung kriminalitet i Sverige, inte minst när det gällde vapenanskaffning. Sedan finns givetvis UDBA och Ustaja scenariot. I det sistnämnda fallet är detta kopplat till OP/regeringens avslag på Miro Baresics nådeansökan. Dagarna efter MOP var just Ustaja det hetaste spåret vilket är väldokumenterat.
Jag tänker inte vara kaxig.
I tidigare inlägg har jag påpekat att många visste om Sovjetunionens fall redan 85-86.
Så även Jugoslaviens.
Bifogar ett inlägg som påtalar detta och jag vill också säga att jag vet att många andra jugoslaver insåg tidigt att kollapsen var ett faktum.

Jag arbetade på Skarwell AB i Gamlestaden vid denna tidpunkt, som var
en smältdegel för Yugoslavisk arbetskraftsinvandring.Serber, Kroater,
Makedonier, Bosnier mm arbetade sida vid sida utan ngr större problem.
Jag hade ju en hum om Baresic (Ustasja) och Serbernas motsvarighet
(Chetniks).
För mig var alla "juggar" innan jag lärde känna dom bättre.
I.o.m. Titos död -82 såg jag klyftorna för första gg. "Vardar Makedonien"
ett fotbollslag vi spelade mot (lirade lite boll med Runa IK), höll en tyst
minut men bland Kroaterna på jobbet var Josip Broz (Tito) hatad, fast han var
kroat. Jag hade svårt att få ihop detta i min naiva värld.
Där fanns ett hat som grott i århundraden, men på arbetet var alla "juggar"
för oss Svenskar.
Redan -87,-88, började en kroatisk jobbarkompis, efter att varje kväll kl.19.00,
lyssnat på ngn radiokanal från Yugoslavien antyda att kriget (som mkt riktigt kom)
var oundvikligt.
Så visst, om Polisen var lika naiv som jag på den tiden så var det nog
svårt att göra en gärningsmanna-profil.

(FB) Brutalt mord med politiska förtecken: Milovan Mirkovic (Göteborg, 1985)
Citera
2019-04-27, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
På förmiddagen sa han till livvakterna att de inte behövdes eftersom ingenting var planerat för helgen. När de bestämt sig för att gå på bio ska Palme ha ringt ett journummer utan att få svar.

De enda som visste att OP skulle gå på bio var hans kansli och kanske de förmedlade infon till
S-kontoret mitt över biografen Grand så man kunde hålla koll på O när han lämnade filmen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in