2019-04-27, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Ja Glendale, Vad ska man säga? Är du missnöjd med din egen läsförståelse, eller är du bara väldigt osugen på att sanningen ska komma fram? Du säger:

Först skrev jag nedanstående:

När sedan Ozzy kom med följdfråga som antydde hen ej förstått sista stycket så svarade jag:

Så för dig Glendale så provar vi versaler:

DET SOM FÖLJER DEN UNDERSTRUKNA RUBRIKEN SOM AVSLUTAS MED KOLON "Fakta är:" AVSER FAKTA.

NÄSTKOMMANDE UNDERSTYKTA RUBRIK ÄR: "Stark indikation som har övertygat mig:" DÄR HAR JAG ANGETT SÅDANT JAG HAR STARK INDIKATION PÅ, MEN INTE SITTER PÅ HELA BEVISNINGEN SJÄLV KRING. SAKER JAG LITAR PÅ MEN EJ KAN GÅ I ED FÖR.

OSV.

Jag anar att du fortfarande inte fattar, och sannolikt är det av ovilja. Har du skäl att frukta sanningen? (Önskar inget svar på det. Frågan är retorisk (googla det).

För övrigt ordentligt osnyggt av dig att klippa ihop olika inlägg som du gjorde 00:39. Det är lätt för andra att tro du citerade mitt inlägg när du klippte som Sigvard Marjasin.

Och den som skrev från detta konto i natt har nog lämnat för gott nu, men jag är fortfarande kvar

Skickat från min iPhone
(det lilla jag fetat)
Jag är glad att folk Medinsyn i verkligheten är åter i tråden, det ser jag på med välbehag.

Det du skrev om att SD och LW hade fortsatt kontakt ända fram till slutet bör ha stört en del av trådens SD-hatare. Det passar ju inte alls ihop med bilden av att LW skulle ha totalt brutit med SD, en bild som flera anser viktig att måla upp.

Intressant också att din info delvis skiljer sig från vad kontot MV presenterat här i tråden. Du har ju haft status som en postare med god kännedom kring fallet, så när din fakta nu visar sig skilja sig från den [tidigare] hyllade MV:s, så blir det oroligt i myrstacken. Vem skall nu flocken tro på?
Min fråga kräver inget svar. Den är retorisk.
Citera
2019-04-27, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du kan som medborgare kontakta media för att be om ett reportage om du anser att det finns ett allmänintresse av hur det går med utredningen.

Ca varannan månad kommer det en rapport till Tingsrätten med yttrande från ÅK om förundersökningen pågår. Detta är offentliga uppgifter.

Självklart är jag liksom flera andra av hur det går i utredningen. För mig känns det dock inte som att det finns anledning till att min nyfikenhet förstör eller påverkar utredningen på ett negativt sätt.

Att vi som medborgare har rätt till viss information är viktigt. Vi har lagar som styr vad som är offentlig uppgifter. FUP är sådana handlingar t ex (med vissa undantag). Polisen har också presstalespersoner som när det finns ett allmänintresse håller presskonferenser. Man får ha respekt för att utredningssekretessen är viktig och att det alltid är en balansgång mellan vår tillit till vårt rättssystem och vad som är viktigt att skydda för en utredning.

Att vi ska "kräva ÅK" en "rapport" om hur "drevet" går" är inget som finns i mina tankar. Det känns helt främmande för mig att tänka på det viset i nuläget. Jag litar på ÅK och vårt rättssystem i stort och om ÅK anser att mgm är fortsatt skäligen misstänkt (inget som visar annat) så kan hon inte avskriva honom för misstankar bara för att det gått en lång tid.

Det är fritt för vem som helst att ta del av de offentliga handlingar som finns.

Jag har ingen aning om varför du avkräver svar på dina frågor av just bara mig om och om igen?
Det är inte ens frågor som har diskuterats i tråden just nu, särskilt inte av mig.

Bättre vore väl att ställa dom till hela tråden om du verkligen är nyfiken?

Det krävs ett åtal för att FUP ska bli allmän.

Vilka offentliga handlingar tänker du närmast på?
Senast redigerad av CarlJanne75 2019-04-27 kl. 11:55.
Citera
2019-04-27, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag undrar om de hann göra någonting "rätt" första gången han var anhållen. Det handlade ju bara om ett par tre timmar hos polisen den 15 maj då Lena var försvunnen. Han släpptes och var "fri" att resa med HD som enligt EGT hade bilen under tiden SD blev förhörd.
HD hann nog då hjälpa till med en hel del städåtgärder - kanske med hjälp av sina föräldrar och JG?

Om åklagaren är på rätt spår med misstanken mot SD, så tror jag att han ha haft god efterhjälp.

Jaa, fan vet, men i och med att dom misstänkte människorov så pass tidigt
så vore det märkligt om dom inte gick in och åtminstone sökte efter människa.

Vad gäller bilen så tycker jag inte att det är bekräftat att polisen inte skaffade
sig tillgång till den.

En teori som jag har är att man buggade bilen å släppte iväg dom när stämningen
kan tänkas ha varit lite uppskruvad.
Man va ivrig å hämta in den från Arlanda, men tydligen gav det inget.
Om min teori nu stämmer.
Citera
2019-04-27, 11:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det krävs ett åtal för att FUP ska bli allmän.

Jo, jag kanske inte var tillräckligt tydlig i den frågan. Så är det.
Vet även att när gm var avliden i ett fall, så verkade det inte möjligt att få ut FUP.

Men det att FUP inte är offentlig innan åtal har ju med förundersökningssekretessen att göra, dvs när en utredning pågår vill man inte att gm eller vittnen ska kunna förstöra utredningen eller bevis eller påverkas av uppgifter som man har fått fram.

I Sverige har vi som tur är offentlighetsprincipen.
Citera
2019-04-27, 12:01
Medlem
Citat:
Du kan som medborgare kontakta media för att be om ett reportage om du anser att det finns ett allmänintresse av hur det går med utredningen.

Ca varannan månad kommer det en rapport till Tingsrätten med yttrande från ÅK om förundersökningen pågår. Detta är offentliga uppgifter.

Självklart är jag liksom flera andra av hur det går i utredningen. För mig känns det dock inte som att det finns anledning till att min nyfikenhet förstör eller påverkar utredningen på ett negativt sätt.

Att vi som medborgare har rätt till viss information är viktigt. Vi har lagar som styr vad som är offentlig uppgifter. FUP är sådana handlingar t ex (med vissa undantag). Polisen har också presstalespersoner som när det finns ett allmänintresse håller presskonferenser. Man får ha respekt för att utredningssekretessen är viktig och att det alltid är en balansgång mellan vår tillit till vårt rättssystem och vad som är viktigt att skydda för en utredning.

Att vi ska "kräva ÅK" en "rapport" om hur "drevet" går" är inget som finns i mina tankar. Det känns helt främmande för mig att tänka på det viset i nuläget. Jag litar på ÅK och vårt rättssystem i stort och om ÅK anser att mgm är fortsatt skäligen misstänkt (inget som visar annat) så kan hon inte avskriva honom för misstankar bara för att det gått en lång tid.

Det är fritt för vem som helst att ta del av de offentliga handlingar som finns.

Jag har ingen aning om varför du avkräver svar på dina frågor av just bara mig om och om igen?
Det är inte ens frågor som har diskuterats i tråden just nu, särskilt inte av mig.

Bättre vore väl att ställa dom till hela tråden om du verkligen är nyfiken?
(det jag fetat)
Jag "avkräver" dig ingenting. Känns det så?
Faktum är att frågor jag ibland ställer till en viss postare, besvaras (ibland: "besvaras") av helt annan än den som fick frågan.

Men med hänvisning till ditt stora utrymme, åtminstone det tidsmässiga som det verkar, så är det inte konstigt alls att du får frågor. Du vill ju gärna [över-]informera (likt det jag nu replikerar på), så var glad att du får ärligt ställda frågor. Att de inte alltid är lättbesvarade är varken ditt eller mitt fel. Det hänger ihop med karaktären. Inte min. Frågornas.

OnT: Tror du på allvar att ev frågor från dig till åkl ÅH skulle kunna tänkas rubba dennas cirklar såpass mycket så att själva utredningen skulle kunna skadas?

Det känns som att du inte har särskilt stort förtroende för ÅH:s stresshanteringsförmåga. Det är nog många som undrar över den, tror du inte det?

Edit: På tal om "överinformering" noterar jag att CarlJanne75 fick veta massor om den svenska offentlighetsprincipen.
Vet du att nånting får mig att tro att den skribenten är mycket väl förtrogen med medborgares rätt till insyn..
Senast redigerad av Carinah78 2019-04-27 kl. 12:08.
Citera
2019-04-27, 12:06
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(det lilla jag fetat)
Jag är glad att folk Medinsyn i verkligheten är åter i tråden, det ser jag på med välbehag.

Det du skrev om att SD och LW hade fortsatt kontakt ända fram till slutet bör ha stört en del av trådens SD-hatare. Det passar ju inte alls ihop med bilden av att LW skulle ha totalt brutit med SD, en bild som flera anser viktig att måla upp.

Intressant också att din info delvis skiljer sig från vad kontot MV presenterat här i tråden. Du har ju haft status som en postare med god kännedom kring fallet, så när din fakta nu visar sig skilja sig från den [tidigare] hyllade MV:s, så blir det oroligt i myrstacken. Vem skall nu flocken tro på?
Min fråga kräver inget svar. Den är retorisk.

Jag tror dock de flesta som ser SD som den potentiella mördaren anser att en sådan fortsatt kontakt snarare förstärker misstanken rörande SD. Om de sagt upp sin kontakt helt, vari skulle då ett motiv till gärningen kunna vara från hans sida?
Citera
2019-04-27, 12:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag tror dock de flesta som ser SD som den potentiella mördaren anser att en sådan fortsatt kontakt snarare förstärker misstanken rörande SD. Om de sagt upp sin kontakt helt, vari skulle då ett motiv till gärningen kunna vara från hans sida?

Jag minns att EGT ifrågasatte i början varför SD helt plötsligt skulle blivit svartsjuk och förbannad när de inte ens umgåtts sedan 2017. Det tyckte jag var en "friande" omständighet för SD men sedan när det kom fram att de fortsatt träffas fram till mordet så ändrade jag min uppfattning.
Citera
2019-04-27, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Det är naturligtvis en högst berättigad fråga du ställer, men min poäng var att lyfta fram att det i tråden finns postare som av en eller annan orsak önskar "rentvätta" LW från kontakt med SD.
En orsak kan givetvis vara att det då blir lättare att upprätthålla bilden av att LW var rädd för SD och att hon kände sig förföljd av honom.
Om -säger OM!- hon fortsatte att i smyg träffa SD, kommer ju ett sånt beteende att stå i bjär kontrast till bilden av att hon gjorde allt för att undvika honom, eller hur?
Då faller ju också den bild som en detektiv här i tråden har målat upp.
Eller hur?
Citera
2019-04-27, 12:22
Medlem
Ozzy:
Vi har inte skrivit att de hjälptes åt med mystar osv just den kvällen.

Jag har en personlig tro, som främst beror på just nämnda samarbete, att SD inte hade några synpunkter på norgeresan. Men jag VET inget, och känner inte till någon annan som säger sig veta heller.

Slut för idag.
Citera
2019-04-27, 12:26
Medlem
Citat:
Jo, jag kanske inte var tillräckligt tydlig i den frågan. Så är det.
Vet även att när gm var avliden i ett fall, så verkade det inte möjligt att få ut FUP.

Men det att FUP inte är offentlig innan åtal har ju med förundersökningssekretessen att göra, dvs när en utredning pågår vill man inte att gm eller vittnen ska kunna förstöra utredningen eller bevis eller påverkas av uppgifter som man har fått fram.

I Sverige har vi som tur är offentlighetsprincipen.

Det är åtalet som är det primära i om FUP blir offentlig, avliden GM, inget åtal, ingen
offentlig FUP.

Vilka övriga offentliga handlingar tänkte du på?
Citera
2019-04-27, 12:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det är åtalet som är det primära i om FUP blir offentlig, avliden GM, inget åtal, ingen
offentlig FUP.

Vilka övriga offentliga handlingar tänkte du på?

Jamen, det är ju det jag menar.
Carinah frågar mig om saker och ting som hon absolut kan få bättre svar på av andra.

För min del är jag naturligtvis nyfiken hur det går i utredningen. Men om media inte tycker att det finns ett allmänintresse av att skriva något, inget nytt har framkommit, så kanske man får vänta om man inte själv kontaktar någon tidning och trycker på.

Man kan inte kräva av ÅK att hon ska lämna information som är sekretessbelagd. I offentlighetsprincipen undantas sådana handlingar som är enligt lag sekretessbelagda.

Nu är jag nästintill allergisk till att läsa lagar och pargrafer, varför dessa svar på dessa frågor som Carinah vill att jag skall bevara blir därefter.

Jag har ju nämnt FUP (när det blir åtal) och att man kan kontakta Tingsrätten för att få ut de uppgifter som ÅK yttrar varannan månad. Där ingår väl om det finns en misstänkt i fallet, men vem som är den misstänkte kanske är sekretessbelagt.
Media kan också få till intervjuer med ÅK, polis osv förutom att de vet var man kan gräva för att få fram uppgifter.

Nä, nu vill jag lämna dessa frågor som jag varken behärskar (googlar som vem som helst kan göra) eller bryr mig om just nu.
Citera
2019-04-27, 12:50
Medlem
Honan6s avatar
Jag tror på att LW har haft kontakt med såväl SD och JG sen un-friendningen, men att kontakterna var avsevärt färre under en ganska lång tid. De hade uppenbart slutat cacha offentligt tillsammans.
Från sommaren -17 umgicks LW med AL, Hj*nt*myr*a (Aved-Nego den fromme mannen?), ML och JH.
Under vintern -18 verkade kontakten med Hj*nt*m*r* bli mindre - kanske p g a geografiskt avstånd?

När LW skadade benen så kanske SD passade på att vara hjälpsam samarit? Hon tyckte det blev jobbigt och berättade för HD i februari? Därav beslut om skilsmässa?

LW tog sig till event som SD höll på Våghustorget i mars 18, hon sprang med skadade ben efter SD i skogen i april -18 och de möttes på ett Lakritsevent 12/4 som LW inte har loggat och dit SD kom när det i stort sett var slut. De har stött på varandra - planerat eller ej, med de har nog även konverserat - åtminstone digitalt.

Jag tror det kan ha varit starka känslor i deras förbjudna kärlek och det från bådas håll. De visste att ett liv tillsammans var inte möjligt, så LW hade valt att gå vidare med andra - vilket blev jobbigt att hantera för SD?

Både LW och HD kanske var rädda för vad SD kunde ta sig till om/när han blev dumpad av båda kvinnorna i sitt liv, men jag tror ingen kunde ana att det kunde bli ett fasansfullt mord förrän på måndagen. Kanske HD visste redan på morgonen genom att SD berättade att han skulle eliminera hindret för familjens lycka och därför var hon hemma från jobbet (om hon nu var det)?
I ett dylikt scenario blir HD medskyldig iom att hon kunde ha förhindrat mordet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in