2019-04-25, 16:23
Medlem
Hej!

Försöker hjälpa en kompis i ett ärende. Han har blivit blåst av en person på Facebook som verkar gå under olika namn och swish-namnet + andra namn och address har han. Vad rekommenderar ni att man gör? Polisanmälan leder aldrig till något. Vill försöka samla in mer info om personen då vissa namn/alias är uppbart fejkade.
Citera
2019-04-25, 16:27
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Hej!

Försöker hjälpa en kompis i ett ärende. Han har blivit blåst av en person på Facebook som verkar gå under olika namn och swish-namnet + andra namn och address har han. Vad rekommenderar ni att man gör? Polisanmälan leder aldrig till något. Vill försöka samla in mer info om personen då vissa namn/alias är uppbart fejkade.
Nehe, är falsk urkund, bedrägeri, osann försäkran m.m. något som polisen inte berör? Det var ta mig fan nytt. Det är ju t.o.m. flerårigt fängelsestraff på dem kombinerat.
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Det rör en så liten summa men personen verkar ha gjort det förut mot andra så måste gå att stoppa på något sätt.
Ja, då är en anmälan helt onödig, håller med ... 100% - not.
Citat:
Ursprungligen postat av sonny crocket
Nuförtiden görs polisanmälningar bara för att försäkringsbolaget kräver det. Polisen har inte längre nån annan funktion.
Det var nytt för mig. Jag har förvisso aldrig haft en försäkring mer än på bilen, då dessa aldrig lönar sig i längden.
Betala per månad för att kanske få betalt om något händer, om beloppet överstiger försäkringskassans indexerade belopp per händelse så tar de till advokater för att bestrida betalningen, advokater som får betalt för de pengar man själv gett bolaget, fett värt.
Senast redigerad av psykoshippien 2019-04-25 kl. 16:42.
Citera
2019-04-25, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Nehe, är falsk urkund, bedrägeri, osann försäkran m.m. något som polisen inte berör? Det var ta mig fan nytt. Det är ju t.o.m. flerårigt fängelsestraff på dem kombinerat.

Det rör en så liten summa men personen verkar ha gjort det förut mot andra så måste gå att stoppa på något sätt.
Citera
2019-04-25, 16:42
Bannlyst
2019 man betalar inte med swish eller förskott när man köper av privat person online.

Hört talats om blocket paket? Vill inte säljaren sälja med blocket paket då vet du att han vill blåsa dig.
Citera
2019-04-25, 17:10
Medlem
Finnj-vels avatar
Jag rekommenderar en polisanmälan. Eftersom du ens skriver här övht så är du uppenbarligen inte kapabel att åka hem till honom och vända ut och in på avskummet, så varför samlar ni in information? Det enda ni bör använda det till är en anmälan.

Namnet eller namnen som personen har på Swish är 100% legitima. Det är inte fejk på något sätt. Om det är personens egna identitet är dock en annan fråga. Personerna som har tagit emot pengarna är i sådana fall s.k. målvakter och dom begår också en brottslig handling.

Spara all information ni har, men det som väger tyngst och det som ni kan lita på är Swish. Det tar en arbetsdag för Polisen att ta reda på vem personen är som tagit emot betalningen, vilket kontonummer som är kopplat till den personen samt vad som hände med pengarna sedan (överfördes till någon annan?).

Anmäl, annars tillåter ni ju idioten att fortsätta.
Citera
2019-04-25, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien

Ja, då är en anmälan helt onödig, håller med ... 100% - not.

Det var nytt för mig. Jag har förvisso aldrig haft en försäkring mer än på bilen, då dessa aldrig lönar sig i längden.
Betala per månad för att kanske få betalt om något händer, om beloppet överstiger försäkringskassans indexerade belopp per händelse så tar de till advokater för att bestrida betalningen, advokater som får betalt för de pengar man själv gett bolaget, fett värt.

Polisen löser bara 12% av alla brott. Skulle man ta bort fortkörningarna och knarkrelaterade brott så är vi nere på kanske 1-2% lösta brott.
Lurendrejeri via nätet har låg prioritet och läggs nästan alltid ner. Det kan inte komma som en nyhet för dig.

Frågan är vad TS hade tänkt göra med informationen?
Åka och skära halsen av snubben?
Polisanmäl för sakens skull och gå sedan vidare med ditt liv.
Om det nu inte var dina livs besparingar som du blev lurad på...
Citera
2019-04-25, 18:16
Medlem
Eldebrinks avatar
Hur menar du att namn/alias är fejk? När man skriver in ett nummer i Swish ser man alltid fullständigt namn på kontohavaren som man skickar pengarna till.
Citera
2019-04-25, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firmi
2019 man betalar inte med swish eller förskott när man köper av privat person online.

Hört talats om blocket paket? Vill inte säljaren sälja med blocket paket då vet du att han vill blåsa dig.

Och det tror du är ett säkert sätt

scoob
Citera
2019-04-25, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firmi

Inte sant. Jag blev blåst av köparen som hävdade paketet var tomt. Han vann i rättegången och fick behålla mobilen.
Citera
2019-04-25, 20:24
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2019-04-25, 20:54
Medlem
Personer som håller på med detta blåser flera personer om dagen och bryr sig inte om dom åker dit, Enda chansen är att hitta GM i verkligheten och övertala denne att betala tillbaka är det enda alternativet.
Citera
2019-04-26, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Inte sant. Jag blev blåst av köparen som hävdade paketet var tomt. Han vann i rättegången och fick behålla mobilen.

Citat:
Ursprungligen postat av scoob
Och det tror du är ett säkert sätt

scoob

Men köp lokalt då eller åk direkt till honom.
Jag köper aldrig varor från privat personer om de ska skickas.
Jag åker dit och hämtar det om det lönar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in