Vad sägs om idén att rösträtt ska utgivas efter en persons utgång ur grundskolan. Jag kan tycka att man bör lära sig det grundläggande av vårt valsystem och statsskick i grundskolan, därför kanske även rösträtt ska ges ut efter det. Den här tanken innefattar också att det inte blir någon exakt åldersgräns för rösträtt utan att rösträtten kopplas till en 10-årig grundskola.
Så vilka negativa/positiva konsekvenser kan sänkandet av röståldern till efter grundskolan innebära? Ska rösträtten kopplas till betyg, varför varför inte? Och är man mogen nog att bilda sig en egen uppfattning vid den här åldern?
Vad sägs om idén att rösträtt ska utgivas efter en persons utgång ur grundskolan. Jag kan tycka att man bör lära sig det grundläggande av vårt valsystem och statsskick i grundskolan, därför kanske även rösträtt ska ges ut efter det. Den här tanken innefattar också att det inte blir någon exakt åldersgräns för rösträtt utan att rösträtten kopplas till en 10-årig grundskola.
Så vilka negativa/positiva konsekvenser kan sänkandet av röståldern till efter grundskolan innebära? Ska rösträtten kopplas till betyg, varför varför inte? Och är man mogen nog att bilda sig en egen uppfattning vid den här åldern?
IQ och inkomst korrelerar och vi borde således enbart låta folk som tjänar över 500k om året rösta.
På så sätt sållar vi bort alla emotionella kvinnor och apor som går på bidrag.
IQ och inkomst korrelerar antagligen. Frågan är om IQ och inkomst korrelerar med vettiga åsikter.
Min pension är ca 200k. Att jag då kan betraktas som apa kan jag leva med.Jag får ju leva på mitt kapital.
Ja, det är skola. Dock har man endast sociala mål i 6-års. Det är träning inför resten av skolkarriären. Sitta stilla, lyssna, hitta till matsalen, följa ett tidsschema etc.
Många vuxna röstar idag efter vilket parti som är populärt inte vad som står i partiprogrammet. Om barn får rösta som bland annat vänstern önskar lär det bli än mer trams.
Bättre att ge röster efter hur mycket skatt man betalat minus mängden bidrag och stöd man tagit emot under gången mandatperiod(även inräknat konsumerad sjukvård, skola etc), logaritmiskt fördelat(eller liknande);
0-10k, 1 röst
10-100k, 2 röster
100k-1miljon, 3 röster
osv.
Den som aldrig betalar mer skatt än den den konsumerar i bidrag kan man inte anses ha rätt att blanda sig i röstandet ö.h.t.
Det skulle innebära att tex partier på vänstersidan inte kan bidrags-handla röster, eller importera de med lockelse om bidragspengar.
Väldigt unga personer som är väldigt produktiva, tjänar då in rösträtt tidigt, medan vuxna som bara lever på andra inte smutsar ned demokratin.
Det gör också att de som varit med och finansierat kalaset är de som bestämmer om det.
Många vuxna röstar idag efter vilket parti som är populärt inte vad som står i partiprogrammet. Om barn får rösta som bland annat vänstern önskar lär det bli än mer trams.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!