2019-04-24, 08:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Då var det inget förtroligt samtal de hade. Inte från Os sida. Om han inte kom på mordplanerna efter samtalet. Jag undrar vad det handlade om. Frågan är retorisk.
Frågan är inte retorisk - frågan är helt idiotisk.

Citat:
Om det varit förtroligt hade Oskar berättat att han tänkt på självmord och var rädd för att kunna skada sin familj.
Citera
2019-04-24, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du tillför inget med ditt ordbajsande. Sensmoralen är att du framstår som lika dum för att;

Det rör sig om gemensamt familicide varav både Hanna och Oskar döljer planerna. Det är med andra ord inte troligt att han i ett medarbetarsamtal med chefen skulle diskutera detta.

Nej, det skulle vara konstigt att nämna det för chefen. Deras kontakt var professionell, inte förtrolig på det sätt som du beskriver det. Det är inte så att människor med självmordsplaner aldrig berör detta, de gör det. Svårigheten för omgivningen är att bedöma hur de bör agera. Då gäller det att finnas till hands, men vad jag kan se fanns det ingen föräldrarna kunde ringa när de satte planerna i verket. En eller två.

I själva verket lurade O sin chef. Han visste redan då att han inte skulle dyka upp på konferensen, jag antar att det skadade universitetets anseende i någon mån. Att bjuda in, och inte dyka upp... Om det nu är som du tror, att O planlagt allt i förväg. Jag är inte säker på det.
Senast redigerad av rappytt 2019-04-24 kl. 09:00.
Citera
2019-04-24, 08:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, det skulle vara konstigt att nämna det för chefen. Deras kontakt var professionell, inte förtrolig på det sätt som beskriver det.
JO DET VORE DET - eftersom folk som överväger självmord inte springer runt och snackar om det.

Än mindre gemensamt familicide ihop med sin fru.

Men du kanske har mer erfarenhet av drama, historionisk personlighet där självmord handlar om att skrämma skiten ur omgivningen för att inte lämnas?
Då förstår jag att du kör den här vinkeln; om självmord är självskadebeteende eller uppmärksamhet.

Vi snackar dock Oskar 45 år.
Citera
2019-04-24, 09:01
Medlem
Citat:
JO DET VORE DET - eftersom folk som överväger självmord inte springer runt och snackar om det.

Än mindre gemensamt familicide ihop med sin fru.

Men du kanske har mer erfarenhet av drama, historionisk personlighet där självmord handlar om att skrämma skiten ur omgivningen för att inte lämnas?
Då förstår jag att du kör den här vinkeln; om självmord är självskadebeteende eller uppmärksamhet.

Vi snackar dock Oskar 45 år.

Jo, självmordsbenägna kan berätta både det ena och det andra. Bra att du återkom till åldern. I Oskars ålder är det relativt vanligt att ha ålderskriser, åren före 50 är jobbiga för många. Både män och kvinnor går igenom klimakteriet. Jag har tidigare skrivit att Hanna kan ha haft klimakteriebesvär, det kan ge sömnbesvär som blir så allvarliga att självmordstankar kan komma.

Jag skulle inte bli förvånad om orsakerna till morden och självmorden inte bottnar i samma problematik hos paret, om de båda var överens, vilket jag inte sett några bevis för, än.
Senast redigerad av rappytt 2019-04-24 kl. 09:06.
Citera
2019-04-24, 09:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo, de gör det. De berättar om sina tankar...
Lägg ner ditt helt skeva resonemang.

Han sitter i ett medarbetarsamtal med sin chef - varav förtroligt handlar om att han pratar öppet om att det är jobbigt hemma. För att de känt varandra sen 2002.

Tacka fan om han varenda kväll sen tidig höst ältat att döda sina barn.
Med självmordsbenägna Hanna.

Där är dock närheten till chefen över, sillhjärna.
Citera
2019-04-24, 09:07
Medlem
Citat:
Lägg ner ditt helt skeva resonemang.

Han sitter i ett medarbetarsamtal med sin chef - varav förtroligt handlar om att han pratar öppet om att det är jobbigt hemma. För att de känt varandra sen 2002.

Tacka fan om han varenda kväll sen tidig höst ältat att döda sina barn.
Med självmordsbenägna Hanna.

Där är dock närheten till chefen över, sillhjärna.

Nej, det var inget förtroligt samtal. Med förtroliga samtal avses att båda parterna vågar vara ärliga om vad de känner och tycker om just de ämnen de diskuterar. Vad vi nu vet är att Oskar inte alls var förtrolig med sin chef, men chefen kan ju ha varit förtrolig med Oskar.

Ha en fin dag i forumet nu Develi.
Citera
2019-04-24, 09:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, det var inget förtroligt samtal. Med förtroliga samtal avses att båda parterna vågar vara ärliga om vad de känner och tycker om just de ämnen de diskuterar. Vad vi nu vet är att Oskar inte alls var förtrolig med sin chef, men chefen kan ju ha varit förtrolig med Oskar.
Nåt du aldrig upplevt?
Nyanser är inte din starka sida - snarare tvära kast i kontraster - så jag förstår att nuvarande dialog blir obegriplig för din del.

Det är absolut på förtrolig nivå eftersom han vågar visa emotioner. Han beskriver en jobbig hemsituation i förtroende.
Däremot är det fullständigt irrationellt det du skriver - att han spontant skulle erkänna övervägande av gemensamt familicide.
I ett medarbetarsamtal med sin chef:

"De två männen jobbade tillsammans länge, och chefen var väl insatt i kollegans svårigheter.
– Vi pratade om döttrarnas sjukdom och hur vi kunde anpassa arbetet för att det skulle bli så bra som möjligt för familjen."
– Kanske var han lite mer plågad och ledsen över flickornas situation än vanligt. "
Senast redigerad av develi 2019-04-24 kl. 09:34.
Citera
2019-04-24, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Varsågod att söka i tråden, postats många gånger, mängder av länkar. Vi har haft väldigt stor slagsida mot ME-diskussioner, behöver knappast göra repris på det.
Det är så gällande barn-ME. Det kände antagligen både O och H till.

Vad jag kommer ihåg var det en undersökning baserat på ett mycket litet urval som det är tveksamt om det går att dra några som helst slutsatser ifrån.
Citera
2019-04-24, 11:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det fanns uppgifter i pm-et att det var första gången läkarna i Lund satt ME-diagnos på en så ung flicka som Agnes när hon diagnostiserades, vet inte om det stämmer.
Ja, det samma påstår missan i sina kontakter med nån skånsk läkare.

Jag frågade dig och reviews (som la det i tråden) om aktuellt PM men denna har för osedvanligheten inte dykt upp.
Citera
2019-04-24, 14:30
Medlem
Precis lunchat med en neurolog och hen säger att ME-diagnos inte existerar och de läkarna som sätter en sådan diagnos på barn borde granskas.
Så oavsett vad föräldrarna eller förälder har tjatat till sig för diagnos så tror inte jag att barnens ”sjukdom” var den verkliga orsaken till morden.
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad jag kommer ihåg var det en undersökning baserat på ett mycket litet urval som det är tveksamt om det går att dra några som helst slutsatser ifrån.
Citera
2019-04-24, 14:41
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Precis lunchat med en neurolog och hen säger att ME-diagnos inte existerar och de läkarna som sätter en sådan diagnos på barn borde granskas.
Så oavsett vad föräldrarna eller förälder har tjatat till sig för diagnos så tror inte jag att barnens ”sjukdom” var den verkliga orsaken till morden.

Varför skulle föräldrarna ha tjatat till sej diagnoser på flickorna? Verkar både tråkigt och besvärligt.
Citera
2019-04-24, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin

Tipsa din djupt okunniga vän om följande sida från SLL där Sveriges samlade expertis har sammanfattat de viktigaste rönen om ME, så slipper hen fortsätta att sprida medicinska lögner. Ska jag vara helt ärlig så skulle jag tro att din vän vid en granskning hade fått skarp kritik eftersom att det som legitimerad läkare är förbjudet att strida mot vetenskap och beprövad erfarenhet, så hen bör låta bli att uttrycka sådant under sin tjänsteutövning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in