2019-04-27, 21:20
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag ser det faktiskt precis tvärtom. Han står ensam åtalad, och polisen har helt säkert gått igenom hans datorer etc.. Ändå verkar de inte funnit några andra som är med på hans planer. Hade han endast haft ett vapen så hade det varit lättare att sätta det samman med några konkreta planer, jfr. exempel Breivik eller han på NZ, som väl hade var sitt vapen.

Flera vapen hade han nog för att han tänker att också hans kamrater kan behöva vapen, i händelse av en väpnad revolution.
Brenton eller vad dåren på NZ hette hade en hel bunt vapen. Minst två AR och en hagelbrakare halvautis i bilen (ur minnet, orkar inte leta reda på videon igen).
Citera
2019-04-27, 21:22
Medlem
KattenMedCiggens avatar
Kanske redan är sagt, men med tanke på "verkstaden" i kontainern, med borr/fräs, så skulle jag tippa på att vapendelarna är köpta som "80%" altså att vitala delar inte har vart helt färdigställda från tillverkaren, men att ca 80% är färdigställt, resterande 20% fräser du av enligt bifogade instruktioner. (överflödig metall) Vet att det iaf förr om åren har funnits mycket innom vapen från USA att köpa på detta viset pga regelverk i vissa delstater.

Jaja, detta är inte den sista beväpnade vänsterfittan i världen, bara en som åkte dit. (å det skedde inte iom att nån zinkis bröt sig in av misstag..)
Senast redigerad av KattenMedCiggen 2019-04-27 kl. 21:24.
Citera
2019-04-27, 21:33
Medlem
Kycklingtasss avatar
Jag köper inte heller historien om baltiska tjyvar som angav sig själva för att rapportera om saken.

Blir man skraj för att man stött på en potentiell terrorist-gömma så går det ju utmärkt att anonymt tipsa polisen.

Vad tror FB? Hur har det gått till egentligen? Hemlig ful-spaning som polisen inte vill gå ut med?
Citera
2019-04-27, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass
Jag köper inte heller historien om baltiska tjyvar som angav sig själva för att rapportera om saken.

Blir man skraj för att man stött på en potentiell terrorist-gömma så går det ju utmärkt att anonymt tipsa polisen.

Vad tror FB? Hur har det gått till egentligen? Hemlig ful-spaning som polisen inte vill gå ut med?
Ungefär lika trovärdigt med tips från tjuvar som den klassiska polisiära "magkänslan". Nej, givetvis har polisen info via illegal spaning. Inget fel med det iofs.
Citera
2019-04-27, 21:47
Medlem
KattenMedCiggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingtass

Självklart var det inte kriminella balter som blev ledsna och oroliga av att hitta vapen i ett av sina bryt, hallå...

För några år sedan vet jag att det såldes sådana vapen och vapendelar på ebay helt öppet, inga problem att beställa till Sverige.

Med tanke på att denna röda journalist, "mr meinhoff" bara hade ETT ihopsatt/funktionsdugligt vapen så kan man ju misstänka att han nyligen fått dessa levererade, och att snuten haft koll på att han importerat dessa 5(?) , eller evt haft koll på dom han köpt dessa av och slagit till ganska snart efter han fått delarna.

Är nästan förvånad över att han ej jobbade på SVT eller SR... Men visst får väl Arbetaren presstöd?
Citera
2019-04-27, 21:58
Medlem
KattenMedCiggens avatar
Som snut hade jag gärna velat att han hade hunnit sätta ihop några vapen innan jag slog till... Han får väl typ 2 år? Ute efter 16 månader. Uniformerna var till en maskerad..
Citera
2019-04-27, 22:51
Medlem
vidrikfittanens avatar
Man har använt papper från Invid för anteckningarna. Om det finns en koppling dit är det allvarligt då Invid har svenska myndigheter som kunder. Bland annat en väldigt, väldigt känslig myndighet.
Jag utgår från att SÄPO har koll på detta.

https://samnytt.se/wp-content/uploads/2019/04/vanster68.jpg
Citera
2019-04-27, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Ungefär lika trovärdigt med tips från tjuvar som den klassiska polisiära "magkänslan". Nej, givetvis har polisen info via illegal spaning. Inget fel med det iofs.

Det påståddes att tjuvarna angav sig själva. Detta måste i så fall finnas dokumenterat och kunna kontrolleras.

Givetvis är det väldigt fel med poliser som inte följer lagen i sitt arbete, om det nu var så.
Citera
2019-04-27, 23:12
Medlem
Nu har Nordfront skrivit: https://www.nordfront.se/jonas-linde-ar-vansterextremisten-som-atalas-for-vapengomman-i-taberg.smr

Ingen FUP tyvärr. Kan någon posta den nu?
Citera
2019-04-27, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenMedCiggen
Kanske redan är sagt, men med tanke på "verkstaden" i kontainern, med borr/fräs, så skulle jag tippa på att vapendelarna är köpta som "80%" altså att vitala delar inte har vart helt färdigställda från tillverkaren, men att ca 80% är färdigställt, resterande 20% fräser du av enligt bifogade instruktioner. (överflödig metall) Vet att det iaf förr om åren har funnits mycket innom vapen från USA att köpa på detta viset pga regelverk i vissa delstater.

Jaja, detta är inte den sista beväpnade vänsterfittan i världen, bara en som åkte dit. (å det skedde inte iom att nån zinkis bröt sig in av misstag..)

Kompletta lowers till AR15 är en licensfri vapendel som vem som helst kan köpa fritt och lagligt i Sverige och i flera europeiska länder. Det var onödigt att krångla med 80%-lowers alltså, som mest är för amerikanska marknaden där kompletta lowers är reglerade. Det kan vara så att JL och eventuella kumpaner inte har känt till detta.

Det påstås i övrigt att vapendelar har skickats från USA. Det måste ha funnits någon kontakt i USA som skickade grejerna då vanliga handlare där knappast skickar till Sverige.
Citera
2019-04-27, 23:31
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanlasse
Jag har läst FUP, tvivlar på du har gjort det. I FUP står det att brottsligheten är ideologiskt motiverad vilket normalt kan tolkas som ett politiskt brott.

Suck. Nej. Det du läst är stämningsansökan. I den står det "Brottet bör bedömas som synnerligen grovt eftersom det varit fråga om ett stort antal vapen av särskilt farlig beskaffenhet samt eftersom innehavet varit av synnerligt farlig art, särskilt då brottsligheten varit ideologiskt motiverad" Man kan spekulera i ifall MGM tänkte använda vapnen för terrorism. Men utan bevis går det inte att fälla dem för det. Det är inte otänkbart att MGM har kontakter i den undre världen (att vara autonom betyder inte att man inte är kriminell) och att vapnen skulle komma till användning i framtida rån.

Citat:
den autonoma miljön vilket normalt är en omskrivning av vänsterpack och kommunister.

Njae. Många i den autonoma miljön ogillar kommunister. Den består inte bara av "vänsterpack" utan också av många anarkister, militanta miljövänner och djurrättsaktivister.
Citera
2019-04-27, 23:43
Medlem
KattenMedCiggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Kompletta lowers till AR15 är en licensfri vapendel som vem som helst kan köpa fritt och lagligt i Sverige och i flera europeiska länder. Det var onödigt att krångla med 80%-lowers alltså, som mest är för amerikanska marknaden där kompletta lowers är reglerade. Det kan vara så att JL och eventuella kumpaner inte har känt till detta.

Det påstås i övrigt att vapendelar har skickats från USA. Det måste ha funnits någon kontakt i USA som skickade grejerna då vanliga handlare där knappast skickar till Sverige.

Där ser man! Tack för ett bra inlägg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in