2019-04-25, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blizzer
Tycker det är märkligt att nåra gångvittnen sett en bil med en yngling som rusar ut vid mordplatsen och tillbaka. Tycker också det är skumt att man inte sett Palme på sin väg, och ännu mer skumt att man tar ut pengar 3 min innan mordet sker på samma gata, ser eller hör inget av mordet, att nån av dem råkar bli bestulen på sitt uttag under kvällen. Och tillsist att man inte märker av att det skett förrän vid 2:00 i väg hem med taxin. Det mesta är såklart säkert kollat upp osv och en fyllekväll som andra. Men ändå... dom hade sin arbetskompis efter sig. Mkt konstigt att de var så ovetande så länge när i princip hela Sveavägen och området omkring såg nåt. Gatan dom gick på och rimligen borde ha noterat att ngt hänt i sholm.
En detalj som sticker ut lite är gänget som skulle ha blivit upphämtade av en bil strax innan mordplatsen. Av en ren slump.
De lämnar divergerande uppgifter om hur de färdades vidare.
Kan bero på fylla förstås, men vilka var de som satt i bilen innan?

”Några arbetskamrater”. Jaha, vilka och vad har dom sett i korsningen en till två minuter före mordet?
Polisen verkar inte ha den minsta aning, och inte heller verkar de intresserade.
Så jobbar inte polisen normalt, och borde definitivt inte göra det vid ett statsministermord.

”Det skiter vi i vi hör Sigge Cedergren för 48:e gången i stället”
Senast redigerad av MacMackay 2019-04-25 kl. 08:14.
Citera
2019-04-25, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
En detalj som sticker ut lite är gänget som skulle ha blivit upphämtade av en bil strax innan mordplatsen. Av en ren slump.
De lämnar divergerande uppgifter om hur de färdades vidare.
Kan bero på fylla förstås, men vilka var de som satt i bilen innan?

”Några arbetskamrater”. Jaha, vilka och vad har dom sett i korsningen en till två minuter före mordet?
Polisen verkar inte ha den minsta aning, och inte heller verkar de intresserade.
Så jobbar inte polisen normalt, och borde definitivt inte göra det vid ett statsministermord.

”Det skiter vi i vi hör Sigge Cedergren för 48:e gången i stället”

Ja och att den tjejen som påstod att hon blivit våldtagen som följer med en av killarna som tog bilen. (tror jag det var) hem sen säger att ”Pelle lyckades tillslut” lite oklart.
Påstår inte att nån mördat Palme under deras partykväll, men påstår att lösningen finns bland de som såg offret sist och har en anknytning eller motiv, möjlighet att mörda denne. Man måste gå på vad man VET.
Vi vet att Palme blev skjuten bakifrån och att mördaren var där. Det är vad vi vet. Jag ska försöka låta bli att lägga vikt vid vad vittnen sett för klädsel och hur folk stod, för at det är så otroligt svårt att säga som vittne en mörk kaotisk kväll.
Skulle vilja veta vilken bil som stannade och som gångvittnena såg. Vem var ynglingen som sprang ut och tillbaka vid mordplatsen?
Citera
2019-04-25, 08:39
Medlem
hehehos avatar
man undrar vad detta va:
Citat:
Dagens Nyheter1972-11-11Edition: . Stockhomsupplagan; A3, tryckort: 0
Söks för delgivning: Sjökapten Joel Haukka. 30 04 11-0015, senast kända
Citera
2019-04-25, 08:41
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Det där spåret verkar va stryket. Ska hitta källor på det, men han ville inte komma in med sin utrustning eller medverka i ytterligare förhör. Tror det är rätt klarlagt att det var bara hittepå.

Nja, det tror jag inte, han medverkar i flera TV program tillsammans med polisen där även ölvebro säger att man kontrollerat hans radioutrustning "så att det inte var något fel på den". En trovärdig veteranjounalist som står fast vid sin berättelse.
Citera
2019-04-25, 10:20
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Nja, det tror jag inte, han medverkar i flera TV program tillsammans med
polisen där även ölvebro säger att man kontrollerat hans radioutrustning "så att det inte var något fel på den". En trovärdig veteranjounalist som står fast vid sin berättelse.
Jag har varit skeptisk till uppgifterna från DN-fotografen.
Men efter att ha förstått att Ny-demokraten Sten Söderberg tidigare varit i samröre med Birger Elmér så finner jag det inte alls osannolikt att det befann sig några stofiler och gamla IB-tomtar i kvarteret.
Citat:
Favoritpolisen bör ha varit ekobrottsrotelns, Sten Söderberg som senare gjorde politisk karriär men också fälldes för grovt bedrägeri i samband med affärer tillsammans med Kauklija.
Citera
2019-04-25, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Vilka då?
Är tämligen säker på att Jan O offentligt hävdat att han tror på CA. Själv tycker jag inte att man bör fästa sig vid slutsatserna i gmp. Det kan stämma men kan också vara helt fel
Citera
2019-04-25, 11:27
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ja och att den tjejen som påstod att hon blivit våldtagen som följer med en av killarna som tog bilen. (tror jag det var) hem sen säger att ”Pelle lyckades tillslut” lite oklart.
Påstår inte att nån mördat Palme under deras partykväll, men påstår att lösningen finns bland de som såg offret sist och har en anknytning eller motiv, möjlighet att mörda denne. Man måste gå på vad man VET.
Vi vet att Palme blev skjuten bakifrån och att mördaren var där. Det är vad vi vet. Jag ska försöka låta bli att lägga vikt vid vad vittnen sett för klädsel och hur folk stod, för at det är så otroligt svårt att säga som vittne en mörk kaotisk kväll.
Skulle vilja veta vilken bil som stannade och som gångvittnena såg. Vem var ynglingen som sprang ut och tillbaka vid mordplatsen?

Är det inte rallyförare du tänker på, han finns ju namngiven. Blixt eller Flash som nickname.
Citera
2019-04-25, 11:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Tycker det är märkligt att nåra gångvittnen sett en bil med en yngling som rusar ut vid mordplatsen och tillbaka. Tycker också det är skumt att man inte sett Palme på sin väg, och ännu mer skumt att man tar ut pengar 3 min innan mordet sker på samma gata, ser eller hör inget av mordet, att nån av dem råkar bli bestulen på sitt uttag under kvällen. Och tillsist att man inte märker av att det skett förrän vid 2:00 i väg hem med taxin. Det mesta är såklart säkert kollat upp osv och en fyllekväll som andra. Men ändå... dom hade sin arbetskompis efter sig. Mkt konstigt att de var så ovetande så länge när i princip hela Sveavägen och området omkring såg nåt. Gatan dom gick på och rimligen borde ha noterat att ngt hänt i sholm.

Personligen så ser jag inget konstigt i detta alls.
Den första ynglingen är sannolikt nyfiken, möjligen orolig för att det är någon han känner som ligger på gatan? Eller annan omystisk förklaring..

Att inte "ha sett Palme" visar ju lite på problemen med våra "mystiska" resonemang så här efteråt..
Vem räknade där och då med att man skulle få se statsministern...
Paret såg garanterat ut som vilket äldre par som helst...

Min uppfattning i övrigt är att det tog en bra stund för de på mordplatsen att få klart för sig att det var Palme som skjutits... och en gissning är det dröjde lite ytterligare innan det spred sig även där på mordplatsen.. Det var ingen som skrek ut det.
Tillbaks till denna (din första) yngling som lämnade bilen och kilade över så känns det alltså ytterst oklart om han skulle ha fått klart sig vem den döde var..
Citera
2019-04-25, 11:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Är det inte rallyförare du tänker på, han finns ju namngiven. Blixt eller Flash som nickname.

Janne "Flash" Nilsson
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kaeRp6/racingprofilen-sag-palme-do--blev-aldrig-hord
Citera
2019-04-25, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Personligen så ser jag inget konstigt i detta alls.
Den första ynglingen är sannolikt nyfiken, möjligen orolig för att det är någon han känner som ligger på gatan? Eller annan omystisk förklaring..

Att inte "ha sett Palme" visar ju lite på problemen med våra "mystiska" resonemang så här efteråt..
Vem räknade där och då med att man skulle få se statsministern...
Paret såg garanterat ut som vilket äldre par som helst...

Min uppfattning i övrigt är att det tog en bra stund för de på mordplatsen att få klart för sig att det var Palme som skjutits... och en gissning är det dröjde lite ytterligare innan det spred sig även där på mordplatsen.. Det var ingen som skrek ut det.
Tillbaks till denna (din första) yngling som lämnade bilen och kilade över så känns det alltså ytterst oklart om han skulle ha fått klart sig vem den döde var..

Håller med dig - man ser normala saker, man ser onormala saker under en utekväll. Allt har i 90% en logisk ikke kriminell orsak. Och alla iakttagelser och värderingar är subjektiva. Det du tycker är märkligt beteende är i andras ögon inte det och åt andra hållet. Därför är det viktigt med fakta. Man börjar meter för meter och jobbar sig utåt. Den som såg offret sist och närmast. Oturligt nog eller turligt verkade denna person vara berusad, men vi ska nog tro ändå på Anders B att tre gick och pratade och Palme av ngn anledning drog ner på takten, det stämmer med tiden Nicola testades för. Varför drar man ner på takten och verkar i det närmaste stå still ett tag?
1. Man ser sig omkring.
2. Man vilar.
3. Man småpratar om något viktigt.
4. Man känner obehag och släpper förbi nån man upptäcker gå för nära.
5. Man letar efter något i en ficka.
6. Mer?

Samtidigt har vi Inge som sett nån hävdar i sten att nån väntat och skjutit. Visserligen längre från än Anders B. Tror på de båda faktiskt. Men all logik säger att den som är närmare ser bättre. Man har sin personliga sfär och kanske tyckte Palme Anders B var i hans ögon var obehaglig och drog ner på takten men då skulle Anders B inte sett ett sällskap på 3 prata. Mördaren kom otroligt nära. 20 -30 - 50 cm är inom din yttersta privata gräns och då reagerar man om man inte står i en trängd folksamling. Man saktar ner, går fortare, backar, tar ett steg åt sidan, lutar sig, vänder sig om. OM det inte är någon man tillåtit in i sin sfär, pga tillit. En bekant, ett samtal. Inslag av en konspiration utesluter inte en inslag av ensam galning.

ovanligt att en anhörig också beskjuts när det gäller en högt uppsatt man. Men det händer och det är ovanligt rått.
Citera
2019-04-25, 13:59
Medlem
Gothuss avatar
Jugoslaviska UDBA ligger bakom över etthundra mord i västra Europa och i USA.
Hur stort mörkertalet är vill jag nästan inte ens tänka på.
Jag ska försöka ta reda på mer om deras aktivitet och om det är som jag misstänker att en eller flera yrkesmördare från UDBA är inblandade i morden på följande:

Milovan Mirkovic, mördad den 3 juli 1985, Göteborg
Olof Palme, mördad den 28 februari 1986, Stockholm
Peter Imre Virag, mördad den 18 september 1986, Stockholm
Victor Gunnarsson, mördad den 4 december 1993, Deep Gap, Watauga County, North Carolina

Därför kan Vuksic vara mördaren
Palmegruppen har kartlagt tiden fram till mordet på Olof Palme och det visade sig att en man som alla anser vara Mirko Vuksic hade flera adresser i Stockholm, bland annat en restaurang på Kungsholmen, och han hade dessutom setts arbeta nära familjen Palmes bostad på Västerlånggatan i Gamla stan.

I nyöppnade galleri Atrium?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3jEyje/han-skulle-doda-palme
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xwbr9W/darfor-kan-vuksic-vara-mordaren

Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Jag skrev kanske otydligt. Almblad svarar på Walls fråga om vem som var aktuell 1988, och när han gör det hänvisar Almblad, som en förklaring till att personen hittills varit okänd, till att "Lennart" bara var aktuell (satt häktad) 14 dagar (1986), och att det DÅ inte blev något av det - men att det var denna smugglare, och inte CGÖ, som trots frisläppandet 1986 var den som fortfarande fanns med i leken hösten 1988. Det är i sammanhanget tydligt att det är den person som fanns med samtidigt vid VG:s konfrontation som avses. Med Anérs dokument och bild i Dominoeffekten får man reda på (nästan) vem denna smugglare är. Jag ser väldigt lite utrymme för något missförstånd här.

De fyra som då fanns med hösten 1988, och som familjen Palme fick information om angående utredningsläget, var alltså:
- Alkoholisten i norrförort (CP),
- Smugglaren "Lennart" (av LP utpekad 1986),
- En till två "jugoslaver", där nog den ena hade albanskt ursprung

Vilka de två "jugoslaverna" var är jag inte helt säker på. Enligt Gunnar Wall är den ena "K", dvs albanen Kojtim, som pekas ut i det anonyma brevet till LP, och som ska ha befunnit sig på Oxen mordkvällen. Den andra tror jag kan ha varit Mirko Vuksic som ett vittne ska ha pekat ut på ett fotografi redan dagen efter mordet. Vuksic var f.ö. aktuell så sent som 1998 då Jan Danielsson begärde ett nytt förhör med honom sedan han flyttat till Serbien.
Finns flera artiklar om MV i Aftonbladet 2004-11-05, bl.a. denna: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10500170.ab

Gemensamt för alla utom CP är att de på ett eller annat sätt varit ganska tydligt utpekade tidigt i utredningen.
Senast redigerad av Gothus 2019-04-25 kl. 14:50.
Citera
2019-04-25, 14:04
Medlem
Har för mig att nån här hade bra foton på Sthlms telekataloger men hittar det inte.
Nån som vet om färgen var densamma 1985/86 som 1979?
https://imgur.com/xMq9ogn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in