2019-04-25, 15:14
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Tavegyl, men den kräver recept och kan göra en rejält trött. Jag tar alltid mina på kvällen, för jag skulle knappt orka vara uppe om jag tog dem på dagen.
Hade Tavegyl på recept tidigare men när jag bad om att få det förnyat härom året fick jag till svar att det har utgått.
Nu får jag Desloratadin på recept och de funkar bra men jag skulle inte ha något emot att allergitabletten jag tar på kvällen dubblerar som sömnpiller.
Kompletterar även med Avamys (nässpräy) samt Montelukast som främst är mot astma men som även lindrar symptomen orsakade av pollenallergi. Jag är en vandrande läkemedelsdeponi på våren.
Citera
2019-04-25, 16:14
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Hade Tavegyl på recept tidigare men när jag bad om att få det förnyat härom året fick jag till svar att det har utgått.
Nu får jag Desloratadin på recept och de funkar bra men jag skulle inte ha något emot att allergitabletten jag tar på kvällen dubblerar som sömnpiller.
Kompletterar även med Avamys (nässpräy) samt Montelukast som främst är mot astma men som även lindrar symptomen orsakade av pollenallergi. Jag är en vandrande läkemedelsdeponi på våren.
Tavegyl har inte utgått, 100-pack finns i alla fall.

Har du jämfört Avamys med Nasonex?
Citera
2019-04-25, 16:36
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Tavegyl har inte utgått, 100-pack finns i alla fall.

Har du jämfört Avamys med Nasonex?
Okej, det kanske var min läkare som inte ville skriva ut den längre just pga. dåsighet som biverkning.
Mot allergibesvären fungerar Desloratadin bra så jag har inga problem att fortsätta med det.

Nasonex provade jag för ca 10 år sedan och det resulterade i näsblod, något jag aldrig tidigare har haft problem med. Så jag slutade ganska omgående.
Än så länge fungerar Avamys bra men vi får se hur det blir när gräset börjar blomma.
Citera
2019-04-25, 20:13
Medlem
Manstrueras avatar
Desloratadin. Dubbel eller trippeldos en vår som denna. Funkar bra i kombo med ögondroppar.
Citera
2019-04-25, 20:16
Medlem
Kestine fungerar ganska bra. Man kan ta två tabletter för bästa effekt.
Tycker det varierar sig från år till år vilka piller som fungerar bäst.

https://www.verktygshandlarn.se/prod...-sr-500-sr-200
Kanske en sådan här? Folk lär väl kolla på en men man slipper ju snora i alla fall.
Citera
2019-04-25, 22:07
Medlem
teamflashhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej!

Vad är det bästa tabletten emot pollenallergier?

Förra året köpte jag en ask som jag inte minns namnet på, var väldigt effektiv. Nu letar jag efter tips vad det bästa tabletten är emot pollen. Jag vände mig till Apoteket för att ställa just denna fråga och ville köpa tabletter.

Där personalen försökte sälja mig allergi för myggbett och menade att det ger samma effekt eftersom jag ändå får symptom av täppt i näsan, jag har aldrig hört något liknade så jag vart skeptisk och valde att inte köpa det efter att hon försökte sälja mig både nässpray och tablettasken för känslighet för myggbett.

Tack för svar!
Lite sent ute att börja medicinera när pollen redan exploderat i princip.

Jag börjar 1 månad före säsongen för att kunna ta en kall öl ute på stan. Övriga stressande idioter som börjar en vecka inpå säsongen missar det härliga med våren.

Nästa år kör du på desloratin dubbla doser. Gärna allt på kvällen om du får trötthet som biverkning. Testa nasonex, inte nödvändigt men det fungerar ibland för mig. Bättre än nezeril som gör att du blir beroende av det så länge säsongen varar..

Hjälper det inte, lägg till munsönderfallande tablett vars namn jag glömt tyvärr.. Kom ihåg, börja tidigt även om det är fortfarande snö kvar ute!!!
Citera inlägget nästa år och tacka mig.
Senast redigerad av teamflashh 2019-04-25 kl. 22:12.
Citera
2019-04-25, 22:26
Medlem
Sjuntorparns avatar
En del får hjälp av en kortisonspruta på våren. Man ska hålla sig symtomfri 6 veckor sades det. Jag provade för första gången för några veckor sedan. Märks ingen skillnad alls.

Nu käkar jag receptfria Allegra. Tar 3 tabletter om dagen just nu. 3 x rekommenderad dos. Nog den som funkar bäst för mig. Har knaprat kestine som godis tidigare, men fick sluta då humöret och tröttheten påverkade min livskvalité.

Nu kan jag iallafall se en björk på tven utan att nysa.
Citera
2019-04-25, 23:53
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuntorparn
En del får hjälp av en kortisonspruta på våren. Man ska hålla sig symtomfri 6 veckor sades det. Jag provade för första gången för några veckor sedan. Märks ingen skillnad alls.

Nu käkar jag receptfria Allegra. Tar 3 tabletter om dagen just nu. 3 x rekommenderad dos. Nog den som funkar bäst för mig. Har knaprat kestine som godis tidigare, men fick sluta då humöret och tröttheten påverkade min livskvalité.

Nu kan jag iallafall se en björk på tven utan att nysa.

Varför behöver du 3x dos? Känns dumt att överdosera på något som sitter i kroppen 24 h . Allegra fungerar helt okej enligt mig, gör inte säsongen olidlig
Citera
2019-04-26, 00:05
Medlem
En näve stesolid. Blir helt botad .
Citera
2019-04-26, 06:52
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Varför behöver du 3x dos? Känns dumt att överdosera på något som sitter i kroppen 24 h . Allegra fungerar helt okej enligt mig, gör inte säsongen olidlig
Man kan ta desloratadin upp till 8x utan att det är farligt även om det inte står i FASS, det används främst vid nässelutslag.
Citera
2019-04-26, 07:01
Medlem
Sjuntorparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder

För jag känner att en tablett inte håller sig i 24 timmar. Så jag tar en var åttonde timme ungefär.

Vid extrema pollendagar så tar jag några kestine där i mellan.

Hade betalat mycket för att slippa pollenskiten helt.
Citera
2019-04-26, 07:33
Medlem
Allegra eller dyl med fexofenadin är min favorit numera, noll trötthet eller annan biverkning 👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in