Citat:
Kom igen nu. Var lite intellektuellt hederlig för en gång skull. Du har uttryckligen skrivit att du tror att Oskar är ensam GM och du har konsekvent genom hela tråden rackat ner på alla bevis — vilket är en hel del vid det här laget — som pekar på två GM, medan du lyft upp och bekräftat de ynkliga trådsanningar som talar för en GM.
När detta påpekats för dig slingrar du dig antingen genom att krypa ner och gömma dig under offerkoftan, alternativt låtsas du som nu att du inte alls hävdat en GM.
Jag tycker att du ska sträcka på dig och våga stå för det som du genomgående har drivit och trott på, det lyser så klart och tydligt ändå. Då kanske det dessutom blir lättare för dig att böja nacken när nu verkligheten har kommit och bitit dig i stjärten. Det fina med att se nyktert och förnuftigt på sitt eget agerande, även när man hamnat snett, är att man kan resa sig upp igen. Som det är nu befinner du dig i något limbo av krökta lögner och halvlögner.
När detta påpekats för dig slingrar du dig antingen genom att krypa ner och gömma dig under offerkoftan, alternativt låtsas du som nu att du inte alls hävdat en GM.
Jag tycker att du ska sträcka på dig och våga stå för det som du genomgående har drivit och trott på, det lyser så klart och tydligt ändå. Då kanske det dessutom blir lättare för dig att böja nacken när nu verkligheten har kommit och bitit dig i stjärten. Det fina med att se nyktert och förnuftigt på sitt eget agerande, även när man hamnat snett, är att man kan resa sig upp igen. Som det är nu befinner du dig i något limbo av krökta lögner och halvlögner.
En sista gång: jag kan - lika litet som någon annan - veta vad som hände på mordnatten. Det kan ingen veta säkert, eftersom vi har fått så knapphändiga uppgifter.
Ja, i mina ögon ter det sig mest troligt att O är ensam gärningsman. Polisen har inte presenterat bevis som gör mig övertygad om hur allting verkligen har gått till.
Vi har fått uppgifter från flera håll om att O verkligen mådde dåligt psykiskt. Jag utesluter inte att han drabbades av ett psykosgenombrott i början av januari. Kanske inte ens släktingarna var medvetna om detta, dvs om att O blivit akut mycket sjuk.
Men, som sagt var, det viktigaste är ju att ta reda på hur vägen fram till den ödesdigra mordnatten såg ut. Och det kanske man redan har tagit reda på.