2019-04-10, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ja, 1.6 bensinturbo är utvecklad av BMW för Peugeot, den sämsta motor som suttit i Peugeot sen PRV-sexan.
Men det gäller inte dieselmotorn, den är ett joint venture med Ford för 20 år sedan. Där Ford var med och betalade och kanske utvecklade en del med, men huvudutvecklingen stod PSA för, och det är en bra maskin i allt väsentligt. Har inte hört mycket negativt om den alls. Snål och stark.

Vad skulle vara dåligt med 1.6 bensinaren?

Jag har en sådan som tillverkades i början av året, med 225hk och den går hur fint som helst. Hade den inte gjort det så hade jag ju inte köpt den.
Citera
2019-04-10, 17:00
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Vad skulle vara dåligt med 1.6 bensinaren?

Jag har en sådan som tillverkades i början av året, med 225hk och den går hur fint som helst. Hade den inte gjort det så hade jag ju inte köpt den.
Problemen ska väl vara utsorterade vid det här laget. Men framförallt sugversionen hade jättestora problem från början och ett antal år fram i tiden, även 156 hk turbo-maskinen orsakade mycket problem för sina ägare.
Det är inte för inte PSA valde att ersätta i många modeller med 1.2 Puretechmotorn redan 7 år efter introduktionen. EP6 är den enda anledningen till att Peugeot finns med i listan över problembilar som visas här och där.
Du kan nog vara lugn, det är som sagt de svagaste varianterna som drabbats av olika fel, och givetvis såhär 12 år efter introduktionen så har den blivit bättre, precis som PRV-sexan blev, även den var en bra motor i slutet av sin produktionscykel.

Edit: Ja, du frågade ju vad som var fel, på sugmotorn var det väl framförallt kondens i motorn som ledde till oil-sludge som förstörde motorn inifrån, turbon drabbades av dåliga kamkedjor och kanske framförallt kedjesträckare som gav upp i förtid. Googla problem ep6 eller Prince-engine.
Senast redigerad av Generalknase 2019-04-10 kl. 17:02.
Citera
2019-04-12, 23:48
Medlem
I min haynes står det att man ska lufta vänster frambroms först och högerbak sist
Jag är van att göra tvärtom?
Är det nåt speciellt med vissa bilmodeller eller kan haynes ha fel?
Citera
2019-04-13, 08:56
Medlem
Köpt en 508 1,6 hdi 114hp från 2012 från kronofogden, har ej hämtat bilen än men blivit upplyst om att "värmepaketet" inte fungerar och behövs åtgärdas. Okunnig om bilar som man är så frågar jag här, vad kan tänkas menas med att värmepaketet är trasigt och vad kan det tänkas kosta mellan tummen och pekfingret?
Citera
2019-04-13, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wasp101
Köpt en 508 1,6 hdi 114hp från 2012 från kronofogden, har ej hämtat bilen än men blivit upplyst om att "värmepaketet" inte fungerar och behövs åtgärdas. Okunnig om bilar som man är så frågar jag här, vad kan tänkas menas med att värmepaketet är trasigt och vad kan det tänkas kosta mellan tummen och pekfingret?
Att "värmepaketet inte fungerar" betyder antagligen att det inte kommer någon värme i kupén, eller att det inte går att justera värmen. Alternativt att värmepaketet läcker kylarvätska.

Just nu ligger gissningarna på låg kylarvätskenivå, igensatt kupéfilter, svart värmepanel p.g.a trasig säkring eller invändigt fel, trasig kupéfläkt eller fläktregulator, felvisande inre temperatursensor, sprucket eller igensatt cellpaket, död ställmotor, gången topplockspackning eller sprucket topplock. Kan kosta allt från 50 kr till 30.000 kr att laga.

Du får komma tillbaks med mer detaljerad information när du har tillgång till bilen, så skall du se att hjälpen blir bättre.
Citera
2019-04-13, 16:12
Medlem
Tack för ett välformulerat svar!

Vi köpte bilen exukutivt genom Kronofogden och detta blev tyvärr aldrig upptäckt av oss innan budgivningen var avslutad utan blev informerad av den tidigare ägaren då vi kontakta dem ang fälg för sommardäck.

Bilen skulle besiktigas senast i september 2018 men verkar ha stått fram tills nu. Bör man tänka på något mer än en vanlig service med filter och oljebyte, senast var 02- 2017. Den har gått straxt över 9000 mil, stämmer det vi läst i en tidigare post i denna tråd att man i normalfallet byter kamrem först efter 18.000 mil eller 10 år?
Senast redigerad av wasp101 2019-04-13 kl. 16:20.
Citera
2019-04-14, 20:47
Medlem
Min motorfläkt fungerar ej. Kanske har du någon idé om vad som kan vara fel? Står man stilla med bilen så går tempen upp för högt pga ingen luft genom kylet.
Jag är mekaniker så lite felsökning är gjord efter de förutsättningar man har utan elschema och funktionbeskrivning. Jag har kollat fläkt och reläna som sitter vid fläkten och där är allt ok.
Tog loss kontaktstycket bakom vä framlyckta och lade + och - till de 2 reläna som styr matning till fläkten och då fick jag den att gå på både låg och hög fart. Så felet ligger alltså i styrningen till reläna. Om jag mäter styrkablarna vid reläna så har jag 12v (mätt utan belastning) så det kan ju ha sin förklaring att det är en styrenhet som ligger och känner av om det är något inkopplat på kretsen.
Vad styr start av fläkten egentligen? Borde den inte starta vid en viss temp beroende på av samma tempgivare som styr visaren i displayen, eller har den en egen tempgivare? Att tillägga är att webaston startar inte heller som den skall vilket den skall göra vad jag hört är under 5+, så den har jag på separat knapp. Tänkte kanske det hade ett samband.
Bilen är en Berlingo 2004 2.0hdi
Citera
2019-04-27, 09:25
Medlem
Hur bökigt är det att byta tändningslås på en Peugeot 307-2007?
Mitt har börjat krångla ibland när rattlåset har hoppat i, får sitta minst 5 minuter och "jucka" innan det lossnar. Måste man in på märkesverkstad och koda om någonting sedan med tanke på startspärren?
Har tittat på bildelsbasen och det finns ju en hel del begagnade billigt, men då är ju frågan hur länge de håller. Fy fasen vad trött jag börjar bli på den här bilen, helt klart den sämsta bil jag ägt hittills i mitt liv. Ständigt nya fel!
Citera
2019-04-27, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Solver
Hur bökigt är det att byta tändningslås på en Peugeot 307-2007?
Mitt har börjat krångla ibland när rattlåset har hoppat i, får sitta minst 5 minuter och "jucka" innan det lossnar. Måste man in på märkesverkstad och koda om någonting sedan med tanke på startspärren?
Har tittat på bildelsbasen och det finns ju en hel del begagnade billigt, men då är ju frågan hur länge de håller. Fy fasen vad trött jag börjar bli på den här bilen, helt klart den sämsta bil jag ägt hittills i mitt liv. Ständigt nya fel!
Har du en reservnyckel att prova med och är den lika svår att vrida runt?

Det är inte så krångligt att byta ratt/tändlåset. Ta bort plasten runt ratten och skruva bort låset från rattstången. Det finns en hake, och det är specialskruven som fäster rattlåset. Det är en "brytskruv", så det enda som finns kvar av skallen är en kupolformad knopp som ingen hylsa får grepp på. Skruvskallen ser ut som en stor nit. Skruven måste knackas loss med en hammare och vass körnare eller huggmejsel.

Den nya nyckeln måste läras in av en verkstad. Men det kan finnas en väg runt detta om du har fällnyckel där man viker ut bladet.

Det brukar gå att byta nyckelbladet på fällnycklar. Vrid ut bladet till hälften så ser du en liten nit längst in. Knacka ur niten och flytta över nyckelbladet från begagnade nyckel till det gamla nyckelhuvudet där stöldskydd och fjärrkontroll sitter. På så vis slipper du lära in nyckeln då du fortfarande använder det gamla nyckelhuvudet. Filmen nedan visar hur man byter nyckelblad. Niten är liten och pillig, bäst att vara två som hjälps åt.
https://www.youtube.com/watch?v=wD-WE7d4oCQ

Var noga att få med båda nycklarna till det begagnade tändningslåset du köper. Annars har du bara en nyckel i framtiden. Skicket på begagnade delar är alltid en chansning. Välj ut ett rattlås från en bil med lågt miltal, så har du gjort det du kan.

Om du har fast nyckel så ring märkesverkstaden först och fråga. Det är inte säkert att dom kan eller vill lära in begagnade nycklar till din bil.
Senast redigerad av Hoaxzr-B-Fake 2019-04-27 kl. 13:36.
Citera
2019-04-27, 14:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirlssin
Min motorfläkt fungerar ej. Kanske har du någon idé om vad som kan vara fel? Står man stilla med bilen så går tempen upp för högt pga ingen luft genom kylet.
Jag är mekaniker så lite felsökning är gjord efter de förutsättningar man har utan elschema och funktionbeskrivning. Jag har kollat fläkt och reläna som sitter vid fläkten och där är allt ok.
Tog loss kontaktstycket bakom vä framlyckta och lade + och - till de 2 reläna som styr matning till fläkten och då fick jag den att gå på både låg och hög fart. Så felet ligger alltså i styrningen till reläna. Om jag mäter styrkablarna vid reläna så har jag 12v (mätt utan belastning) så det kan ju ha sin förklaring att det är en styrenhet som ligger och känner av om det är något inkopplat på kretsen.
Vad styr start av fläkten egentligen? Borde den inte starta vid en viss temp beroende på av samma tempgivare som styr visaren i displayen, eller har den en egen tempgivare? Att tillägga är att webaston startar inte heller som den skall vilket den skall göra vad jag hört är under 5+, så den har jag på separat knapp. Tänkte kanske det hade ett samband.
Bilen är en Berlingo 2004 2.0hdi

Video här:
https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=52676

Ser ut så här:
https://www.mister-auto.se/temperatursensor/citroen/berlingo/berlingo-mf-2-0-hdi-90-90hk-1999-2005/
Citera
2019-04-27, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoaxzr-B-Fake
Har du en reservnyckel att prova med och är den lika svår att vrida runt?

Det är inte så krångligt att byta ratt/tändlåset. Ta bort plasten runt ratten och skruva bort låset från rattstången. Det finns en hake, och det är specialskruven som fäster rattlåset. Det är en "brytskruv", så det enda som finns kvar av skallen är en kupolformad knopp som ingen hylsa får grepp på. Skruvskallen ser ut som en stor nit. Skruven måste knackas loss med en hammare och vass körnare eller huggmejsel.

Den nya nyckeln måste läras in av en verkstad. Men det kan finnas en väg runt detta om du har fällnyckel där man viker ut bladet.

Det brukar gå att byta nyckelbladet på fällnycklar. Vrid ut bladet till hälften så ser du en liten nit längst in. Knacka ur niten och flytta över nyckelbladet från begagnade nyckel till det gamla nyckelhuvudet där stöldskydd och fjärrkontroll sitter. På så vis slipper du lära in nyckeln då du fortfarande använder det gamla nyckelhuvudet. Filmen nedan visar hur man byter nyckelblad. Niten är liten och pillig, bäst att vara två som hjälps åt.
https://www.youtube.com/watch?v=wD-WE7d4oCQ

Var noga att få med båda nycklarna till det begagnade tändningslåset du köper. Annars har du bara en nyckel i framtiden. Skicket på begagnade delar är alltid en chansning. Välj ut ett rattlås från en bil med lågt miltal, så har du gjort det du kan.

Om du har fast nyckel så ring märkesverkstaden först och fråga. Det är inte säkert att dom kan eller vill lära in begagnade nycklar till din bil.

Tack för ett mycket bra svar! Jag har två nycklar och det krånglar med båda, så låset börjar nog bli utslitet. Bra tips där att det går att byta bladet på fällnyckeln, det förenklar saken avsevärt (Bra Youtubelänk du lade in). Enklast och billigast blir ju då att köpa ett begagnat lås med fällnyckel och helt enkelt leva med att ha bara en nyckel till tändningslåset. Precis som du säger så kan vissa märkesverkstäder vara lite tjuriga med att hjälpa till när de inte har fått göra jobbet från början.
Citera
2019-04-27, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John-Solver
Tack för ett mycket bra svar! Jag har två nycklar och det krånglar med båda, så låset börjar nog bli utslitet. Bra tips där att det går att byta bladet på fällnyckeln, det förenklar saken avsevärt (Bra Youtubelänk du lade in). Enklast och billigast blir ju då att köpa ett begagnat lås med fällnyckel och helt enkelt leva med att ha bara en nyckel till tändningslåset. Precis som du säger så kan vissa märkesverkstäder vara lite tjuriga med att hjälpa till när de inte har fått göra jobbet från början.
Alltid roligt att vara till hjälp!

Dubbelkolla bara så du verkligen har en nyckel med nit. Har stött på fall där den inte finns och bladet är fast. Då tänker jag inte på Peugeot 307, utan fällnycklar generellt.

Jag ser att några skrotar skickar med tanklock och dörrlås när man köper tändlåset. Länkar till annons en nedan. Visserligen till en -06 så just den passar kanske inte. Annars kan du alltid fråga skroten om tanklock och dörrlås till det rattlås du tänker löpa.
http://bildelsbasen.se/se-sv/Peugeot/PEUGEOT-307/2005_2008/Ratt-&-Axel-&-Spak-&-Pedal/Rattl%C3%A5s-&-T%C3%A4ndl%C3%A5s/Alla/ID-38684845/

På bilden syns en liten blank metallpigg (bredvid den gjutna triangeln) som utöver skruven också låser fast tändlåset i rattstången. Den piggen är fjäderbelastad och måste tryckas in när man drar ur tändlåset från rattstången. Det finns ett litet hål i fästet på motsatta sidan av skruven där man kommer åt att trycka på den med en liten skruvmejsel. Och det går bara när tändningen är påvriden, första hacket tror jag. Prova annars att trycka på piggen i alla tändlägen.

Därför är det viktigt att byta tändlåset så snart som möjligt. Det blir mycket svårare att få loss rattlåset om tändlåset går sönder helt och nyckeln inte går att vrida om.
Senast redigerad av Hoaxzr-B-Fake 2019-04-27 kl. 19:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in