2019-04-25, 20:43
Moderator
Tystnads avatar
Inget och köpa i ett hem som är rent.

Har sett sådana och även fått köpförslag via jobbet, men då handlar det alltså om luftrenare till byggarbetplatser, industri osv där det finns mycket damm och föroreningar i luften pga verksamheten.
Här gör det självklart nytta, men hemma i en bostad...nej
Citera
2019-04-25, 20:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Inget och köpa i ett hem som är rent.

Har sett sådana och även fått köpförslag via jobbet, men då handlar det alltså om luftrenare till byggarbetplatser, industri osv där det finns mycket damm och föroreningar i luften pga verksamheten.
Här gör det självklart nytta, men hemma i en bostad...nej

Känns lite som det måste vara väldigt ofräscht hemma hos någon om de måste ha en luftrenare men så är inte fallet här. Här går en robotdammsugare som blåser upp lite damm men men...

Jag kan förstå att det hjälper seriösa allergiker - men ofta får de ju en sputa eller lite utskrivet så... men gör man inte stark mat eller röker inomhus så är de lite väl mycket pengar för en fancy pryl i en hörna som tar 45w.

Har bett att få returerna min - kanske kan detta vara en "prejudikat tråd för luftrenare på 60kvm för singelhushåll där ingen barn, djur eller rökning föregår".
Citera
2019-04-25, 21:26
Medlem
Denna tråden kom lämpligt! Så jag slänger in en fundering...

Jag har funderat på en luftrenare till en mindre lägenhet på ca 40 kvm, av den enkla anledningen att slippa damma flera gånger i veckan. Bor ganska centralt så utomhusluften är inte den renaste och man vill ju kunna vädra ibland, framförallt på sommaren. Har inga allergier, husdjur, eller så, vill bara ha mindre damm hemma.

Frågan är inte om det är värt 3000 kr då pengarna inte är ett problem. Frågan är snarare om en luftrenare fångar upp merparten av det damm som annars skulle lägga sig på möbler osv eller om det är fel användningsområde?
Citera
2019-04-25, 21:37
Medlem
teamflashhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
Tja FB:are!!!

Fick ett ryck att min luft här hemma skulle bli bättre med en luftrenare och köpte en "Coway Luftrenare AP-1008CH" som har nice betyg på prisjakt. https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=823414 dessutom såg den häftig ut vilket är en jävligt dålig ursäkt för att köpa en sån pryl... men iaf

Nu har den stått här två dygn och jag märker ingen som helst skillnad, ok kanske nååågot bättre luft i sovrummet men annars ingen man inte kan vädra ut. Röker inte, har lite allergi men inte värre än lite piller löser det, inga husdjur, lagar inte varm mat särskilt ofta. Jag har bra luft och ventilation så vet inte riktigt vad jag tänkte med..

Lämna tillbaka? Köpt i ren impuls? Jag tror det tyvärr... any comments?

Philips 3000 serien löste problemet med allergi för min del på en natt. Jag upplever även att den cirkulerar luften förjävligt fint som gör att lägenheten känns kallare, vilket är skönt på somrarna.

Om det är placebo eller inte kvittar. Det fungerar för mig. För vissa kanske inte. Man kan även låta köksfläkten stå och suga men det ger nog bara 0.001% förbättring..
Citera
2019-04-25, 22:01
Medlem
Beror på var du bor skulle jag säga. Korpilombolo, inte nödvändigt med renare.
Storstad, då kan det va bra att ha. Luftrenarna tar en hel del damm som är synlig och det kommer du se i filtret.
Det de dessutom tar (om det är HEPA 13 filter) är alla små partiklar som vi inte kan se men som vi andas in. Avgaser, pollen, mögelsporer etc.

Den fetaste jag hittat på svenska marknaden är Camfil city M. https://www.camfil.com/sv-se/products/air-cleaners--air-purifiers/city-range
De som tillverkar den tillverkar även filter till många ventilationsanläggningar. Bl.a. till kärnkraftverken, en hel del sjukhus som kräver ren luft i operationssalar etc. så de kan inte spotta ur sig vad skit som helst. Dessvärre kostar de en hel del.

Finns några jämförelser av filter på youtube bla denna https://www.youtube.com/watch?v=22fb8jmH9Q0
Citera
2019-04-25, 22:01
Avslutad
Sära på gardinerna o låt solen lysa ordentligt in i rummet och spana in alla tusentals dammpartiklar som svävar runt i era hem. Sätt er hårt i soffan och spana in ett par tusen till. De dammet går ni o resten av familjen och andas in varje dag.
En luftrenare gör inget magiskt med luften så ni känner stor skillnad. Däremot tar den bort skiten ni normalt inte ser bortom solens strålar.
Själv har jag 2 stycken, visserligen är bara den ena igång just nu, dygnet runt.
När pollen kommer och intar lägenheten, kör jag igång den på fullt fräs i 15 min slutar jag helt att nysa. Med katt hemma är den extra effektiv mot hår som flyger runt.
Ni behöver lägga minst 3500 kr för att en ordentlig renare. Som sagt, den gör inga underverk så ni känner stor skillnad. Då har ni för höga förhoppningar. Men om ni sätter er in i skiten som flyger runt i era dammiga hem skulle ni likt mig rekommendera alla oavsett vem ha en luftrenare hemma.
Citera
2019-04-25, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Sära på gardinerna o låt solen lysa ordentligt in i rummet och spana in alla tusentals dammpartiklar som svävar runt i era hem. Sätt er hårt i soffan och spana in ett par tusen till. De dammet går ni o resten av familjen och andas in varje dag.
En luftrenare gör inget magiskt med luften så ni känner stor skillnad. Däremot tar den bort skiten ni normalt inte ser bortom solens strålar.
Själv har jag 2 stycken, visserligen är bara den ena igång just nu, dygnet runt.
När pollen kommer och intar lägenheten, kör jag igång den på fullt fräs i 15 min slutar jag helt att nysa. Med katt hemma är den extra effektiv mot hår som flyger runt.
Ni behöver lägga minst 3500 kr för att en ordentlig renare. Som sagt, den gör inga underverk så ni känner stor skillnad. Då har ni för höga förhoppningar. Men om ni sätter er in i skiten som flyger runt i era dammiga hem skulle ni likt mig rekommendera alla oavsett vem ha en luftrenare hemma.

+1 håller helt med!
Citera
2019-04-25, 22:05
Medlem
Paijters avatar
Köpte Electrolux luftrenare p.g.a. pollen. Hjälper.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Friskluften in i husets ventilationssystem har jag HEPA12-filter på. Inne i huset har jag luftvärmepumpar/AC med HEPA12 i den "redan rena" luften. Sedan har jag som bonus jonisatorer som renar luften/binder dammet, om något ändå skulle "hitta in".

Har rena alp-luften hemma, trots att jag bor ytterst centralt här i Göteborg.

Vet att systemet funkar, då när jag byter filter så är det en gång vita nya filtret svart som stenkol efter sex månader.. (Hellre få skiten i filtret än i lungorna!)

Men sådana där smårenare som du är inne på, funkar knappt alls. Ungefär som när räddningspersonalen direkt efter Tjernobylolyckan fick "tandläkarmasker".. Mest en psykiskt lugnande grej som inte funkar..
Är du inne i lägenheten när jonisatorn är i gång och producerar ozon eller lämnar du när den delen är aktiverad?
Citera
2019-04-25, 22:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Glumfi
+1 håller helt med!

Den första jag hade var en större som normalt används i gympasalar. Den bästa renare jag någonsin ägt. Hade aldrig damm på svarta möbler, de tog den bort. Tyvärr valde jag o sälja den då den var så oerhört ful, först i efterhand förstod jag storheten i den.

Folk inbillar sig att dammsuger jag bara tillräckligt ofta så försvinner dammet. Fel, känn på utsuget på en dammsugare, där rusar alla partiklar ut igen i rummet. Dammsugare är ur de perspektivet helt värdelösa. Det är bara som ett hamsterhjul där de åker in och ut igen.

Är de bara jag som tycker dammet man ser en solig dag är äckligt? Jag är inte särskilt pedantisk, förutom dammet i luften som jag upplever äcklig. Framförallt om man tänker att man andas de i 12 timmar varje dag.
Citera
2019-04-25, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Köpte Electrolux luftrenare p.g.a. pollen. Hjälper.

Är du inne i lägenheten när jonisatorn är i gång och producerar ozon eller lämnar du när den delen är aktiverad?

Alla jonisatorer avger inte ozon. Blueair har jonisatorer men reducerar ozonhalten i luften.

https://www2.blueair.com/th-en/customer-support/faq/ozone-questions-and-answers
Citera
2019-04-25, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Den första jag hade var en större som normalt används i gympasalar. Den bästa renare jag någonsin ägt. Hade aldrig damm på svarta möbler, de tog den bort. Tyvärr valde jag o sälja den då den var så oerhört ful, först i efterhand förstod jag storheten i den.

Folk inbillar sig att dammsuger jag bara tillräckligt ofta så försvinner dammet. Fel, känn på utsuget på en dammsugare, där rusar alla partiklar ut igen i rummet. Dammsugare är ur de perspektivet helt värdelösa. Det är bara som ett hamsterhjul där de åker in och ut igen.

Är de bara jag som tycker dammet man ser en solig dag är äckligt? Jag är inte särskilt pedantisk, förutom dammet i luften som jag upplever äcklig. Framförallt om man tänker att man andas de i 12 timmar varje dag.

Damm fungerar även som bärare av kemiska emissioner. Försvinner dammet har kemiska emissioner från möbler, väggfärg, elektronik, lim etc. etc. ingenstans att fästa och det reducerar inandningen av dylikt.
Citera
2019-04-25, 22:22
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glumfi
Alla jonisatorer avger inte ozon. Blueair har jonisatorer men reducerar ozonhalten i luften.

https://www2.blueair.com/th-en/customer-support/faq/ozone-questions-and-answers
Tack för svar. Har själv en ozonproducerande jonisator just för att dränka föremål i ozon, men då är jag inte där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in