Citat:
https://www.svd.se/vad-hander-om-hela-varlden-slutar-flyga-ikvall
Betalartikel
– Jag har slutat flyga av klimatskäl för jag vill inte säga en sak och göra en annan. Jag vill leva som jag lär. Jag tycker att det är vansinnigt att människor som samlas för att prata om klimatet kommer hit i privata flygplan, sade klimataktivisten Greta Thunberg när hon anlände med tåg till toppmötet World Economic Forum i Davos.
Det finns ett stort problem. I Europa finns väldigt få snabbtåg. Greta Thunbergs tågresa till Davos tydliggör problemet.
Det tog 30 timmar för henne att komma fram.
Greta tog tåget till mötet i Davos i Schweiz. Det tog 30 timmar. För miljöns skull.
I Lund har Miljöpartiet ordnat så vi får köra 40 km/h på stora breda 4-filiga vägar. För miljöns skull.
Om Greta är en betydelsefull person och kan göra skillnad för världen och för klimatet, vore det inte bättre om hon använda de 25 timmarna i tidsvinst som en flygbiljett gett henne till lobbyarbete, än att hon sparar pyttelite bränsle på att ta tåget istället? Och vad kostade det i miljöpåverkan att hon måste sova över på ett hotell när hon tog tåget?
På samma sätt med bilen i Lund. Är det inte bättre för miljön om alla som kör bil 40 km/h istället kör 60, kommer hem 33% fortare, och där hemma kan använda extratiden till att baka själva, sopsortera, eller något annat som är bra för miljön?
Min fråga är varför politiker och miljöaktivister aldrig pratar om tiden som en miljöfaktor?