2019-04-23, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clinchen
Verkar va en som heter N*ma Husse*n*
*=i

Enligt fejjans översättning inför minnesstunden på afghanska föreningen står iaf det namnet.

”Jag är till gud och jag khorasan vi återvänder!
Med döden av den sena mr n*ma hosse*n* till alla kära landsmän, kommer staden ludvika och ạsmdy̰ạbḵy̰n att ges till alla vänner och bekanta i programmet som ansågs av den ạstwd bwỷy̰ndh av staden ạsmdy̰ạbḵy̰n gällande gårdagens ạlmnạḵ-incident.”

Rätt
Citera
2019-04-23, 12:05
Medlem
Tidningsartikel från 2017-02-17:
https://www.dalademokraten.se/artikel/nima-hosseinis-vag-till-sverige

Ooops, tydligen inte OK att copy-paste artiklar. Gör ett referat istället:

N*ma Hosse*n* kom från en by nära Ghazni i Afghanistan.

Han gömde sig vid ett tillfälle med 40 andra ungdomar i en lastbil med paprika.
Ventilationen pajade och flera svimmade. De blev räddade av polisen i italiensk hamn.
De flesta skickades till fängelse i Grekland, N*ma gömde sig och kom vidare men torskade senare och blev även han sänd till Grekland. Där sattes han i fängelse i tre månader. I fängelset fick fem pers dela en tallrik ris om dagen.

Han lyckades tjäna ihop pengar och efter ytterligare ett par försök kom han till Italien. Gömd under en lastbil tog han sig till Tyskland, men sattes i fängelse även där i en vecka och fortsatte sedan till Sverige.

"– Jag är så oerhört tacksam att svenskarna tagit emot mig. Att jag kunnat skaffa mig utbildning och arbete.

– Vi ska komma ihåg att de som tar sig hit gör det av en anledning. Det är inte lätt att lämna sitt land och sin familj. Ingen kommer hit för att ha semester och leva på socialen, det är jag 100 procent säker på."
Senast redigerad av folkforradare 2019-04-23 kl. 12:17.
Citera
2019-04-23, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Men varför är det inte typ obligatoriskt med en sådan? Det krävs störtbåge på en Beach Buggy ingen annan liknelse än ATG man kan hamna upp och ner.

Nope.
Inget krav på störtbåge för Beach Buggy.
Citera
2019-04-23, 14:33
Medlem
sajebiss avatar

Kan inte läsa originalartikeln men enligt dig har killen alltså suttit i fängelse två ggr nere i Europa, är det inte konstigt att han kan få jobb inom räddningstjänsten med den bakgrunden?
Citera
2019-04-23, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis

Kan inte läsa originalartikeln men enligt dig har killen alltså suttit i fängelse två ggr nere i Europa, är det inte konstigt att han kan få jobb inom räddningstjänsten med den bakgrunden?
I Sverige kan vad som helst hända, myndigheterna har noll koll.
Citera
2019-04-23, 19:50
Medlem
Aigiss avatar
Citat:

Varför inte? Han var väl expert på bilbränder.
Citera
2019-04-23, 20:21
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Citat:

Att han suttit fängslad beror på att han varit flykting. Det är inget man hamnar i brottsregister för.
Citera
2019-04-24, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ying-CreUyang
Att han suttit fängslad beror på att han varit flykting. Det är inget man hamnar i brottsregister för.
Enligt om principen om första asylland så borde han varit deporterad sedan flera år tillbaka.
Citera
2019-04-25, 17:05
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Det håller jag med om
Citera
2019-04-25, 17:10
Medlem
ying-CreUyangs avatar
Det håller jag med om.

Någon som vet hur passageraren mår?
Citera
2019-04-28, 00:02
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Ännu ett litet steg närmare förbud av dessa fyrhjulingar. Trist för dem som använder dem som arbetsredskap.

Folk saknar helt respekt för dessa maskiner. Till och med i tidningsreportage ser man vuxna med barn nöjesköra - utan hjälm! Klart att folk dör till höger och vänster.
Med tanke på att frågan inte tagits upp än, så ligger nog förbud som tur är lååångt in i framtiden. Det är ju inte direkt många av dessa olyckor som hänt under legal körning. Skotrar, crossar och fyrhjulingar används dessutom i terräng, så det är rätt rimligt att olyckorna är fler.
Citera
2019-04-29, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ying-CreUyang
Någon som vet hur passageraren mår?

Från 23:e april:

"Hon är kvar på sjukhus men bedöms nu som lindrigt skadad"

https://www.dt.se/artikel/smedjebackens-kommun/nya-besked-om-kvinnans-skador-sa-har-jobbar-polisen-vidare-med-dodsolyckan

Halvt-OT: Angående "principen om första asylland" som är inskriven i Dublinförordningen skriver Wikipedia följande: https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rsta_asylland

"Tanken är att den som har skyddsskäl ska söka asyl i det första land han/hon kommer till efter flykten, om personen där är skyddad från förföljelse och från att sändas tillbaka till det land man flytt ifrån."

Många av de ensamkommande i Sverige har passerat flera länder på vägen hit, men fick ändå sina ärenden prövade här. Jag tror resonemanget var att de inte sökt asyl i de tidigare länderna.

Efter att Sverige nu regelmässigt utvisar till Afghanistan, har flera andra europeiska länder upphört att skicka ensamkommande tillbaka till Sverige, då de gör bedömningen att de har asylskäl alternativt att Afghanistan inte kan tillfredsställa ett ordnat mottagande.

Därför har många som inte föll inom ramarna för "Gymnasielagen" rest till andra EU-länder för en ny chans på asyllotteriet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in