Märkligt...Bangura var väl fanbärare i premiären? Körde man inte ”BangHora”-ramsan på honom när han spelade i Ellos? Borde ha kommit protester mot honom som fanbärare också kan man tycka.
Läsvärd text (trots att jag är Bajare) om gårdagens publiksiffra mellan AIK - Häcken (11k). Om Hammarby skulle fortsätta på det inslagna spåret säsongen igenom tror jag att vi ändå skulle ha ca 15k som lägstanivå.
Jag vet vad responsen på detta kommer vara, men det måste sägas:
Jag är inte jätteimponerad av Hammarbys följe igår. Trots 600 pers såg det väldigt glest ut, och röstmässigt var det inte särskilt imponerande (toppar: vid mål, hörnor i andra halvlek och efter slutsignal).
Visst, från sjungande sitt är det kanske svårt att ge en någorlunda objektiv bedömning, men fått höra samma från sektioner som är närmre bortaläktaren.
Förståeligt att Bajen va mjeh igår. Hade match i Skåne för någon vecka sedan och fokus på derby på söndag. Längesen ett Sthlms-lag hade så få aktiva nere kändes det som. Kan ha fel men men.
Vi var sådär första halvlek, bättre andra. Av förklarliga skäl hehe. Okej tifo/bränning.
Förståeligt att Bajen va mjeh igår. Hade match i Skåne för någon vecka sedan och fokus på derby på söndag. Längesen ett Sthlms-lag hade så få aktiva nere kändes det som. Kan ha fel men men.
Vi var sådär första halvlek, bättre andra. Av förklarliga skäl hehe. Okej tifo/bränning.
Absolut. Dessutom gissar jag att det var en hel del exilare på plats, och det brukar leda till lite sämre möjligheter att skapa tryck.
Håller med dig, vi var klart bättre i andra. Tifot var stilrent och snyggt, men inte mycket mer. Avsevärt sämre tryck när ”melodiramsorna” (eller vad man ska kalla dom, Emil-ramsan och liknande) körs. En liten klick på stå som kör.
Vilka har störst bortfall på vardagar, sett till totalt hemmasnitt?
AIK och DIF måste vara i en klass för sig? Skaran som stöttar laget på en tisdag mot ÖSK, IFE, KFF osv blir ju typ fördubblad i samband med helgmatcher.
Hahaha sluta hitta på massa saker nu myt-dif! Jobba på era ursäkter till att inte dyka upp på söndag istället.
Du är inte bara ett särbarn, du har inte koll på er historia heller.
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Tur att stolta dif inte skulle syssla med sammanslagningar, am I right?
Att du sedan inte vet bakgrunden bakom sammanslagningen med Johanneshov klandrar jag dig inte för. Att läsa på om saker är ju krävande.
Bakgrund eller inte, det är väl som jag skrev ett rätt klassiskt ställ ni använt många ggr. Dock har jag för mig att ni var randiga på ryggen senast ni använde stället men det är ju din egen vän runkvargen som drog upp det från början.
Du är inte bara ett särbarn, du har inte koll på er historia heller.
Bakgrund eller inte, det är väl som jag skrev ett rätt klassiskt ställ ni använt många ggr. Dock har jag för mig att ni var randiga på ryggen senast ni använde stället men det är ju din egen vän runkvargen som drog upp det från början.
Du har ju rätt i det du skrev så dig ifrågasätter jag inte. Är mer nyfiken på B-boys tankar om era sammanslagningar i diverse sporter med tanke på hur han formulerade sig.
Vilka har störst bortfall på vardagar, sett till totalt hemmasnitt?
AIK och DIF måste vara i en klass för sig? Skaran som stöttar laget på en tisdag mot ÖSK, IFE, KFF osv blir ju typ fördubblad i samband med helgmatcher.
Detta stämde inte riktigt överens med min känsla över hur det brukar se ut på våra (DIF) hemmamatcher, så jag valde att kolla upp publiksiffrorna lite mer noggrant.
Förra säsongen hade vi alltså ett publiksnitt på 12306, på helgmatcherna var snittet 12728 medan det på vardagsmatcherna var 10621. Rensar vi för derbyn (som alltid sticker ut lite publikmässigt) så var helgsnittet 10663, dvs snarlikt vardagssnittet (och då ingår fortfarande premiären, som också alltid sticker ut lite, i helgsnittet ). Förra året var kanske inte så bra att kolla på dock då antalet helgmatcher var hela 12 stycken (alla söndagar) medan vardagsmatcherna bara var tre till antalet. Så jag tittade på 2017 också. Det året var snittet 16241, helgmatcherna 14281 (9 matcher) medan vardagarna lockade 19179 (6 matcher). Derbyrensat förändrar inte så mycket då ett derby spelades på en måndag och ett på en söndag, men premiären var denna gång på en vardag. Vi backar ytterligare ett år till 2016. Snitt 13393, helg 12712, vardag 13846 men vardag utan derby bara 11074.
Svårt att från detta dra slutsatsen att skaran skulle "typ fördubblas" i samband med helgmatcher, även om jag är medveten om att du syftade specifikt på mot vissa lag. Statistiken kan naturligtvis kompliceras ganska mycket, allra helst ska man ju mäta mot exakt samma lag, snarlikt datum och snarlikt läge i tabellen. Det bästa jag hittade var Sundsvall som DIF spelat mot i Juli alla dessa tre år: 10157 (Måndag 2016), 12439 (Måndag 2017) och 9898 (Söndag 2018). Nu var ju 2018 ett sämre år generellt, så tappet är nog egentligen inte något, men någon "typ fördubbling" är svår att skåda.
För transparensens skull bör också DIF-Jönköping 2016 (6724, måndag) och 2017 (12493, söndag) kommenteras. Det är enda stället där en typ fördubbling kan ses från ett år till ett annat. Jag tror dock att det faktum att det 2017 var sista hemmamatchen (alltid lite extra publik) och att DIF för första gången på länge var med i striden om Europaplatserna var viktigare än att det gick från måndag till söndag. Publiksiffran 2016 sticker också ut så mycket i negativ bemärkelse från resten det året att det är svårt att göra mycket av. Den andra siffran under dessa tre år som sticker ut negativt är faktiskt en söndagsmatch, 7608 mot Elfsborg 2018.
Min slutsats får bli att det under de tre senaste säsongerna inte finns några tydliga tecken på att DIF skulle dra mer publik på helgmatcher än vardagsmatcher.