2019-04-23, 17:43
Medlem
Nihennas avatar
Har en kompis (ja, en kompis. Jag jobbar själv med vanligt måndag till fredag-jobb) som precis skrev att han jobbat en och en halv vecka med en ledig dag. Tycker detta låter ytterst märkligt.

Får man verkligen lov, enligt svensk lag, att jobba så mycket?
Visserligen kommer han bara jobba två dagar nästa vecka, men jag har fått för mig någonstans att två dagar per vecka, oavsett om de är utspridda eller satta i rad, är det lag på. Har jag fel? Övertid finns ju, men det ses väl som särskild, och inte upprepad, händelse?

Jag vet om att det finns jobb där man är borta flera veckor/månader i sträck, och där man sedan får ledigt lika lång tid, men i såna fall så skulle det ju kunna finnas speciella lagar och stadgar då man bokstavligen BOR på jobbet, tänker jag.
Citera
2019-04-23, 17:51
Medlem
Beror ju lite på vilken bransch din kompis jobbar inom.
Olika kollektivavtal kan ha olika regler trots att arbetstidslagen säger att man ska ha minst 36 timmars sammanhängande vila på en 7 dagars period.

Finns dock undantag i 36 timmars-regeln som gör att man kan komma upp i 11 dagar innan ledigheten behöver läggas ut.
Citera
2019-04-23, 18:13
Medlem
Enligt arbetstidslagen ska en arbetsvecka börja eller sluta med 36 timmars ledighet så om man haft 36 timmar ledigt kan man sen jobba 11 dagar som avslutas med 36 timmars ledigt.
Sen får man kolla på andra arbetstidslagar med så det inte blir för mycket jobb per dag/vecka/månad mm.
Citera
2019-04-23, 18:28
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jageStefan
Beror ju lite på vilken bransch din kompis jobbar inom.
Olika kollektivavtal kan ha olika regler trots att arbetstidslagen säger att man ska ha minst 36 timmars sammanhängande vila på en 7 dagars period.

Finns dock undantag i 36 timmars-regeln som gör att man kan komma upp i 11 dagar innan ledigheten behöver läggas ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Scuba-Steve
Enligt arbetstidslagen ska en arbetsvecka börja eller sluta med 36 timmars ledighet så om man haft 36 timmar ledigt kan man sen jobba 11 dagar som avslutas med 36 timmars ledigt.
Sen får man kolla på andra arbetstidslagar med så det inte blir för mycket jobb per dag/vecka/månad mm.

Han jobbar med ett telefonjobb, utan att avslöja för mycket, där privatpersoner hanteras. Alltså antingen försäljning eller support.
Citera
2019-04-23, 19:29
Medlem
Jag vet flera som jobbade 10 (eller 11 också för den delen) dagar i sträck när jag jobbade i vården. Det var egentligen inte okej men behövdes det folk så fanns det inget annat att göra.
Citera
2019-04-23, 19:56
Medlem
Crashs avatar
Ja det är ok och inga konstigheter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in