2019-04-23, 21:42
Medlem
skunkjobbs avatar
De båda propelleraxeltätningarna på min Princess från sent 80-tal ser lite olika ut. Den på babordssidan har nog blivit utbytt till något modernare: http://forumbilder.se/I540H/axeltatning-babord
medan styrbords axeltätning ser äldre, risigare och annorlunda ut: http://forumbilder.se/I540H/axeltatning-styrbord

Båda håller tätt utan att läcka in en droppe vatten. Det går små rör från de båda backslagens oljekylare (sista anhalten för sjövattnet innan det mesta av det leds ut via avgasrören) med sjövatten till axeltätningarna som jag antar är för att smörja dem. När jag glykolfyllde sjövattensystemen i vintras så rann det ut via styrbords axel men inte babords. Trycket så sent i systemet är nog väldigt lågt så det finns inte mycket som tvingar ut det via tätningarna.

Styrbords gissar jag är en vanlig glandtätning med flätor som kläms runt axeln men babords tätning kanske är någon modernare typ? Någon som känner igen den och vet om där ska komma kylvatten?

Styrbords tätning är full med ärg men det kanske räcker att borsta av och olja in den för syns skyll.

Finns det någon anledning att ta isär dem så länge de inte läcker?

Det finns propelleraxelfett att köpa, är det bra att trycka i en klick för att förlänga livet på tätningarna eller är det för andra typer av tätning eller kanske lagringar?

I båtens bruksanvisning beskrivs en helt annan sorts tätning med fettsmörjning där man ska vrida ett varv på en liten dosa med fett varje dag så det trycks in i tätningen men några sådana finns inte i båten.

Kylvattenröret till styrbordstätningen är i koppar och ser för djävligt ut så det tänkte jag byta mot EPDM-slang och även nippeln där röret ansluts mot tätningen.

Sedan har det gått "jordkablar", svarta kablar för potentialutjämning både till axeltätningarna och rodren men dessa är avklippta (vete fan var de kommer från, kanske varit anslutna till motorerna också men skrovet är i alla fall av plast). Kan det vara att man fick mer korrosion med än utan dessa och därför klippte av dem? Hade de funkat bra och gjort nytta så hade de väl inte klippts av tänker jag. Båten har anslutning för landström vilket kan spela roll för det här med potentialutjämning. Propellrar och axlar ser fina ut och zinkanoderna med så jag ser inga tecken på farlig strömvandring. Är det något man bör mäta för att reda ut detta?
Senast redigerad av skunkjobb 2019-04-23 kl. 21:47.
Citera
2019-04-23, 22:57
Medlem
På babord sid har du en sk Black jack, den är vattensmord
https://www.google.com/search?q=penta+blackjack&rlz=1C1AVNA_enSE734SE734& source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi1hN7OhOfhAhX k_CoKHctgDf0Q_AUIDigB&biw=1920&bih=969#imgrc=hfNSz yrslXppqM:

När du sjösätter skall du lägga lite vattenfast fett mellan tätningen och axeln, du kan pilla på den så att det kommer ur den så att den får gå i vatten
se också
https://www.maringuiden.se/forum/topic/87607-volvo-penta-black-jack-seal/

https://www.seasea.se/motortillbeh%C3%B6r/olja-service/volvo-penta/axelt%C3%A4tning-volvo-penta

manual
https://www.marinexpress.se/pdf/tips/Instruktion%20Black%20Jack%20gummipackbox%20828254 __3810011[1].pdf

De andra grunkorna kan jag inte så mycket om.
Om det är en tätning så sitter den ju kloss an mot skrovet och är inte rörlig är det verkligen en tätning och inget lager, har du fler lager på axeln?

https://www.google.com/search?rlz=1C1AVNA_enSE734SE734&biw=1920&bih=969&t bm=isch&sa=1&ei=5HW_XOTDDJvTmwWlxo34Aw&q=t%C3%A4tn ing+propelleraxel&oq=t%C3%A4tning+propelleraxel&gs _l=img.3..0i24.1129087.1137517..1138744...0.0..0.9 4.1647.21......1....1..gws-wiz-img.......0j0i67j 0i5i30.9ZW6UkewBtw#imgdii=Zm3_9tBGMyJ7_M:&imgrc=Du OdI8icnU_HEM:

Jag har ibland glömt att lägga fett mellan axeln och black jacken det händer inget speciellt, men du har en tätning? i mellan och det kan ta längre tid för vattnet att komma till jacken, och då blir den varm
Citera
2019-04-23, 22:59
Medlem
Jag har för mig att Penta rekommenderar ett bytesintervall på Black jack

VIKTIGT! Tätningen skall bytas var 500:e
driftstimma eller minst vart femte år enl Penta
Senast redigerad av batshake 2019-04-23 kl. 23:01.
Citera
2019-04-23, 23:20
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
På babord sid har du en sk Black jack, den är vattensmord
https://www.google.com/search?q=penta+blackjack&rlz=1C1AVNA_enSE734SE734& source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi1hN7OhOfhAhX k_CoKHctgDf0Q_AUIDigB&biw=1920&bih=969#imgrc=hfNSz yrslXppqM:

När du sjösätter skall du lägga lite vattenfast fett mellan tätningen och axeln, du kan pilla på den så att det kommer ur den så att den får gå i vatten
se också
https://www.maringuiden.se/forum/topic/87607-volvo-penta-black-jack-seal/

https://www.seasea.se/motortillbeh%C3%B6r/olja-service/volvo-penta/axelt%C3%A4tning-volvo-penta

manual
https://www.marinexpress.se/pdf/tips/Instruktion%20Black%20Jack%20gummipackbox%20828254 __3810011[1].pdf

De andra grunkorna kan jag inte så mycket om.
Om det är en tätning så sitter den ju kloss an mot skrovet och är inte rörlig är det verkligen en tätning och inget lager, har du fler lager på axeln?

https://www.google.com/search?rlz=1C1AVNA_enSE734SE734&biw=1920&bih=969&t bm=isch&sa=1&ei=5HW_XOTDDJvTmwWlxo34Aw&q=t%C3%A4tn ing+propelleraxel&oq=t%C3%A4tning+propelleraxel&gs _l=img.3..0i24.1129087.1137517..1138744...0.0..0.9 4.1647.21......1....1..gws-wiz-img.......0j0i67j 0i5i30.9ZW6UkewBtw#imgdii=Zm3_9tBGMyJ7_M:&imgrc=Du OdI8icnU_HEM:

Jag har ibland glömt att lägga fett mellan axeln och black jacken det händer inget speciellt, men du har en tätning? i mellan och det kan ta längre tid för vattnet att komma till jacken, och då blir den varm
Perfekt svar, tack för det! Det var ju tur jag frågade för jag hade ingen tanke på att den där gummitutan kan behöva avluftas efter sjösättning.

Jag vet inte om det sitter kvar en likadan tätning som på andra axeln under gummitutan, det känns väl onödigt att ha dubbla och kanske t o m dåligt om gummit vill ha vatten på sig för att inte gå varmt. Det kanske bara är den yttre hylsan kvar från den gamla tätningen och man har tagit bort glandern och trätt gummit över ytterhylsan/tätningshuset. Eller är hela skiten bytt.

Ärgklumpen på styrbordsaxeln måste vara en tätning trots att den sitter stumt mot skrovet, någon annan tätning finns inte. Axiallagring är väl i backslaget och radiellt lagras axeln i ett cutlesslager (gummihylsa) längst bak vid propellern och kanske även där det går genom skrovet, det senare har jag inte kollat.

Det ser ut som en vanlig packbox med flätor och glander: https://www.pumpsandsystems.com/compression-packing/may-2015-how-avoid-compression-packing-failure

Har du någon idé om de avklippta jordningskablarna? Det ser lite konstigt ut men det kanske är bättre utan än med dessa på min båt av något skäl.
Citera
2019-04-23, 23:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jag har för mig att Penta rekommenderar ett bytesintervall på Black jack

VIKTIGT! Tätningen skall bytas var 500:e
driftstimma eller minst vart femte år enl Penta
Hupps! Nu köpte jag ju båten förra sommaren så jag vet inte hur gammal tätningen är men förmodligen mer än fem år. Gångtiden på motorerna är 1500 h men Black Jacken är säkert inte från när båten byggdes. Nu börjar det bli lite ont om tid till sjösättning, den har inte läckt någonting hittills och lär inte haverera dramatiskt utan bara börja droppa mer och mer om den blir för sliten så det får nog vänta till nästa vinter. Polering av skrovet har tagit mycket mer tid än jag trodde, det är ju fan gigantiskt!
Citera
2019-04-23, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Perfekt svar, tack för det! Det var ju tur jag frågade för jag hade ingen tanke på att den där gummitutan kan behöva avluftas efter sjösättning.

Har du någon idé om de avklippta jordningskablarna? Det ser lite konstigt ut men det kanske är bättre utan än med dessa på min båt av något skäl.

Har du båten i salt bräckt eller sötvatten

Citat:
Hupps! Nu köpte jag ju båten förra sommaren så jag vet inte hur gammal tätningen är men förmodligen mer än fem år. Gångtiden på motorerna är 1500 h men Black Jacken är säkert inte från när båten byggdes. Nu börjar det bli lite ont om tid till sjösättning, den har inte läckt någonting hittills och lär inte haverera dramatiskt utan bara börja droppa mer och mer om den blir för sliten så det får nog vänta till nästa vinter. Polering av skrovet har tagit mycket mer tid än jag trodde, det är ju fan gigantiskt!

Ja polering är ett väldigt jobb, men när den väl kommer i vattnet ser man inte så noga på skrovet, utan mer på sittbrunn mm

Jag har en känsla av att din Black jack är till mer för extra säkerhet och då är det ju inte så noga, jag har också hört varvsfolk säga att man behöver inte byta så ofta, men för försäkringsbolagen är det nog bra.
Citera
2019-04-24, 00:17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Har du båten i salt bräckt eller sötvatten
Bräckt med c:a sju promilles salthalt.

Tidigare ägare bodde längre söderut längs Östersjökusten, innan dess någonstans i Danmark och första ägaren i Tyskland. Beroende på var i Danmark och Tyskland så kan den ju ha legat i riktigt havsvatten en gång i tiden, eller inte.

Citat:
Ja polering är ett väldigt jobb, men när den väl kommer i vattnet ser man inte så noga på skrovet, utan mer på sittbrunn mm
Ja fy fan, hela överbyggnaden har jag kvar att polera men det gör jag när den är i sjön. Allt blir lättare med tre minuter gångväg till bryggan mot 40 minuter bilväg till vinterförvaringen så jag gör bara sådant som måste göras med båten på land nu. Plus att jag får en ursäkt att skjuta upp jobb...

Citat:
Jag har en känsla av att din Black jack är till mer för extra säkerhet och då är det ju inte så noga, jag har också hört varvsfolk säga att man behöver inte byta så ofta, men för försäkringsbolagen är det nog bra.
Jag kan ju lossa gummit och se om det sitter en packbox under den men det är ju inte säkert. Sen är nog de rekommenderade bytesintervallen på många saker lite överdrivet täta.
Senast redigerad av skunkjobb 2019-04-24 kl. 00:24.
Citera
2019-04-24, 19:58
Medlem
Citat:
Hupps! Gångtiden på motorerna är 1500 h t!

Det var inte mycket på så många år båten är dessutom ca 30 år, det är det jag alltid sagt motorbåtar används ju knappt, segelbåtar brukar ha mer gångtid på sina motorer, i och för sig går de långsammare

Citat:
Bräckt med c:a sju promilles salthalt.

Tidigare ägare bodde längre söderut längs Östersjökusten, innan dess någonstans i Danmark och första ägaren i Tyskland. Beroende på var i Danmark och Tyskland så kan den ju ha legat i riktigt havsvatten en gång i tiden, eller inte.

Ja fy fan, hela överbyggnaden har jag kvar att polera men det gör jag när den är i sjön. Allt blir lättare med tre minuter gångväg till bryggan mot 40 minuter bilväg till vinterförvaringen så jag gör bara sådant som måste göras med båten på land nu. Plus att jag får en ursäkt att skjuta upp jobb...

Jag kan ju lossa gummit och se om det sitter en packbox under den men det är ju inte säkert. Sen är nog de rekommenderade bytesintervallen på många saker lite överdrivet täta.

Ju mer salt desto mer bekymmer med galvanisk korrosion, om du inte har problem så är det väl bara att köra vidare
Man kan ju fundera på
är motorn och propelleraxeln isolerade från varandra
Har du offeranod på rodret
Har du kört med landströmsladdning någon längre tid och sett att det inte finns någon korrosion
Var har du zinkanoder på propeller axel roder
Galvaniska strömmar kan vara jätteproblem och jag tycker att de skall vara sammankopplade, men koppla inte ihop dessa för att jag tycker så

På Västkusten finns det många som har problem med galvanisk korrosion främst vid laddning från land, men även utan landström. Egentligen är det bättre att använda en solpanel än landström då man alltid har med sig panelen och även kan använda den i naturhamn.

När jag köpte min båt (segelbåt) hade/ har jag aluminium roder, detta var till viss del korroderat, det är inte anslutet till propelleraxel el dyl. Jag rostskyddsbehandlade det och sedan spacklade/slipade jag det för att få en naca profil. Profilen såg inte vacker ut från början.
https://www.google.com/search?q=naca+profil+roder&rlz=1C1AVNA_enSE734SE73 4&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi8h-e2o-nhAhVi_CoKHZ26B9AQ_AUIDigB&biw=1920&bih=969#imgdii =CkgRv2VA6uyVWM:&imgrc=QLmRaFYsYLXmSM:

Jag har backslaget isolerat från motorn.

Man kan ju fråga sig hur din roderprofil ser ut, skall det vara naca eller platt skiva eller annat, man kan j tjuvkika på andra liknande båtar. Kanske nytt vinterjobb

Ang polering
Du talar om var båten ligger, sedan bjuder du in alla flashbackare och de som kommer ger du en putstduk och vips så är hela båten polerad, det tar nog 5 h om det kommer 20 personer, sedan bjuder du ut dessa på en sväng på sjön. Man får inte va dum, men jag skulle själv inte göra det.
Citera
2019-04-25, 22:09
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det var inte mycket på så många år båten är dessutom ca 30 år, det är det jag alltid sagt motorbåtar används ju knappt, segelbåtar brukar ha mer gångtid på sina motorer, i och för sig går de långsammare
Ja det är ju bara 50 h om året i snitt, inte mycket fast nog hade jag betydligt mindre än så på motorn på min segelbåt. Det går ju åt så rysligt med soppa att köra en sån här båt så man kan inte flänga runt hur mycket som helst. Fulla tankar går på över 20 000 kr, fast det är djävligt kul att köra i alla fall.

Citat:
Ju mer salt desto mer bekymmer med galvanisk korrosion, om du inte har problem så är det väl bara att köra vidare
Ja med tanke på att jag inte såg några nämnvärda angrepp så borde det väl inte vara någon fara.

Citat:
Man kan ju fundera på
är motorn och propelleraxeln isolerade från varandra
Har du offeranod på rodret
Har du kört med landströmsladdning någon längre tid och sett att det inte finns någon korrosion
Var har du zinkanoder på propeller axel roder
Galvaniska strömmar kan vara jätteproblem och jag tycker att de skall vara sammankopplade, men koppla inte ihop dessa för att jag tycker så

På Västkusten finns det många som har problem med galvanisk korrosion främst vid laddning från land, men även utan landström. Egentligen är det bättre att använda en solpanel än landström då man alltid har med sig panelen och även kan använda den i naturhamn.
Jag tror motorn och axeln är isolerade från varandra med någon gummikoppling men jag är lite osäker.
Ingen offeranod på rodren. De var lite brunprickiga, vet inte om det var rost eller något annat. Jag vet inte vad de är gjorda av men det var inga stora angrepp i alla fall.

Jag hade landströmmen ansluten drygt tre månader förra året. Då båten är försedd med ett par Ctec-laddare skulle jag tro att förra ägaren också brukade ha landströmmen ansluten. Jag vet inte om landströmmen är försedd med skiljetrafo men det kan jag ju undersöka.

Det sitter zinkanoder på propelleraxlarna, inte direkt på propellrarna. Det sitter även två på skrovet men jag vet inte vad dessa är anslutna till då skrovet är av plast. Det kanske är någon skrovgeomföring och de är anslutna via kablar till något på insidan. Får kolla det. Sedan är det en liten zinkklump på varje trimplan och möjligen i navcentrum på bog- och häckpropellrarna. Det sitter något metalliskt där i alla fall, kanske det är zink. Och sedan är det ett knippe zinkstavar i motorerna på sjövattensidan varav jag bara lossat en och den var det mycket kvar på. Ska kolla resten med när jag har bättre verktyg med mig.

Citat:
När jag köpte min båt (segelbåt) hade/ har jag aluminium roder, detta var till viss del korroderat, det är inte anslutet till propelleraxel el dyl. Jag rostskyddsbehandlade det och sedan spacklade/slipade jag det för att få en naca profil. Profilen såg inte vacker ut från början.
https://www.google.com/search?q=naca+profil+roder&rlz=1C1AVNA_enSE734SE73 4&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi8h-e2o-nhAhVi_CoKHZ26B9AQ_AUIDigB&biw=1920&bih=969#imgdii =CkgRv2VA6uyVWM:&imgrc=QLmRaFYsYLXmSM:

Jag har backslaget isolerat från motorn.

Man kan ju fråga sig hur din roderprofil ser ut, skall det vara naca eller platt skiva eller annat, man kan j tjuvkika på andra liknande båtar. Kanske nytt vinterjobb
Mina roder ser lika löjligt små ut som Tyrannosaurus Rex:s framben. Jag trodde knappt mina ögon när jag lyfte upp båten och fick se dem men de ska ju vara så och räcker uppenbarligen tack vare att de får rejält flöde från propellrarna. Dock i princip overksamma vid backning...

De har lite vingprofil, inget man hittar i NACA-katalogen riktigt, lite platt fram- och bakkant men i alla fall välvda, konvexa sidor.

Citat:
Ang polering
Du talar om var båten ligger, sedan bjuder du in alla flashbackare och de som kommer ger du en putstduk och vips så är hela båten polerad, det tar nog 5 h om det kommer 20 personer, sedan bjuder du ut dessa på en sväng på sjön. Man får inte va dum, men jag skulle själv inte göra det.
Det hade ju varit något men då får man väl båten nerspydd och sänkt på köpet.

Jag la ett par timmar på att polera babords propeller (brons) till högglans. Började med ättika, salt och putsduk som jag hade sett någon använda på Yutube. Sedan roterande stålborste och sist polertrissa i borrmaskinen och Autosol. Den blev djävligt fin fast bara fiskar och dykare kommer att se den. Jag föreställer mig att man kan vinna någon knop kanske med blanka propellrar så nu har jag bara en kvar att putsa.
Citera
2019-04-25, 23:30
Medlem
Citat:
Det hade ju varit något men då får man väl båten nerspydd och sänkt på köpet.

Jag la ett par timmar på att polera babords propeller (brons) till högglans. Började med ättika, salt och putsduk som jag hade sett någon använda på Yutube. Sedan roterande stålborste och sist polertrissa i borrmaskinen och Autosol. Den blev djävligt fin fast bara fiskar och dykare kommer att se den. Jag föreställer mig att man kan vinna någon knop kanske med blanka propellrar så nu har jag bara en kvar att putsa.

Det var tråkigt att du inte har fullt förtroende för flashbackmedlemmar

Jag vet inte hur din propeller såg ut men
min propeller var väldigt slät utan att man polerade den, men nu i år är första säsongen jag har polerat den och den har blivit ytterligare lite slätare, kanske blir den lite mer bränsleekonomisk, jag vet inte.
Många polerar sin propeller varje år, det ser ut som ett smycke när de skall sjösätta

Fördelen med att inte polera den kan vara att den syns inte lika mycket och folk vill inte stjäla den.Propellern är väldigt dyr och får absolut inte tappas eller stjälas.
Vissa tar av propellern på vintern. Vissa tar inte av den på vintern för att de är rädda för att de inte kan sätta fast den riktigt igen
Man måste vara väldigt försiktig med propellrar och låsa alla skruvar och muttrar med låsbrickor och/eller loctite annars kan de ramla av.
samt
Oxidlagret gör propellern tålig mot ev ytterligare oxid. Men jag vet inte om det är så.
Citera
2019-05-07, 11:31
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det var tråkigt att du inte har fullt förtroende för flashbackmedlemmar

Jag vet inte hur din propeller såg ut men
min propeller var väldigt slät utan att man polerade den, men nu i år är första säsongen jag har polerat den och den har blivit ytterligare lite slätare, kanske blir den lite mer bränsleekonomisk, jag vet inte.
Många polerar sin propeller varje år, det ser ut som ett smycke när de skall sjösätta

Fördelen med att inte polera den kan vara att den syns inte lika mycket och folk vill inte stjäla den.Propellern är väldigt dyr och får absolut inte tappas eller stjälas.
Vissa tar av propellern på vintern. Vissa tar inte av den på vintern för att de är rädda för att de inte kan sätta fast den riktigt igen
Man måste vara väldigt försiktig med propellrar och låsa alla skruvar och muttrar med låsbrickor och/eller loctite annars kan de ramla av.
samt
Oxidlagret gör propellern tålig mot ev ytterligare oxid. Men jag vet inte om det är så.
Nu är båten äntligen i sjön. Trots att jag hade talat om vad den väger så kom kranfirman inte med sin största bil så det var med nöd och näppe att den klarade det. Kranen löste ut för överlast flera gånger och stannade men till slut gick det.

Jag trodde knappt jag skulle klara av det där tricket att klämma ihop gummit på axeltätningen för att få ut luften, den kändes jäkligt styv men när båten väl var i vattnet gick det fint, den behöver tydligen bara klämmas ihop väldigt lite för att få en glipa där luften åker ut.

Jag lossade gummibälgen från genomföringen (sitter med två slangklämmor), drog fram den en bit på axeln och smorde på ett speciellt gummifett där tätningen normalt ligger mot axeln. Smorde även där bälgen sitter på genomföringen för att få bort den lättare nästa gång då den satt fast rätt hårt nu. Sedan läste jag att man skulle avfetta den ytan för att få bra fäste men va fan, det är ju rillor på hylsan så inte tusan kan bälgen lossna av sig själv när slangklämmorna är spända. Det sitter ingen ytterligare tätning utanför utan bara en hylsa som bälgen är trädd på och sedan ett radiallager (cutlesslager).

Det där med att motorn och axeln är isolerade från varandra stämmer tydligen inte. Det sitter förvisso en axelkoppling i plast där jag mätte "oändlig" resistans i plastskivan men det måste finnas metallisk kontakt någonstans för det var fåtalet ohm mellan axeln och motorn i alla fall. Då hade jag ändå tillfälligt tagit bort det lilla kylvattenröret från motorn till axelätningen.

Båten gick i alla fall 3-4 knop fortare än någonsin. Om det beror på de blanka propellrarna eller något annat vet jag inte. Nu var den ju nymålad och fin i botten men det var väldigt lite beväxning där när jag tog upp den i vintras så jag tycker inte bottenmålningen borde gjort någon nämnvärd skillnad. Jag tycker den ligger högre i vattnet nu som att den är lättare och det gör så klart en del för farten. Jag har ju hört att glasfiberarmerad plast suger åt sig en del vatten men så mycket känns orealistiskt. Enligt den här rapporten http://www.compositelink.com/wp-content/uploads/2007/09/moisture-absorption-of-grp-using-magnetic-resonance-imaging.pdf rör det sig om mindre än 1 % viktökning efter ett år i 40-gradigt havsvatten och det är ju bara en mindre del av skrovet som ständigt är blött. Det är bara ett par hundra liter diesel kvar så det gör den ju drygt ett halvt ton lättare än med fulla tankar.
Citera
2019-05-08, 17:23
Medlem
jag mätte med multimeter och det verkar vara så att backslaget (propelleraxeln ) och motorn är isolerade från varandra
Propellern är välpolerad och det verkar som båten gör ca 0,2-0,3 knop mer i deplacementfart vid samma varvtal (2000 rpm), men det kan vara svårt att avgöra, jag har inte testat så mycket än . men om det beror på propellern eller någonting annat båten är tom och lättare eller slätare det vet jag inte.
Det skall bli intressant att se på propellern hur den kommer att se ut till hösten samt om offeranoden kommer att ta mer stryk än normalt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in