• 2
  • 3
2019-04-22, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-i-prick
Jag såg honom genom tittögat. Jag är rätt säker på min sak.

Däremot hade jag en hund som väsnades pga att det ringde på dörren så ev golvknak osv drunknade i hundljud.
Och det stod "Delgivare" på skärmmössan?
Citera
2019-04-22, 18:51
Medlem
Kan det inte bli träskodom om man inte dyker upp på rättegång?
Citera
2019-04-22, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Kan det inte bli träskodom om man inte dyker upp på rättegång?
Tredskodom kan förekomma endast vid civilmål.
Citera
2019-04-22, 21:02
Medlem
Även om det är vanligt med förenklad delgivning så finns det poliser som missar att använda sig av detta.

Du behöver lyckas hålla dig undan delgivning tills brottet är preskriberat. Det går. Jag har gjort det själv, men då hade jag inte heller uppdaterat min folkbokföringsadress.

Jag var till och med på förhör i samma polisdistrikt i annat ärende samtidigt som de försökte delge mig - men det hade de inte tillräcklig koll på.
Citera
2019-04-22, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aries1979
Även om det är vanligt med förenklad delgivning så finns det poliser som missar att använda sig av detta.
Finns det något sätt att undvika ta del av informationen om förenklad delgivning?
Citera
2019-04-23, 15:19
Medlem
JackFoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Visst möjligt men knappast troligt för ett sådant "skitbrott" som missbruk av urkund.
En delgivningsman(som TS säger att de använder) får givetvis inte bryta sig in. Polisen får göra det.
Ändrades det inte runt 2009 att även spikning och surrogatdelgivning får användas vid brottmål?
Det spelar ingen roll vad brottet är, har en stämningsman stark misstanke att den som ska delges befinner sig någonstans så får han bereda sig tillträde även om det innebär att bryta upp dörrar. Dock ska polisen handräcka om detta, stämningsmannen får inte göra det själv (utom i de fallen då stämningsmannen är polis, det händer faktiskt).

Citat:
Ursprungligen postat av mitt-i-prick
Finns det några exempel på vad som konstituerar skälig misstanke?

Vad betyder egentligen detta? Vad händer om jag inte dyker upp på rättegången? Man kan väl inte dömas in absentia i ett brottmål??

Preskriptionstid för vad?
I förarbetet ges som exempel att stämningsmannen ser den som ska delges genom att fönster.

Det kan kan man visst. Och det finns en regel som säger att den som informerats om förenklad delgivning vid förhör och åtalas inom tre månader och påföljden inte är över en viss gräns (minns inte vad denna är) så kan man dömas i sin frånvaro.

Preskriptionstiden för ett brott skiljer sig åt beroende på om personen anses delgiven åtalet eller ej. Det är längre preskriptionstiden för den som delgivits.
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Finns det något sätt att undvika ta del av informationen om förenklad delgivning?
Får du den vid förhör, nej. Om du får den brevledes tillsammans med delgivningskvitto så är det bara att inte skicka in kvittot.
Senast redigerad av JackFoley 2019-04-23 kl. 15:53.
Citera
2019-04-26, 11:38
Medlem
Ett tips, om man har möjligheten, är ju att göra det omöjligt att dela ut post. Jag har tagit bort min brevlåda så post till min folkbokföringsadress kommer inte fram (bor man i lägenhet kan man ju byta dörr till en utan brevinkast). Vill jag ta emot ett brev skickar jag det c/o någonstans. Men det kräver ju att man har lite koll på sina räkningar
Citera
2019-04-26, 20:58
Medlem
Jag har personligen varit i din sits för värre sak och klarat mig. Du kan med absolut fördel strunta i det mesta som skrivits hittills i denna tråd. Du ska få lite tips.

Skriv ABSOLUT INTE på något papper som det var någon i tråden som föreslog. Det finns tre sätt i ett brottmål som du kan bli delgiven på.

Förenklad delgivning = Används om du informerats om att denna delgivningsform kan komma att användas och det inte gått mer än 90 dagar sedan du gavs informationen. Det skickas två brev hem till varpå du anses vara delgiven.

Vanlig delgivning = Du skriver på ett delgivningskvitto-.

Stämningsmannadelgivning= En stämmningsman lämnar över handlingarna personligen varpå du anses delgiven.

Räkna med att släkt och eventuella arbetsgivare med all säkerhet kommer att bli kontaktade av stämningsmannen, vilket kan vara nog så jobbigt. Har du en bra relation till dessa så förbered dem! Det underlättar enormt.

Konkreta tips.

1. Svara inte i telefon på okända/nummer du inte känner igen. Om du absolut måste så svara enbart med "hallå" och tvinga således uppringaren att presentera sig.

2. Var absolut inte folkbokförd på den adress där du faktiskt vistas/bor, det är första stället de letar på. Tänker du ändra din adress så gör det fler än en gång, polisens stämningsmän letar enkelt reda även på tidigare folkbokföringsadresser (iallafall de 3 senaste).

3. Undvik att köra bil, det är troligt att du kommer att bli efterlyst och då blir delgiven vid en eventuell poliskontroll.

4. Undvik andra myndigheter. Tingsrätten/stämningsmannen kommer att begära att få information av dessa. etc CSN, Försäkringskassan, Kronofogden och Skatteverket.

5. Svenska rättsmyndigheter är bra på mycket, men samordning av denna typ av ärenden är inte en av dem. Om du ligger steget före och förvillar dem efter bästa förmåga så blir det ofantligt tungjobbat. Adresser i olika polisregioner får ärendet att studsa som en pingisboll mellan tingsrätten och de olika delgivningsavdelningar hos polisen.

Följer du dessa steg är chansen att du klarar dig mycket hög.
Senast redigerad av Badboybody 2019-04-26 kl. 21:29.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in