2019-04-26, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Samma visa igen...
https://www.socialstyrelsen.se/fragorochsvar/foreskrifteromtvangs-ochskydds#anchor_18

19.Får man använda så kallade larmmattor, rörelse- eller fallsensorer med den enskildes samtycke?

Man kan använda välfärdsteknik som till exempel larmmattor och rörelser- eller fallsensorer om den enskilde samtycker till detta. Den tilltänkta lösningen ska alltså vara frivillig, vilket innebär att den enskilde inte ska känna sig tvingad att använda den tekniska lösningen.
Innan en sådan åtgärd används behöver man inom ramen för en individuell bedömning klarlägga lösningens syfte och om den tillgodoser den enskildes behov. Man behöver också beakta de generella principer som gäller för vården och omsorgen, som till exempel rätten till självbestämmande, integritet, delaktighet, trygghet och säkerhet. Den aktuella tekniska lösningen får inte användas för att kompensera för till exempel bristande bemanning, brister i kompetens eller att verksamheten bedrivs i lokaler som inte är ändamålsenliga. Lösningen ska istället syfta till att stödja, hjälpa eller aktivera den enskilde i sin vardag. Om den valda välfärdstekniken aktualiserar en tillämpning av bestämmelsen i 2 kap. 6 § andra stycket RF (se fråga 3) behöver även samtyckeskravet där beaktas.

Alltså...
1. Något samtycke/frivillighet är det inte tal om, då Eric tidigare gått iväg och så även denna gången gick. Att han dessutom gick mitt i natten/tidig morgon tyder på att han inte ville att någon (pappan) skulle märka honom.

2. "Innan en sådan åtgärd används behöver man inom ramen för en individuell bedömning klarlägga lösningens syfte och om den tillgodoser den enskildes behov." Hade man utifrån detta lagt fram faktan...
A - Vi behöver ett larm till Eric.
B - Varför då?
A - För han går iväg ibland.
B - Hur ofta händer detta?
A - Några få gånger på några år
B - Har någonting inträffat när han varit ute?
A - Nej, aldrig
...så hade man ALDRIG haft rätt till ett larm!

Återigen, nyckeln hittar du i "frivilligt". På något sätt kan ju andra föräldrar till gravt utvecklingsstörda hålla rätt på sina ungar, som sagt, finns dylik problematik så ser man till att lösa det.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-26 kl. 17:54.
Citera
2019-04-26, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Återigen, nyckeln hittar du i "frivilligt". På något sätt kan ju andra föräldrar till gravt utvecklingsstörda hålla rätt på sina ungar, som sagt, finns dylik problematik så ser man till att lösa det.

Gravt utvecklingsstörd tror jag verkligen inte Eric var!

Det kan inte vara så att många föräldrar till sådana här barn stöter på massa problem. Men bara att den liiiiiiiiilla skillnaden är att det inte uppmärksammas av alla medier i hela Sverige, som i detta fallet?

Det kan inte vara så att dom här föräldrarna "som håller rätt på sina ungar" har det andra, omvända problemet att dessa barn inte vill gå ut någonstans? Att dom vägrar gå till jobbet eller skolan, tandläkaren, doktorn, frisören, gå ut och träffa kompisar, vara ute på aktiviteter, promenera/motionera?
Är det så mycket bättre? Är det så vardagen skall se ut? Är det de du förespråkar?
Citera
2019-04-26, 22:57
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Ja, men älgen är ett stort djur varav man behöver den eldkraften. Det riktigt sinnessjuka är att avlossa 25 skott mot någon på en innergård drygt 10 meter bort. Bara den vetskapen borde resultera i en fällande dom.

Jag har kollat igenom de flesta realityserier den sista tiden och inte ens när utländska poliser befinner sig i ännu knepigare situationer så skjuts det inte lika mycket. Svenska poliser måste vara extremt hariga som skjuter mot allt som rör sig.

Jag var där precis efter skjutningen och tog lite bilder. Om det stämmer som det står i utredningen så borde det finnas 22 kulhål i väggen vid cykelparkeringen. Jag hittade ett ställe där tre kulor hade formen av en triangel. Något till vänster om dessa så var det två kulhål i väggen och en cykel med ett kulhål, samt ett kulhål i fönstret till trapphuset (eventuell rikoschett). Då kan man fråga sig var resten av kulorna tog vägen?

FUP sidan 58 bekräftar vad jag misstänkte, fullständigt kaos på platsen.

Kod:
04:07:02 Vi har skottlossning, skottlossning vi blir beskjutna. ? Alla
04:07:10 Skottlossning, skottlossning vi blir eventuellt beskjutna. ? Alla
04:07:15 Vi behöver uppbackning. Vi har inget visuellt på mannen i detta nu. ? Alla
04:07:21 Man nere, man nere. Han ligger på backen.

Det här mina gossar är sinnesjukt. När den ene polisen öppnade eld, så trodde de andra att de var beskjutna.

Fy fan vad komiskt.

Realityserier. Herregud...

Vad är det som är sinnessjukt med att öppna eld mot en beväpnad motståndare då du hör skottlossning?

Men du har rätt i att en älg är ett stort djur som knappast bör jagas med Sig Sauer. Jag skulle även vilja påstå att poliser är auktoriteter som inte bör jagas med leksakspistol. Det kan gå illa då.
Citera
2019-04-26, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Gravt utvecklingsstörd tror jag verkligen inte Eric var!

Det kan inte vara så att många föräldrar till sådana här barn stöter på massa problem. Men bara att den liiiiiiiiilla skillnaden är att det inte uppmärksammas av alla medier i hela Sverige, som i detta fallet?

Det kan inte vara så att dom här föräldrarna "som håller rätt på sina ungar" har det andra, omvända problemet att dessa barn inte vill gå ut någonstans? Att dom vägrar gå till jobbet eller skolan, tandläkaren, doktorn, frisören, gå ut och träffa kompisar, vara ute på aktiviteter, promenera/motionera?
Är det så mycket bättre? Är det så vardagen skall se ut? Är det de du förespråkar?

Enligt föräldrarna hade läkare konstaterat att han hade ett intellekt i nivå med en treårings.

Det är nog fullt möjligt att somliga föräldrar till utvecklingsstörda barn har det motsatta problemet istället, det är nog tom sannolikt.Men att Eric skulle vara den enda förståndshandikappade som var rymningsbenägen tror jag inte på.

Nej det är inte bra att det är så heller , men hellre att ungen är rastlös än att han blir dödad till följd av bristande förstånd.

Sen så trodde jag att en utav anledningarna till att man betalade skatt var för att sådana som Eric, som inte kan ta vara på sig själva, inte kan jobba etc etc skall få hjälp med assistenter, vårdare och dylikt som kan följa med och ledsaga honom när han går ut.
Citera
2019-04-26, 23:09
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/faststalld-dom-for-polis-som-vallade-53-arings-dod

Så du håller inte med om den domen?

Svårt att se att lönen har något med det att göra. Eller att vi skulle acceptera ansvarsfrihet i nått annat yrke. Typ sjukvård.

Jo det gör jag, där användes proportionalitetsprincipen. Polismannen gjorde ett misstag, fick en reprimand, behöll jobbet, en rimlig dom för ett misstag i tjänsten. I det fallet fanns det dock inga skjutvapen/replikor inblandade så den polismannen gjorde ett allvarliga fel som kunde drabbat vem som helst i allmänheten. Så det brottet var allvarligare än det vi diskuterar i denna tråd. Man får hoppas på ett liknande eller lindrigare utfall i detta fall.

Sjukvård? Allmänt åtal? Tänker du på barnläkaren som blev friad efter att hon fått livet förstört?
Citera
2019-04-26, 23:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Man får hoppas på ett liknande eller lindrigare utfall i detta fall.

Eller en friande dom, Vilket troligtvis är vad som kommer att hända. Om inte annat får hovrätten gör om och göra rätt.

Det vore inte första gången

Det känns som att det bara kan sluta på ett sätt. Ska vi ha ett samhälle där polis och envar måste veta en persons diagnos innan dom får försvara sig?

Visar det sig i efterhand att det var en mongoloid (eller varför inte någon som har annan diagnos också) som hotade dig så är det bara " tough luck" hädanefter
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-27 kl. 00:06.
Citera
2019-04-26, 23:51
Medlem
Citat:
Sjukvård? Allmänt åtal? Tänker du på barnläkaren som blev friad efter att hon fått livet förstört?

Förstört av polis och åklagare.
Citera
2019-04-27, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.

Han syftar nog på det drev som uppstått under tiden hon var misstänkt.
Citera
2019-04-27, 00:09
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s.i.d.d.

Jag tror att det finns en egen tråd för det fallets rättshaverister att härja i. Jag svarade en idiot som menade att det finns ansvarsfrihet för poliser som skjuter i nödvärn är jämförbart med misstag inom vården. Utöver det uppenbara drevet i fallen.
Senast redigerad av Blundetto 2019-04-27 kl. 00:19.
Citera
2019-04-27, 13:37
Medlem
kilonars avatar
Citat:
Där borde proportionalitetsprincipen spela en roll. Att man agerar fel i en stressituation på jobbet borde inte leda till åtal. Åtminstone inte om vi vill att någon för en skitlön utsätter sig för skitjobbet.

Citat:
Jo det gör jag, där användes proportionalitetsprincipen. Polismannen gjorde ett misstag, fick en reprimand, behöll jobbet, en rimlig dom för ett misstag i tjänsten. I det fallet fanns det dock inga skjutvapen/replikor inblandade så den polismannen gjorde ett allvarliga fel som kunde drabbat vem som helst i allmänheten. Så det brottet var allvarligare än det vi diskuterar i denna tråd. Man får hoppas på ett liknande eller lindrigare utfall i detta fall.

Så ett polisingripande med vapen inblandade ska aldrig kunna leda till åtal? För så fort det är vapen inblandade minskar risken att polisen handlar fel, fast egentligen ökar den pga stress vilket gör att man inte kan räkna det som ett fel utan bara acceptera det.

På riktigt fattar jag inte vad du menar. Ska det finnas en stress klausul då polis under stress inte ska kunna ställas till svars för sina handlingar men om dom åker på "lugna" larm då kan dom åtalas?
Citera
2019-04-27, 13:39
Medlem
kilonars avatar
Citat:
Jag tror att det finns en egen tråd för det fallets rättshaverister att härja i. Jag svarade en idiot som menade att det finns ansvarsfrihet för poliser som skjuter i nödvärn är jämförbart med misstag inom vården. Utöver det uppenbara drevet i fallen.

Reagerar bara på att du uttryckte att du vill ha det så. Jag vill absolut inte ha det så och är glad att detta drevs till åtal.
Citera
2019-04-27, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
Så ett polisingripande med vapen inblandade ska aldrig kunna leda till åtal? För så fort det är vapen inblandade minskar risken att polisen handlar fel, fast egentligen ökar den pga stress vilket gör att man inte kan räkna det som ett fel utan bara acceptera det.

På riktigt fattar jag inte vad du menar. Ska det finnas en stress klausul då polis under stress inte ska kunna ställas till svars för sina handlingar men om dom åker på "lugna" larm då kan dom åtalas?

Skilj på objektiva och subjektiva rekvisit i en brottsrubricering. Det är ingen som har sagt att det aldrig skall kunna bli åtal, det enda som motsagts är era retarderade känsloyttringar där mongoloider äger rätten att gå med vapen på stan och hota poliser

Är vapen inblandat så ÖKAR risken betänkligt att polisen faktiskt i den givna situation äger rätten att skjuta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in