2019-04-28, 03:20
Medlem
Är detta lagligt . Om inte hur lätt kan man bli påkommen. Känner ni någon som gör på liknande sätt.

Folkbokföra sig hos någon man känner (eller inte känner ) ,och betala en liten slant i månaden för o få posten dit.
Skaffa postbox för sina privata grejer.
Och bo i husbil/hos vänner/bekanta

Sysselsättning: student/jobb
Göra detta i max 2 år
Citera
2019-04-28, 03:26
Medlem
Pendicless avatar
Varför skulle det vara olagligt?
Citera
2019-04-28, 04:08
Medlem
Klart det är lagligt.
Citera
2019-04-28, 05:18
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Rent tekniskt ska du vara folkbokförd där du har din dygnsvila, dvs där du "bor". Men det är nog ingen som kommer bry sig helt ärligt, jag har själv varit folkbokförd på olika adresser mellan flyttar och dylikt. Aldrig varit någon som sagt något, även under längre perioder. Om du bara ska vara hemlös ett tag är det inga problem, det är så de flesta hemlösa gör.
Citera
2019-04-28, 05:36
Medlem
lersaters avatar
jag o morsan bytte adresser en gång i tiden..

morsans nya gubbe hade kronolle efter sig så skulle de stå som sambo skulle kronolle sno en del av morsans lön..

huset de bodde hade en "extra lägenhet" där jag stod skriven... bodde då 20 mil ifrån o hade betalningsanmärkning så jag hade problem o få kontrakt på lägenhet men de fixade ju morsan i sitt namn

då fick jag dessutom dra lite extra körningar till jobbet som jag aldrig gjorde hehe..

enda nackdelen va när ett "klamydiabrev" om testning dök upp hemma hos morsan när jag va ca 30 år haha
Citera
2019-04-28, 07:12
Medlem
Nej, det är inte lagligt. Kallas Folkbokföringsbrott.
Citera
2019-04-28, 07:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
Är detta lagligt . Om inte hur lätt kan man bli påkommen. Känner ni någon som gör på liknande sätt.
Varför vill du göra det?
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Trodde först att du drev med oss, men icke...
Citat:
Folkbokföringsbrott kan förekomma i två typsituationer
Ansvar för folkbokföringsbrott kan komma i fråga i följande två typsituationer (42 § FOL):
  • om en person lämnar oriktiga uppgifter som ligger till grund för ett beslut om folkbokföring
  • om en person inte fullgör sin anmälningsskyldighet enligt 25–27 §§ FOL.
För att en person ska kunna dömas för folkbokföringsbrott måste hen ha agerat med uppsåt. Det är inte tillräckligt att personen endast har varit oaktsam.
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.3/370042.html
Citera
2019-04-28, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Fast då undrar jag över följande scenario: Om man blir av med sin lägenhet och måste bo temporärt i ex. vis en campingbuss så får man ju inte skriva sig i den då det inte räknas som en fast adress. Man får inte heller skriva sig på en postbox eller hos någon annan eftersom man de facto bor i bussen.

Hur är det då tänkt att man ska registrera sig om man vill göra det korrekt och lagligt?
Citera
2019-04-28, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neoluddist
Fast då undrar jag över följande scenario: Om man blir av med sin lägenhet och måste bo temporärt i ex. vis en campingbuss så får man ju inte skriva sig i den då det inte räknas som en fast adress. Man får inte heller skriva sig på en postbox eller hos någon annan eftersom man de facto bor i bussen.

Hur är det då tänkt att man ska registrera sig om man vill göra det korrekt och lagligt?

Du går till skatteverket och säger att du ska flytta och inte kan folkbokföra dig någonstans då du inte har ett boende. Då kommer kommer de att starta en utredning för att se var de ska folkbokföra dig. Om de inte kan skriva dig någonstans blir du skriven som utan känd hemvist.
Citera
2019-04-28, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Req
Om de inte kan skriva dig någonstans blir du skriven som utan känd hemvist.

Okej men var hämtar man sin post då?
Citera
2019-04-28, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neoluddist
Okej men var hämtar man sin post då?
Blir man skriven på församlingen kan man fixa en postbox och få posten dit.

Utan känd hemvist är samma som hemlös. De kan inte skicka någon post när du inte har någon adress. Du kan inte heller registrerar en särskild postadress när du har detta status.
Citera
2019-04-28, 08:51
Medlem
Det är inte tillåtet men risken att åka dit är i det närmsta obefintlig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in