Citat:
Ursprungligen postat av
John-Solver
Hur bökigt är det att byta tändningslås på en Peugeot 307-2007?
Mitt har börjat krångla ibland när rattlåset har hoppat i, får sitta minst 5 minuter och "jucka" innan det lossnar. Måste man in på märkesverkstad och koda om någonting sedan med tanke på startspärren?
Har tittat på bildelsbasen och det finns ju en hel del begagnade billigt, men då är ju frågan hur länge de håller. Fy fasen vad trött jag börjar bli på den här bilen, helt klart den sämsta bil jag ägt hittills i mitt liv. Ständigt nya fel!
Har du en reservnyckel att prova med och är den lika svår att vrida runt?
Det är inte så krångligt att byta ratt/tändlåset. Ta bort plasten runt ratten och skruva bort låset från rattstången. Det finns en hake, och det är specialskruven som fäster rattlåset. Det är en "brytskruv", så det enda som finns kvar av skallen är en kupolformad knopp som ingen hylsa får grepp på. Skruvskallen ser ut som en stor nit. Skruven måste knackas loss med en hammare och vass körnare eller huggmejsel.
Den nya nyckeln måste läras in av en verkstad. Men det kan finnas en väg runt detta om du har fällnyckel där man viker ut bladet.
Det brukar gå att byta nyckelbladet på fällnycklar. Vrid ut bladet till hälften så ser du en liten nit längst in. Knacka ur niten och flytta över nyckelbladet från begagnade nyckel till det gamla nyckelhuvudet där stöldskydd och fjärrkontroll sitter. På så vis slipper du lära in nyckeln då du fortfarande använder det gamla nyckelhuvudet. Filmen nedan visar hur man byter nyckelblad. Niten är liten och pillig, bäst att vara två som hjälps åt.
https://www.youtube.com/watch?v=wD-WE7d4oCQ
Var noga att få med båda nycklarna till det begagnade tändningslåset du köper. Annars har du bara en nyckel i framtiden. Skicket på begagnade delar är alltid en chansning. Välj ut ett rattlås från en bil med lågt miltal, så har du gjort det du kan.
Om du har fast nyckel så ring märkesverkstaden först och fråga. Det är inte säkert att dom kan eller vill lära in begagnade nycklar till din bil.