2019-04-24, 16:35
Medlem
Det är så att jag köpte ett par skor.
Efter 2 månader så började dom att läcka in från sulan.
Skoföretaget tog in dom och trycktestade dom. Kom fram till att det var fel på skorna.

Åker in till företaget. Tittar efter nya skor och hittar inga jag vill ha.
Ber då om att få pengarna tillbaka.
Får då höra att jag har två alternativ:

nya skor eller tillgodokvitto. Inga pengar.

Chefen kommer sedan och säger att dom inte har någon skyldighet att ge mig pengar. Så dom kommer inte ge mig pengar.
Hävdade att jag ville ha pengarna på mitt konto eller i handen. Så chefen för skoföretaget gick iväg. Där stod jag och kassörskan.
Tog då emot tillgodokvittot för att komma där ifrån. Skulle aldrig få några pengar.

Har jag inte rätt att välja om jag vill ha tillgodokvitto eller ej? Känns märkligt att vara tvingad till tillgodokvitto.
Citera
2019-04-24, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadhorror
Skoföretaget tog in dom och trycktestade dom. Kom fram till att det var fel på skorna.

Chefen kommer sedan och säger att dom inte har någon skyldighet att ge mig pengar. Så dom kommer inte ge mig pengar.
Hävdade att jag ville ha pengarna på mitt konto eller i handen. Så chefen för skoföretaget gick iväg. Där stod jag och kassörskan.
Tog då emot tillgodokvittot för att komma där ifrån. Skulle aldrig få några pengar.

Har jag inte rätt att välja om jag vill ha tillgodokvitto eller ej? Känns märkligt att vara tvingad till tillgodokvitto.

Om köpet hävdes har du rätt till att få pengarna tillbaka. Frågan som uppkommer är dock om du hade rätt att häva köpet eller om säljaren kunde avhjälpa felet på annat sätt t.ex. omleverans men du tackat nej till detta.
Citera
2019-04-24, 16:55
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Säljaren har rätt att avhjälpa felet genom omleverans, reparation eller hävning. Du kunde alltså fått ett par likadana skor.

Inte fören säljaren misslyckats avhjälpa felet upprepade gånger (praxis säger tre) har du rätt att kräva hävning.

Så, jag tror handlarens agerande är korrekt.
Senast redigerad av EckiEcki 2019-04-24 kl. 16:59.
Citera
2019-04-24, 16:59
Medlem
Zoologens avatar
Citat:

Tycker det låter skumt.

I Sverige har vi tre års reklamationstid om en vara går sönder. Reklamerar man inom två månader har man gjort det inom skälig tid, men man bör enligt Konsumentverket maila säljaren. Denne bör få möjlighet att laga varan.

Får man ett tillgodokvitto måste man se till att utnyttja det i tid. Men jag tycker att du borde ha fått pengarna tillbaka som du ville.
Citera
2019-04-24, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Om köpet hävdes har du rätt till att få pengarna tillbaka. Frågan som uppkommer är dock om du hade rätt att häva köpet eller om säljaren kunde avhjälpa felet på annat sätt t.ex. omleverans men du tackat nej till detta.

Skorna jag köpte var vinterskor som ej säljes längre.
Det fanns inga andra skor i samma prisklass.

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Säljaren har rätt att avhjälpa felet genom omleverans, reparation eller hävning. Du kunde alltså fått ett par likadana skor.

Inte fören säljaren misslyckats avhjälpa felet upprepade gånger (praxis säger tre) har du rätt att kräva hävning.

Så, jag tror handlarens agerande är korrekt.

Fanns inga likadana skor. Då den modellen inte finns längre. Var vinterskor som gick sönder. Och det fanns inga vinterskor längre.
Citera
2019-04-24, 17:19
Medlem
Citat:

I så fall torde hävning vara det som återstår och då kan du kräva att få pengarna tillbaka.
Citera
2019-04-24, 17:36
Medlem
Mowglinos avatar
Citat:

Fanns inga likadana skor. Då den modellen inte finns längre. Var vinterskor som gick sönder. Och det fanns inga vinterskor längre.

Om dom inte kan erbjuda ett par likvärdiga skor så har du rätt att få köpet hävt.
Citera
2019-04-24, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
I så fall torde hävning vara det som återstår och då kan du kräva att få pengarna tillbaka.

Vad ska man göra om dom vägrar ge pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av Mowglino
Om dom inte kan erbjuda ett par likvärdiga skor så har du rätt att få köpet hävt.

Det jag försökte. Men enligt chefen så har dom ingen skyldighet att ge mig några pengar.
Citera
2019-04-24, 18:14
Medlem
Citat:

Känns lite då som att omleverans inte fungerar och reparation valde företaget att inte utföra. Då kvarstår återbetalning av pengarna.
Citera
2019-04-24, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Känns lite då som att omleverans inte fungerar och reparation valde företaget att inte utföra. Då kvarstår återbetalning av pengarna.

Blev ej erbjuden reparation.

Enligt chefen så har dom ej någon skyldighet att ge mig pengar.
Citera
2019-04-24, 19:29
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Blev ej erbjuden reparation.

Enligt chefen så har dom ej någon skyldighet att ge mig pengar.

Det verkar inte vara någon seriös skoaffär. Hur som helst är vintersäsongen slut nu. Du får väl utnyttja tillgodokvittot till en bra sommarsko, så att du får användning av det.

Och inte gå tillbaka till affären igen.
Citera
2019-04-24, 20:19
Medlem
Kan man på något sätt kräva att få pengarna?

Finns det någon lagtext man kan hänvisa till att man har rätt till att få pengarna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in