2019-04-27, 09:08
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det verkar inte finnas några exakta regler. I praktiken räcker nog magkänsla och olyckliga omständigheter för skälig misstanke, medan det för sannolika skäl krävs t.ex. teknisk bevisning eller en vittnesiakttagelse.

Men mysteriet här är väl inte att han blev häktad en vecka i somras. Mysteriet är väl att åklagaren efter snart ett års utredande inte verkar ha kunnat stärka de här misstankarna.
Ja enligt GW verkar det ju inte krävas speciellt mycket för "skäligen misstänkt"

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/gw-darfor-ar-mannen-intressant-for-polisen/
Mannen har tidigare utretts för misshandel av samma person.

– Det är väl därför polisen bedömer honom som intressant, säger professor Leif GW Persson till Metro.
Citera
2019-04-27, 09:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja enligt GW verkar det ju inte krävas speciellt mycket för "skäligen misstänkt"

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/gw-darfor-ar-mannen-intressant-for-polisen/
Mannen har tidigare utretts för misshandel av samma person.

– Det är väl därför polisen bedömer honom som intressant, säger professor Leif GW Persson till Metro.

Skälig misstanke ska domstolarna vara generösa med att utdela. Det är ju enda sättet för polisen att belägga restriktioner på de misstänkta och ha rätt att kunna avlyssna dem samt utföra alla andra åtgärder som de anser vara nödvändiga för att ta utredningen framåt.

I den listan med olika misstankegrader så stod det också att vad som behövs för skälig misstankegrad är svårt att definiera och det är olika från fall till fall. Det kan räcka med en stark magkänsla hos erfarna utredare samt någon/några omständigheter till som stödjer den magkänslan.
Jag tror därför att polisens magkänsla i kombination med tidigare misshandelsanmälningar samt frånvaro av alibi bör kunna ha räckt för skälig misstanke.

Jag tror dock på MV att det även fanns digital kontakt en stund innan mordet där SD bad om en träff.
MV skrev t.o.m. att SD erkände att han bett om att träffa Lena men att de sedan inte träffades.
Senast redigerad av Rosamund 2019-04-27 kl. 09:45. Anledning: Stavfel
Citera
2019-04-27, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror inte en sekund att ÅH driver sin utredning för att underhålla och driva på ett drev.

I ett samhälle är det ju otroligt viktigt att vi kan identifiera och kunna åtala människor som begått ett så allvarligt brott som mord.

Det handlar inte bara om att straffa och ha straffvärdet som avskräckande effekt, utan också för att vi vill inte att människor som är kapabla till sådant går ute i det fria.

Det är ju en ÅK huvuduppgift att visa att en person är skyldig till brottet och har skyldighet att åtala om det finns skäl att misstänka att personen är skyldig.

Pressen följer säkert de uppgifter som fortlöpande kommer i fallet (t ex de yttrande som lämnas till Tingsrätten ca varannan månad om att FU pågår och att man ännu inte vet när den är färdig.

Skulle något ändras har media med all säkerhet kontakt med polisens presskontakt/ÅK. Många journalister har också sina egna kontakter som håller dom uppdaterade.

Självklart är det allvarligt om man inte lyckas lösa detta mord.
Mycket allvarligt.

Särskilt allvarligt är det efter alla missar i början av utredningen och om det i framtiden leder till att någon ytterligare tar skada/mord.

Det tycker väl alla, utom den riktiga gm.
Vet inte om du medvetet vill missförstå mitt val av ord ("drev"), eller om du inte förstår. Vet f ö inte vad jag tycker är värst.

När jag skriver om att åkl Åsa Hiding bedriver ett "drev", så skall det naturligtvis inte tolkas på samma vis när vi beskriver de journalistiska "drev" som då och då, faktiskt alltför ofta, förekommer inom media.
Jag syftar givetvis på att hon som FU-ledare bestämmer i vilken rikting en utredning skall föras. Även omfattmingen av den bestämmer hon till stor del.
Så även om åkl Åsa Hiding, trots att hon envist kanske hävdar att mordutredningen bedrivs "brett", kvarstår ju faktum att "drevet" (eller vilket ord du notknapparen ev finner vara bättre) fortfarande går i riktning mot SD. Det är vi väl överens om?

Min centrala fråga: Hur lång tid tycker du att vi skall ge åkl Åsa Hiding innan det kan anses vara legitimt att avkräva henne en "rapport" om hur "drevet" går?
Jag är medveten om att mordutredningar inte har nån bortre parentes, men tänker du dig att ÅH kommer att sitta kvar med SD-utredningen om säg 25 år?
Senast redigerad av Carinah78 2019-04-27 kl. 10:32.
Citera
2019-04-27, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I det ögonblick SD släpptes ur häktet blev ärendet sannolikt lägre prioriterat hos NFC. Månader i väntan på resultat är snarast normalt.
Och vad är det du tror att vi väntar på?
Alltså tror du, likt vissa här i tråden, att NFC kommer att leverera, för mordutredningen så avgörande pusselbitar, så att SD kan komma att åtalas?
Tror du det?

En fråga till: Tror du att SD i så fall kommer att dömas?
Senast redigerad av Carinah78 2019-04-27 kl. 10:31.
Citera
2019-04-27, 10:44
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medinsyn
Frågor hit behöver inte upprepas, utan uteblivet svar bör uppfattas som att kontot avstår att svara, inte vet svaret eller inte kan svara.

Nej, LW hade inget med UWs andra skilsmässa att göra. Han är en klok man som tog sitt egna beslut.

Vet du varför det tog slut mellan LW och UW?
Citera
2019-04-27, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Att man kroppsbesiktade och tog hans DNA första gången han va inne ser
jag som självklart.
Dessutom är jag övertygad om att man buggade hans bil, den som man
blixtsnabbt hämtade in från Arlanda, hann ens motorn kallna.

Så långt ok.
Men sen så åkte skiten in i fläkten, Hiding fick på näbbet två gånger på raken av TR,
knappast så briljant precis som du skriver.

Att hon skulle gå till TR andra gången i ren avsikt att förlora, som
någon/några tycks tro är rena rama tramset, sanningen är att dom inte hade så det
nådde upp till sannolika skäl.

Sedan misstror jag polis/åklagare när man påstår att man sökt "brett", jag tror
att man gick all in på SD omgående, undrar varför
Tips från någon som anses trovärdig men som sannolikt borde vara prio1.

SDs och LWs historik, det gamla bil å bullbråket, så klart.

Min teori om det bråket är att SD ville göra slut med LW å satsa på sin familj.
Det va nog inte vidare populärt, skulle det göras slut så skulle LW själv stå för det hela.

I värsta fall så ser det fortfarande ut så här om ett halvår några inbitna
optimister pustar fram, NFC har mycket att göra, långa köer.
Till påsk sitter han på sannolika skäl, sen är det rena rama motorvägen till åtal å TR.

Hoppas jag har helt fel där
.

Jag hade fel, men inte på det viset som jag hoppades

Kan lägga till att man med största sannolikhet gjorde husis hos honom
när han satt anhållen första gången.
Senast redigerad av CarlJanne75 2019-04-27 kl. 10:51.
Citera
2019-04-27, 10:54
Medlem
Ja Glendale, Vad ska man säga? Är du missnöjd med din egen läsförståelse, eller är du bara väldigt osugen på att sanningen ska komma fram? Du säger:
Citat:
Jag förstår inte vad du säger. Kan du försöka att skriva tydligt och korrekt?
Vad är fakta ? Vad är obekräftat/bekräftat? Om du inte kan göra det så är det väl lika bra att du lämnar tråden som du har lovat/hotat med ett antal gånger?

Först skrev jag nedanstående:

Citat:
Fakta är:
SD hjälpte LW lösa mystar inför norgeresan och kolla om hon uppfyllde planerade challenges.
SD och LW har haft en tät kontakt hela tiden sedan 2017.

Stark indikation som har övertygat mig:
Det finns inget som tyder på att SD ska ha försökt få träffa LW den aktuella kvällen.
SD och LW träffades enstaka dagar före mordet. Kanske under helgen.

Har hört, men vet ej om sanningshalt:
Berättar jag ej, men det finns mycket, men trådsanningar har vi tillräckligt av, eller hur?

Edit: De har hela perioden haft tät kontakt, inte bara sedan 2017.

När sedan Ozzy kom med följdfråga som antydde hen ej förstått sista stycket så svarade jag:

Citat:
Det var inte tydligt nog alltså.

Som fakta kom två punkter. Det är sådant jag har egen insyn i och kan få i god för.

Sedan två punkter som jag ser som bekräftade, och som jag väljer att se som bekräftade saker, men jag förlitar mig på andra.

Och så finns mycket som är sannolikt, troligt och rimligt, men där jag inte har samma nivå av insikt, och därför väljer att inte dela då det KAN vara fel.

Så för dig Glendale så provar vi versaler:

DET SOM FÖLJER DEN UNDERSTRUKNA RUBRIKEN SOM AVSLUTAS MED KOLON "Fakta är:" AVSER FAKTA.

NÄSTKOMMANDE UNDERSTYKTA RUBRIK ÄR: "Stark indikation som har övertygat mig:" DÄR HAR JAG ANGETT SÅDANT JAG HAR STARK INDIKATION PÅ, MEN INTE SITTER PÅ HELA BEVISNINGEN SJÄLV KRING. SAKER JAG LITAR PÅ MEN EJ KAN GÅ I ED FÖR.

OSV.

Jag anar att du fortfarande inte fattar, och sannolikt är det av ovilja. Har du skäl att frukta sanningen? (Önskar inget svar på det. Frågan är retorisk (googla det).

För övrigt ordentligt osnyggt av dig att klippa ihop olika inlägg som du gjorde 00:39. Det är lätt för andra att tro du citerade mitt inlägg när du klippte som Sigvard Marjasin.

Och den som skrev från detta konto i natt har nog lämnat för gott nu, men jag är fortfarande kvar

Skickat från min iPhone
Citera
2019-04-27, 10:59
Medlem
Ja, Netherworld. Ingen särskild utlösande faktor. Man växte åt olika håll. UW ville SANNOLIKT skiljas långt tidigare.
Citera
2019-04-27, 11:06
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag hade fel, men inte på det viset som jag hoppades

Kan lägga till att man med största sannolikhet gjorde husis hos honom
när han satt anhållen första gången.

Jag undrar om de hann göra någonting "rätt" första gången han var anhållen. Det handlade ju bara om ett par tre timmar hos polisen den 15 maj då Lena var försvunnen. Han släpptes och var "fri" att resa med HD som enligt EGT hade bilen under tiden SD blev förhörd.
HD hann nog då hjälpa till med en hel del städåtgärder - kanske med hjälp av sina föräldrar och JG?

Om åklagaren är på rätt spår med misstanken mot SD, så tror jag att han ha haft god efterhjälp.
Citera
2019-04-27, 11:22
Medlem
Citat:
Som jag skrev tidigare så berättade han om sina kontakter med Lena på kvällen . Alltså de kontakter som han fortfarande inte har ljugit om utan visat upp chatten på tisdag eftermiddag.

Ni som känner Hanna kan ju försöka fundera ut om hon gråter på jobbet för Stefan, om hon pratar om det öppet, om hon skulle ha gått och pratat om 22OKT. Självklart har hon inte det. Skrattar åt att ni går på TiMis ordbajsande.

Avser nu att lämna för gott igen, men det har ju inte gått så bra hittills.
Citat:
Jodå, SD hade som normalt kontakt med LW den kvällen. Men inte då om att han ville ses.

Detta senare sorterar alltså inte under det jag anger som fakta, men som jag känner mig trygg i.

Medinsyn, du skriver att SD och LW hade chattkontakt på mordkvällen.
Men - från inlägg igår - att han "hjälpte henne att lösa mystar inför resan
till Norge och kollade om hon uppfyllde planerade challenges."

Du skriver också de hade normal kontakt den kvällen, men inte då om att
han ville ses.

Med "normal kontakt" tolkar jag det som att du menar att SD inte heller ska ha
uttryckt något missnöje med LW:s planerade resa och försökt få henne att avstå
från resan. Vilket jag anser rör personliga saker.

Så det stämmer att jag satt ihop olika saker = olika uppgifter som jag
uppfattat är dina åsikter och tankar. Men, jag kanske missuppfattat dig totalt.

Citat:
Ozzy:

Det du undrade om nedan kommer inte från detta konto, utan är dina ord när du satt ihop olika saker.

"Angående ditt inlägg från 23/10:
SD och LW hade alltså chattkontakt kvällen den 14/5, men det
som diskuterades var - enligt dig - att SD hjälpte henne bl a med
att lösa mystar inför eventet i Norge. Kontakten skall inte ha handlat
om personliga saker, som att SD skulle ogilla att hon reste till
Norge och ev skulle dela tält med en annan man."
Citat:
Fakta är:
SD hjälpte LW lösa mystar inför norgeresan och kolla om hon uppfyllde planerade challenges.
SD och LW har haft en tät kontakt hela tiden sedan 2017.

Stark indikation som har övertygat mig:
Det finns inget som tyder på att SD ska ha försökt få träffa LW den aktuella kvällen.
SD och LW träffades enstaka dagar före mordet. Kanske under helgen.

Har hört, men vet ej om sanningshalt:
Berättar jag ej, men det finns mycket, men trådsanningar har vi tillräckligt av, eller hur?

Edit: De har hela perioden haft tät kontakt, inte bara sedan 2017.
Citera
2019-04-27, 11:42
Medlem
Honan6s avatar
Jag antar att SD har döttrarna nu när HD är med mamma och syster i Spanien.
Förra året var de till Grekland nån vecka tidigare än i år och runt den tiden verkade det som att SD var lite rastlös och ambivalent - det kunde ses i hans loggtexter där han velade om han skulle ta sig till event eller inte - alltså det event som LW åkte på med ML.

Undrar vad den snart 45-årige MGM sysslar med den här helgen? Det skulle väl vara något event vid Slottet och Lackey-besök?

Det krävs nog en man utan känslor och nerver att som MGM kunna uppträda så oberört, precis som att ingenting har hänt. Livet är fantastiskt och GC-event får inte missas - även om andra kan tycka det är obehagligt med hans närvaro. Det kanske bara är yta, men ganska fascinerande hur han kan vara så kylig.
Citera
2019-04-27, 11:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vet inte om du medvetet vill missförstå mitt val av ord ("drev"), eller om du inte förstår. Vet f ö inte vad jag tycker är värst.

När jag skriver om att åkl Åsa Hiding bedriver ett "drev", så skall det naturligtvis inte tolkas på samma vis när vi beskriver de journalistiska "drev" som då och då, faktiskt alltför ofta, förekommer inom media.
Jag syftar givetvis på att hon som FU-ledare bestämmer i vilken rikting en utredning skall föras. Även omfattmingen av den bestämmer hon till stor del.
Så även om åkl Åsa Hiding, trots att hon envist kanske hävdar att mordutredningen bedrivs "brett", kvarstår ju faktum att "drevet" (eller vilket ord du notknapparen ev finner vara bättre) fortfarande går i riktning mot SD. Det är vi väl överens om?

Min centrala fråga: Hur lång tid tycker du att vi skall ge åkl Åsa Hiding innan det kan anses vara legitimt att avkräva henne en "rapport" om hur "drevet" går?
Jag är medveten om att mordutredningar inte har nån bortre parentes, men tänker du dig att ÅH kommer att sitta kvar med SD-utredningen om säg 25 år?

Du kan som medborgare kontakta media för att be om ett reportage om du anser att det finns ett allmänintresse av hur det går med utredningen.

Ca varannan månad kommer det en rapport till Tingsrätten med yttrande från ÅK om förundersökningen pågår. Detta är offentliga uppgifter.

Självklart är jag liksom flera andra av hur det går i utredningen. För mig känns det dock inte som att det finns anledning till att min nyfikenhet förstör eller påverkar utredningen på ett negativt sätt.

Att vi som medborgare har rätt till viss information är viktigt. Vi har lagar som styr vad som är offentlig uppgifter. FUP är sådana handlingar t ex (med vissa undantag). Polisen har också presstalespersoner som när det finns ett allmänintresse håller presskonferenser. Man får ha respekt för att utredningssekretessen är viktig och att det alltid är en balansgång mellan vår tillit till vårt rättssystem och vad som är viktigt att skydda för en utredning.

Att vi ska "kräva ÅK" en "rapport" om hur "drevet" går" är inget som finns i mina tankar. Det känns helt främmande för mig att tänka på det viset i nuläget. Jag litar på ÅK och vårt rättssystem i stort och om ÅK anser att mgm är fortsatt skäligen misstänkt (inget som visar annat) så kan hon inte avskriva honom för misstankar bara för att det gått en lång tid.

Det är fritt för vem som helst att ta del av de offentliga handlingar som finns.

Jag har ingen aning om varför du avkräver svar på dina frågor av just bara mig om och om igen?
Det är inte ens frågor som har diskuterats i tråden just nu, särskilt inte av mig.

Bättre vore väl att ställa dom till hela tråden om du verkligen är nyfiken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in