Citat:
Ursprungligen postat av
Kryptogam
I detta forum brukar aldrig "sannolika slutsatser" eller något som man tycker sig "läsa mellan raderna" accepteras. Varför skulle det vara ok att tänka på detta sätt i vissa avseenden men inte i andra?
Vad som går att läsa mellan raderna och vad som är sannolika slutsatser är väldigt subjektivt.
Jag tycker till exempel inte att idéerna om "pseudoaltruism" är särskilt uppenbara om man läser mellan raderna eller drar sannolika slutsatser.
Pseudoaltruism harmonierar med polisens beskrivning av ärendet, av föräldrarnas gemensamt undertecknade avskedsbrev, av flickornas ME-diagnos, av hemundervisningen, av den utifrån forskningen dokumenterade huvudkategorin "Altruism/barmhärtighetsmord" och av jämförelse med andra dokumenterade filicide och familiecide.
Men du ser alltså inget som bekräftar tanken om att föräldrarna genomförde pseudoaltruistiskt mord.
Att Hanna var oskyldig harmonierar med... ingenting.
Men du ser det alltså som högst sannolikt att Hanna var oskyldig.
Då kan jag förstå att du inte heller ifrågasätter incestanklagelser, teorier om pedofila nätverk, abortresor till Tyskland som harmonierar med... ingenting.
Jag börjar förstå hur du resonerar. Förmedlade bevis, fakta och kunskap har ingen betydelse när man ska dra logiska slutsatser från sin egen mage. Allt är lika sannolikt eller osannolikt. Det kanske inte är så konstigt att du hamnar offside i förhållande till den bild som de professionella inom olika discipliner förmedlar...